Gå til innhold

Så lei av sytete foreldre med hjemmekontor.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

De klager og klager og nå må skoler og barnehager åpne igjen!!! Hva feiler de? Folk dør som fluer rundt om og det eneste de tenker på er at det er stress å være hjemme med ungene? Hva faen? Lurer på om besteforeldre generasjonen klaget like mye når det var fem år med krig!?!?!

Anonymkode: 92f53...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var besteforeldrene til dagens foreldre. De siste 75 årene har vi ikke hatt hjemmeskole (kun de som ønsker det). Foreldregenerasjonen til dagens foreldre hadde også ofte en forelder hjemme samt sine foreldre igjen. De aller fleste hadde mer hjelp. 
 

Det å ha hjemmekontor og hjemmeskole samtidig er nær sagt umulig. De som er to foreldre som har hjemmekontor samtidig kan i det minste ha hjemmeskole på skift, men de som er alene går det ikke. Det er ikke sånn at jobb krever mye mindre av deg enn før. Mange arbeidsgivere krever mer for de mener at nå har man ikke sp mange forstyrrelser. 
 

ja folk dør, men er det mange flere enn vanlig? Det dør 13-15000 av sult hver dag. 
124.000 har dødd av influensa så langt i år. 
215.000 for vannrelaterte sykdommer osv osv

coronapandemien er ille- men hvor mye skal den koste neste års generasjoner? 
 

på ett eller annet tidspunkt som alt annet vil det være et spørsmål om penger/økonomi.

til eksempel sier Norge ofte nei til livsforlengende medisiner eller medisiner som kan vi bedre livet pga de mener det er for dyrt. 
 

dette er ikke så lett som å bare si hold skolene stengt for vi dør som fluer. 
 

Anonymkode: 40cf1...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skjønner du ikke. Det krever et omløp i hodet for å forstå at folk er forskjellige, har forskjellige grunnleggende behov og har forskjellige utfordringer i hverdagen. Jeg får hjemmekontor til å fungere men det er lange og slitsomme dager. Jeg ser at spesielt yngste begynner å slite nå pga savn etter venner. Jeg ØNSKER at det åpner fordi det er trygt, ikke for enhver pris selvsagt. Åpner det ikke så fikser jeg selvsagt dét også. 
Nå syter jeg ikke over dette da, jeg skjønner at sånn er det og det er liten vits å syte over ting jeg ikke kan endre. 
Jeg tør å innrømme at jeg savner kontoret, kaffekopp med kollegaer, et glass vin med naboen en fredagskveld, gå på restaurant. Og nå som påsken kommer så vil jeg trolig savne hytta så det gjør vondt. 
 

Folk er forskjellig, klagingen er et utløp for mange ting, frustrasjon, usikkerhet, redsel osv. Vær litt raus i denne tiden. La folk få lov å tømme seg uten å bli helt koronapoliti. Av en som klager og koronapoliti så velger jeg den første altså. 

Anonymkode: 4ccd5...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet mange har problemer med å strekke til, men jeg hører ingen som syter. Alle jeg kjenner tar dette på strak arm selv om det ikke går knirkefritt. 

Anonymkode: 77809...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner klager heldigvis ikke. Vi er enige at det er utfordrende, det krever mer av oss voksne, det blir fort kaos i hjemmet når to barn skal ha hjelp med en oppgave og jobbtelefonen går varm. Men vi kan le litt av det og finne en viss humor i ting. Det er så viktig og gjør dagene så mye bedre. 
 

11-12 timers arbeidsdag og hjemmeskole er faktisk en liten pris å betale sammenlignet med å miste foreldre, kanskje alene på sykehus hvor vi ikke får være til stede. Eller at noen av de får en akutt situasjon og ikke får hjelp. Det er skrekken. Det er jeg virkelig redd for. 
 

Har noen få i omgangskretsen min som klager, orker ikke høre på de, så da ringer jeg og sender melding med de som evner å prøve å se litt humor og har evnen til å fokusere på det som er bra. For jeg orker faktisk ikke å være søppelbøtta som skal høre et evig mas om hvor ille det er. Det kan være verdt å ta med seg for dere der ute som bruker de rundt dere til å klage. Vil du ha en oppmuntrende og litt tullete samtale med noen, le litt, flykte litt fra hverdagen? Eller skal du male på med det vi alle allerede vet og kjenner på hver dag? Vi kan velge om vi drar hverandre opp eller ned i dette. 

Anonymkode: 409b5...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en sjel har hørt at jeg syter, men skal jeg være helt ærlig så er det krevende dager. Jeg er 100 % alene med ett barn på 10 år som også sliter etter store traumer pga fysisk og psykisk vold fra faren. Vi går oppi hverandre hver time av døgnet fordi barnet trenger ekstremt mye støtte og trygghet, og samtidig kreves det mye av meg i forhold til hjemmeskolen ettersom det er ny læring hver dag uten at det er noen veiledning av lærer. I tillegg må jeg jobbe mer enn 100 % på hjemmekontoret ettersom mine oppgaver har blitt betraktelig flere etter Corona krisen. Min timeplan er slik. Opp klokken 04:30 for å begynne å jobbe 05:00. Jeg jobber da konsentrert til 09:00. Fra 09:00 - 14:30 er det skole, og da må jeg være tett på barnet samtidig som jeg må besvare tlf og mail som haster. Kl 14:30 går vi en tur, så lages det middag og ryddes etter det. Ca kl 18:00 jobber jeg ett par timer før det er kveldsmat og legging av barnet. Barnet legger seg ved 21 tiden, og da begynner jeg å jobbe igjen og jobber til ca midnatt. Så er det 4 timer med søvn før dagen begynner igjen kl 04:45. I helgene må jeg også jobbe mye for å ta igjen det jeg ikke har fått gjort i ukedagene. Dette har vart i 3 uker, og helt ærlig jeg er dausliten pga altfor lite søvn.

Anonymkode: c78df...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De klager og klager og nå må skoler og barnehager åpne igjen!!! Hva feiler de? Folk dør som fluer rundt om og det eneste de tenker på er at det er stress å være hjemme med ungene? Hva faen? Lurer på om besteforeldre generasjonen klaget like mye når det var fem år med krig!?!?!

Anonymkode: 92f53...88f

Jeg tror faktisk at årsaken til at de «sto an av» under krigen var at de fikk dra på hytta - de ble til og med oppfordret til det.. 

Anonymkode: d1565...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folk dør ikke som fluer i Norge😊 Tøvball! 

Anonymkode: b9e7b...aca

Og hvorfor gjør de ikke det?

Anonymkode: d1565...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror faktisk at årsaken til at de «sto an av» under krigen var at de fikk dra på hytta - de ble til og med oppfordret til det.. 

Anonymkode: d1565...c6d

Og så fikk de levert pizza på døra på hytta. 😂😂😂

Anonymkode: 4ccd5...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører ytterst få klage over hjemmeskole. Problemet er jo ikke den ekstra jobben. Men at disse tiltakene gjør at hundretusener mister jobbene sine. Det er tall vi aldri har sett maken til. 
 

Og hva er egentlig den langsiktige planen i det her? Mange kommer til å dø uansett hva vi gjør. Med den løsningen vi har, drar vi det ut i tid og kjører økonomien til bunns først, og så vil det kanskje komme en enda verre epidemi til høsten - oppå influensaen. Er det ikke bedre å la smitten komme nå, så er hvertfall ikke influensaen der samtidig. Å stenge ned samfunnet i påvente av vaksine er ikke mulig.

Jeg håper myndigheten mykner opp nå, dette kan ikke fortsette.

Anonymkode: 2caca...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt skjønner du ikke. Det krever et omløp i hodet for å forstå at folk er forskjellige, har forskjellige grunnleggende behov og har forskjellige utfordringer i hverdagen.

Ja, tenk om folk faktisk kunne være så vennlig å skaffe seg dette her ^^ før de begynte å klage over andre!

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De klager og klager og nå må skoler og barnehager åpne igjen!!! Hva feiler de? Folk dør som fluer rundt om og det eneste de tenker på er at det er stress å være hjemme med ungene? Hva faen? Lurer på om besteforeldre generasjonen klaget like mye når det var fem år med krig!?!?!

Anonymkode: 92f53...88f

Har du lyst til å overta en uke, så kan du komme med din tilbakemelding etter det?

Anonymkode: e0bbb...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De klager og klager og nå må skoler og barnehager åpne igjen!!! Hva feiler de? Folk dør som fluer rundt om og det eneste de tenker på er at det er stress å være hjemme med ungene? Hva faen? Lurer på om besteforeldre generasjonen klaget like mye når det var fem år med krig!?!?!

Anonymkode: 92f53...88f

Svært få ønsker at skoler skal åpnes før det er forsvarlig. Det er også lov å si at man kjenner på krevende dager og det er lov å si at man føler at man ikke strekker til som lærer og på jobb samtidig. De aller fleste fjør så godt de kan og gjør dette så lenge det kreves. Mange ønsker en vanlig hverdag men selvsagt ikke for en hver pris. Her kan vi nesten ikke vente på en mer normal hverdag men vi holder ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere leser i trådene her inne ser dere hvor mange som nesten går i frø over å være hjemme. Og hvis dere tror vi ikke er hjemme så er vi to voksne med hjemmekontor og tre barn som studerer hjemme. Store økonomiske tap som følge av dette har vi også. MEN - vi klager ikke en eneste dag! Jeg ønsker at hverdagen skal komme tilbake...når det er trygt!! Ikke bare fordi vi er lei av å gå hjemme. 

Anonymkode: 92f53...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var besteforeldrene til dagens foreldre. De siste 75 årene har vi ikke hatt hjemmeskole (kun de som ønsker det). Foreldregenerasjonen til dagens foreldre hadde også ofte en forelder hjemme samt sine foreldre igjen. De aller fleste hadde mer hjelp. 
 

Det å ha hjemmekontor og hjemmeskole samtidig er nær sagt umulig. De som er to foreldre som har hjemmekontor samtidig kan i det minste ha hjemmeskole på skift, men de som er alene går det ikke. Det er ikke sånn at jobb krever mye mindre av deg enn før. Mange arbeidsgivere krever mer for de mener at nå har man ikke sp mange forstyrrelser. 
 

ja folk dør, men er det mange flere enn vanlig? Det dør 13-15000 av sult hver dag. 
124.000 har dødd av influensa så langt i år. 
215.000 for vannrelaterte sykdommer osv osv

coronapandemien er ille- men hvor mye skal den koste neste års generasjoner? 
 

på ett eller annet tidspunkt som alt annet vil det være et spørsmål om penger/økonomi.

til eksempel sier Norge ofte nei til livsforlengende medisiner eller medisiner som kan vi bedre livet pga de mener det er for dyrt. 
 

dette er ikke så lett som å bare si hold skolene stengt for vi dør som fluer. 
 

Anonymkode: 40cf1...433

Dette! 

Anonymkode: 44025...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg svare for mannen min som har hjemmekontor og er leder i firmaet pluss hjemme med 2 skolebarn, 6.klassingen klarer seg greit, 4.klassingen trenger en del hjelp og må motiveres, pluss at han skal ta seg av 3 åringen. Det er mye jobb, kan ikke si noe på det. Jeg er permittert 50% så når jeg er hjemme har jeg ikke jobb, men det er fortsatt en del jobb, så all respekt til de med hjemmekontor og barn. Det er ikke alt som kan tas på ettermiddagen heller for mange.

MEN, det er ikke sånn at vi vil sende i bhg og skole heller før det blir "trygt". Vi klager ikke, men det kan være slitsomt ja.

Anonymkode: 0f7e2...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke en sjel har hørt at jeg syter, men skal jeg være helt ærlig så er det krevende dager. Jeg er 100 % alene med ett barn på 10 år som også sliter etter store traumer pga fysisk og psykisk vold fra faren. Vi går oppi hverandre hver time av døgnet fordi barnet trenger ekstremt mye støtte og trygghet, og samtidig kreves det mye av meg i forhold til hjemmeskolen ettersom det er ny læring hver dag uten at det er noen veiledning av lærer. I tillegg må jeg jobbe mer enn 100 % på hjemmekontoret ettersom mine oppgaver har blitt betraktelig flere etter Corona krisen. Min timeplan er slik. Opp klokken 04:30 for å begynne å jobbe 05:00. Jeg jobber da konsentrert til 09:00. Fra 09:00 - 14:30 er det skole, og da må jeg være tett på barnet samtidig som jeg må besvare tlf og mail som haster. Kl 14:30 går vi en tur, så lages det middag og ryddes etter det. Ca kl 18:00 jobber jeg ett par timer før det er kveldsmat og legging av barnet. Barnet legger seg ved 21 tiden, og da begynner jeg å jobbe igjen og jobber til ca midnatt. Så er det 4 timer med søvn før dagen begynner igjen kl 04:45. I helgene må jeg også jobbe mye for å ta igjen det jeg ikke har fått gjort i ukedagene. Dette har vart i 3 uker, og helt ærlig jeg er dausliten pga altfor lite søvn.

Anonymkode: c78df...d87

Synes du fortjener en klem. ❤️ Hold ut!

Anonymkode: 63a7a...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke en sjel har hørt at jeg syter, men skal jeg være helt ærlig så er det krevende dager. Jeg er 100 % alene med ett barn på 10 år som også sliter etter store traumer pga fysisk og psykisk vold fra faren. Vi går oppi hverandre hver time av døgnet fordi barnet trenger ekstremt mye støtte og trygghet, og samtidig kreves det mye av meg i forhold til hjemmeskolen ettersom det er ny læring hver dag uten at det er noen veiledning av lærer. I tillegg må jeg jobbe mer enn 100 % på hjemmekontoret ettersom mine oppgaver har blitt betraktelig flere etter Corona krisen. Min timeplan er slik. Opp klokken 04:30 for å begynne å jobbe 05:00. Jeg jobber da konsentrert til 09:00. Fra 09:00 - 14:30 er det skole, og da må jeg være tett på barnet samtidig som jeg må besvare tlf og mail som haster. Kl 14:30 går vi en tur, så lages det middag og ryddes etter det. Ca kl 18:00 jobber jeg ett par timer før det er kveldsmat og legging av barnet. Barnet legger seg ved 21 tiden, og da begynner jeg å jobbe igjen og jobber til ca midnatt. Så er det 4 timer med søvn før dagen begynner igjen kl 04:45. I helgene må jeg også jobbe mye for å ta igjen det jeg ikke har fått gjort i ukedagene. Dette har vart i 3 uker, og helt ærlig jeg er dausliten pga altfor lite søvn.

Anonymkode: c78df...d87

Men kjære deg, du kan ikke holde på slik! Du har rett på omsorgslønn hvis du ikke kan jobbe fulle dager pga at skolen er stengt. Du må ikke presse deg selv slik! Husk at for lite søvn svekker immunforsvaret ditt. 

Anonymkode: 761ed...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men kjære deg, du kan ikke holde på slik! Du har rett på omsorgslønn hvis du ikke kan jobbe fulle dager pga at skolen er stengt. Du må ikke presse deg selv slik! Husk at for lite søvn svekker immunforsvaret ditt. 

Anonymkode: 761ed...8ea

Dette her er hverdagen for mange! Det virker som om mange ikke evner å forstå, ig særskilt de som jobber i offentlig sektor og er en skjermet gruppe.

Hvis alle på min jobb hadde tatt ut omsorgslønn hadde arbeidsplassen gått til helvete. Hvis arbeidsplassen går til helvete, blir jeg i beste fall permittert eller sagt opp pga konkurs. Jeg tjener 850,000 pr år og er alene med 2 barn. Jeg mister halve inntekten min hvis jeg er over på dagpenger; 62% av 6G. Så nei, jeg kan ikke bare ta ut omsorgslønn

Anonymkode: 5bade...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette her er hverdagen for mange! Det virker som om mange ikke evner å forstå, ig særskilt de som jobber i offentlig sektor og er en skjermet gruppe.

Hvis alle på min jobb hadde tatt ut omsorgslønn hadde arbeidsplassen gått til helvete. Hvis arbeidsplassen går til helvete, blir jeg i beste fall permittert eller sagt opp pga konkurs. Jeg tjener 850,000 pr år og er alene med 2 barn. Jeg mister halve inntekten min hvis jeg er over på dagpenger; 62% av 6G. Så nei, jeg kan ikke bare ta ut omsorgslønn

Anonymkode: 5bade...00d

Stolt av deg for at du holder ut! Nå har barna ferie en uke, så blir lettere å få tid til jobben, så må du ta deg litt velfortjent påskefri når det er helligdager. Jeg har det ikke like tøft som deg, har en mann å dele med. Men det er likevel tidlig opp for å jobbe litt i fred, så er det jobbing igjen på kvelden. De som tror folk sutrer forstår ikke at vi er mange som jobber mye overtid i normal situasjon, når flere timer midt på dagen blir brukt opp på andre ting blir det nærmest umulig å finne tid til alt.

Det er en skremmende holdning i Norge, at du har rett på og krav på. Er man litt sliten blir man oppfordret til legen med en gang, man kan jo bli utbrent. Etter denne krisen kan det godt tenkes at det blir innført karensdager og dårligere ordning for sykemeldte. Pengekassa blir fort tom slik vi holder på nå..

Anonymkode: 2caca...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette her er hverdagen for mange!

Jepp.

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det virker som om mange ikke evner å forstå, og særskilt de som jobber i offentlig sektor og er en skjermet gruppe.

Kjenner du disse personlig eller er dette bare fordommer?

Jeg jobber i offentlig sektor og jobber ræva av meg for tiden, det samme gjør alle jeg kjenner som jobber i offentlig sektor og som har hjemmekontor. 

Anonymkode: e0bbb...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette her er hverdagen for mange! Det virker som om mange ikke evner å forstå, ig særskilt de som jobber i offentlig sektor og er en skjermet gruppe.

En skjermet gruppe? Hvem sikter du til da? Du vet at de fleste som nå jobber ræva av seg, ser barna sine mindre og står i smitterisiko hver eneste dag nå også jobber i offentlig sektor eller? 

Mange i offentlig sektor som har hjemmekontor på helt lik linje med deg også. Har både familie og venner som nå sitter hjemme med små barn, hjemmeskole og egen jobb i tillegg. De må også jobbe overtid og utover kveldene for å få dagene til å gå i hop. Hva får deg til å tro at det er så mye mer annerledes for de å jobbe hjemmefra? 

 

Anonymkode: b4780...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ikke at folk sutrer. Jeg opplever at folk bretter opp ermene og tar både hjemmeskole og hjemmekontor på strak arm. 

At det kan være utfordrende å ha barna hjemme hele døgnet samtidig som man skal utrette et dagsverk på jobb tror jeg de fleste skjønner? Det er jo ikke snakk om å ikke klare å ta seg av, eller ikke like å være sammen med barna sine? Jeg fatter ikke at folk ikke skjønner dette? Er dere ikke i arbeid selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En skjermet gruppe?

Vi som jobber i stat og kommune er skjermet i den forstand at vi ikke mister jobbene våre, i denne perioden, siden vi ikke driver med produksjon på åpent marked. 

Men det kan virke som folk feilaktig tror at vi sitter på ræva av den grunn. Det gjør vi altså ikke, det har SJELDEN vært mer å gjøre i offentlig etat, enn nettopp nå i disse tider. 

Anonymkode: e0bbb...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi som jobber i stat og kommune er skjermet i den forstand at vi ikke mister jobbene våre, i denne perioden, siden vi ikke driver med produksjon på åpent marked. 

Men det kan virke som folk feilaktig tror at vi sitter på ræva av den grunn. Det gjør vi altså ikke, det har SJELDEN vært mer å gjøre i offentlig etat, enn nettopp nå i disse tider. 

Anonymkode: e0bbb...bab

Det er virkelig heller ingen garanti at man ikke lister jobben sin bare fordi man jobber i stat eller kommune. Vi har mer sikre jobber enn de som jobber i små, private bedrifter, ja, men ikke garanti mot å miste jobben. 

Anonymkode: 16b40...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...