Gå til innhold

Jeg stusser på det med at SAUENE, som ikke tenker selv..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fulgt logikk, forskning fra både Norge og andre land og generelt sunn fornuft. Jeg sier ikke at de som følger anbefalinger er sauer. Jeg sier at de som alltid uten unntak gjør det - selv når det strider imot all logikk og alt man kan tilegne seg av kunnskap om dette, DE er sauer.

Anonymkode: 7149b...d45

Med andre ord ingen kvalifikasjoner.

Anonymkode: 56f95...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vet jeg ikke, men det er jo ikke til å stikke under en stol at det er bedre å tenke selv enn å blindt følge bjellekua i alle situasjoner. Man må stoppe opp og tenke: "Er dette lurt? Er dette best?" før man fortsetter.

Anonymkode: 7149b...d45

Vet du, jeg er helt enig med deg ass!! Jeg vet selv best hva som et lurt! Jeg nekter å følge saueflokken, jeg har tenkt nøye over hva som er best!

Nå pakker jeg skiene og reiser på hytta! 👍🏻

Anonymkode: 27de1...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, og jeg sier meg ikke uenig i det heller (selv om jeg setter økonomi under liv av prinsipp). Alt henger sammen og før eller senere må samfunnet begynne å fungere "normalt" igjen, det er jo bare sånn det er. 

Men det går fortsatt an å tenke selv og ta valg på vegne av egen familie selv om de valgene kan stride imot hva Simon (says) sier.

Anonymkode: 7149b...d45

Poenget blir jo etterhvert: er er liv idag verdt mer enn et liv i morgen? Fortsetter vi å kjøre økonomien i grøfta, så vil vi ikke ha penger nok til et like godt helsevesen. All forskning viser at de som har arbeid lever lenger enn de som ikke har arbeid: hvor mange vil stå uten arbeid etter denne krisen?  Hvor mange som trenger hjelp av helsevesenet nå får ikke hjelp fordi de KAN være smittebærere? Hva blir konsekvensene av dette? Hvor mange vil dø av dette? Hvorfor er de mindre verdt enn de som potensielt kan få corona?

Jeg forstår det som at du vil holde ungene hjemme om skolene åpner? Du mener altså at alt myndighetene gjør nå er rett: hvorfor er du en mindre sau enn andre?

Anonymkode: 87f8f...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i risikogruppe og har tenkt mye frem og tilbake på dette, har mest lyst til å holde barnet mitt hjemme til sommeren. Men jeg har vel landet på at jeg uansett ikke kan holde ham hjemme helt til det kommer en vaksine, så da kan jeg vel like gjerne sende ham når det åpner. Med mindre det åpner på samme måte som i Finland f.eks., da blir han selvsagt hjemme.

Anonymkode: 38771...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fulgt logikk, forskning fra både Norge og andre land og generelt sunn fornuft. Jeg sier ikke at de som følger anbefalinger er sauer. Jeg sier at de som alltid uten unntak gjør det - selv når det strider imot all logikk og alt man kan tilegne seg av kunnskap om dette, DE er sauer.

Anonymkode: 7149b...d45

Hvor treffer du dem? Min erfaring er motsatt. De som ikke evner å sette seg onn i ting ender gjerne med å følge tåplige råd fra enkeltpersoner, ikke de offesielle rådene fra myndighetene.

Anonymkode: f2534...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hæ? Mener du det finnes et alternativ til å ha barna hjemme fra skolen når skolen er stengt? 😂 Fortell, fortell!

Too much wine? 

Anonymkode: 7149b...d45

Jeg fatter ikke at folk ikke forstår vår lite smarte de virker ved å bruke smilys som du gjør. Hva før du ut av å oppføre deg slik på nett?  Du fremstår jo rett og slett som dum!

Anonymkode: 52cf3...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du mener at alle som ikke er enige med deg er sauer?

Veldig merkelig konklusjon synes jeg.

Det er ikke sånn at de som følger anbefalingene ikke har tenkt gjennom hva de mener er lurt og ikke lurt altså, men de kan ha landet på et annet standpunkt enn deg.

Anonymkode: da602...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skyter jo vilt fra hofta her og kaster ut beskyldninger. Hva får deg til å tro at vi som velger å følge myndighetenes råd gjør det uten å ha reflektert over det først?

Du fremstår som svært bedrevitende og enkel. Du har liksom skjønt noe som få andre har gjort? 

Anonymkode: a27e4...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor treffer du dem? Min erfaring er motsatt. De som ikke evner å sette seg onn i ting ender gjerne med å følge tåplige råd fra enkeltpersoner, ikke de offesielle rådene fra myndighetene.

Anonymkode: f2534...bec

Man bør også tenke på at de offesielle rådene fra myndighetene er basert på et totalbilde av helse og økonomi. Det er ikke nødvendigvis basert på hva som er best for den enkelte. 

Ikke alltid smittevernslegene blir hørt på og da handler det ofte mer om det økonomiske aspektet framfor smittevern. FHI har ikke nødvendigvis de beste ekspertene på dette området og de tok ikke korona alvorlig nok til å begynne med. Jeg har mistet mye tilitt til FHI (i denne spesifikke saken), jeg satt meg godt inn i WHO sine anbefalinger helt fra starten når det begynte i Kina. Jeg så da hvor skremmende løst og lett FHI tok det hele. De hadde et vindu, der de kunne fått kontroll på situasjonen men de valgte å ikke lytte til råd fra WHO. Regjeringen gikk til slutt over til å lytte til WHO framfor FHI og norske sykehus sammarberider nå med WHO i test av blant annet malariamedisiner til koronapasienter. 

Det finnes ikke noe fasit på korona og dem som sitter med mest erfaring rundt viruset ble oversett av FHI, det mener jeg er problematisk. Om du velger å lytte til offentlige myndigheter er helt greit det men du behøver ikke slenge dritt til andre som tenker anderledes om situasjonen. Tenker da ikke nødvendigvis på deg men mange andre her som ikke akkurat oppfører seg som de forbildene de bør være for sine barn. Jeg kommer først og fremst til å se på hvilke råd som gis fra myndighetene og sammenligne med hva andre eksperter samt WHO mener. 

Det er helt greit å være uenig men man trenger ikke henge ut andre og det taler dessuten ikke til din favør. 

Jeg tok ungene ut av skolen før den stengte og vil ikke la dem gå på skolen før jeg mener det er trygt. Dette har jeg gode grunner til og har fått støtte i dette fra flere hold. 

Endret av Elina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Elina skrev:

Man bør også tenke på at de offesielle rådene fra myndighetene er basert på et totalbilde av helse og økonomi. Det er ikke nødvendigvis basert på hva som er best for den enkelte. 

Ikke alltid smittevernslegene blir hørt på og da handler det ofte mer om det økonomiske aspektet framfor smittevern. FHI har ikke nødvendigvis de beste ekspertene på dette området og de tok ikke korona alvorlig nok til å begynne med. Jeg har mistet mye tilitt til FHI (i denne spesifikke saken), jeg satt meg godt inn i WHO sine anbefalinger helt fra starten når det begynte i Kina. Jeg så da hvor skremmende løst og lett FHI tok det hele. De hadde et vindu, der de kunne fått kontroll på situasjonen men de valgte å ikke lytte til råd fra WHO. Regjeringen gikk til slutt over til å lytte til WHO framfor FHI og norske sykehus sammarberider nå med WHO i test av blant annet malariamedisiner til koronapasienter. 

Det finnes ikke noe fasit på korona og dem som sitter med mest erfaring rundt viruset ble oversett av FHI, det mener jeg er problematisk. Om du velger å lytte til offentlige myndigheter er helt greit det men du behøver ikke slenge dritt til andre som tenker anderledes om situasjonen. Tenker da ikke nødvendigvis på deg men mange andre her som ikke akkurat oppfører seg som de forbildene de bør være for sine barn. 

Det er helt greit å være uenig men man trenger ikke henge ut andre og det taler dessuten ikke til din favør. 

Jeg tok ungene ut av skolen før den stengte og vil ikke la dem gå på skolen før jeg mener det er trygt. Dette har jeg gode grunner til og har fått støtte i dette fra flere hold. 

Nå er det vel ikke bare dere som kjører et stenger regime enn myndighetene som får pes? Det går vel like mye andre veien?

Anonymkode: 27de1...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nå er det vel ikke bare dere som kjører et stenger regime enn myndighetene som får pes? Det går vel like mye andre veien?

Anonymkode: 27de1...dba

Jeg mener det ikke har noe for seg hverken den ene eller andre veien. Men man bør minimum lytte til myndighetene sine råd og forholde seg til disse i det daglige. 

Voksne folk må kunne tåle å være uenig uten å henge ut andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... skolene skulle ikke ha blitt stengt i utgangspunktet. De skulle laget restriksjoner for voksne i stedet for barn. 

Anonymkode: ee3e6...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja... skolene skulle ikke ha blitt stengt i utgangspunktet. De skulle laget restriksjoner for voksne i stedet for barn. 

Anonymkode: ee3e6...2d9

Myndighetene fikk ikke kontroll på spanskesyken før de stengte skolene. Så hvorfor mener du at skolene ikke skulle vært stengt nå? 

Der de har prøvd med restriksjoner for voksne under korona så har det fungert veldig dårlig og de har da måtte trå til med langt strengere tiltak enn vi har sett i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Elina skrev:

Myndighetene fikk ikke kontroll på spanskesyken før de stengte skolene. Så hvorfor mener du at skolene ikke skulle vært stengt nå? 

Der de har prøvd med restriksjoner for voksne under korona så har det fungert veldig dårlig og de har da måtte trå til med langt strengere tiltak enn vi har sett i Norge. 

FHI har faktisk aldri ment at skolene bør stenges.

spanskesyken er ikke det samme som korona. Der var sykdommen like ille for barn og voksne. Samtidig er det et par uker siden, og hadde spanskesyken kommet nå, så hadde langt fler overlevd.

Hvorfor tror du det fungerer så dårlig på voksne? Antakelig fordi voksne er den største drittungen samfunnet har.

 

Anonymkode: ee3e6...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

FHI har faktisk aldri ment at skolene bør stenges.

spanskesyken er ikke det samme som korona. Der var sykdommen like ille for barn og voksne. Samtidig er det et par uker siden, og hadde spanskesyken kommet nå, så hadde langt fler overlevd.

Hvorfor tror du det fungerer så dårlig på voksne? Antakelig fordi voksne er den største drittungen samfunnet har.

 

Anonymkode: ee3e6...2d9

Hva FHI mener bryr meg lite da de går imot råd fra WHO som har langt større kompetanse om korona enn det FHI har. 

Ungene kan spre det imellom seg og så ta det med hjem til de voksne der. Det gjør at man får en rask eskalering. Barn kan også bli veldig syke av korona, ikke i like stor grad men det skjer det også. 

Tror barn er mye flinkere til å ta beskjeder fra myndighetene, men de kan fort glemme seg ut under feks. lek. Men selv om så må vi også se på at mange av rådene som ble gitt tidlig i fasen var helt feil og førte til at smitten spredte seg. Om dette hadde blitt tatt seriøst fra myndighetene på et tidlig stadie så hadde det kanskje ikke blitt slik i de mest rammene landene. 

Man må også tenke på at sosial distansering er en priveligert gode ikke forunt de fattigste landene samt de land som ikke har det samme gode velferdsystemet som vi har. Derfor sprer og får voksne smitte ved å skaffe mat på bordet og tak over hodet. 

Endret av Elina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Elina skrev:

Hva FHI mener bryr meg lite da de går imot råd fra WHO som har langt større kompetanse om korona enn det FHI har. 

Ungene kan spre det imellom seg og så ta det med hjem til de voksne der. Det gjør at man får en rask eskalering. Barn kan også bli veldig syke av korona, ikke i like stor grad men det skjer det også. 

Tror barn er mye flinkere til å ta beskjeder fra myndighetene, men de kan fort glemme seg ut under feks. lek. Men selv om så må vi også se på at mange av rådene som ble gitt tidlig i fasen var helt feil og førte til at smitten spredte seg. Om dette hadde blitt tatt seriøst fra myndighetene på et tidlig stadie så hadde det kanskje ikke blitt slik i de mest rammene landene. 

Man må også tenke på at sosial distansering er en priveligert gode ikke forunt de fattigste landene samt de land som ikke har det samme gode velferdsystemet som vi har. Derfor sprer og får voksne smitte ved å skaffe mat på bordet og tak over hodet. 

Tja.. hadde vi testet like mange i som det vle gjort i starten hele veien, så hadde ikke tallene vært som de er nå. Jeg har vært syk, med alle symptomer på korona. Men jeg ble ikke testet. Så jeg aner faktisk ikke om jeg har hatt det. Vi tester bare helsepersonell og de som blir så syke at de trenger helsehjelp, og derfor et det bare 5000 som er bekreftet positiv. Likevel regner de med at over 50 000 av oss er smittet, de aller fleste iten symptomer. Alle disse går i butikken og alle andre steder der de møter fremmede. 

Anonymkode: ee3e6...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja.. hadde vi testet like mange i som det vle gjort i starten hele veien, så hadde ikke tallene vært som de er nå. Jeg har vært syk, med alle symptomer på korona. Men jeg ble ikke testet. Så jeg aner faktisk ikke om jeg har hatt det. Vi tester bare helsepersonell og de som blir så syke at de trenger helsehjelp, og derfor et det bare 5000 som er bekreftet positiv. Likevel regner de med at over 50 000 av oss er smittet, de aller fleste iten symptomer. Alle disse går i butikken og alle andre steder der de møter fremmede. 

Anonymkode: ee3e6...2d9

Det er helt klart at testing er et sentralt tema når det gjelder å få kontroll på korona. Det er vel planen at de skal teste alle men da må antall smittetilfeller ned slik at det er mulig, iallefall slik situasjonen er nå. Får også håpe vi snart får en test for antistoffer slik at man kan finne ut om hvem som har hatt korona eller ikke. Men vi må uansett på testingen opp og det håper jeg skjer nå snart. 

Myndighetene ber oss nå om hvis vi blir syke så skal vi behandle det som om det er korona. Har en kompis som har hatt symptomer på korona, han isolerte seg i all den tid sykdommen varte og i 7 dager etter.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Elina skrev:

Det er helt klart at testing er et sentralt tema når det gjelder å få kontroll på korona. Det er vel planen at de skal teste alle men da må antall smittetilfeller ned slik at det er mulig, iallefall slik situasjonen er nå. Får også håpe vi snart får en test for antistoffer slik at man kan finne ut om hvem som har hatt korona eller ikke. Men vi må uansett på testingen opp og det håper jeg skjer nå snart. 

Myndighetene ber oss nå om hvis vi blir syke så skal vi behandle det som om det er korona. Har en kompis som har hatt symptomer på korona, han isolerte seg i all den tid sykdommen varte og i 7 dager etter.   

Nå viser det seg visst at testingen har sunket med 38% den siste tiden, fordi det er altfor dårlig testkapasitet, så det er jo enda verre stilt enn det i utgangspunktet var. Så mørketallene er nok veldig store.

De 7 dagene med isolering etter symptomer, gjelder bare for de med bekreftet smitte ifølge FHI, ved mistanke sier retningslinjene 1 dag etter symptomer.

Anonymkode: e379e...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nå viser det seg visst at testingen har sunket med 38% den siste tiden, fordi det er altfor dårlig testkapasitet, så det er jo enda verre stilt enn det i utgangspunktet var. Så mørketallene er nok veldig store.

De 7 dagene med isolering etter symptomer, gjelder bare for de med bekreftet smitte ifølge FHI, ved mistanke sier retningslinjene 1 dag etter symptomer.

Anonymkode: e379e...f58

Ja, men når helsemyndighetene også ber deg om å ta det som det skulle vært korona så er det jo naturlig å gjøre det samme som de som er bekreftet smittet. Det hadde jeg også gjort. Når det er sagt så tester de jo folk ved høvelig misstanke og da er enda tallet at 95% faktisk ikke har korona. Nå som influensasesongen også er over så blir det nok også lettere med testing da færre alt i alt vil få symptomer.  At testingen har gått ned kan også være en indikator på at tilfeller av influensa også har gått ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elina skrev:

Ja, men når helsemyndighetene også ber deg om å ta det som det skulle vært korona så er det jo naturlig å gjøre det samme som de som er bekreftet smittet. Det hadde jeg også gjort. Når det er sagt så tester de jo folk ved høvelig misstanke og da er enda tallet at 95% faktisk ikke har korona. Nå som influensasesongen også er over så blir det nok også lettere med testing da færre alt i alt vil få symptomer.  At testingen har gått ned kan også være en indikator på at tilfeller av influensa også har gått ned. 

Nei, testingen har gått ned fordi testkapasiteten er enda dårligere enn den har vært.

Anonymkode: e379e...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, testingen har gått ned fordi testkapasiteten er enda dårligere enn den har vært.

Anonymkode: e379e...f58

Får håpe de får den opp da det er essensielt for å få kontroll på spredning av smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...