Gå til innhold

En ny type polarisering mellom optimisten og pessimisten?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner at du hører til gruppen du kaller optimist, dvs egoist og de som har skylapper. Da er det ingen vits å diskutere med deg for du har ikke fått opp øya enda. Tror du dette er over etter påske? Tror du tiltakene er gjort for moro skyld? 

Anonymkode: 6f47c...f03

Du har åpenbart ikke lest beskrivelsene mine godt nok, og jeg har allerede skrevet at jeg føler størst tilhørighet med optimistene. Det står veldig klart og tydelig at den gruppen ser på tiltakene som viktige og nødvendige, men forskjellen ligger nok i veien videre. Selv er jeg privilegert. Som introvert og der vi begge har trygge jobber vi kan utføre hjemmefra, og med store og skoleflinke barn som ikke krangler, kunne jeg for min del (om jeg faktisk var en egoist) vært hjemme slik som dette i lang tid, jeg. Jeg trives med det.

Men nå handler ikke dette om meg, men om samfunnet og alle dem som lider nå. Jeg er veldig bekymret for alle barna som blir mishandlet og ikke har noen plass å ventilere ut, for alle som mister jobben og kan bli deprimert og i verste fall suisidal, historien viser i klartekst at antall selvmord øker etter kriser. Jeg er bekymret for om vi vil klare å beholde velferdssamfunnet, for hvordan det vil gå om vi ikke gjør det. Jeg tenker at på et tidspunkt må alt dette veies opp mot at noen flere kanskje dør av viruset om vi åpner rolig og gradvis opp igjen, eller om vi fortsetter sånn og øker andre kriser. Jeg mener ikke, og det tror jeg ikke noen gjør, at etter påske skal alle tilbake til akkurat sånn det var før, men at det gradvis blir mer normalt, og at man kanskje må tenke litt annerledes rundt hvordan vi skal skåne og beskytte de mest sårbare rundt oss. ALLE de sårbare, ikke bare dem som er ekstra utsatt om de blir smittet. På et tidspunkt må vi oppnå en flokkimmunitet også, det går ikke å holde på slik i månedsvis, eller et helt år.

HI

Anonymkode: 4e025...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men nå handler ikke dette om meg, men om samfunnet og alle dem som lider nå. Jeg er veldig bekymret for alle barna som blir mishandlet og ikke har noen plass å ventilere ut, for alle som mister jobben og kan bli deprimert og i verste fall suisidal, historien viser i klartekst at antall selvmord øker etter kriser. Jeg er bekymret for om vi vil klare å beholde velferdssamfunnet, for hvordan det vil gå om vi ikke gjør det. Jeg tenker at på et tidspunkt må alt dette veies opp mot at noen flere kanskje dør av viruset om vi åpner rolig og gradvis opp igjen, eller om vi fortsetter sånn og øker andre kriser. Jeg mener ikke, og det tror jeg ikke noen gjør, at etter påske skal alle tilbake til akkurat sånn det var før, men at det gradvis blir mer normalt, og at man kanskje må tenke litt annerledes rundt hvordan vi skal skåne og beskytte de mest sårbare rundt oss. ALLE de sårbare, ikke bare dem som er ekstra utsatt om de blir smittet. På et tidspunkt må vi oppnå en flokkimmunitet også, det går ikke å holde på slik i månedsvis, eller et helt år.

Her er jeg helt enig med deg.

Selv tror jeg vi kunne ha klart begge deler på en gang; fryst samfunnet 100% i to uker, og latt folk dø fra seg, og viruset dø ut, i løpet av den tiden der, og deretter åpnet samfunnet igjen. 

Jeg vil heller risikere å dø tidligere, enn å være med på at vi skal la barn måtte leve isolert i mange uker. 

Anonymkode: 9a72e...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realisme

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Til og med forskerne er uenige seg i mellom om hvilke tilnærming som er det beste for dette viruset. Så hvorfor mener du at du sitter på fasiten og kan kalle andre for egoister fordi de ikke tenker som deg? 

Anonymkode: 9d9ad...724

Skjønner ikke hvordan dette kan diskuteres en gang jeg. All forskning og personlig mening kan vel ikke motsi det en ser skje i Italia, Spania, New York og nå i Stockolm. Det er virkeligheten og det vil skje her og om vi lar viruset flyte fritt! Og tro og mene noe annet er dumhet og uvitenhet. 

Anonymkode: 57274...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er kanskje upresise begreper, men for å ha et utgangspunkt valgte jeg disse.

Jeg tenker at koronaviruset har skapt en ny og litt uvant polarisering her, som blir ekstra tydelig på sider som dette og i enkelte medier. Sannheten er, og det er begge sider mer eller mindre enige om, at ingen vet med sikkerhet hvordan utviklingen videre vil bli. Og da kommer splittelsen. 

Den ene leiren er optimistene, i mangel av et bedre ord. De er ikke så veldig redd for viruset, de ser at dødsraten tross alt er lav i Norge, og vektlegger mest den delen om at de aller fleste får et lett forløp, og den informasjonen som forteller hvorfor Italia f.eks.ble så hardt rammet og at det ikke vil skje i Norge. Optimististene ser absolutt verdien av at tiltakene som ble innført var nødvendige for å oppnå oversikt og for å ruste opp kapasiteten, men optimisten mener også at det nå vil gå fint å langsomt slippe litt og litt opp for å få samfunnet igang igjen. Man vet at antall smittede og dødsfall vil stige, men også at flokkimmuniteten vil øke og at det er god nok kapasitet til å behandle alle. Optimisten mener at samfunnet totalt sett har best av å gå tilbake til normalen, ikke bare med tanke på økonomien, men med tanke på følgelidelser som kan oppstå om dette videreføres for lenge, som depresjon og økte selvmord. 

Pessimisten på sin side er veldig redd for viruset, vektlegger de høye dødsratene i andre land og er engstelig for tilsvarende tilstander i Norge. De er kritiske til at myndighetene ikke innførte tiltak tidligere og mener fortsatt at det er for slappe tiltak. De blir provosert og engstelig med tanke på å slippe opp på noen av tiltakene på flere måneder enda. Å stoppe viruset eller holde smitteraten veldig lav er mye viktigere enn økonomi og eventuelle andre problemer som følger med en lang nedstenging av landet. Pessimisten mener at alle tåler å leve sånn lenge, om det er det som må til for å redde folk fra å bli smittet og kanskje dø.

Begge sider er sterkt uenig med motparten og mener at motparten ikke baserer sine meninger på godt nok grunnlag. Eller?

Anonymkode: 4e025...f4c

Jeg tenker at du tar feil, og grupperer ting sammen som ikke hører sammen. De fleste jeg kjenner som er opptatt av sterkt smittevern er lite redd for å bli smittet selv, men de er opptatt av at samfunnet bør beskytte svakere grupper. 

Anonymkode: fa942...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har åpenbart ikke lest beskrivelsene mine godt nok, og jeg har allerede skrevet at jeg føler størst tilhørighet med optimistene. Det står veldig klart og tydelig at den gruppen ser på tiltakene som viktige og nødvendige, men forskjellen ligger nok i veien videre. Selv er jeg privilegert. Som introvert og der vi begge har trygge jobber vi kan utføre hjemmefra, og med store og skoleflinke barn som ikke krangler, kunne jeg for min del (om jeg faktisk var en egoist) vært hjemme slik som dette i lang tid, jeg. Jeg trives med det.

Men nå handler ikke dette om meg, men om samfunnet og alle dem som lider nå. Jeg er veldig bekymret for alle barna som blir mishandlet og ikke har noen plass å ventilere ut, for alle som mister jobben og kan bli deprimert og i verste fall suisidal, historien viser i klartekst at antall selvmord øker etter kriser. Jeg er bekymret for om vi vil klare å beholde velferdssamfunnet, for hvordan det vil gå om vi ikke gjør det. Jeg tenker at på et tidspunkt må alt dette veies opp mot at noen flere kanskje dør av viruset om vi åpner rolig og gradvis opp igjen, eller om vi fortsetter sånn og øker andre kriser. Jeg mener ikke, og det tror jeg ikke noen gjør, at etter påske skal alle tilbake til akkurat sånn det var før, men at det gradvis blir mer normalt, og at man kanskje må tenke litt annerledes rundt hvordan vi skal skåne og beskytte de mest sårbare rundt oss. ALLE de sårbare, ikke bare dem som er ekstra utsatt om de blir smittet. På et tidspunkt må vi oppnå en flokkimmunitet også, det går ikke å holde på slik i månedsvis, eller et helt år.

HI

Anonymkode: 4e025...f4c

Jeg forstår ikke hvordan det er mulig å være så lite opplyst?? Dere ser dere bare blind på dødstall, at de er lave. Ser ikke at sykehus er overfylte av koronapasienter mens kreftpasienter og ALLE elektive operasjonpasienter bare må vente. Tror du virkelig det blir bedre av å bare slippe opp? Da dør jo Jensen på 45 av hjerteinfarkt og Tobias på 17 av mopedavkjørselen og Nina på 29 med kreft fordi de ikke får hjelp. I tillegg til alle de som hadde overlevd korona med intensivbehandling. Og såklart veldig mange svake og sårbare i alle aldre, men disse kan vel ofres for at du kommer deg til Hellas i august eller??

Anonymkode: 6f47c...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Jeg er visst en optimist i følge HI. 
 

Ubrukt kapasitet på sykehus som går på bekostning av ikke-corona pasienter og alt for strenge tiltak er i alle fall meningsløst. Skal 2,2 mill. nordmenn bli smittet og 700 000 av disse på sykehus har vi i alle fall ødelagt samfunnet. For det vil ta mer enn et år i dette tempoet. Og det er ikke optimistisk, men veldig realistisk om ikke noen slipper opp snart. 

Anonymkode: 63da4...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

De forholder seg til forskning uansett hva den viser.

De forholder seg til demokratiske spilleregler uansett hva dette måtte føre til.

De sitter ikke der og synser og mener og føler og skriker, de bare forholder seg til virkeligheten slik den er. 

Ergo vil du ikke finne så mange av de på forum og i sosiale medier, de er i gang med å jobbe.

Men de finnes altså!

Anonymkode: 9a72e...bcd

Innbiller du deg at de som bruker sosiale medier og fora ikke jobber?

Anonymkode: fa942...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...