Gå til innhold

Synes dette er virkelig!!! merkelig med corona.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mannen min er skikkelig dårlig. Har alle symptomene på corona. Sterke brystsmerter, tørrhoste pluss pluss. 
Vært på smittekontoret i kommunen, der tok de bare vanlige undersøkelser og ikke test for corona. Synes det er merkelig så lenge han også fortalte at jeg er sykepleier på sykehus. Så jeg skal på jobb nå i morgen tidlig. Kjenner jeg er livredd for å smitte noen:(

Anonymkode: a2578...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig, dette er helt håpløst! Og det vil føre til at langt flere blir smittet.

Sånn er det når myndigehetene ikke har vært forberedt på en slik situasjon og har trenert beredskapen i år og tiår.

Helt håpløst!

Nå ble det også slått stort opp for et par dager siden at det kom x antall trailere med smittevernutstyr til landet, som om da kan vi puste lettet ut. Min tanke var at det ikke er på langt nær nok, for når vi får flere syke så vil behovet eksplodere overalt. Og i dag varsler sykehuset NN at de anser deres situasjon med smitteutstyr som kritisk og at de kun har utstyr til to-tre uker - vel og merke med dagens antall koronasyke...

Når potensielt smittebærende helsepersonell skal på jobb og de får beskjed om å spare på smittevernutstyr, da går vi mot tilstander vi ikke bør forestille oss. Det er oppskriften på å få enda flere ansatte i karantene, og til å ta livet av pasienter med andre diagnoser fordi de får korona på toppen.

Helt hårreisende at myndighetene godtar dette, etter min mening!

Anonymkode: b4a9b...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta dine egne forhåndsregler på jobb, munnbind og hansker ved pasientkontakt, og ekstra obs om symptomer selv. 

Slik praktiseres det her også, får vi syke familiemedlemmer. 

Anonymkode: 3e452...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et testkriterie at man bor med helsepersonell. Heller ikke en retningslinje at helsepersonell som er friske skal i karantene hvis noen de bor med er syke. Det er vel kun hvis man selv har symptomer. 
 

vi har ikke nok testutstyr og kriteriene nå er kun å teste kritisk syke og helsepersonell 

Anonymkode: bac8b...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du steller noen som har fått transplantasjon, HI?

 

Anonymkode: 60575...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke et testkriterie at man bor med helsepersonell. Heller ikke en retningslinje at helsepersonell som er friske skal i karantene hvis noen de bor med er syke. Det er vel kun hvis man selv har symptomer. 
 

vi har ikke nok testutstyr og kriteriene nå er kun å teste kritisk syke og helsepersonell 

Anonymkode: bac8b...43c

Men det burde vært det! Og det burde vært nok testutstyr! 
etterhvert kommer karantene-kriteriene til å frafalle for helsepersonell, fordi det er manko på sykepleiere. Flere steder har dette blitt gjort allerede. Hvordan skal man da forhindre smittespredning? 

Anonymkode: be7f9...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du får ta dine egne forhåndsregler på jobb, munnbind og hansker ved pasientkontakt, og ekstra obs om symptomer selv. 

Slik praktiseres det her også, får vi syke familiemedlemmer. 

Anonymkode: 3e452...248

Forholdsregler!

Anonymkode: c94e4...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det burde vært det! Og det burde vært nok testutstyr! 
etterhvert kommer karantene-kriteriene til å frafalle for helsepersonell, fordi det er manko på sykepleiere. Flere steder har dette blitt gjort allerede. Hvordan skal man da forhindre smittespredning? 

Anonymkode: be7f9...b87

Men det burde vært det? 
ja i en perfekt verden burde det det men noen få fabrikker som produserer dette klarer ikke å mangedoble produksjonen over natt for å tilfredsstille behovet. Det er umulig. 

Anonymkode: bac8b...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det burde vært det? 
ja i en perfekt verden burde det det men noen få fabrikker som produserer dette klarer ikke å mangedoble produksjonen over natt for å tilfredsstille behovet. Det er umulig. 

Anonymkode: bac8b...43c

Dette skjønner jeg virkelig ikke, det må da være 100 ganger bedre at HI nå holder seg hjemme i karantene til 7 dager etter mannen er frisk, enn at hun skal dra med seg smitte på jobb og potensielt smitte hele avdelingen og flere med? Er det ikke manko på helsepersonell fra før så blir det ihvertfall det når man må gå på jobb med smitte!

Anonymkode: cd41a...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sløkket system! Jeg var i kontakt med en venninne av meg en onsdag ( altså dagen før vi fikk beskjed om at skoler/bhg ble stengt) Fredagen ble hun syk, smittet av et familiemedlem som dagen etter fikk bekreftet at hun hadde covid-19. Min venninne fikk ikke teste seg fordi hun ikke er i risikogruppen eller helsepersonell.

Jeg fikk beskjed av henne den fredagen hun ble syk at hun mest sannsynlig hadde covid-19, lørdagen ga hun beskjed om familiemedlem som hadde fått det påvist. Jeg er helsepersonell og kontaktet sjefen min mandagen etter(5 dager etter kontakt med venninnen min) og lurte på hvordan jeg skulle forholde meg til dette. Skal jeg jobbe som vanlig? Må jeg i karantene? Fikk beskjed om å komme på jobb som vanlig, og at jeg var nok ikke smittet siden det var gått 5 dager og jeg ikke hadde fått symptomer.. kontaktet så smittesykepleier på jobben da jeg syntes dette hørtes veldig rart ut. Jeg fikk der beskjed om at siden venninnen min ikke hadde fått påvist covid-19 og at jeg hadde vært med henne 2 dager før hun fikk symptomer så var det ingen grunn til at jeg ikke skulle kunne jobbe.
Men jeg syntes dette hørtes helt feil ut og brukte syktbarn dager og ble hjemme med barna siden skole/bhg er stengt.
Gjett hvem som ble syk noen dager senere? Jo meg. 9 dager etter jeg var hos venninnen min ble jeg syk. Begynte med tett nese en fredags kveld. Feber og hoste lørdagen, ble testet for covid-19 søndagen siden jeg er helsepersonell. Er så glad jeg ikke gikk på jobb og smittet en haug med pasienter som sikkert ikke hadde tålt en slik virusinfeksjon!

Anonymkode: 0b650...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt sløkket system! Jeg var i kontakt med en venninne av meg en onsdag ( altså dagen før vi fikk beskjed om at skoler/bhg ble stengt) Fredagen ble hun syk, smittet av et familiemedlem som dagen etter fikk bekreftet at hun hadde covid-19. Min venninne fikk ikke teste seg fordi hun ikke er i risikogruppen eller helsepersonell.

Jeg fikk beskjed av henne den fredagen hun ble syk at hun mest sannsynlig hadde covid-19, lørdagen ga hun beskjed om familiemedlem som hadde fått det påvist. Jeg er helsepersonell og kontaktet sjefen min mandagen etter(5 dager etter kontakt med venninnen min) og lurte på hvordan jeg skulle forholde meg til dette. Skal jeg jobbe som vanlig? Må jeg i karantene? Fikk beskjed om å komme på jobb som vanlig, og at jeg var nok ikke smittet siden det var gått 5 dager og jeg ikke hadde fått symptomer.. kontaktet så smittesykepleier på jobben da jeg syntes dette hørtes veldig rart ut. Jeg fikk der beskjed om at siden venninnen min ikke hadde fått påvist covid-19 og at jeg hadde vært med henne 2 dager før hun fikk symptomer så var det ingen grunn til at jeg ikke skulle kunne jobbe.
Men jeg syntes dette hørtes helt feil ut og brukte syktbarn dager og ble hjemme med barna siden skole/bhg er stengt.
Gjett hvem som ble syk noen dager senere? Jo meg. 9 dager etter jeg var hos venninnen min ble jeg syk. Begynte med tett nese en fredags kveld. Feber og hoste lørdagen, ble testet for covid-19 søndagen siden jeg er helsepersonell. Er så glad jeg ikke gikk på jobb og smittet en haug med pasienter som sikkert ikke hadde tålt en slik virusinfeksjon!

Anonymkode: 0b650...2a6

Jeg husker tråden din! Så utrolig bra at du ble hjemme!

Og jeg er så enig, dette er helt håpløst, for det sprer smitten inn i helsevesenet og ut igjen.

Og det er ingen logikk i de kriteriene de legger til grunn. Fra ganske tidlig har det kommet rapporter om mange som har smittet andre i flere dager før de selv fikk symptomer. Dette er ikke noe ukjent. Men norske myndigheter har bestemt seg for at man ikke kan være smittebærer mer enn ett døgn før man får symptomer. Det henger ikke på greip, de sier mot seg selv.

Og akkurat like ille er det i andre enden. De som får påvist covid-19 får ikke komme ut av isolasjon før de har hatt to negative tester som viser at de er friske igjen. Men alle de andre tusener av personer som er smittet, men ikke blir testet - de blir bedt om å holde seg inn én stusselig dag etter at de er symptomfri... selv om norske myndigheter vet at de da mest trolig fremdeles er smittebærere.

Og samme med familiene til de som er smittet, de kan bo i samme bolig som den som er smittet - og de kan bevege seg ute i samfunnet, selv om man vet hvor smittsomt viruset er og at de i samme bolig mest sannsynlig vil bli smittet. Ergo er dette også fritt frem, med myndighetenes velsignelse, å spre smitte.

Egentlig burde du gå til en av de store mediene og fortelle historien din, for det er viktig at dette kommer tydelig ut! (men har forståelse om du er for dårlig til å orke det)

Uansett - bra du er mer oppegående enn de som nå liksom skal sitte på kunnskapen i landet...

Masse god bedring til deg ❤️

Anonymkode: b4a9b...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega av meg instisterte i dag på å gå å handle matvarer i arbeidstøyet. Hun jobber i helsevesenet, så at det foregår merkelige ting der, det er det ikke tvil om.  

Anonymkode: 170fe...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En kollega av meg instisterte i dag på å gå å handle matvarer i arbeidstøyet. Hun jobber i helsevesenet, så at det foregår merkelige ting der, det er det ikke tvil om.  

Anonymkode: 170fe...047

Det gjør da de i hjemmesykepleien stadig vekk

Anonymkode: 5c1e6...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke et testkriterie at man bor med helsepersonell. Heller ikke en retningslinje at helsepersonell som er friske skal i karantene hvis noen de bor med er syke. Det er vel kun hvis man selv har symptomer. 
 

vi har ikke nok testutstyr og kriteriene nå er kun å teste kritisk syke og helsepersonell 

Anonymkode: bac8b...43c

Dersom man har vært i kontakt med en som har fått påvist covid-19 skal man i karantene i 14 dager etter kontakten. Men om man har vært i kontakt med en som er syk men som ikke innenfor kriteriene for å testes, da skal man plutselig ikke i karantene. Selvmotsigende...

Anonymkode: 73770...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjenner GODT etter, har du nok litt forkjølelsessymptomer... Da må du for det første være hjemme, og du skal også testes.

Anonymkode: d24f2...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør da de i hjemmesykepleien stadig vekk

Anonymkode: 5c1e6...80e

Nei det gjør de ikke. Kanskje før men ikke nå.

Anonymkode: 45e72...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør da de i hjemmesykepleien stadig vekk

Anonymkode: 5c1e6...80e

Ikke her, da må man ned i kjeller, skifte om og så finne seg en ny uniform når man kommer tilbake. Aldri hørt at det er vanlig.

Anonymkode: 170fe...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei det gjør de ikke. Kanskje før men ikke nå.

Anonymkode: 45e72...220

Jo, det gjør de her. Har sett folk fra hjemmesykepleien på apoteket på kjøpesenteret her de siste 2 ukene, og de går i arbeidstøy

Anonymkode: 5c1e6...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalingene er også å holde seg hjemme ved forkjølelse, og gå ut fra at man har covid. Ved forkjølelse skal man være hjemme en dag etter man er symptomfri. Har man PÅVIST covid-19 skal man være hjemme i 7 dager etter at man er symptomfri. 
Det betyr at folk som har lette symptomer på covid, som ikke får testet seg, går på jobb 6 dager før de bør. 

Anonymkode: be7f9...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Anbefalingene er også å holde seg hjemme ved forkjølelse, og gå ut fra at man har covid. Ved forkjølelse skal man være hjemme en dag etter man er symptomfri. Har man PÅVIST covid-19 skal man være hjemme i 7 dager etter at man er symptomfri. 
Det betyr at folk som har lette symptomer på covid, som ikke får testet seg, går på jobb 6 dager før de bør. 

Anonymkode: be7f9...b87

Jeg synes det er veldig rart at man skal bare holde seg hjemme en dag etter man er symptomfri, når flere av de som har hatt corona forteller at de var syke, ble bedre og trodde de var friske, for så å bli veldig syke igjen etter noen dager.

Anonymkode: 5c1e6...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Anbefalingene er også å holde seg hjemme ved forkjølelse, og gå ut fra at man har covid. Ved forkjølelse skal man være hjemme en dag etter man er symptomfri. Har man PÅVIST covid-19 skal man være hjemme i 7 dager etter at man er symptomfri. 
Det betyr at folk som har lette symptomer på covid, som ikke får testet seg, går på jobb 6 dager før de bør. 

Anonymkode: be7f9...b87

 

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er veldig rart at man skal bare holde seg hjemme en dag etter man er symptomfri, når flere av de som har hatt corona forteller at de var syke, ble bedre og trodde de var friske, for så å bli veldig syke igjen etter noen dager.

Anonymkode: 5c1e6...80e

Eneste årsaken til dette er jo at myndighetene ikke hadde god nok beredskap og derfor har store mangler på testeutstyr og analyseutstyr og smittevernutstyr.

De snakker ikke om hvem som ikke får teste seg eller følgene av dette... de snakker bare om hvem de "prioriterer" å teste. Det er sikkert riktig at de prioriterer de de gjør... problemet er bare at ved å ikke si rett ut at de ikke har mulighet til å teste flere, og å sette ulogiske regler for de som har ubekreftet koronasykdom, så er myndighetene med på at viruset får spre seg videre i befolkningen, også inn på sykehus, sykehjem osv.

Anonymkode: b4a9b...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Eneste årsaken til dette er jo at myndighetene ikke hadde god nok beredskap og derfor har store mangler på testeutstyr og analyseutstyr og smittevernutstyr.

De snakker ikke om hvem som ikke får teste seg eller følgene av dette... de snakker bare om hvem de "prioriterer" å teste. Det er sikkert riktig at de prioriterer de de gjør... problemet er bare at ved å ikke si rett ut at de ikke har mulighet til å teste flere, og å sette ulogiske regler for de som har ubekreftet koronasykdom, så er myndighetene med på at viruset får spre seg videre i befolkningen, også inn på sykehus, sykehjem osv.

Anonymkode: b4a9b...9e7

I går leste jeg at en som hadde vært covid-syk fortsatt var positiv to uker etter at han var «friskmeldt». Han fikk beskjed om at det kunne være pga utslag på testen av dødt virus. Men han skulle holde seg inne nok en uke for sikkerhetsskyld. 
Man kan for lite om dette viruset. Og det kan fort bli katastrofalt! 

Anonymkode: be7f9...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Eneste årsaken til dette er jo at myndighetene ikke hadde god nok beredskap og derfor har store mangler på testeutstyr og analyseutstyr og smittevernutstyr.

De snakker ikke om hvem som ikke får teste seg eller følgene av dette... de snakker bare om hvem de "prioriterer" å teste. Det er sikkert riktig at de prioriterer de de gjør... problemet er bare at ved å ikke si rett ut at de ikke har mulighet til å teste flere, og å sette ulogiske regler for de som har ubekreftet koronasykdom, så er myndighetene med på at viruset får spre seg videre i befolkningen, også inn på sykehus, sykehjem osv.

Anonymkode: b4a9b...9e7

Men når det er så få som får teste seg, så burde karantenen når man har vært syk være lenger enn 1 dag etter at man er symptomfri, i det minste for de som jobber i helsevesenet

Anonymkode: 5c1e6...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men når det er så få som får teste seg, så burde karantenen når man har vært syk være lenger enn 1 dag etter at man er symptomfri, i det minste for de som jobber i helsevesenet

Anonymkode: 5c1e6...80e

Ja, helt enig, for det er ingen logikk i at de som har testet positiv må friskmeldes med tester og holde seg inne i 6-8 dager etter de er symptomfri - mens de som trolig har viruset, men ikke får testet seg, de skal ut og spre viruset en dag etter de er symptomfrie...

Merkelig - og ganske skremmende - at myndighetene ikke ser denne bristen i egen logikk og innrømmer den!

Anonymkode: b4a9b...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...