Gå til innhold

Jeg stusser på det med at SAUENE, som ikke tenker selv..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mener det ER forsvarlig å sende barna på skolen etter påske DERSOM regjeringen beslutter å åpne skolene igjen.

Hvordan er det å leve på den måten at man aldri aldri aldri evner å tenke selv? Hvordan føles det egentlig? Er det befriende å følge flokken, for så å grine, klage og skylde på alle andre etterpå hvis det går gærent? 

Minner meg om en 7-åring som gjør noe galt og etterpå sier "men Jonas sa at jeg skulle gjøre det".

Anonymkode: 7149b...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De samme sauene som fulgte flokken da skolene stengte?

I den krisen vi er i nå er det maktpåliggende at folk IKKE tenker selv, men følger myndighetene. Det er tross alt de som har tilgang til ekspertisen.

Anonymkode: 27de1...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenke selv vet jeg knapt hva er lenger. Kjenner noen som tenker selv, og denne har gjerne hatt fraværende foreldre. Død far og en mor som begynte å drikke. Altså måtte han klare seg selv. I dag er dette en godt voksen mann, men siden han måtte lære å bli selvstendig så tidlig.

Jeg derimot, har hatt folk hengende over meg hele tiden. Får nærmest ikke lov å ta egne valg. 
 

Nei. Folk tenker ikke selv. Negativt for oss selv, positivt for alle med makt. 
 

Er bare å se på hvordan ting følger etter det.. 

Anonymkode: c40d6...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De samme sauene som fulgte flokken da skolene stengte?

I den krisen vi er i nå er det maktpåliggende at folk IKKE tenker selv, men følger myndighetene. Det er tross alt de som har tilgang til ekspertisen.

Anonymkode: 27de1...dba

Hæ? Mener du det finnes et alternativ til å ha barna hjemme fra skolen når skolen er stengt? 😂 Fortell, fortell!

Too much wine? 

Anonymkode: 7149b...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De samme sauene som fulgte flokken da skolene stengte?

I den krisen vi er i nå er det maktpåliggende at folk IKKE tenker selv, men følger myndighetene. Det er tross alt de som har tilgang til ekspertisen.

Anonymkode: 27de1...dba

Men hvis de plutselig sier at skolen skal åpnes igjen. Det var det Ts mente! 
Så kommer de til å sende barna på skolen. Fordi de ikke evner å tenke selv, være kritiske og holde de hjemme

Anonymkode: c40d6...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenke selv vet jeg knapt hva er lenger. Kjenner noen som tenker selv, og denne har gjerne hatt fraværende foreldre. Død far og en mor som begynte å drikke. Altså måtte han klare seg selv. I dag er dette en godt voksen mann, men siden han måtte lære å bli selvstendig så tidlig.

Jeg derimot, har hatt folk hengende over meg hele tiden. Får nærmest ikke lov å ta egne valg. 
 

Nei. Folk tenker ikke selv. Negativt for oss selv, positivt for alle med makt. 
 

Er bare å se på hvordan ting følger etter det.. 

Anonymkode: c40d6...770

Men så skylder du på alle andre. Du har hatt det sånn, opplevd sånn. 

Du er jo klar over det, og tydeligvis sterk nok til å forstå at det er gærent! Så hva med å begynne med selvstendighet? :)

Anonymkode: 7149b...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis de plutselig sier at skolen skal åpnes igjen. Det var det Ts mente! 
Så kommer de til å sende barna på skolen. Fordi de ikke evner å tenke selv, være kritiske og holde de hjemme

Anonymkode: c40d6...770

Jeg sender barna mine på skolen den dagen skolen åpner. Jeg tenker selv, og jeg har gjort et helt bevisst valg om å følge rådene fra myndighetene. Jeg stoler mer på dem enn på alle selvutnevnte smitteeksperter som finnes om dagen. Gudene skal vite at det er mange av dem. Jeg velger å stole på de som har utdanning og erfaring innenfor de relevante områdene.

Folk er ikke sauer som ikke tenker selv bare fordi de konkluderer annerledes enn hi.

Anonymkode: 27de1...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sender barna mine på skolen den dagen skolen åpner. Jeg tenker selv, og jeg har gjort et helt bevisst valg om å følge rådene fra myndighetene. Jeg stoler mer på dem enn på alle selvutnevnte smitteeksperter som finnes om dagen. Gudene skal vite at det er mange av dem. Jeg velger å stole på de som har utdanning og erfaring innenfor de relevante områdene.

Folk er ikke sauer som ikke tenker selv bare fordi de konkluderer annerledes enn hi.

Anonymkode: 27de1...dba

Sakens kjerne er vel at de lærde strides. Selv om myndighetene skulle åpne eller ikke åpne så er det smitteverneksperter som taler imot besluttningen. Hadde alt vært svart/hvitt uten andre meninger så hadde ting vært enklere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elina skrev:

Sakens kjerne er vel at de lærde strides. Selv om myndighetene skulle åpne eller ikke åpne så er det smitteverneksperter som taler imot besluttningen. Hadde alt vært svart/hvitt uten andre meninger så hadde ting vært enklere. 

Ja de lærde strides. Jeg velger å følge norske myndigheter. Du gjør kanskje ikke det. Gjør det meg til en sau og deg til et selvstendig tenkende individ? Det er vel det vi diskuterer her?

Anonymkode: 27de1...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja de lærde strides. Jeg velger å følge norske myndigheter. Du gjør kanskje ikke det. Gjør det meg til en sau og deg til et selvstendig tenkende individ? Det er vel det vi diskuterer her?

Anonymkode: 27de1...dba

Det er vanskelig å finne noe rett og galt i denne situasjonen, det er ingen fasit. Myndighetene gir råd basert på anbefalinger fra sine eksperter, det betyr ikke at de rådene er de rette. Kan likså være feil det de fastsetter, derfor er det ikke noe rett og galt i dette tilfellet.  

Man er i dette tilfellet ikke sau pga. man følger råd fra offentlig myndighet men man er ikke noe bedre enn de som ikke gjør det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Elina skrev:

Det er vanskelig å finne noe rett og galt i denne situasjonen, det er ingen fasit. Myndighetene gir råd basert på anbefalinger fra sine eksperter, det betyr ikke at de rådene er de rette. Kan likså være feil det de fastsetter, derfor er det ikke noe rett og galt i dette tilfellet.  

Man er i dette tilfellet ikke sau pga. man følger råd fra offentlig myndighet men man er ikke noe bedre enn de som ikke gjør det heller. 

Og det var vel også mitt poeng og grunnlag til mitt svar til hi.

Som ikke-ekspert har jeg, slik jeg ser det, ikke noe annet valg enn å stole på myndighetene. De har i mine øyne tilgang til ekspertisen. Så får jeg leve med at selv ekspertisen famler litt i blinde ovenfor et nytt og ukjent virus. Ingen sitter på fasiten, men noen har et bedre grunnlag enn andre.

Anonymkode: 27de1...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at ikke alle i Sverige, Finland, Island osv tenker som sauer, selv om barna går på skolen. Og nei, norske myndigheter følger ikke alltid de med høyest ekspertise. De var sene med å feks stenge grensene og holde folk i karantene, selv om det var rådet fra WHO. Nå strides forskerne på om det er rett å stenge samfunnet med alle de konsekvensene det har for en sykdom som sannsynligvis kommer til å gå sin gang til nok folk har immunitet uansett og som en tross alt ikke vet dødeligheten av, den kan være mye lavere enn de første spådommene. Media hauser dette fryktelig opp. Så hvis en velger å sende barna på skolen, så kan det være en tenker selv likevel.

Anonymkode: 13312...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mener det ER forsvarlig å sende barna på skolen etter påske DERSOM regjeringen beslutter å åpne skolene igjen.

Hvordan er det å leve på den måten at man aldri aldri aldri evner å tenke selv? Hvordan føles det egentlig? Er det befriende å følge flokken, for så å grine, klage og skylde på alle andre etterpå hvis det går gærent? 

Minner meg om en 7-åring som gjør noe galt og etterpå sier "men Jonas sa at jeg skulle gjøre det".

Anonymkode: 7149b...d45

Hvordan føles det å gå rundt å tro at du er bedre enn alle andre? At du vet best og du skjønner mest? Er det befriende og sitte på nett og kalle alle for sauer? 

Jeg kunne forklart deg mye om målet med denne nedstengningen, men kjenner jeg gidder ikke, for du har visst bestemt deg for at armageddon er nær. 

Anonymkode: c7f3a...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var imot skolestengning fra starten av, så ja jeg kommer til å sende ungene på skolen når de åpner igjen. Og nei, det gjør meg ikke til en sau. Og nei, det har ikke noe  med at jeg ikke klarer å ta meg av mine egne barn eller at jeg blir sliten av det. 

Jeg er økonom og er opptatt av kost vs nytte. Og i denne situasjonen ser jeg kun en uendelig rekke kostnader. Jeg ser en regjering som har tatt valg som strider mot det ekspertene anbefaler med det resultat at vi har svimlende høye arbeidsledighetstall. Men sier du dette høyt blir du beskyldt for å være en kynisk egoistisk som ofrer mennesker for penger. Og dette sier de helt uten å forstå hvilke enorme konsekvenser disse tiltakene har for folk flest. Vi ofrer de svakeste unge for å redde de sterkeste eldre. 

Se til Sverige, er det neste argumentet. Det jeg ser i Sverige er at de har mislyktes med å unngå smitte på gamlehjem. Derfor er dødeligheten høy. Stengte skoler ville ikke beskyttet disse eldre. Vi i Norge kan ikke holde stengt helt til en vaksine kommer, så innen alt dette er over så vil nok tallene ende ganske så likt. 
 

 

Anonymkode: 87f8f...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å prøve å hevde seg selv ovenfor andre. Patetisk. 

Hvem hører du på da, du som klarer å tenke selv? På hvilket grunnlag går du ev mot anbefalte råd? 

Anonymkode: a27e4...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å stole på ekspertar på eit fagfelt langt utanfor sitt eige er ikkje sauementalitet. Det er rett og slett fornuftig.

På mitt eige fagfelt tenker eg sjølv. Høyrer på andre og vurderar nøye det dei har å kome med før eg gjer meg opp ei eiga meining. Også på feltet almenkunnskap er det å gjere seg opp si eiga meining ein god ide. Men når det gjeld komplekse, spesialiserte fagfelt er det ein god ide å vurdere kva kapasitet ein sjølv har og ikkje minst kor mykje informasjon ein sit inne med. Ein kan trygt seie at folkehelseinstituttet har større fagleg tyngde enn meg sjølv om pandemiar og smittevern i samfunnsperspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Det å stole på ekspertar på eit fagfelt langt utanfor sitt eige er ikkje sauementalitet. Det er rett og slett fornuftig.

På mitt eige fagfelt tenker eg sjølv. Høyrer på andre og vurderar nøye det dei har å kome med før eg gjer meg opp ei eiga meining. Også på feltet almenkunnskap er det å gjere seg opp si eiga meining ein god ide. Men når det gjeld komplekse, spesialiserte fagfelt er det ein god ide å vurdere kva kapasitet ein sjølv har og ikkje minst kor mykje informasjon ein sit inne med. Ein kan trygt seie at folkehelseinstituttet har større fagleg tyngde enn meg sjølv om pandemiar og smittevern i samfunnsperspektiv.

Det er forsåvidt sant, men nå er ikke du i målgruppen heller, da. 

Det er snakk om de som hopper uten å tenke selv. Bare fordi "noen" ba dem om å gjøre det.

Anonymkode: 7149b...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakk om å prøve å hevde seg selv ovenfor andre. Patetisk. 

Hvem hører du på da, du som klarer å tenke selv? På hvilket grunnlag går du ev mot anbefalte råd? 

Anonymkode: a27e4...920

Ååå så sinna.

Anonymkode: 7149b...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hva er dine kvalifikasjoner til å gjøre bedre valg? Din utvidete bruk av vg.no og nrk.no i tre uker med hjemmekontor? Din eksepsjonelle klarsynthet, intellekt og evne til å spå fremtiden? «Livets hare skole» er ikke kvalifiserende i denne sammenhengen.

Har du fulgt rådene hittil? Hva med de som ikke har gjort det? Er du da sauen, mens de er selvstendigtenkende?

Regjeringen har ikke utdanning i epidemiologi, men de sitter jo ikke i et vakuum og tar beslutninger. De samarbeider med eksperter på området. 

Jeg synes du driter deg ut ved å ta valg på tvers av anbefalinger og presentere det som om du er eksepsjonelt flink og selvstendig.

Anonymkode: 56f95...57a

Jeg har fulgt logikk, forskning fra både Norge og andre land og generelt sunn fornuft. Jeg sier ikke at de som følger anbefalinger er sauer. Jeg sier at de som alltid uten unntak gjør det - selv når det strider imot all logikk og alt man kan tilegne seg av kunnskap om dette, DE er sauer.

Anonymkode: 7149b...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ååå så sinna.

Anonymkode: 7149b...d45

Ikke sinna. Litt oppgitt, kanskje. Og oppriktig nysgjerrig på hvilket grunnlag du baserer valgene dine på? Hvem hører du på? Hvor henter du informasjonen din fra?

Anonymkode: a27e4...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var imot skolestengning fra starten av, så ja jeg kommer til å sende ungene på skolen når de åpner igjen. Og nei, det gjør meg ikke til en sau. Og nei, det har ikke noe  med at jeg ikke klarer å ta meg av mine egne barn eller at jeg blir sliten av det. 

Jeg er økonom og er opptatt av kost vs nytte. Og i denne situasjonen ser jeg kun en uendelig rekke kostnader. Jeg ser en regjering som har tatt valg som strider mot det ekspertene anbefaler med det resultat at vi har svimlende høye arbeidsledighetstall. Men sier du dette høyt blir du beskyldt for å være en kynisk egoistisk som ofrer mennesker for penger. Og dette sier de helt uten å forstå hvilke enorme konsekvenser disse tiltakene har for folk flest. Vi ofrer de svakeste unge for å redde de sterkeste eldre. 

Se til Sverige, er det neste argumentet. Det jeg ser i Sverige er at de har mislyktes med å unngå smitte på gamlehjem. Derfor er dødeligheten høy. Stengte skoler ville ikke beskyttet disse eldre. Vi i Norge kan ikke holde stengt helt til en vaksine kommer, så innen alt dette er over så vil nok tallene ende ganske så likt. 
 

 

Anonymkode: 87f8f...dc3

Ja, og jeg sier meg ikke uenig i det heller (selv om jeg setter økonomi under liv av prinsipp). Alt henger sammen og før eller senere må samfunnet begynne å fungere "normalt" igjen, det er jo bare sånn det er. 

Men det går fortsatt an å tenke selv og ta valg på vegne av egen familie selv om de valgene kan stride imot hva Simon (says) sier.

Anonymkode: 7149b...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge din logikk er man da sau dersom man:

*Følger vaksineprogrammet 

*Ikke driver med hjemmeskole året rundt

*Unngår diverse matvarer som gravid 

Osv. Myndighetene har mange anbefalinger de gir oss innbyggere, men det betyr ikke at alle som følger disse gjør det fordi de er tanketomme sauer uten evne til egen refleksjon. Det er en kjent misforståelse at det ikke er en automatisk parallell mellom å velge annerledes og være mer reflektert enn andre. Jeg har 8,5 års høyere utdanning, to grader fra universitetet, jeg er grundig opplært til å tenke kritisk og selvstendig, samt innhente god informasjon. Jeg har likevel valgt å følge myndighetenes råd jevnt over fordi jeg er enig med disse. Jeg er for vaksiner, for at barn bør gå på skole, for å være forsiktig som gravid, og jeg er for å gjenåpne samfunnet langsomt fordi jeg anser det som viktig av flere grunner.

Anonymkode: 78cb2...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan føles det å gå rundt å tro at du er bedre enn alle andre? At du vet best og du skjønner mest? Er det befriende og sitte på nett og kalle alle for sauer? 

Jeg kunne forklart deg mye om målet med denne nedstengningen, men kjenner jeg gidder ikke, for du har visst bestemt deg for at armageddon er nær. 

Anonymkode: c7f3a...14f

Det vet jeg ikke, men det er jo ikke til å stikke under en stol at det er bedre å tenke selv enn å blindt følge bjellekua i alle situasjoner. Man må stoppe opp og tenke: "Er dette lurt? Er dette best?" før man fortsetter.

Anonymkode: 7149b...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja de lærde strides. Jeg velger å følge norske myndigheter. Du gjør kanskje ikke det. Gjør det meg til en sau og deg til et selvstendig tenkende individ? Det er vel det vi diskuterer her?

Anonymkode: 27de1...dba

Utifra det du skriver her er du en sau, ja, dersom du alltid følger regjeringens råd uansett. Du må huske at opp gjennom tidene har land hatt forskjellige "regjeringer", som har bestemt mye urettferdig. 

Det er mange, mange sauer som har sagt seg enige i det. Bare fordi det var de som sa at det skulle være sånn. Blir litt som myrsnipa som synes sitt barn er penest, eller i dette tilfellet alltid har rett. 

 

Anonymkode: 7149b...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vet jeg ikke, men det er jo ikke til å stikke under en stol at det er bedre å tenke selv enn å blindt følge bjellekua i alle situasjoner. Man må stoppe opp og tenke: "Er dette lurt? Er dette best?" før man fortsetter.

Anonymkode: 7149b...d45

Har det ramlet deg inn at folk har gjort nettopp det? Tenkt over om det er lurt og best, og så rett og slett bare landet på en annen konklusjon enn deg?

Anonymkode: 78cb2...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...