Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #1 Skrevet 21. mars 2020 Gikk hele gårsdagen uten ett eneste dødsfall? Det må jo være gode nyheter? Jeg fryktet det skulle eskalere for hver dag... det er flere innlagte, men fremdeles håndterbart. Krysser fingrene for at det er fortsetter, er jo i løpet av neste uke vil vil se hvordan dette utvikler seg. Anonymkode: f092d...e93
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #2 Skrevet 21. mars 2020 Problemet er egentlig ikje hverken antall syke, innlagte eller døde. Dette er foreløpig langt unna ordinære influensatall. Man hører aldri om 7 eldre som dør av influensa på sykehjem.... problemet er alle helsearbeidere som er i karantene. DERFOR er det krise. Anonymkode: bad7d...b0d
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #3 Skrevet 21. mars 2020 Jeg synes dødsraten i Italia er skremmende 😲 Anonymkode: a257f...d59
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #4 Skrevet 21. mars 2020 At gamle folk dør er aldri krise. Det er normalt og skjer hvert år. Er du like bekymra hvert år? Jeg må bare le av hysteria😅😂 Anonymkode: 51943...649
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #5 Skrevet 21. mars 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: At gamle folk dør er aldri krise. Det er normalt og skjer hvert år. Er du like bekymra hvert år? Jeg må bare le av hysteria😅😂 Anonymkode: 51943...649 Så dum er det ikke lov å være Anonymkode: 44120...c3f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #6 Skrevet 21. mars 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så dum er det ikke lov å være Anonymkode: 44120...c3f Likevel er du det😅 Anonymkode: 51943...649
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #7 Skrevet 21. mars 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Problemet er egentlig ikje hverken antall syke, innlagte eller døde. Dette er foreløpig langt unna ordinære influensatall. Man hører aldri om 7 eldre som dør av influensa på sykehjem.... problemet er alle helsearbeidere som er i karantene. DERFOR er det krise. Anonymkode: bad7d...b0d Jeg lover deg at langt over 7 stk dør av influensa på sykehjem, og svært mange på sykehus. De er eldre med tilleggssykepenger, ofte hjerte og lungesyke. Jeg jobber på sykehus så dette vet jeg. Anonymkode: 19cfd...75a
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #8 Skrevet 21. mars 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg lover deg at langt over 7 stk dør av influensa på sykehjem, og svært mange på sykehus. De er eldre med tilleggssykepenger, ofte hjerte og lungesyke. Jeg jobber på sykehus så dette vet jeg. Anonymkode: 19cfd...75a Hun mener vel at det normalt ikke når nyhetene.. Anonymkode: 7e13d...d80
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #9 Skrevet 21. mars 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg lover deg at langt over 7 stk dør av influensa på sykehjem, og svært mange på sykehus. De er eldre med tilleggssykepenger, ofte hjerte og lungesyke. Jeg jobber på sykehus så dette vet jeg. Anonymkode: 19cfd...75a NETTOPP! Anonymkode: bad7d...b0d
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #10 Skrevet 21. mars 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: At gamle folk dør er aldri krise. Det er normalt og skjer hvert år. Er du like bekymra hvert år? Jeg må bare le av hysteria😅😂 Anonymkode: 51943...649 Du skjønner at dette er i tillegg til de som vanligvis dør. En holdning om at det er ok at gamle, syke og svake i samfunnet dør fordi de er en belastning er det kort vei å spore til et tankesett som preget deler av Europa på 1930-40 tallet. Og det skremmer meg at det virker som om den holdningen har feste her inne. Når selv våre ganske blåe folkevalgte tydelig markerer at vi ikke setter kapital foran menneskeliv i vårt samfunn... Anonymkode: 03391...46d
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #11 Skrevet 21. mars 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: At gamle folk dør er aldri krise. Det er normalt og skjer hvert år. Er du like bekymra hvert år? Jeg må bare le av hysteria😅😂 Anonymkode: 51943...649 Lest NRK idag? Unge rammes også Lurer på om du hadde vært likegyldig dersom du måtte ha ligget i respirator eller dine foreldre/besteforeldre hadde ligget på intensiven... "Jeg må bare le av hysteria". Den kommentaren sier alt om deg. Bra jobbet 👍 Anonymkode: a257f...d59
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #12 Skrevet 21. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du skjønner at dette er i tillegg til de som vanligvis dør. En holdning om at det er ok at gamle, syke og svake i samfunnet dør fordi de er en belastning er det kort vei å spore til et tankesett som preget deler av Europa på 1930-40 tallet. Og det skremmer meg at det virker som om den holdningen har feste her inne. Når selv våre ganske blåe folkevalgte tydelig markerer at vi ikke setter kapital foran menneskeliv i vårt samfunn... Anonymkode: 03391...46d Nei, dette er nettopp IKKE i tillegg til de som vanligvis dør. Det er hele poenget smittevernekspertene har forsøkt å si. Hoveddelen av de som dør av korona kar underliggende sykdommer og de er gamle. De ville sannsynligvis bort en del av den årlige dødsstatestikken uansett. Mange ville dødd av influensa, hjertestans eller lungebetennelse. Anonymkode: bad7d...b0d
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #13 Skrevet 21. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Lest NRK idag? Unge rammes også Lurer på om du hadde vært likegyldig dersom du måtte ha ligget i respirator eller dine foreldre/besteforeldre hadde ligget på intensiven... "Jeg må bare le av hysteria". Den kommentaren sier alt om deg. Bra jobbet 👍 Anonymkode: a257f...d59 Altså, en nærstående av meg er en av de syv som døde og her er det egentlig en lettelse fordi den døde slapp å ha mer smerter. Vekommende var veldig gammel, var veldig syk i utgangspunktet og hadde kun en kort periode igjen av livet, og det livet ville vært fullt av smerter. Til tross for at jeg er personlig berørt så stiller jeg spørsmålstegn til en del av de som er veldig ekstreme når det gjelder tiltak, jeg er ikke overbevist om at det er korrekt å stenge ned alt for å redde de som allerede er veldig syke og gamle. Men når det er sagt så er det jo også yngre som blir alvorlig syke, og det taler for strenge tiltak ettersom de er i en helt annen fase av livet. Anonymkode: 7e0f6...a2f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #14 Skrevet 21. mars 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: At gamle folk dør er aldri krise. Det er normalt og skjer hvert år. Er du like bekymra hvert år? Jeg må bare le av hysteria😅😂 Anonymkode: 51943...649 Så de tror ikke på legene som sier at de er livredde for å bli nødt til å sortere ut hvem som skal få hjelp? Eller at unge også må på respirator? Jeg håper virkelig mine foreldre på 70 år og som ellers er friske går klar av dette. Vi treffer ikke dem på ganske lenge nå til tross for at de bor 15 min unna. Anonymkode: 41e3f...545
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #15 Skrevet 21. mars 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du skjønner at dette er i tillegg til de som vanligvis dør. En holdning om at det er ok at gamle, syke og svake i samfunnet dør fordi de er en belastning er det kort vei å spore til et tankesett som preget deler av Europa på 1930-40 tallet. Og det skremmer meg at det virker som om den holdningen har feste her inne. Når selv våre ganske blåe folkevalgte tydelig markerer at vi ikke setter kapital foran menneskeliv i vårt samfunn... Anonymkode: 03391...46d De har jo nettopp stoppet opp hele samfunnet for å redde de syke og svake; så hva snakker du om? Ingen har sagt at det er ok at de dør, tvert i mot holdes jo mange kunstig lenge i live. Demente, svært gamle mennesker, som bare ligger i sengene sine feks. De må mates, har ikke lenger språk. Jeg synes det er mer humant at disse menneskene får slippe. I stedet dytter vi i de medisiner og mater dem. For man skal for enhver pris redde alle liv. Anonymkode: 51ed8...882
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #16 Skrevet 21. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Altså, en nærstående av meg er en av de syv som døde og her er det egentlig en lettelse fordi den døde slapp å ha mer smerter. Vekommende var veldig gammel, var veldig syk i utgangspunktet og hadde kun en kort periode igjen av livet, og det livet ville vært fullt av smerter. Til tross for at jeg er personlig berørt så stiller jeg spørsmålstegn til en del av de som er veldig ekstreme når det gjelder tiltak, jeg er ikke overbevist om at det er korrekt å stenge ned alt for å redde de som allerede er veldig syke og gamle. Men når det er sagt så er det jo også yngre som blir alvorlig syke, og det taler for strenge tiltak ettersom de er i en helt annen fase av livet. Anonymkode: 7e0f6...a2f Hva tenker du om 70-åringer som fortsatt er friske og i jobb? Eller hun med autoimmun sykdom som går på immundempende og er i full jobb og med tre barn? Eller den brystkreftrammede mammaen med barn på 2 og 4 år? Dette gjelder ikke bare de aller eldste og svake. Anonymkode: 41e3f...545
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #17 Skrevet 21. mars 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, dette er nettopp IKKE i tillegg til de som vanligvis dør. Det er hele poenget smittevernekspertene har forsøkt å si. Hoveddelen av de som dør av korona kar underliggende sykdommer og de er gamle. De ville sannsynligvis bort en del av den årlige dødsstatestikken uansett. Mange ville dødd av influensa, hjertestans eller lungebetennelse. Anonymkode: bad7d...b0d Du er klar over at korona ikke er i steden for vanlig influensa, at den florerer på sykehjem og i samfunnet i tillegg, og tar liv? og at folk får hjertestans, slag, hjernenlødning selv om det er et virus som florerer. Det er jo nettopp det som blir utfordringen for helsevesenet, kapasiteten er vel i bunn og grunn masker ut, og så får man dette i tillegg. Og nå rapporterer de jo at dette også rammer unge FRISKE, som havner i respirator. Ikke mange, men ingen er beskyttet mot dette. Anonymkode: 03391...46d
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #18 Skrevet 21. mars 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har jo nettopp stoppet opp hele samfunnet for å redde de syke og svake; så hva snakker du om? Ingen har sagt at det er ok at de dør, tvert i mot holdes jo mange kunstig lenge i live. Demente, svært gamle mennesker, som bare ligger i sengene sine feks. De må mates, har ikke lenger språk. Jeg synes det er mer humant at disse menneskene får slippe. I stedet dytter vi i de medisiner og mater dem. For man skal for enhver pris redde alle liv. Anonymkode: 51ed8...882 Hitler ringte,Han lurte på om du kom tilbake til 1940 snart. Anonymkode: a940f...599
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #19 Skrevet 21. mars 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har jo nettopp stoppet opp hele samfunnet for å redde de syke og svake; så hva snakker du om? Ingen har sagt at det er ok at de dør, tvert i mot holdes jo mange kunstig lenge i live. Demente, svært gamle mennesker, som bare ligger i sengene sine feks. De må mates, har ikke lenger språk. Jeg synes det er mer humant at disse menneskene får slippe. I stedet dytter vi i de medisiner og mater dem. For man skal for enhver pris redde alle liv. Anonymkode: 51ed8...882 Og de med CP,Multihandicap, slag? Som ikke kan spise selv eller prate? Blir ikke det det samme? Wow, du skremmer meg VIRKELIG Anonymkode: 03391...46d
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #20 Skrevet 21. mars 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså, en nærstående av meg er en av de syv som døde og her er det egentlig en lettelse fordi den døde slapp å ha mer smerter. Vekommende var veldig gammel, var veldig syk i utgangspunktet og hadde kun en kort periode igjen av livet, og det livet ville vært fullt av smerter. Til tross for at jeg er personlig berørt så stiller jeg spørsmålstegn til en del av de som er veldig ekstreme når det gjelder tiltak, jeg er ikke overbevist om at det er korrekt å stenge ned alt for å redde de som allerede er veldig syke og gamle. Men når det er sagt så er det jo også yngre som blir alvorlig syke, og det taler for strenge tiltak ettersom de er i en helt annen fase av livet. Anonymkode: 7e0f6...a2f Men hva du mener, og hva din overbevisning er, det betyr ingenting akkurat nå.. Det blir bare støy i kommunikasjonen når alle skal mene noe. Vi må forholde oss til fagfolk og myndigheter, og godta at de aller fleste av oss kommer til kort når det kommer til kompetanse i møtet med en pandemi Anonymkode: 7e13d...d80
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #21 Skrevet 21. mars 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Gikk hele gårsdagen uten ett eneste dødsfall? Det må jo være gode nyheter? Jeg fryktet det skulle eskalere for hver dag... det er flere innlagte, men fremdeles håndterbart. Krysser fingrene for at det er fortsetter, er jo i løpet av neste uke vil vil se hvordan dette utvikler seg. Anonymkode: f092d...e93 Det som er skummelt er at det nesten er 10 000 sykehusansatte i karantene. Da kan man jo tenke seg hvordan det står til i resten av helsevesenet, på sykehjem, fastlegekontor osv. Anonymkode: 44120...c3f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #22 Skrevet 21. mars 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du er klar over at korona ikke er i steden for vanlig influensa, at den florerer på sykehjem og i samfunnet i tillegg, og tar liv? og at folk får hjertestans, slag, hjernenlødning selv om det er et virus som florerer. Det er jo nettopp det som blir utfordringen for helsevesenet, kapasiteten er vel i bunn og grunn masker ut, og så får man dette i tillegg. Og nå rapporterer de jo at dette også rammer unge FRISKE, som havner i respirator. Ikke mange, men ingen er beskyttet mot dette. Anonymkode: 03391...46d Influensaen er på vei ned nå. Sånn sett er det altså et gunstig tidspunkt, de rammer ikke like hardt samtidig. Det er svært få unge som rammes hardt, og unge blir av og til også rammet av influensa. Vi vet ikke bakgrunnen til disse unge, kanskje har de kjørt immunforsvaret sitt til bunns etter en uke på fylla i alpene, så trenger kroppen litt hjelp for å bekjempe denne sykdommen. Anonymkode: 51ed8...882
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #23 Skrevet 21. mars 2020 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva tenker du om 70-åringer som fortsatt er friske og i jobb? Eller hun med autoimmun sykdom som går på immundempende og er i full jobb og med tre barn? Eller den brystkreftrammede mammaen med barn på 2 og 4 år? Dette gjelder ikke bare de aller eldste og svake. Anonymkode: 41e3f...545 Og hvis du leser det siste jeg skriver så sier jeg at det taler for strenge tiltak. Man kan fint ha to tanker i hodet. Anonymkode: 7e0f6...a2f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #24 Skrevet 21. mars 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hva du mener, og hva din overbevisning er, det betyr ingenting akkurat nå.. Det blir bare støy i kommunikasjonen når alle skal mene noe. Vi må forholde oss til fagfolk og myndigheter, og godta at de aller fleste av oss kommer til kort når det kommer til kompetanse i møtet med en pandemi Anonymkode: 7e13d...d80 Les hva jeg skriver. Anonymkode: 7e0f6...a2f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #25 Skrevet 21. mars 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og de med CP,Multihandicap, slag? Som ikke kan spise selv eller prate? Blir ikke det det samme? Wow, du skremmer meg VIRKELIG Anonymkode: 03391...46d Du ser ikke forskjellen på å ha levd et langt og godt liv, og nå være 90 år og veldig veldig syk. Jeg skjønner at man blir hatet for slike holdninger. Men jeg håper samfunnet har kommet dit at man kan velge å slippe en slik skjebne om jeg blir så gammel. Jeg vil mye heller dø enn å være dement, redd, hjelpesløs, et skall av den jeg en gang var. Jeg har opplevd dette i nær familie og det var så vondt å se på. Mye vondere enn å oppleve at vedkommende gikk bort. Som hun over også skriver: hun følte lettelse da sin gamle slektning fikk slippe fra sykdom og smerte. Ingen ønsker vel at sine nærmeste skal lide? Anonymkode: 51ed8...882
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå