Gå til innhold

Hva tenker dere om dette? Ang. ny telefon til tenåring...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han må ha ny mobil nå, og jeg er litt usikker på hva vi skal gjøre, så takknemlig om jeg få noen synspunkter 🙂 Han er 13 år og har endel penger på sparekonto (arv, gaver, spart selv). Skal vi la han bruke sparepenger til hele mobilen (koster jo endel tusen), spleise med han eller kjøpe hele? Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: de54d...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han må ha ny mobil nå, og jeg er litt usikker på hva vi skal gjøre, så takknemlig om jeg få noen synspunkter 🙂 Han er 13 år og har endel penger på sparekonto (arv, gaver, spart selv). Skal vi la han bruke sparepenger til hele mobilen (koster jo endel tusen), spleise med han eller kjøpe hele? Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: de54d...d49

Jeg hadde ikke latt en 13 åring fått en dyr mobil altså. Hvor stort beløp er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gav tilskudd til det den billigste varianten hun kan klare seg med (vi trenger jo også at hun har telefon) og så fikk hun selv velge hva hun ville. Hun har mye sparepenger. Flink å spare i tillegg til at hun har fått «helgejobb» på en stall der hun tjener noen hundrelapper for å gi mat og slippe ut. Hun valgte selv å kjøpe en iPhone men hun er utrolig nøye på å ta vare på den, fordi hun så hvor mye av oppsparte midler som gikk med til dette kjøpet. 

Anonymkode: d9897...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt beløpet ennå, men noen tusen blir det. Han er en veldig fornuftig, forsiktig gutt som bruker svært lite penger på andre ting og som tar godt vare på tingene sine. 

 

hi

Anonymkode: de54d...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi gav tilskudd til det den billigste varianten hun kan klare seg med (vi trenger jo også at hun har telefon) og så fikk hun selv velge hva hun ville. Hun har mye sparepenger. Flink å spare i tillegg til at hun har fått «helgejobb» på en stall der hun tjener noen hundrelapper for å gi mat og slippe ut. Hun valgte selv å kjøpe en iPhone men hun er utrolig nøye på å ta vare på den, fordi hun så hvor mye av oppsparte midler som gikk med til dette kjøpet. 

Anonymkode: d9897...36f

Vi gjorde akkurat det samme!

Anonymkode: 4654c...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke helt beløpet ennå, men noen tusen blir det. Han er en veldig fornuftig, forsiktig gutt som bruker svært lite penger på andre ting og som tar godt vare på tingene sine. 

 

hi

Anonymkode: de54d...d49

Hvilken modell tenker han? Den nyeste iphonen koster vel 12-14 000? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, TinaK 1990 skrev:

Ville betalt halvparten! Dere trenger jo også at han har mobil.

Det var det jeg tenkte først, men så sier mannen at han tenkte at junior kan bruke sparepenger. Han har ganske mye, og vi har det litt stramt økonomisk. 

 

hi

Anonymkode: de54d...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gitt 1500kr. Resten fikk han/hun betale selv. Hadde aldri spyttet i 3500kr for å betale en «halv» mobil. Det er helt vilt å legge opp til slike dyre vaner! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hengebukksvinet skrev:

Hadde gitt 1500kr. Resten fikk han/hun betale selv. Hadde aldri spyttet i 3500kr for å betale en «halv» mobil. Det er helt vilt å legge opp til slike dyre vaner! 

Men hva tror du de andre ungene tenker hvis han kommer med en cubusmobil? Hadde du godtatt at ditt barn ble mobbet bare fordi du ikke ville bidra til å kjøpe en skikkelig mobil?

Anonymkode: da0be...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men hva tror du de andre ungene tenker hvis han kommer med en cubusmobil? Hadde du godtatt at ditt barn ble mobbet bare fordi du ikke ville bidra til å kjøpe en skikkelig mobil?

Anonymkode: da0be...5e6

«cubusmobil» altså... her har vi et godt forbilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men hva tror du de andre ungene tenker hvis han kommer med en cubusmobil? Hadde du godtatt at ditt barn ble mobbet bare fordi du ikke ville bidra til å kjøpe en skikkelig mobil?

Anonymkode: da0be...5e6

Cubusmobil? Herlighet, hvor bor du, og hva slags venner har barna dine?

Her har 13-åringen en iphone 7 og 16-åringen en iphone 8, de har begge betalt halvparten hver og ingen blir mobbet. Cubusmobil er det ingenting som heter altså...

Anonymkode: 21a8b...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

«cubusmobil» altså... her har vi et godt forbilde!

Og en ting til: Min datter kjøpte nettopp en veldig pent brukt IPhone 8 til 2500kr. Er det en «cubusmobil»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville latt ham betale selv. Det er jo litt av hensikten med sparing også tenker jeg, at de kan spare til ting de ønsker seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har også kjøpt pent brukte iphoner, til en brøkdel av summen for nye. Jeg synes det er ganske mye penger å bruke på en mobil til en 13-åring. Gutten din kan være så forsiktig som bare det, men mobiler knuses og ødelegges selv om man er aldri så forsiktig. 

Anonymkode: 3aefc...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn har også kjøpt pent brukte iphoner, til en brøkdel av summen for nye. Jeg synes det er ganske mye penger å bruke på en mobil til en 13-åring. Gutten din kan være så forsiktig som bare det, men mobiler knuses og ødelegges selv om man er aldri så forsiktig. 

Anonymkode: 3aefc...969

Det har man jo forsikring mot da.... Mine unger er også veldig forsiktige med tingene sine, men to ganger har vi måttet bruke forsikring likevel. Ene gangen mistet 16-åringen telefonen ut av lomma da han løp etter bussen, og andre gangen havnet mobilen til eldstemann i vannet under bading (han la den i skoen før han hoppet fra brygga, men så sparket en av kompisene borti skoen og den falt i vannet).

Vi har plussforsikring på innbo som dekker slike uhell som kan skje.

Anonymkode: 21a8b...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn må ha smart-telefon. Hadde den hun har blitt ødelagt måtte vi erstattet den. Hun har hatt sin gamle i mange år og tatt godt vare på den. Vi hadde nok betalt eldste modell iPhone (vi bruker iPhone) og så måtte hun lagt i resten om hun ville ha nyere modell.

Anonymkode: c929b...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har man jo forsikring mot da.... Mine unger er også veldig forsiktige med tingene sine, men to ganger har vi måttet bruke forsikring likevel. Ene gangen mistet 16-åringen telefonen ut av lomma da han løp etter bussen, og andre gangen havnet mobilen til eldstemann i vannet under bading (han la den i skoen før han hoppet fra brygga, men så sparket en av kompisene borti skoen og den falt i vannet).

Vi har plussforsikring på innbo som dekker slike uhell som kan skje.

Anonymkode: 21a8b...0ca

Hvor mye koster slike uhell i egenandel da? 

Anonymkode: 3aefc...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville oppfordret til å kjøpe brukt (har god erfaring med det) og sponset det en ny basic smarttelefon koster (ikke iphone, men 1500-2000 kanskje). Da betaler dere det han må ha, så koster han det utenom selv. Vil han ha ny må han bruke desto mer av egne penger. Jeg kjøper alltid telefon av noen jeg kan hente hos, så unngår jeg svindel (da viser de gjerne at telefonen er gjenopprettet og fungerer). Noen nettbutikker selger også brukte telefoner.

Anonymkode: 99719...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvit_bil
25 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

Og en ting til: Min datter kjøpte nettopp en veldig pent brukt IPhone 8 til 2500kr. Er det en «cubusmobil»?

«Cubusmodel» må vel være Huawei og det der? 
 

til Ts, hva skal din sønn bruke den til? Hva slags mobil har han fra før? Hvorfor må han ha ny? 
min 16 årige bror fikk ødelagt sin Samsung s8 for en mnd siden, valgte seg ny av samme type. Han er ikke interessert i mobiler, den telefonen er jo bra nok da.

På Tise kan du få kjøpt versifiserte mobiler. Da får du bare telefonen. Så hvis laderen han har fra før passer en evt litt nyere modell så ta den, en brukt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva tror du de andre ungene tenker hvis han kommer med en cubusmobil? Hadde du godtatt at ditt barn ble mobbet bare fordi du ikke ville bidra til å kjøpe en skikkelig mobil?

Anonymkode: da0be...5e6

Cubusmobil?

Anonymkode: ecd77...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hvit_bil skrev:

«Cubusmodel» må vel være Huawei og det der? 
 

til Ts, hva skal din sønn bruke den til? Hva slags mobil har han fra før? Hvorfor må han ha ny? 
min 16 årige bror fikk ødelagt sin Samsung s8 for en mnd siden, valgte seg ny av samme type. Han er ikke interessert i mobiler, den telefonen er jo bra nok da.

På Tise kan du få kjøpt versifiserte mobiler. Da får du bare telefonen. Så hvis laderen han har fra før passer en evt litt nyere modell så ta den, en brukt? 

Hva i alle dager gjør Huawei til en cubusmobil?

Anonymkode: ecd77...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye koster slike uhell i egenandel da? 

Anonymkode: 3aefc...969

Vi har ikke betalt noe, er vel en egenandel, men vi bruker forsikringene såpass sjelden at det bygger seg opp en egenandelskonto hos selskapet som de har brukt til det.

Sjekket nå, og egenandelen er 1000 kr.

Anonymkode: 21a8b...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvit_bil
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva i alle dager gjør Huawei til en cubusmobil?

Anonymkode: ecd77...2a8

JEG mener ikke nødvendigvis det. Men det må være det folk tenker på når de skriver «cubusmobil». Altså, en billigere ting som kanskje ikke er like «status»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...