Gå til innhold

Utsette ferieuke pga korona


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min arbeidskollega har satt seg opp på ei ferieuke i Mai. Skulle til Spania. Men turen blir det ikke noe av. Hun vil utsette den ferieuken. Men sjefen sa nei. Alle skal ta ferie på dem ukene vi har satt opp. Dette pga at vi jobber i kommunen og blir problem hvis alle skal utsette ferien sin. Dem ble uenige om dette. Hvem har rett?

Anonymkode: 296e8...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt sjefen.

Arbeidsgiver har styringsrett på uttak av ferie. Innvilget ferie kan pålegges å gjennomføres, men man kan også bli pålagt å ta ut ferie uten at man har bedt om det selv.

Denne krisen vil nok for mange medføre omlegging av sommerferien også, for at bedriften skal klare å stable seg på beina. Feks kan man bli pålagt å ta ut sommerferien i juni dersom det blir en rolig tid på arbeidsplassen pga corona.

Man har rett på ferie, men ikke nødvendigvis til foretrukket tidspunkt.

Hilsen en annen leder

Anonymkode: cc4ac...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått samme beskjed, kommunal sektor, all avspasering og ferie som er avtalt og innvilget skal avvikles som satt opp. Om alle skal spare ferie til senere blir det jo et kaos å avvikle resten av året. Så sjefen har rett. Leste en artikkel om det tidligere idag men finner ikke nå. 

Anonymkode: 44d62...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi har fått samme beskjed, kommunal sektor, all avspasering og ferie som er avtalt og innvilget skal avvikles som satt opp. Om alle skal spare ferie til senere blir det jo et kaos å avvikle resten av året. Så sjefen har rett. Leste en artikkel om det tidligere idag men finner ikke nå. 

Anonymkode: 44d62...749

Hvis du finner den, så vil jeg gjerne lese den 😉

Anonymkode: 296e8...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også blitt pålagt å avvikle feriedager eller avspasering i de tre dagene i starten av påskeuka, alle ansatte i barnehagen om man ikke skal gi omsorgstilbud i bhgen, da blir det mest rettferdig. 

Anonymkode: 44d62...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferieloven er egentlig ganske tydelig på dette.. Altså arbeidsgivers styringsrett på fastsettelse av ferietidspunkt, også ved uenighet.

BD3D3F1C-86E8-4251-B622-B0F23D271C7C.png

F10D24A3-E360-435B-B48F-E179A164610A.png

Anonymkode: cc4ac...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt sjefen.

Arbeidsgiver har styringsrett på uttak av ferie. Innvilget ferie kan pålegges å gjennomføres, men man kan også bli pålagt å ta ut ferie uten at man har bedt om det selv.

Denne krisen vil nok for mange medføre omlegging av sommerferien også, for at bedriften skal klare å stable seg på beina. Feks kan man bli pålagt å ta ut sommerferien i juni dersom det blir en rolig tid på arbeidsplassen pga corona.

Man har rett på ferie, men ikke nødvendigvis til foretrukket tidspunkt.

Hilsen en annen leder

Anonymkode: cc4ac...ef4

Med visse forbehold har du rett. Sjefen har det siste avgjørende ord, men arbeidstakere har krav på 3 uker sammenhengende ferie i sommertidsrommet, og krav på å vite når de kan avvikle sommerferie innen 1. juni.

Og Skoler, barnehager og likende som holder sommerstengt, har ikke anledning til å flytte arbeidstakernes ferie til juni.

Anonymkode: 372f5...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Med visse forbehold har du rett. Sjefen har det siste avgjørende ord, men arbeidstakere har krav på 3 uker sammenhengende ferie i sommertidsrommet, og krav på å vite når de kan avvikle sommerferie innen 1. juni.

Og Skoler, barnehager og likende som holder sommerstengt, har ikke anledning til å flytte arbeidstakernes ferie til juni.

Anonymkode: 372f5...f5a

Innen 1.mai skulle det stå

Anonymkode: 372f5...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er snakk om ei senior uke, etter fylte 62 

Anonymkode: 296e8...43b

Da tror jeg kanskje arbeidstaker står sterkere. 

https://www.vi.no/reise/nei-du-far-ikke-seks-ferieuker-etter-fylte-60/69583602

  • Du må varsle arbeidsgiver minst to uker før du ønsker å ta ut ekstraferien.
  • Dette er den eneste ferieuken du selv kan bestemmer fritt over, og kan ta akkurat når det passer deg selv

Anonymkode: ea7a7...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er snakk om ei senior uke, etter fylte 62 

Anonymkode: 296e8...43b

Da har arbeidstaker bestemmelsesretten.

Anonymkode: 372f5...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da har arbeidstaker bestemmelsesretten.

Anonymkode: 372f5...f5a

Men spørsmålet her er om arbeidstaker har ombestemmelsesretten? Jeg er klar over at arbeidstaker har stor bestemmelsesrett over denne ferieuke,men jeg er ikke like sikker på at arbeidstaker med loven i hånd kan flytte denne uka hvordan han/hun vil når den en gang er bestemt...

Anonymkode: 5cc64...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Innen 1.mai skulle det stå

Anonymkode: 372f5...f5a

Nei, det er ikke slik lengre. Dette ble gjort om for noen år siden, man har, som hovedregel, rett til å vite om man får innvilget ferie 2 mnd før oppsatt ferie. 
 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/

 

Anonymkode: 74660...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er avtalt at ferien skal avvikles, senioruke eller ei, må en endring godkjennes av arbeidsgiver. Dersom ferien ikke ønskes avviklet likevel er det opp til arbeidsgiver om de vil gi lov til "utsettelse" eller ikke. Skjønner det er kjipt å ha avtalt ferie og så kommer man ikke ut av hjemmet. Hadde selv planlagt utlandsferie før påske, men fikk heldigvis lov å utsette den da vi har vår travleste perioden i slutten og starten av en måned. Men det er som sakt opp til arbeidsgiver om de ønsker gi ansatt utsettelse når ferien er planlagt.

Anonymkode: 5390a...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Innen 1.mai skulle det stå

Anonymkode: 372f5...f5a

Jeg sier ikke noe annet enn det du skriver. 
 

Men i tillegg kan ferie bli tilbakekalt eller flyttet etter denne datoen med bakgrunn i  dersom noe spesielt skjer og ferieavviklingen er til vesentlig ulempe for bedriften. Situasjonen vi står oppi nå vil være en slik situasjon. 
 

Eksempelvis kunne man lagt om sommerferien til en hel virksomhet, fordi den uansett må holde stengt i juni pga corona, mens det er håp om at den får åpne igjen i juli. Lovverket muliggjør det, selv om det ikke skjer spesielt ofte.

 

Anonymkode: cc4ac...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at dette ikke er lett. Problemet er at vi er mange ansatte og mange er over 62 år. Skal alle utsette senior uke til høsten, så blir det problem. Vi får ikke sette inn vikarer når ferie avvikles. Jeg tror det beste er at min kollega ringer fagforbundet og hører med dem 

Anonymkode: 296e8...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle til sol og varme i påsken og hadde satt meg opp på ferie i forbindelse med det. Ikke bare utgår ferien min, men jeg må bruke opp feriedager på ingenting, utrolig kipt. Men har fullstendig forståelse for at det må være sånn. Mye som er kipt om dagen og jeg skal virkelig ikke klage. 

Anonymkode: d72b5...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har også blitt pålagt å avvikle feriedager eller avspasering i de tre dagene i starten av påskeuka, alle ansatte i barnehagen om man ikke skal gi omsorgstilbud i bhgen, da blir det mest rettferdig. 

Anonymkode: 44d62...749

Dette er ikke lov! Avspasering Kan aldri pålegges, og ferie kan ikke pålegges på så kort varsel samt at arbeidstaker kan kreve å få den samlet.

Ta kontakt med din hovedtillitsvalgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, ulenissen skrev:

Dette er ikke lov! Avspasering Kan aldri pålegges, og ferie kan ikke pålegges på så kort varsel samt at arbeidstaker kan kreve å få den samlet.

Ta kontakt med din hovedtillitsvalgt!

Joda. Ferie kan pålegges Også på så kort varsel, hvis omstendighetene tilsier det. Hovedferiene har man rett på å få 3 uker samlet mellom juni og september, ikke øvrig ferie. Og selv hovedferiene KAN bli endret/inndras på kort varsel ved spesielle omstendigheter. 

Anonymkode: cc4ac...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ulenissen skrev:

Dette er ikke lov! Avspasering Kan aldri pålegges, og ferie kan ikke pålegges på så kort varsel samt at arbeidstaker kan kreve å få den samlet.

Ta kontakt med din hovedtillitsvalgt!

Det er en avtale laget i samarbeid med leder, verneombud og tillitsvalgt så ikke mye å protestere på da. Alle forstår vi må bidra i disse tider, og blir jo skjevt om de som hadde satt seg opp på avspasering må bruke opp sine timer mens vi som skulle delvis vært på jobb slipper. 

Anonymkode: 44d62...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen.

Det jeg ikke forstår er at sjefene pålegger noen dette nå. Vi fikk alle lov å slippe å ta ut allerede avtalt ferie i påsken, da det er et ekstremt trøkk på jobb akkurat nå. Men fikk også beskjed om at man måtte regne med å ta ut hoveddelen av ferien til sommeren, uavhengig hva som skjer. 

Anonymkode: 5fdb9...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...