Gå til innhold

Utsette ferieuke pga korona


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sjefen.

Det jeg ikke forstår er at sjefene pålegger noen dette nå. Vi fikk alle lov å slippe å ta ut allerede avtalt ferie i påsken, da det er et ekstremt trøkk på jobb akkurat nå. Men fikk også beskjed om at man måtte regne med å ta ut hoveddelen av ferien til sommeren, uavhengig hva som skjer. 

Anonymkode: 5fdb9...4d5

Hvis alle skulle fått slippe å ta ut allerede planlagt ferie vil man sannsynligvis få en opphoping av ønske om å ta ut ferie til høsten. Husk at endel kan ha MYE ferie: 5 uker ordinær ferie, 1 uke senior + evt plassforhandlende eller tariffestede ekstradager, 2 uker overført ferie fra i fjor, 24 avspaseringsdager, reisetid til avspasering..... Dette kan fort bli 10-12 uker

Anonymkode: 55775...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis alle skulle fått slippe å ta ut allerede planlagt ferie vil man sannsynligvis få en opphoping av ønske om å ta ut ferie til høsten. Husk at endel kan ha MYE ferie: 5 uker ordinær ferie, 1 uke senior + evt plassforhandlende eller tariffestede ekstradager, 2 uker overført ferie fra i fjor, 24 avspaseringsdager, reisetid til avspasering..... Dette kan fort bli 10-12 uker

Anonymkode: 55775...ba5

Forstår jo det, men nå er det krise, så da er det uansett lettere å bruke de ressursene man har tilgjengelig nå, og heller leie inn ekstra til høsten, eller få folk til å overføre ferie. Det er nå trøkket er, og det er betydelig større enn hvis tingenes tilstand hadde vært som normale. 

Anonymkode: 5fdb9...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forstår jo det, men nå er det krise, så da er det uansett lettere å bruke de ressursene man har tilgjengelig nå, og heller leie inn ekstra til høsten, eller få folk til å overføre ferie. Det er nå trøkket er, og det er betydelig større enn hvis tingenes tilstand hadde vært som normale. 

Anonymkode: 5fdb9...4d5

Du skjønner at det ikke er alle bransjer som har noe særlig trøkk nå, ikke sant? 

Anonymkode: fcb1f...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønner at det ikke er alle bransjer som har noe særlig trøkk nå, ikke sant? 

Anonymkode: fcb1f...12e

Det var vel strengt tatt derfor jeg sa jeg ikke skjønte det. Det er jo en av de vesentlige elementene her.

Hvis man ikke har trøkk, så kan man selvfølgelig ikke forvente at sjefen skal legge opp hele arbeids-planen videre etter hva de ansatte plutselig føler for. 

Men hva i alle dager er det folk jobber med (innen offentlig etat) hvis det ikke  er ekstra trøkk nå, det lurer jeg på. Var det ikke snakk om kommunen? 

Jeg kjenner virkelig ingen som ikke jobber ræva av seg, 

Anonymkode: 5fdb9...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det var vel strengt tatt derfor jeg sa jeg ikke skjønte det. Det er jo en av de vesentlige elementene her.

Hvis man ikke har trøkk, så kan man selvfølgelig ikke forvente at sjefen skal legge opp hele arbeids-planen videre etter hva de ansatte plutselig føler for. 

Men hva i alle dager er det folk jobber med (innen offentlig etat) hvis det ikke  er ekstra trøkk nå, det lurer jeg på. Var det ikke snakk om kommunen? 

Jeg kjenner virkelig ingen som ikke jobber ræva av seg, 

Anonymkode: 5fdb9...4d5

Tja.... barnehage og sfo feks? Her er de fleste stengt.

kino, svømmehall, kommunale renholdere, teknisk etat, kommunale saksbehandlere etc

selv jobber jeg i en statlig etat hvor vi til daglig snakker ned mennesker og bedrifter. Det kan vi ikke gjøre nå og kontorene er stengt. Det er faktisk slik at man etterhvert går tom for oppgaver å gjøre hjemmefra

Anonymkode: 55775...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tja.... barnehage og sfo feks? Her er de fleste stengt.

kino, svømmehall, kommunale renholdere, teknisk etat, kommunale saksbehandlere etc

selv jobber jeg i en statlig etat hvor vi til daglig snakker ned mennesker og bedrifter. Det kan vi ikke gjøre nå og kontorene er stengt. Det er faktisk slik at man etterhvert går tom for oppgaver å gjøre hjemmefra

Anonymkode: 55775...ba5

Men man bruker da de menneskene man allerede har lønnet til å gjøre ting?

Man er ikke ansatt i offentlig etat uten at man kan pålegges å utføre annet arbeid dersom dette behøves? 

Eller har du en kontrakt hvor det står at du kun kan brukes til det du er spesifikt utdannet til, du kan ikke brukes til andre og mer nyttige ting ved behov?

Jeg også jobber i statlig etat og har daglig kontakt med andre mennesker, vi jobber som før, bare MYE mer! 

Hva er poenget med offentlige ansatte hvis det ikke nettopp er å drifte et samfunn?

Anonymkode: 5fdb9...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dette minner om en gang jeg jobbet i kommunen og de som hadde samme stiling som meg, nektet å fikse vasken eller doen eller strø utenfor døren, fordi det var ikke deres stillingsinstruks.

Da snakker man verna bedrift og ikke ansvarlige voksne medlemmer av samfunnet. Forstår GODT at man vil tvinge sånne til å ta ferie og seniordager...

Anonymkode: 5fdb9...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, dette minner om en gang jeg jobbet i kommunen og de som hadde samme stiling som meg, nektet å fikse vasken eller doen eller strø utenfor døren, fordi det var ikke deres stillingsinstruks.

Da snakker man verna bedrift og ikke ansvarlige voksne medlemmer av samfunnet. Forstår GODT at man vil tvinge sånne til å ta ferie og seniordager...

Anonymkode: 5fdb9...4d5

Jeg jobber som renholder på en skole. Der mener noen lærere at det er renholderne sin jobb å rydde etter elever og enkelte lærere. Men det er faktisk alle sitt ansvar at det blir ryddet. Vi har blitt nedbemannet til nesten halvparten, så hvis vi skal rydde, så blir det mindre tid til renhold. De fleste skjønner det og er flink til å rydde, men så har du enkelte da som mener at det står ikke i arbeidsinstruksen. Dem er der for å lære bort det pedagogiske. Er ikke viktig å be elevene rydde etter seg. 

Anonymkode: 296e8...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men man bruker da de menneskene man allerede har lønnet til å gjøre ting?

Man er ikke ansatt i offentlig etat uten at man kan pålegges å utføre annet arbeid dersom dette behøves? 

Eller har du en kontrakt hvor det står at du kun kan brukes til det du er spesifikt utdannet til, du kan ikke brukes til andre og mer nyttige ting ved behov?

Jeg også jobber i statlig etat og har daglig kontakt med andre mennesker, vi jobber som før, bare MYE mer! 

Hva er poenget med offentlige ansatte hvis det ikke nettopp er å drifte et samfunn?

Anonymkode: 5fdb9...4d5

Vi kan omdisponeres. Som alle andre statlig ansatte. De med helseutdanning og autorisasjon i behold har hos oss anledningen til å melde seg til tjeneste og likevel beholde lønn.

Vi kan ellers Omdisponeres til Feks NAV, men de har ikke hatt behov ennå. 

Så ja, alle i staten kan omdisponeres. Vi kan ikke permitteres. Men det må finnes oppgaver å omdisponere til. Som ikke er stengt ned pga smittevernet. Dette handler ikke om motvilje altså - alle er klare til å bidra der de kan. Så kom gjerne med forlag til de ulike statlige departementene. Det er de som gir føringene🙂

hva tenker du at de ansatte i tingrettene skal gjøre nå når alle rettssaker er utsatt? Hva tenker du branninspektørene og feierne skal gjøre når de ikke kan besøke private hjem? Hva skal barne- og ungdomsarbeidere gjøre? Teknisk etat? Parkeringsvaktene? Kino-folka? Ansatte i svømmehallen? Ansatte i serveringsbransjen? Osv osv. Dette er bare noen få eksempler. Mange arbeidsgivere har vært flinke til å finne nye arbeidsoppgaver som kan gjøres ute, eller ved å besøke bedrifter hvor det ikke er normal drift. Men når alle normale arbeidsoppgaver forsvinner fra den ene dagen til den andre så er det ikke sånn at det står andre oppgaver i kø. Vi sitter på hjemmekontor på 3. Uka. Kontoret vårt er stengt av og vi som jobber med svært sensitive personopplysninger har da begrenset med hva vi kan gjøre. I utgangspunktet bør jo folk børe glad for at det ikke flyter med sensitive persondata hos de mange som nå sitter hjemme.

De som kan, omdisponeres. Men endel ganger krever det opplæring. Og noen må kunne gi den opplæringen. Selv har jeg vært Frivillig parkeringsvakt på den nyopprettede koronaklinikken inntil de fikk disponert folk fra den kommunale kinoen. 

Anonymkode: 55775...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber som renholder på en skole. Der mener noen lærere at det er renholderne sin jobb å rydde etter elever og enkelte lærere. Men det er faktisk alle sitt ansvar at det blir ryddet. Vi har blitt nedbemannet til nesten halvparten, så hvis vi skal rydde, så blir det mindre tid til renhold. De fleste skjønner det og er flink til å rydde, men så har du enkelte da som mener at det står ikke i arbeidsinstruksen. Dem er der for å lære bort det pedagogiske. Er ikke viktig å be elevene rydde etter seg. 

Anonymkode: 296e8...43b

 

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, dette minner om en gang jeg jobbet i kommunen og de som hadde samme stiling som meg, nektet å fikse vasken eller doen eller strø utenfor døren, fordi det var ikke deres stillingsinstruks.

Da snakker man verna bedrift og ikke ansvarlige voksne medlemmer av samfunnet. Forstår GODT at man vil tvinge sånne til å ta ferie og seniordager...

Anonymkode: 5fdb9...4d5

Jeg har jobbet som jurist i en kommune. Jeg er ikke rørlegger, så selvfølgelig fikser seg ikke doen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så kom gjerne med forlag til de ulike statlige departementene. Det er de som gir føringene🙂

Jeg behøver ikke å komme med det, jeg har mer enn nok å gjøre.

Og jeg gidder ikke å oppdra voksne folk til å bli mindre giddalause og mer kreative - slik som f.eks. renholdsarbeideren og juristen over her. Orker ikke vil ikke gidder ikke...neivel, så kom deg i ferie da, det er der du passer til å være nå!

Poenget mitt er uansett at det er forskjell på folk.

Enkelte unndrar seg, og disse tvinges nå ut i ferie.

Andre står på og er kreative, og de får gjerne jobbe.

Anonymkode: 5fdb9...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hva tenker du at de ansatte i tingrettene skal gjøre nå når alle rettssaker er utsatt? Hva tenker du branninspektørene og feierne skal gjøre når de ikke kan besøke private hjem? Hva skal barne- og ungdomsarbeidere gjøre? Teknisk etat? Parkeringsvaktene? Kino-folka? Ansatte i svømmehallen? Ansatte i serveringsbransjen? Osv osv. Dette er bare noen få eksempler. Mange arbeidsgivere har vært flinke til å finne nye arbeidsoppgaver som kan gjøres ute, eller ved å besøke bedrifter hvor det ikke er normal drift. Men når alle normale arbeidsoppgaver forsvinner fra den ene dagen til den andre så er det ikke sånn at det står andre oppgaver i kø.

Enig i at de ikke står i kø. Men folk kan finne på de selv.

Kjører man vanligvis rundt til folk som feier, f.eks., så kan man kjøre rundt med mat og varer.

Er man god på IKT, så kan man tilby hjelp til dette, der er det mange som behøver hjelp.

 

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som kan, omdisponeres. Men endel ganger krever det opplæring. Og noen må kunne gi den opplæringen. Selv har jeg vært Frivillig parkeringsvakt på den nyopprettede koronaklinikken inntil de fikk disponert folk fra den kommunale kinoen.

Veldig bra! Fra å jobbe med personsensitive opplysninger til å bli parkeringsvakt.

Tenker at det er nettopp sånne mennesker som deg, som ikke opplever å bli tvunget ut i ferie under en krise :) 

Anonymkode: 5fdb9...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De som kan, omdisponeres. Men endel ganger krever det opplæring. Og noen må kunne gi den opplæringen. Selv har jeg vært Frivillig parkeringsvakt på den nyopprettede koronaklinikken inntil de fikk disponert folk fra den kommunale kinoen. 

Anonymkode: 55775...ba5

Så bra. Her vet jeg at de ansatte i svømmehallen er vakter på sykehjemmene så ikke folk som ikke har lov kommer inn. Kinofolket her jobber hardt og har lagt om til drive-in kino, kulturskolen driver undervisning over nettet, barne - og ungdomsarbeiderne, som ikke har barn på avdelingen, kjører rundt med materialpakker og overraskelser som de legger i postkassene til barna, og jeg vet om ihvertfall to fra den ene kafeen som var stengt osv. Det er heldigvis mange mennesker som snur seg rundt, er kreative og skaper noe nytt når alt endres, men ikke alle kan være sånn. Noen blir sittende med hendene i fanget og noen setter seg på bakbeina. Det må være litt rom for dem også, men ikke så voldsomt stort rom.  

Anonymkode: 0408a...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så bra. Her vet jeg at de ansatte i svømmehallen er vakter på sykehjemmene så ikke folk som ikke har lov kommer inn. Kinofolket her jobber hardt og har lagt om til drive-in kino, kulturskolen driver undervisning over nettet, barne - og ungdomsarbeiderne, som ikke har barn på avdelingen, kjører rundt med materialpakker og overraskelser som de legger i postkassene til barna, og jeg vet om ihvertfall to fra den ene kafeen som var stengt osv. Det er heldigvis mange mennesker som snur seg rundt, er kreative og skaper noe nytt når alt endres, men ikke alle kan være sånn. Noen blir sittende med hendene i fanget og noen setter seg på bakbeina. Det må være litt rom for dem også, men ikke så voldsomt stort rom.  

Anonymkode: 0408a...8cb

:lol: dagens!

Anonymkode: 5fdb9...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så bra. Her vet jeg at de ansatte i svømmehallen er vakter på sykehjemmene så ikke folk som ikke har lov kommer inn. Kinofolket her jobber hardt og har lagt om til drive-in kino, kulturskolen driver undervisning over nettet, barne - og ungdomsarbeiderne, som ikke har barn på avdelingen, kjører rundt med materialpakker og overraskelser som de legger i postkassene til barna, og jeg vet om ihvertfall to fra den ene kafeen som var stengt osv. Det er heldigvis mange mennesker som snur seg rundt, er kreative og skaper noe nytt når alt endres, men ikke alle kan være sånn. Noen blir sittende med hendene i fanget og noen setter seg på bakbeina. Det må være litt rom for dem også, men ikke så voldsomt stort rom.  

Anonymkode: 0408a...8cb

Selvfølgelig skal og bør folk snu seg rundt og bidra der det trengs. Jeg synes det er flott når det arrangeres alternative aktiviteter, folk stiller opp med matleveranser, som vakter, kjører ut aktivitetsplaner til barnehageunger osv. Men vi må jo også ta inn over og at når de ordinære oppgavene forsvinner så er det vanskelig å finne alternative oppgaver til å fylle fulle stillinger.
 

Her er det 30 personer ansatt i barnehagen. Alle kan ikke benytte 5 dager hver uke på å lage aktivitetsplaner, et par drive-in forestillinger kan ikke erstatte 20 filmvisninger om dagen, her er alle frivillige som til vanlig driver med matutlevering sendt hjem pga smittefare - mens matbutikkene har ansatt flere fordi de nå tar på seg utkjøring mot betaling. Det er oppetter hjelpegrupper på Facebook, men det kommer inn lite henvendelser fra folk som ønsker bistand. 

Jeg heier på Alle som er kreative, som finner alternative oppgaver, som får hjulene til Å gå rundt. Men det er en kjensgjerning at mange sitter hjemme - ikke fordi de ikke vil jobbe, men fordi det ikke er oppgaver. Jeg synes faktisk ikke folk skal oppleve hets av den grunn!

Anonymkode: 55775...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes faktisk ikke folk skal oppleve hets av den grunn!

Anonymkode: 55775...ba5

Hets?

Det å nekte sine ansatte å utsette den allerede avtalte ferien, er aldeles ikke hets. 

Og det må være helt lovlig å kommentere hvor tåpelig det er, når folk nærmest skryter av at de ikke vil utføre noe som helst utover det som står nøye beskrevet i deres stillingsinstruks, når hele landet er i krise. 

Dette er ikke nødvendigvis hets som er årsaken, hver gang folk føler seg krenka på noe vis. 

Anonymkode: 5fdb9...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg behøver ikke å komme med det, jeg har mer enn nok å gjøre.

Og jeg gidder ikke å oppdra voksne folk til å bli mindre giddalause og mer kreative - slik som f.eks. renholdsarbeideren og juristen over her. Orker ikke vil ikke gidder ikke...neivel, så kom deg i ferie da, det er der du passer til å være nå!

Poenget mitt er uansett at det er forskjell på folk.

Enkelte unndrar seg, og disse tvinges nå ut i ferie.

Andre står på og er kreative, og de får gjerne jobbe.

Anonymkode: 5fdb9...4d5

Hvordan fikk du det til at renholderen er giddalaus og ikke kreativ? Eller misforsto jeg deg helt?

Anonymkode: 466b6...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan fikk du det til at renholderen er giddalaus og ikke kreativ? Eller misforsto jeg deg helt?

Anonymkode: 466b6...3cb

Beklager, leste og/eller skrev for fort!

Mente de lærerne som renholdsarbeideren, over her, fortalte om.

Som ikke klarte å innlemme elevene i ryddearbeidet, og på den måten slå to fluer i en smekk (pedagogikk og ryddighet), fordi de var mer opptatt av stillingsinstruks, (og, antar jeg, status), enn av god arbeidsflyt. 

Anonymkode: 5fdb9...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, dette minner om en gang jeg jobbet i kommunen og de som hadde samme stiling som meg, nektet å fikse vasken eller doen eller strø utenfor døren, fordi det var ikke deres stillingsinstruks.

Da snakker man verna bedrift og ikke ansvarlige voksne medlemmer av samfunnet. Forstår GODT at man vil tvinge sånne til å ta ferie og seniordager...

Anonymkode: 5fdb9...4d5

Hva jobbet dere som til daglig da? Det er helt innafor å ikke godta å bli tillagt slike arbeidsoppgaver hvis du til daglig jobber med noe fullstendig annet. Men i disse tider vil bedrifter med god grunn kunne omdisponere ansatte og midlertidig ilegge dem nye oppgaver.

Anonymkode: 372f5...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva jobbet dere som til daglig da? Det er helt innafor å ikke godta å bli tillagt slike arbeidsoppgaver hvis du til daglig jobber med noe fullstendig annet. Men i disse tider vil bedrifter med god grunn kunne omdisponere ansatte og midlertidig ilegge dem nye oppgaver.

Anonymkode: 372f5...f5a

Vi jobbet på et lavterskeltilbud hvor man kunne komme inn og få informasjon og hjelp til diverse.

Men man kunne jo ikke komme seg fysisk inn døra, dersom man risikerte å brekke bena på hålka utenfor. 

Det var ikke snakk om å bli tillagt oppgaver, det var snakk om å bare trø til og strø foran døren slik et hvert normalt oppegående voksent menneske som har omsorg for andre, og trygghet i egen rolle, ville ha gjort uten å mukke. 

Anonymkode: 5fdb9...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg behøver ikke å komme med det, jeg har mer enn nok å gjøre.

Og jeg gidder ikke å oppdra voksne folk til å bli mindre giddalause og mer kreative - slik som f.eks. renholdsarbeideren og juristen over her. Orker ikke vil ikke gidder ikke...neivel, så kom deg i ferie da, det er der du passer til å være nå!

Poenget mitt er uansett at det er forskjell på folk.

Enkelte unndrar seg, og disse tvinges nå ut i ferie.

Andre står på og er kreative, og de får gjerne jobbe.

Anonymkode: 5fdb9...4d5

Kjære vene, det er ikke helt slik det fungerer de fleste steder.

Hvilke alternative muligheter som finnes kommer også helt an på den enkelte bedrift og de ansattes kompetanse. 

 

 

Anonymkode: 372f5...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi jobbet på et lavterskeltilbud hvor man kunne komme inn og få informasjon og hjelp til diverse.

Men man kunne jo ikke komme seg fysisk inn døra, dersom man risikerte å brekke bena på hålka utenfor. 

Det var ikke snakk om å bli tillagt oppgaver, det var snakk om å bare trø til og strø foran døren slik et hvert normalt oppegående voksent menneske som har omsorg for andre, og trygghet i egen rolle, ville ha gjort uten å mukke. 

Anonymkode: 5fdb9...4d5

Da er det helt innafor å forvente at alle som jobber der skal bidra til det.

Anonymkode: 372f5...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...