Gå til innhold

Haha. Endelig har jeg fått tid for meg selv.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har klart å få 3 barn med en lat mann som skal bare hver gang han skal gjøre noe. Og det har endt med at det har blitt til at jeg har fullført hannes gjøremål. Men her for 1 år siden var jeg så lei at jeg vurderte skilsmisse. 

Men etter å ha tenkt meg litt om så vil jeg helst vente til barna er eldre. Så en ny løsning måtte klekkes ut. 

Er som regel jeg som står opp med barna, lager middag, hjelper til med lekser, husarbeid, legger de osv. 

Han skal jo egentlig bistå og vi har egentlig det sånn at han har faste dager å lage middag eller å legge barna. Han starter alltid, men så skal han bare. Som regel blir han akutt dårlig i magen og sitter opp til to timer på do som resulterer i at jeg tar over hans oppgaver. Men nå  har jeg funnet en løsning. Funker som bare det. Mannen og barna hater det, men jeg MÅ være egoistisk. Så når det er mannens dager til å lage middag forsvinner jeg ut døren i super fart og ber han sende sms 5 min før middag er ferdig. Det samme når han skal hjelpe med lekse, legge barna eller gjøre husarbeid. Så tre dager i uka får jeg flere timer med tid for meg selv. Jeg går turer, leser en bok på bilioteket, er på besøk hos venninner, trener og nyter tid for meg selv.

For ja han prøver fortsatt å hale ut tiden i håp om at jeg kommer hjem å tar over. Så på hannes dager spiser vi svidd middag. Ungene er overtrøtte for de er ikke i seng før 10-11 på kvelden osv. Men ikke fan om jeg kommer hjem. 

Vet ikke hva jeg vil med innlegget. Måtte bsre få det ut.

Anonymkode: ccc18...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som du heller bør få HAM ut. Noe så lite attraktivt. Løsningen din er forsåvidt fin sånn forbigående, men du kan jo ikke henge ute noe sted nå når alt er stengt og besøk utgår. Blir mye gatelangs, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres ut som en taper som sitter fast i tenårene. Hadde kvitta meg med han, en ting mindre å irritere seg over. 

 

 

Anonymkode: 82a07...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå fra han om 2-3 år. Driver å sparer opp penger så jeg har en skikkelig buffer. Min mor har ordnet sparekonto til meg i hennes navn. Min mann er en sånn type som kommer til å lage et reint helvette og sabotere der han kan. 

Men akkurat nå koser jeg meg med denne løsningen. Nå i denne tiden er det mye turer alene og så er jeg mye på besøk hos min mamma. Ingen andre. 

 

Anonymkode: ccc18...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøjemeg, er han 15 år eller?

Jeg hadde ikke reist fra ungene med han, han evner jo ikke ta skikkelig vare på dem. 

Skal barna leve i 3 år til med dette? 

Anonymkode: 34832...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke giddet å bo med han. Og synes det er dumt å «straffe» ungene fordi han er verdiløs. At han ikke klarer legge de til rett tid er jo litt på kanten. 
Han er jo også et irritasjon for deg, med han ute (og barna på samvær) vil jo hverdagen din bli mer forutsigbar da. 
 

Anonymkode: 01d9d...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint at du har en plan. Kjipt at du må drive voksenopplæring i noen år til, men han kommer til å ha nytte av det senere de dagene han har barna. Lykke til!

Anonymkode: ad9ec...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ungene dine vil sette pris på at de måtte lide for at du ikke orket å ta ansvar for å gå fra mannen, men bare meldte deg ut av familien?

Greit nok det du gjør om det bare var for en kort periode, men for lenger tid - absolutt ikke, for dine barns skyld.

Du og mannen er jo like ille nå med å ikke ta ansvar! Du har senket deg ned på hans nivå, du bare gjør det på en annen måte.

Anonymkode: ec87d...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter for barna. Om 2 år er eldste stor nok til å ha en mening om hvor h.n vil bo. Da jeg nesten gikk for et år siden laget han et reint helvette. Så jeg må legge en plan. Men for å få overskudd må jeg også få litt meg tid. Slik som det har vært har jeg jobbet meg i hjel. Nå har jeg mer overskudd og det igjen kommer barna til gode. 

På 1 år har jeg allerede spart opp 60000. 2-3 år til har jeg egenkapital til å kjøpe hus til meg og barna. 

Anonymkode: ccc18...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, han er uansvarlig.

Jeg har dessverre hørt litt for mange menn si de blir tafatte siden kona/samboeren gjør alt, og dersom de ber om noe forventes det at det skal gjøres NÅ. De blir redd for å ikke gjøre det slik hun vil.

Tenker at de at du går ut og ikke "overvåker" han kanskje er det som skal til for at han skal klare å finne sin egen rytme, og måte å gjøre ting på.
Ja, det vil være totalt kaos i begynnelsen, men ikke avskriv han helt enda, han kan faktisk klare å overraske deg.

Anonymkode: 083fb...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du ungene dine vil sette pris på at de måtte lide for at du ikke orket å ta ansvar for å gå fra mannen, men bare meldte deg ut av familien?

Akkurat!

Selv har jeg avbrutt nesten all kontakt med min foreldre. De oppførte seg også som unger og ikke som voksne da vi vokste opp.

Man kan ikke forvente at barn orker å ha med barnslige og dramatiske foreldre å gjøre når de er gamle nok til selv å velge. 

Anonymkode: a8c23...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg venter for barna. Om 2 år er eldste stor nok til å ha en mening om hvor h.n vil bo. Da jeg nesten gikk for et år siden laget han et reint helvette. Så jeg må legge en plan. Men for å få overskudd må jeg også få litt meg tid. Slik som det har vært har jeg jobbet meg i hjel. Nå har jeg mer overskudd og det igjen kommer barna til gode. 

På 1 år har jeg allerede spart opp 60000. 2-3 år til har jeg egenkapital til å kjøpe hus til meg og barna. 

Anonymkode: ccc18...632

Hva hjelper det?

Måten du ler av hvordan du stikker av fra familien og overlater ungene til han - en mann som du selv har valgt, ikke en mann som ungene har valgt - så sier det dessverre ingenting om at ungene vil ha det bedre med splittet hjem.

Barnslige foreldre er barnslige foreldre, uansett hvor stort og flott huset er. 

Anonymkode: a8c23...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om 3 dager i uken. Ta forige uke f.eks. søndag er hans dag å stå opp med barna. Men som regel ligger han å drar seg for han vet jeg står opp til slutt. Så da står jeg heller opp, kler på barna sender de inn til han med beskjed om at jeg har gått ut. Jeg går til min mor og får sovet noen timer, mens han blir tvunget av barna til å stå opp å lage frokost/lunsj. Jeg kommer hjem uthvilt og jeg og barna drar på tur og koser oss. 

 

Tirsdag han skal lage middag. Jeg handler inn en enkel middag. Med en gang han setter i gang tar jeg med meg bikkja å stikker ut. Ber han sende sms når maten er ferdig. Pølsemiddagen tar han to timer å lage. Jeg kommer hjem til svidde pølser og slapp potetmos. 

Fredag han skal legge barna. Jeg ordner kveldsmat og legger fram nattklær. Så tar jeg meg en tur til en venninne. Vi ser film og koser oss. Utover kvelden får jeg uttallige smser om at han trenger hjelp. Men klokken 11 på kvelden får jeg sms om at  barna sover. 

Så tre dager i uken får jeg litt meg tid. Han legger aldri barna på en skoledag 

Anonymkode: ccc18...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo litt øvelse for han også da at du rømmer huset. Bedre å begynne i det små nå enn å at han får alt i fanget når han skal ha samvær. Tenker det er myk start for barna også. 
Kos deg med litt velfortjent alenetid 😊👌

Anonymkode: 9b0da...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er snakk om 3 dager i uken. Ta forige uke f.eks. søndag er hans dag å stå opp med barna. Men som regel ligger han å drar seg for han vet jeg står opp til slutt. Så da står jeg heller opp, kler på barna sender de inn til han med beskjed om at jeg har gått ut. Jeg går til min mor og får sovet noen timer, mens han blir tvunget av barna til å stå opp å lage frokost/lunsj. Jeg kommer hjem uthvilt og jeg og barna drar på tur og koser oss. 

 

Tirsdag han skal lage middag. Jeg handler inn en enkel middag. Med en gang han setter i gang tar jeg med meg bikkja å stikker ut. Ber han sende sms når maten er ferdig. Pølsemiddagen tar han to timer å lage. Jeg kommer hjem til svidde pølser og slapp potetmos. 

Fredag han skal legge barna. Jeg ordner kveldsmat og legger fram nattklær. Så tar jeg meg en tur til en venninne. Vi ser film og koser oss. Utover kvelden får jeg uttallige smser om at han trenger hjelp. Men klokken 11 på kvelden får jeg sms om at  barna sover. 

Så tre dager i uken får jeg litt meg tid. Han legger aldri barna på en skoledag 

Anonymkode: ccc18...632

Men du hat sagt i fra til mannen din at du går slik han må lære seg å ta i et tak hjemme? Og npr han sender SMS, så svarer du at voksne mannen må klare å gjøre slike ting selv? Flaut med mannfolk som ikke er i stand til å ordne noe selv, og som føler at de gjør ektefellen en tjeneste ved å bidra. Jeg hadde vært tydelig på hvorfor jeg velger å forlate hjemmet, og så må du vurdere om barna fortjener å ta støyten for hans manglende vilje og interesse. 
 

Anonymkode: 155a5...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres ok ut. Enten så skjerper han seg, ellers så har du en exit-plan.

Men trenger du virkelig å vente i 3 år? Det er lenge 

Anonymkode: 839df...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg venter for barna. Om 2 år er eldste stor nok til å ha en mening om hvor h.n vil bo. Da jeg nesten gikk for et år siden laget han et reint helvette. Så jeg må legge en plan. Men for å få overskudd må jeg også få litt meg tid. Slik som det har vært har jeg jobbet meg i hjel. Nå har jeg mer overskudd og det igjen kommer barna til gode. 

På 1 år har jeg allerede spart opp 60000. 2-3 år til har jeg egenkapital til å kjøpe hus til meg og barna. 

Anonymkode: ccc18...632

Du skriver selv at ungene dine hater dette. Dine ord. Du skriver at du må være egoistisk - selv om ungene dine hater det du gjør.

Du overlater til ungene å ta ansvar for det som er din (og fars) jobb! Du som voksen har gitt opp, og nå overlater du til ungene å få skikk på faren.

Seriøst - skaff dere hjelp før du ødelegger forholdet til ungene dine for alltid. Du merker det garantert ikke nå, men ungene dine vil miste respekt for deg! Du orker ikke mase mer på mannen din. Nå har du overlatt det ansvaret til ungene dine. Ungene dine!

Det er forb... ansvarsløst av deg å tvinge barna til å ta det ansvaret som du selv ikke lenger gidder å ta!

Ikke bli forbauset om ungene vil ta avstand fra deg når de blir voksne. Før det har de ikke noe valg, men når de blir voksne, og når de får barn selv - da vil de forstå hvordan du overlot til dem, som små barn, å måtte ta voksent ansvar du selv ikke orket å ta.

 

 

Anonymkode: ec87d...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skriver selv at ungene dine hater dette. Dine ord. Du skriver at du må være egoistisk - selv om ungene dine hater det du gjør.

Du overlater til ungene å ta ansvar for det som er din (og fars) jobb! Du som voksen har gitt opp, og nå overlater du til ungene å få skikk på faren.

Seriøst - skaff dere hjelp før du ødelegger forholdet til ungene dine for alltid. Du merker det garantert ikke nå, men ungene dine vil miste respekt for deg! Du orker ikke mase mer på mannen din. Nå har du overlatt det ansvaret til ungene dine. Ungene dine!

Det er forb... ansvarsløst av deg å tvinge barna til å ta det ansvaret som du selv ikke lenger gidder å ta!

Ikke bli forbauset om ungene vil ta avstand fra deg når de blir voksne. Før det har de ikke noe valg, men når de blir voksne, og når de får barn selv - da vil de forstå hvordan du overlot til dem, som små barn, å måtte ta voksent ansvar du selv ikke orket å ta.

 

 

Anonymkode: ec87d...7a9

👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: a8c23...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva hjelper det?

Måten du ler av hvordan du stikker av fra familien og overlater ungene til han - en mann som du selv har valgt, ikke en mann som ungene har valgt - så sier det dessverre ingenting om at ungene vil ha det bedre med splittet hjem.

Barnslige foreldre er barnslige foreldre, uansett hvor stort og flott huset er. 

Anonymkode: a8c23...ec3

Mener du virkelig at det er synd på barna som må klare seg med far noen timer et par ganger i uken?? Verken far eller barn har vondt av at mor er borte noen timer. Kanskje det derimot er en god ting, far lærer å bli selvstendig, jeg tviler på at mor hadde overlatt ansvaret til far noen timer om hun mente det var omsorgssvikt. Det må bli slutt på å sy puter under armene til fedre og ikke forvente at de klarer de mest elementære ting. 

Anonymkode: 2ea2e...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du virkelig at det er synd på barna som må klare seg med far noen timer et par ganger i uken?? Verken far eller barn har vondt av at mor er borte noen timer. Kanskje det derimot er en god ting, far lærer å bli selvstendig, jeg tviler på at mor hadde overlatt ansvaret til far noen timer om hun mente det var omsorgssvikt. Det må bli slutt på å sy puter under armene til fedre og ikke forvente at de klarer de mest elementære ting. 

Anonymkode: 2ea2e...e67

Har du lest alle innleggene så ser du veldig tydelig hva jeg mener og hvorfor jeg mener det. 

Driv gjerne kjønnskamp på deres egen arbeidsplass eller i deres egen sosiale gruppe.

Og bruk gjerne fritiden på å forsøke å oppdra menn rundt dere.

Men dropp å ta alt dette dramaet inn i familien, så ungene må ta del i dette.

Dette er ikke ungenes kamp!

Ta heller ansvar for egne valg - hvem dere selv har valgt å stifte familie med. 

Anonymkode: a8c23...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du skriver selv at ungene dine hater dette. Dine ord. Du skriver at du må være egoistisk - selv om ungene dine hater det du gjør.

Du overlater til ungene å ta ansvar for det som er din (og fars) jobb! Du som voksen har gitt opp, og nå overlater du til ungene å få skikk på faren.

Seriøst - skaff dere hjelp før du ødelegger forholdet til ungene dine for alltid. Du merker det garantert ikke nå, men ungene dine vil miste respekt for deg! Du orker ikke mase mer på mannen din. Nå har du overlatt det ansvaret til ungene dine. Ungene dine!

Det er forb... ansvarsløst av deg å tvinge barna til å ta det ansvaret som du selv ikke lenger gidder å ta!

Ikke bli forbauset om ungene vil ta avstand fra deg når de blir voksne. Før det har de ikke noe valg, men når de blir voksne, og når de får barn selv - da vil de forstå hvordan du overlot til dem, som små barn, å måtte ta voksent ansvar du selv ikke orket å ta.

 

 

Anonymkode: ec87d...7a9

Hva med når ungene må på samvær med far? Da blir det jo enda mer tid alene med far. Hva skal liksom mor gjøre da for å ordne opp? At mor overlater ansvaret til far et par ganger i uka kan jeg ikke se hvordan barna tar skade av. Jeg leser ingen steder at de må ta ansvar for noe som helst. 

Anonymkode: 9e0e9...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du virkelig at det er synd på barna som må klare seg med far noen timer et par ganger i uken?? Verken far eller barn har vondt av at mor er borte noen timer. Kanskje det derimot er en god ting, far lærer å bli selvstendig, jeg tviler på at mor hadde overlatt ansvaret til far noen timer om hun mente det var omsorgssvikt. Det må bli slutt på å sy puter under armene til fedre og ikke forvente at de klarer de mest elementære ting. 

Anonymkode: 2ea2e...e67

Generelt sett har ikke barn vondt av å være med sin far noen timer noen ganger i uken.

Men det er ikke det det er snakk om her. Her er det snakk om en mor som ikke lenger gidder ta voksne og ansvarlige valg for det forholdet hun er i, men som overlater til sine unger - som tydeligvis er små - å måtte ta voksent ansvar for å sørge for at far tar ansvar. Det hører ingen plass hjemme!

Hadde vi her snakket om tenåringer som, lik sin far, også overlot alt til mor, så hadde det vært en helt annen sak, og kanskje også helt på sin plass.

Men her er det snakk om små barn, den eldste er såvidt ti år eller under ti år.

Dette er barn som Hi selv forteller har gitt uttrykk for å "hate" å bli overlatt til en far som ikke tar ansvar. Likevel lever hun av det og sier hun må få slappe av og være egoistisk. At ungene ikke får lagt seg og dermed heller ikke får nok søvn, det er tydeligvis heller ikke så viktig. At de må vente timer på å få mat betyr ikke noe.

Her er det Hi selv og mannen som sammen må finne ut av ting. Ikke overlate til små unger på få år til å "oppdra" den faren HI har valgt til sine barn, når hun selv ikke lenger gidder ta jobben!

Det er ikke snakk om å sy puter under armene på far, det er snakk om en far som ikke fungerer som far, som ikke tar ansvar, som ikke forstår hva barna trenger. En far som ungene hater å bli overlatt til. Og selv om Hi vet dette gjør hun det med god samvittighet, for hun gidder ikke ta flere kamper med far, nå har hun overlatt til barna å få orden på far de neste årene - for hun vil ikke lenger ta ansvar...

At mannen hennes er en latsabb og ikke særlig egnet som far, helt uansvarlig, det unnskylder ikke at hun også melder seg bort fra ansvaret!

Her må mor og far i parterapi, søke hjelp av helsestasjon, gå kurs eller lignende. Å overlate ansvaret til så små barn er IKKE et alternativ. Det er de voksne som må rydde opp i dette! Og greier de det ikke, da må Hi enten ta ansvar for ungene hjemme, eller gå fra mannen. Og går hun fra mannen og mener han ikke greier å gi barna riktig omsorg, da må hun koble inn riktige instanser for at han får hjelp til det.

Hvorfor er det greit at voksne som selv har valgt å få flere barn sammen nå velger å overlate til barna å oppdra far? Små barn under ti år...

Anonymkode: ec87d...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med når ungene må på samvær med far? Da blir det jo enda mer tid alene med far. Hva skal liksom mor gjøre da for å ordne opp? At mor overlater ansvaret til far et par ganger i uka kan jeg ikke se hvordan barna tar skade av. Jeg leser ingen steder at de må ta ansvar for noe som helst. 

Anonymkode: 9e0e9...715

Barna har gitt sterkt uttrykk til HI for at de ikke er komfortable med det valget hun nå tar, at de hater å bli overlatt til å måtte få far opp av senga, til å lage mat osv. Da må hun også ta til seg dette.

Er far så lite egnet så må hun ta det med riktige instanser.

Hun og far bør søke hjelp nå, ikke overlate til ungene å oppdra far!

Anonymkode: ec87d...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde vi her snakket om tenåringer som, lik sin far, også overlot alt til mor, så hadde det vært en helt annen sak, og kanskje også helt på sin plass.

Men her er det snakk om små barn, den eldste er såvidt ti år eller under ti år.

Og husk i tillegg at dette er en periode hvor små barn er ekstra sårbare.

Ingen av de instansene (helsesøster, barnehage, skole) som normalt fanger opp hvordan barn har det, er i normal drift.

Barn er derfor 100% overlatt til sine aller nærmeste, som dermed har langt større spillerom enn ellers, til å ture uforstyrret frem. 

Dette er en stor bekymring for de som jobber med barn, og bør være en stor bekymring for samfunnet generelt. 

 

Denne artikkelen tar riktignok for seg fysisk vold, men man kan regne med de samme forholdstallene på andre, nokså tilsvarende, områder;

https://www.utrop.no/nyheter/lettnorsk/212458/

Anonymkode: a8c23...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...