Gå til innhold

Hva tenker du om du ser mor og barn med munnbind?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skal love deg at vi i helsevesenet ikke bruker de vanlige munnbindene du ser mannen i gata bruker. Falsk trygghet. 

Anonymkode: 905e8...b66

Skal love deg at mange i helsevesenet vert nøydde til å bruke slike munnbind, fordi vi ikkje får åndedrettsvern, og vi får til og med beskjed om å spare på munnbind.  FHI reserverer åndedrettsvern til bruk til pasientar på respirator/respirasjonsstøttande maskiner (aerosoldannande prosedyrar)

Dei vanlege kirurgiske munnbinda du ser på gata, er laga for å beskytte andre mot smitte frå deg, men reduserar smittefaren den andre vegen og, forutsett at ein brukar dei rett.  Når ein ser Asiatar med munnbind utanom pandemi, så er det vanlegvis for å beskytte andre når dei er forkjøla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vasker du hender før du tar dem på? Ligger de i steril emballasje? Vet du hvordan du skal rulle det av deg for ikke å få noen av smittestoffene på hendene? Vasker du hender etter at du har berørt det brukte munnbindet (tatt det av deg)? Hvor lenge bruker du hvert munnbind?

Anonymkode: 66b36...9c0

Jeg har jobbet på en operasjonsavd i 15 år.  Jeg har ennå ikke sett et sterilt munnbind. 

Anonymkode: 905e8...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, soleia skrev:

Skal love deg at mange i helsevesenet vert nøydde til å bruke slike munnbind, fordi vi ikkje får åndedrettsvern, og vi får til og med beskjed om å spare på munnbind.  FHI reserverer åndedrettsvern til bruk til pasientar på respirator/respirasjonsstøttande maskiner (aerosoldannande prosedyrar)

Dei vanlege kirurgiske munnbinda du ser på gata, er laga for å beskytte andre mot smitte frå deg, men reduserar smittefaren den andre vegen og, forutsett at ein brukar dei rett.  Når ein ser Asiatar med munnbind utanom pandemi, så er det vanlegvis for å beskytte andre når dei er forkjøla.

Jeg jobber med disse pasientene på int og vi bruker ikke vanlige kirurgiske munnbind. De bruker vi til vanlige operasjoner inne på operasjonsavd eller andre prosedyrer der jeg skal beskytte pasienten mot smitte fra meg. 

Anonymkode: 905e8...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her tenker jeg det er nordmenn som kanskje har misforstått noe. Praktisk talt hele verden går med munnbind. Jeg skjønner argumentet med at det ikke hjelper hvis man ikke bruker det riktig, men om man bruker det riktig så hjelper det jo. Det er ikke som om milliarder av mennesker har tatt feil, og Norge er de eneste som har skjønt hvordan det virkelig henger sammen....

Anonymkode: cd119...3e7

Nettopp. En annen ting er dessuten at om alle hadde brukt munnbind ute hadde det blitt mye mindre spredning fra de som er smittet uten å vite det! Det må da også være bedre å bruke munnbind og kanskje bruke det feil, du er fortsatt beskyttet fra virus i lufta da, enn å ikke bruke noenting og få både virus fra lufta og fra hendene som mest sannsynlig likevel kommer opp i ansiktet og andre steder før du får vasket hendene

Anonymkode: 45a9a...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber med disse pasientene på int og vi bruker ikke vanlige kirurgiske munnbind. De bruker vi til vanlige operasjoner inne på operasjonsavd eller andre prosedyrer der jeg skal beskytte pasienten mot smitte fra meg. 

Anonymkode: 905e8...b66

Nei, intensivavdelingar er prioriterte, og det er bra. Vi andre må klare oss med kirurgiske munnbind, så lenge pasienten ikkje får respirasjonsstøtte som gjev fare for aerosol.          Slik er det iallefall på mitt sjukehus, og det vert vist til instruksar frå FHI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jobbet på en operasjonsavd i 15 år.  Jeg har ennå ikke sett et sterilt munnbind. 

Anonymkode: 905e8...b66

Javel? Hva er forskjellen på en monofasisk og en bifasisk diatermi og hva brukes den til?

Anonymkode: 35449...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, soleia skrev:

Nei, intensivavdelingar er prioriterte, og det er bra. Vi andre må klare oss med kirurgiske munnbind, så lenge pasienten ikkje får respirasjonsstøtte som gjev fare for aerosol.          Slik er det iallefall på mitt sjukehus, og det vert vist til instruksar frå FHI. 

Hva vil det si, for oss som ikke jobber i helsevesenet?

Anonymkode: acba9...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva vil det si, for oss som ikke jobber i helsevesenet?

Anonymkode: acba9...fa3

Har du sprayet planter med slik sparyflaske noen gang? Når du trykker på håndtaket så det kommer ut en vanndusj så kommer det mikroskopiske vanndråper. Så små, bare enda mindre, kommer det også når pasienter får respirasjonsstøtte ("pustehjelp gjennom en pustemaskin"). I og med at pasienten har virus i lungene er det da massevis av små virus i hver av disse mikroskopiske dråpene som flyr rundt. De dråpene heter aerosoler.

Anonymkode: 35449...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du sprayet planter med slik sparyflaske noen gang? Når du trykker på håndtaket så det kommer ut en vanndusj så kommer det mikroskopiske vanndråper. Så små, bare enda mindre, kommer det også når pasienter får respirasjonsstøtte ("pustehjelp gjennom en pustemaskin"). I og med at pasienten har virus i lungene er det da massevis av små virus i hver av disse mikroskopiske dråpene som flyr rundt. De dråpene heter aerosoler.

Anonymkode: 35449...65c

Tusen takk for god forklaring :)

Anonymkode: acba9...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er helt greit, men selv om jeg ikke er noen helsearbeider får det nakkehårene mine til å reise seg når jeg ser hvordan folk bruker disse. Det er av og på, de tar på det med hansker og med hender. 
 

Hadde en diskusjon med en kunde igår kveld. Hun kommenterte at jeg ikke hadde på meg hansker. Som jeg sa til henne: skal jeg beskytte meg og dere best mulig så vasker jeg meg med vann og såpe ofte, når jeg ikke har mulighet til å vaske meg har jeg desinfeksjon rett ved siden av meg. Hansker gir en falsk trygghet. (Skal jeg bruke hansker skal de byttes så ofte at vi kommer til å gå tomme på kort tid. Det er vanskelig å skaffe hansker omdagen også, så om vi går tomme må vi stenge. Noen steder på jobb må vi bruke hansker til enkelte oppgaver.) 

Hun hadde med seg datteren som en venn med mitt barn som hadde hanske på seg. Så jeg sa til moren at jeg er ganske sikker på at datteren kom til å bruke hansken feil i løpet av veldig kort tid, dermed har det gitt henne en falsk trygghet. Vi sto og så på datteren ca ett halv minutt før deg skjedde og da gikk det opp ett lys for de begge. Hansken kan beskytte, den beskytter hånden inni hansken, men den beskytter ikke der vi tar på med hansken. Så om du klør deg på nesa, leiter etter noe i lomma, retter på munnbindet, flytter på hårlokken osv så er du like lite beskyttet som om når du ikke har vasket deg på en stund. 
 

Det viktigste jeg har lært meg den siste tiden er å ikke bruke hendene mine til å ta på egen kropp på jobb. Altså, blir brilla ned så brukes skuldra til å rette på de, klør jeg på nesa er det genseren som må klø den, slir håret ned må jeg vaske hender før jeg ordner på det og så vasker meg igjen. Dører blir åpnet uten å bruke hender og jeg holder avstand. Dette har gått lettere enn jeg forventet, men jeg skjønner vi har hatt litt andre rutiner hjemme enn andre. Har barn med hudsykdommer slik at vi har litt strengere regler på slikt enn normalt. Hun ene har gule staffelikokker i seg hele tiden, hun er imun, men smitter hun meg og jeg smitter henne tilbake så blir det krøll. Så smittevern er ikke helt ukjent. Vi har klart oss i over femten år at jeg kun har blitt smitta en gang av hun. Ganske bra sier legen min for han vet at jeg er den som har behandlet henne i alle disse år, og når hun har en kropp som ser ut som en kjøttkake pga at hun har åpene sår på hele kroppen, så skal det godt gjøres å ikke bomme. 

Anonymkode: ae67a...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Javel? Hva er forskjellen på en monofasisk og en bifasisk diatermi og hva brukes den til?

Anonymkode: 35449...65c

Det gir jeg blaffen i fordi jeg jobber på anestesi. Men diatermi brukes til å skjære og eller brenne små blodkar for å unngå/redusere blødning, jeg sa ikke at jeg var operasjonsspl. Men vi har ikke sterile munnbind hverken på anestesi eller operasjon. De kommer i store pakker og ligger usterile. Vet du forskjell på sterile og rene?

Anonymkode: 905e8...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gir jeg blaffen i fordi jeg jobber på anestesi. Men diatermi brukes til å skjære og eller brenne små blodkar for å unngå/redusere blødning, jeg sa ikke at jeg var operasjonsspl. Men vi har ikke sterile munnbind hverken på anestesi eller operasjon. De kommer i store pakker og ligger usterile. Vet du forskjell på sterile og rene?

Anonymkode: 905e8...b66

Okei, beklager, men på nett er alle leger, lærere, sykepleiere, alt etter som. Ja, jeg vet hva sterilt er for noe. Jeg vet hva forskjellen på ren og steril er, ja. Ikke meningen å være spydig mot deg, men jeg var litt hard. Beklager. Ønsker deg en god dag likevel. 

Anonymkode: 35449...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gir jeg blaffen i fordi jeg jobber på anestesi. Men diatermi brukes til å skjære og eller brenne små blodkar for å unngå/redusere blødning, jeg sa ikke at jeg var operasjonsspl. Men vi har ikke sterile munnbind hverken på anestesi eller operasjon. De kommer i store pakker og ligger usterile. Vet du forskjell på sterile og rene?

Anonymkode: 905e8...b66

Det er sannsynligvis meg du spør. Men da korrigerer jeg til «rene», noe som HI trenger dersom hun skal beskytte seg og datteren. 

Anonymkode: 66b36...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...