Gå til innhold

Dette er hva vi ødelegger økonomien fullstendig for


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, så dum du er

Anonymkode: 371ca...f89

Nei, hun er ikke dum. Skjønner du ikke hvor ille den økonomiske krisen er/vil bli for folk?


Kommer til å dø flere i selvmord enn i korona.

 

Anonymkode: 83545...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hun er ikke dum. Skjønner du ikke hvor ille den økonomiske krisen er/vil bli for folk?


Kommer til å dø flere i selvmord enn i korona.

 

Anonymkode: 83545...88b

Skjønner ikke du og Hi at konsekvensene av å ikke gjøre noe sannsynligvis vil bli minst like store, og trolig enda større?

Anonymkode: aa841...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hun er ikke dum. Skjønner du ikke hvor ille den økonomiske krisen er/vil bli for folk?


Kommer til å dø flere i selvmord enn i korona.

 

Anonymkode: 83545...88b

Hun er dum, fordi hun ikke skjønner artikkelen hun linker til

Anonymkode: 371ca...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mange vil bli smittet er sikkert, heldigvis vil det gå fint med de fleste av oss. Problemet HI er at om alle smittes nå må man begynne å velge hvem man vil satse på, da det ikke finnes nok respiratorer eller helsepersonell til å drifte disse. En intensivseng krever kompetent personale som skal ivareta pasienten på best mulig måte. Poenget med å bremse smitten er å fordele de syke over ett lengre tidsrom. Dette for at man skal slippe å velge om man skal satse på å redde barnet ditt, mannen din, søsteren din eller faren din. Dette for at man skal ha mulighet til å tilby alle fire riktig behandling som kan gjøre at de kommer seg igjennom sykdomsforløpet. Sannsynligvis ville du valgt at alle dine fire nærmeste skulle fått god behandling, ikke bare den ene, eller i verstefall ingen om man ikke har kapasitet til å behandle fler.

 

Det er trist det som skjer med økonomien men menneskeliv vil alltid være mer verdt. Se på Spania og Italia, kanskje kunne flere vært reddet om man ikke fikk tusentalls med syke samtidig.

Anonymkode: 8a5f9...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hun er ikke dum. Skjønner du ikke hvor ille den økonomiske krisen er/vil bli for folk?

 
Kommer til å dø flere i selvmord enn i korona.

 

Anonymkode: 83545...88b

Det er bare tullprat :) Folk tar ikke selvmord fordi de mister jobben. Og hvis noen gjør det, hadde de gjort det før eller siden uansett. 

Anonymkode: 7625c...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig med deg. Det vi vil sitte igjen med er tusenvis av driftige mennesker som har fått livet lagt i ruiner, og noen som lever litt lenger enn de ellers ville gjort. Skjønner at vi må gjøre alt vi kan for at så mange som mulig skal komme igjennom dette, og alle kan ha godt av å stoppe opp og tenke av og til, men disse tiltakene er ikke gjennomtenkte nok. Kun utsatte grupper burde vært skjermet.

Anonymkode: 0f058...c04

Utsatte grupper? Halve Norges befolkning er utsatt. I tillegg til alder og kroniske sykdommer, er overvekt også en risikofaktor. Og røyking. 
 

Anonymkode: 2788b...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Utsatte grupper? Halve Norges befolkning er utsatt. I tillegg til alder og kroniske sykdommer, er overvekt også en risikofaktor. Og røyking. 
 

Anonymkode: 2788b...54c

Overvekt er ikke betegnet som en risikofaktor

Anonymkode: 371ca...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Overvekt er ikke betegnet som en risikofaktor

Anonymkode: 371ca...f89

Beklager, men jo. Det er det.

Anonymkode: 467be...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Beklager, men jo. Det er det.

Anonymkode: 467be...e5d

Link?

Anonymkode: 72a9e...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Link?

Anonymkode: 72a9e...ec7

Hørte det på lineær fjernsyn i går, så det har jeg ikke.

Greia var at mange (de fleste) med overvekt eller fedme også har følgetilstander som ofte er ubehandlet. De vet ikke selv at de har høyt blodtrykk, f eks, og mange går med ubehandlet diabetes. Og da er de automatisk i risikosonen.

Anonymkode: 467be...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2020 den 0.19, Anonym bruker skrev:

Noen ukers utsatt smittetopp og helsevesenkrise. Kanskje bedre å bare få det overstått, og la de som overlever sitte igjen uten brukket økonomisk rygg. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/AdVlkx/hongkong-saa-ut-til-aa-ha-utbruddet-under-kontroll-da-tiltakene-ble-loesnet-gjorde-viruset-et-comeback

Anonymkode: 51609...4bb

Ok. Vervar du deg frivillig til å komme på sjukehuset og bære ut lika frå korridorane, av menneska vi ikkje rakk å behandle? Det er berre å halde seg for nasen og få det overstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, soleia skrev:

Ok. Vervar du deg frivillig til å komme på sjukehuset og bære ut lika frå korridorane, av menneska vi ikkje rakk å behandle? Det er berre å halde seg for nasen og få det overstått.

Frå sjukehus i Spania: https://direkte.vg.no/coronaviruset/videos/194399?wide

Desse menneska, som ikkje er i 80 - 90 åra, lever enno, men på liknande bilete frå Wuhan ligg det kvite laken over enkelte av byltane i korridoren. Det er DETTE du muligens ofrar sydentur og  nye sofaputer for å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare tullprat :) Folk tar ikke selvmord fordi de mister jobben. Og hvis noen gjør det, hadde de gjort det før eller siden uansett. 

Anonymkode: 7625c...dec

Jo det gjør de. Særlig menn.

Anonymkode: edb79...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Beklager, men jo. Det er det.

Anonymkode: 467be...e5d

I denne sammenheng, så regnes det ikke som det nei

Anonymkode: 371ca...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Overvekt er ikke betegnet som en risikofaktor

Anonymkode: 371ca...f89

Jo. Bare les VG i dag. Ifølge Høie regnes overvekt og røyking også som risikofaktorer. Derfor regnes det at 1,6 mill nordmenn er i risikosonen. 

Og Sannsyligvis er det også derfor det dør mest menn. 

Anonymkode: 2788b...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo. Bare les VG i dag. Ifølge Høie regnes overvekt og røyking også som risikofaktorer. Derfor regnes det at 1,6 mill nordmenn er i risikosonen. 

Og Sannsyligvis er det også derfor det dør mest menn. 

Anonymkode: 2788b...54c

Ja, nå er det det ja. Men ikke tidligere

Anonymkode: 371ca...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, nå er det det ja. Men ikke tidligere

Anonymkode: 371ca...f89

Spania har uttalt det samme; at de unge pasientene som får behov for respiratorbehandling fordi de er skikkelig dårlige, stort sett er overvektige. Og mellom 20-50 år. 

Anonymkode: 2788b...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, soleia skrev:

Frå sjukehus i Spania: https://direkte.vg.no/coronaviruset/videos/194399?wide

Desse menneska, som ikkje er i 80 - 90 åra, lever enno, men på liknande bilete frå Wuhan ligg det kvite laken over enkelte av byltane i korridoren. Det er DETTE du muligens ofrar sydentur og  nye sofaputer for å unngå.

Det er ikke snakk om sydenturer og sofaputer, men om hus og hjem, SMB-markedet, jobber og levebrød, statens fremtidige evne til å forsørge gamle, uføre, foreldre i permisjon etc. 
 

økonomene snakker om at vi står på randen av en ny depresjon.

Anonymkode: 51609...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, nå er det det ja. Men ikke tidligere

Anonymkode: 371ca...f89

Ehhhh, det har vært det hele uka. Du bare har ikke fulgt med.

Anonymkode: 467be...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke snakk om sydenturer og sofaputer, men om hus og hjem, SMB-markedet, jobber og levebrød, statens fremtidige evne til å forsørge gamle, uføre, foreldre i permisjon etc. 
 

økonomene snakker om at vi står på randen av en ny depresjon.

Anonymkode: 51609...4bb

Økonomene har brakt oss til en vekstspiral uten like, noe som ikke er bærekraftig. Vi kan ikke gå tilbake til luksusen, nei.

Anonymkode: 467be...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Økonomene har brakt oss til en vekstspiral uten like, noe som ikke er bærekraftig. Vi kan ikke gå tilbake til luksusen, nei.

Anonymkode: 467be...e5d

Den gruppen dette vil ramme hardest for er de som allerede før dette slet økonomisk. Ikke de som må ofre en sydentur og sofaputer. 

Det er de som jobber i butikker, restauranter, renholdsarbeidere, frisører og  innen reiseliv. Innen offshore og luftfart så er det de som er på gulvet som har måtte gå. De i administrative stillinger er fortsatt i arbeid for å utføre brannslokking. 

Men, dette er ikke så enkelt å skjønne når man er så inntullet og blendet av gammel sjalusi pga noen andre har sittet litt bedre i det økonomisk enn seg selv

Anonymkode: ccb6d...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Den gruppen dette vil ramme hardest for er de som allerede før dette slet økonomisk. Ikke de som må ofre en sydentur og sofaputer. 

Det er de som jobber i butikker, restauranter, renholdsarbeidere, frisører og  innen reiseliv. Innen offshore og luftfart så er det de som er på gulvet som har måtte gå. De i administrative stillinger er fortsatt i arbeid for å utføre brannslokking. 

Men, dette er ikke så enkelt å skjønne når man er så inntullet og blendet av gammel sjalusi pga noen andre har sittet litt bedre i det økonomisk enn seg selv

Anonymkode: ccb6d...efe

Er det vanskelig å se for seg at ikke alle verdsetter det samme som du? Sånn snakker enkelte gærne kjerringer jeg kjenner: "Jeg SÅ at hun kikket på mannen min!" Og da nytter det ikke å si "du, ingen andre er interessert i ham, han er faktisk ikke så attraktiv som du tror."

Av en eller annen grunn tror en del mennesker at det ikke er mulig å preike rettferdig fordeling uten å selv være grådig på penger. Men det er altså fint mulig - og jeg aksepterer at også min levestandard vil gå ned. Bare at jeg er ikke så skrekkslagen som du, for jeg har sett det komme i mange år. Man behøver ikke være rakettforsker for å fatte at ubegrenset vekst på en begrenset planet er umulig. Især hvis noens forbruk og oppsamlede midler skal gå på bekostning av andres.

Og de som jobber i butikker og alle de andre plassene du nevner, de bør være de første til å applaudere alle endringer som innebærer en mer rettferdig fordeling. Det vil begunstige også dem.

Anonymkode: 467be...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dessverre mange som ikke evner å ta innover seg hvilke voldsomme konsekvenser dette vil få for landet vårt. Og jeg snakker om massekonkurser og en arbeidsledighet vi aldri har sett før. Og hvem vil det ramme hardest; de unge.

Så nå ofrer vi den oppvoksende generasjonen, for å redde svært gamle og skrøpelige. 2/3 av de som dør vil sannsynligvis dø innen 9 måneder likevel. At ikke flere forstår hvor hinsides all fornuft dette er, det klarer jeg bare ikke å forstå. 
 

og de som tror at det bare blir noen færre sofaputer rundt i norske hjem hvis vi ikke snart setter igang hjulene igjen.. Hjelpe meg så lite opplyste dere er. 
 

Folk mister all fornuft når de får et telleverk som viser hvor mange som dør. Det er vel ca 20 000 i hele verden pr idag. Det er 650 000 som dør av influensa hvert år.

Men se til Italia sier dere da: der mener de at årsaken er at man får en sekundær infeksjon av antibiotikaresistente bakterier. Det er det som dreper. Vi har tilnærmet ingen slike bakterier i Norge fordi det føres en strikt politikk. 
Så så lenge vi forbys utenlandsturer for en stund, så trenger vi ikke stenge ned hele landet.

Anonymkode: c48a6...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det vanskelig å se for seg at ikke alle verdsetter det samme som du? Sånn snakker enkelte gærne kjerringer jeg kjenner: "Jeg SÅ at hun kikket på mannen min!" Og da nytter det ikke å si "du, ingen andre er interessert i ham, han er faktisk ikke så attraktiv som du tror."

Av en eller annen grunn tror en del mennesker at det ikke er mulig å preike rettferdig fordeling uten å selv være grådig på penger. Men det er altså fint mulig - og jeg aksepterer at også min levestandard vil gå ned. Bare at jeg er ikke så skrekkslagen som du, for jeg har sett det komme i mange år. Man behøver ikke være rakettforsker for å fatte at ubegrenset vekst på en begrenset planet er umulig. Især hvis noens forbruk og oppsamlede midler skal gå på bekostning av andres.

Og de som jobber i butikker og alle de andre plassene du nevner, de bør være de første til å applaudere alle endringer som innebærer en mer rettferdig fordeling. Det vil begunstige også dem.

Anonymkode: 467be...e5d

Må innrømme at her falt jeg litt av på morgenen. Så jeg skjønner dessverre ikke hva du prøver å få frem. Spesielt når jeg kommer til slutten, hvordan mener du at tapte arbeidsplasser og tapt inntekt skal begunstige dem?

Det blir ikke noen rettferdig fordeling. Jeg må droppe ene sydenturen min og droppe nye sofaputer. Men, hun som vasker kontorene våre på kveldstid og jobber i butikken på dagtid vil ikke ha jobb, ingen inntekt og dermed ikke ha råd til mat og husleie. Tror nok ikke hun vil klappe så veldig mye.

Anonymkode: ccb6d...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...