Gå til innhold

Noen som tør innrømme at dem ikke er helt nazi i forhold til Corona?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker det kommer en tid for å konfrontere både feil og eventuelle politikere som drar veksel på krisen. 
 

Den tiden er ikke nå

Anonymkode: 6a263...d91

Den tiden ER nå. Vi må ikke finne oss i alt mulig fordi vi er bekymra og redde. 

I tiden etterpå kan det være for sent å si fra

Anonymkode: 3752f...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den tiden ER nå. Vi må ikke finne oss i alt mulig fordi vi er bekymra og redde. 

I tiden etterpå kan det være for sent å si fra

Anonymkode: 3752f...664

Nei. 
Nå må vi følge nasjonale retningslinjer. Det er helt nødvendig å ha klar, entydig informasjon. Man kan ikke åpne for hvis, hva om, hvorfor 

Det er så åpenbart! 

Anonymkode: 6a263...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er som da vi gikk i småskolen og ikke fikk friminutt før alle kunne sitte stille. Det er alltid de der to ungene som ødelegger for hele klassen så vi blir sittende inne ekstra...

Anonymkode: c4b7e...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, beef sister said:

En god kronikk: https://www.nytimes.com/2020/03/17/opinion/coronavirus-1918-spanish-flu.html

Det er vel kjent at covid-19 vil ramme mange, akkurat det har blitt kommunisert klart og tydelig de siste ukene. Mest trolig vil dette bli langvarig også, akkurat det behøver ikke jeg å spekulere i, men det er jo ikke poenget. Man forsøker å bremse smittespredningen, slik at helsevesenet ikke blir overbelastet. Noen av oss vil tåle viruset godt - jeg er en av dem, mens andre vil det ikke. For dem det gjelder, for oss som er pårørende og for de som behandler, er det naturligvis ønskelig at den hjelpen vår kjære trenger er tilgjengelig. Dersom mange er alvorlig syke på samme tid, er den ikke det. Ingen lege ønsker å velge hvem som skal få behandling som potensielt kan redde dem, og hvem som ikke skal få det. 

Data fra Italia viser at av de som blir så syke at de behandles med respirator og legges i kunstig koma, dør omkring 50 prosent. Norge anslår at det i beste fall vil være slik at 30-40 prosent av syke i samme kategori vil kunne overleve. Uten tilgjengelig hjelp vil nok svaret være 100 prosent dødelighet. 

Jeg setter i hvert fall pris på at det virker til å være flest oppegående mennesker. Det gjør at flere enn meg vil kunne ha et håp om at den vi er glad i kan overleve. Hvis folk gir faen og bestemmer seg for at tiltakene som iverksettes ikke er spesielt viktige, vil sannsynligvis situasjonen se svært annerledes ut om kort tid. Da kan man kanskje prise seg lykkelig for at man var tidlig ute med å smittes; mens en respirator og helsepersonell som ikke er overarbeidet fortsatt var tilgjengelig. For uten den hjelpen hadde jeg ikke engang kunnet håpe. 

Hvor langt skal samfunnet gå for å redde noen menneskeliv? Se hvor gamle de som blir skikkelig syke er de er skrøpelige og ville dødd av noe annet innen kort tid. Det har flere eksperter uttalt og jeg sier ikke at det ikke er trist når gamle folk dør men det er mer naturlig. Prisen for mye av dette betaler samfunnet. Jeg lurer på hvorfor livet til millioner av mennesker skal settes på spill de mister hele livsgrunnlaget sitt mens man bruker store summer på å redde kronisk syke eldre. Mange har tre kroniske sykdommer eller flere det var 80% av døde i Italia eller noe slikt som hadde det. 

Syns synd på dem som mister besteforeldre eller foreldre i disse dager og skjønner godt at dere vil gjøre alt dere kan for at de skal overleve. Må allikevel stille det ubehagelige spørsmålet. Hvorfor prioriteres det mens alle andre prioriteres bort. 

Ikke misforstå jeg syns det er leit når folk blir syke og dør også eldre men hvor langt skal vi gå for å redde en kronisk syk person på 80. Alle døde er over 80 i Norge og de tåler viruset dårlig de ville ha tålt infulensa dårlig også. Unge under 50 og 60 går det bra med virker det som. 

Beklager hvis ordene mine sårer noen men jeg lurer på det. Hvor langt skal samfunnet gå. Jeg syns det beste hadde vært om vi kunne redde alle og likevel ikke rævkjøre hele samfunnet men vi ser at det ikke er mulig. Det kommer de til å innse før føler siden men da er det kanskje forseint. Er folk virkelig villig til å betale den prisen når de har i bakhode at den som blir redda kanskje dør kort tid etter av alderdom. Vi er mange millioner mennesker her og begge grupper må bli tatt hensyn til. 

 

Anonymkode: 72012...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer til å bli flere og flere etter hvert som tiden går, som kommer til å gå på kjøpesenter bare for å titte, gå på McD osv. Fordi jeg tror folk blir lei etter hvert. Rett og slett. 

Anonymkode: 20e65...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor langt skal samfunnet gå for å redde noen menneskeliv? Se hvor gamle de som blir skikkelig syke er de er skrøpelige og ville dødd av noe annet innen kort tid. Det har flere eksperter uttalt og jeg sier ikke at det ikke er trist når gamle folk dør men det er mer naturlig. Prisen for mye av dette betaler samfunnet. Jeg lurer på hvorfor livet til millioner av mennesker skal settes på spill de mister hele livsgrunnlaget sitt mens man bruker store summer på å redde kronisk syke eldre. Mange har tre kroniske sykdommer eller flere det var 80% av døde i Italia eller noe slikt som hadde det. 

Syns synd på dem som mister besteforeldre eller foreldre i disse dager og skjønner godt at dere vil gjøre alt dere kan for at de skal overleve. Må allikevel stille det ubehagelige spørsmålet. Hvorfor prioriteres det mens alle andre prioriteres bort. 

Ikke misforstå jeg syns det er leit når folk blir syke og dør også eldre men hvor langt skal vi gå for å redde en kronisk syk person på 80. Alle døde er over 80 i Norge og de tåler viruset dårlig de ville ha tålt infulensa dårlig også. Unge under 50 og 60 går det bra med virker det som. 

Beklager hvis ordene mine sårer noen men jeg lurer på det. Hvor langt skal samfunnet gå. Jeg syns det beste hadde vært om vi kunne redde alle og likevel ikke rævkjøre hele samfunnet men vi ser at det ikke er mulig. Det kommer de til å innse før føler siden men da er det kanskje forseint. Er folk virkelig villig til å betale den prisen når de har i bakhode at den som blir redda kanskje dør kort tid etter av alderdom. Vi er mange millioner mennesker her og begge grupper må bli tatt hensyn til. 

 

Anonymkode: 72012...02e

Snittalderen for de som nå er innlagt på norske sykehus for intensivalder er 59 år... Dvs. at det også er mange som er langt yngre enn 59 år.

Om vi spoler frem til en fryktet virkelighet så vil det være mange av disse som trolig ikke får hjelp, hvis så mange er/blir smittet og det blir så mange alvorlig syke på samme tid.

Da vil også en rekke av de som har "underliggende årsaker" risikere å ikke få nødvendig hjelp for å overleve. Og hvem er disse med underliggende årsaker, de i en eller annen risikogruppe? Bl.a. er de med astma i risikogruppe. Ca. 20 % av Norges befolkning har astma det blir vel noe slikt som 1,1 millioner personer). 10-12 % av alle barn og unge har astma. Hvor mange kjenner du som har astma? Rundt 250 000 personer i landet har kjent diabetes, mørketallene er store. Hvor mange med diabetes er det blant dine bekjente? Og nå ha vi ikke en gang begynt å nevne mer alvorlige diagnoser...

Hvis vi er konsekvente med de tiltakene som nå er innført kan vi gi nødvendig helsehjelp til alle. Hvis ikke så vil langt, langt flere dø, ikke bare eldre.

Du må huske at vi i Norge bare har 450 intensivplasser som er fullverdige for respiratorbehandling. Så kan vi strekke det til noen flere, mellom 800 og 1200 plasser ved å stenge operasjonssaler m.m. Men mange av disse plassene vil heller ikke være fullverdige sengeplasser for respiratorbehandling. Fordi det er så få plasser så risikerer vi at svært mange, også yngre, ikke vil få hjelp - og da vil disse også dø.

Om vi alle gjør en felles dugnad kan alle få hjelp.

Og om svært mange eldre over 60 dør... da mister vi en stor mengde viktig kunnskap og erfaring i samfunnet vårt. Personlig kjenner jeg tre langt over 80 år som fremdeles jobber. Høyt utdannede med enorm erfaring og som regnes som de beste i landet på sitt felt. Neivel, så jobber de ikke 100 % lenger, de jobber det de greier, men alle er over 50 %. De er så etterspurte at de fint kunne jobbet 150-200 % om de ville. De som ønsker deres kompetanse sier at disse sitter på så viktig erfaring at de samfunnsviktige prosjektene blir langt bedre når disse involveres. Det er bare et lite eksempel. Jeg er i samtaler med en nesten like gammel person som sitter på enorm kunnskap innen sitt felt, kunnskap som ikke er nedskrevet og som vil kunne gå tapt for alltid. Men det å miste noen eldre som fremdeles jobber kan vi nok takle. Men når så mange i en hel generasjon, og kanskje flere i neste generasjon forsvinner på en gang, da blir det et enormt kunnskapstap. Det vil påvirke arbeidsevnen til de som blir etterlatt også. Hele samfunnet vil bli endret om vi får slike tilstander som i Italia. Og det vil gi langt større konsekvenser enn vi tenker oss i dag - men det blir ikke synlig før i etterkant hvor negativt det vil være for samfunnet og hvor stort tap det er. Det økonomiske tapet kan bli minst like stort som det nå blir, det er bare vanskeligere å måle nå.

 

Anonymkode: f064f...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor langt skal samfunnet gå for å redde noen menneskeliv? Se hvor gamle de som blir skikkelig syke er de er skrøpelige og ville dødd av noe annet innen kort tid. Det har flere eksperter uttalt og jeg sier ikke at det ikke er trist når gamle folk dør men det er mer naturlig. Prisen for mye av dette betaler samfunnet. Jeg lurer på hvorfor livet til millioner av mennesker skal settes på spill de mister hele livsgrunnlaget sitt mens man bruker store summer på å redde kronisk syke eldre. Mange har tre kroniske sykdommer eller flere det var 80% av døde i Italia eller noe slikt som hadde det. 

Syns synd på dem som mister besteforeldre eller foreldre i disse dager og skjønner godt at dere vil gjøre alt dere kan for at de skal overleve. Må allikevel stille det ubehagelige spørsmålet. Hvorfor prioriteres det mens alle andre prioriteres bort. 

Ikke misforstå jeg syns det er leit når folk blir syke og dør også eldre men hvor langt skal vi gå for å redde en kronisk syk person på 80. Alle døde er over 80 i Norge og de tåler viruset dårlig de ville ha tålt infulensa dårlig også. Unge under 50 og 60 går det bra med virker det som. 

Beklager hvis ordene mine sårer noen men jeg lurer på det. Hvor langt skal samfunnet gå. Jeg syns det beste hadde vært om vi kunne redde alle og likevel ikke rævkjøre hele samfunnet men vi ser at det ikke er mulig. Det kommer de til å innse før føler siden men da er det kanskje forseint. Er folk virkelig villig til å betale den prisen når de har i bakhode at den som blir redda kanskje dør kort tid etter av alderdom. Vi er mange millioner mennesker her og begge grupper må bli tatt hensyn til. 

 

Anonymkode: 72012...02e

Blir helsevesenet fullstendig oversvømt av coronapasienter så kan mange mennesker i alle aldersgrupper som ikke har korona dø, og ikke bare 80 åringer som noens øyne ikke er verdt noe

Jeg blir litt lei av at mange fremstiller det som om at de som har dødd eller kommer til å dø av korona allerede er i dødens forgård, og alikevel ville dødd om kort tid. Det er ikke alle av de som dør, som er skrøpelige og nærme døden , selv om de er over 80 år altså. Han første som ble lagt inn på sykehuset i Norge var i 90-årene. Han klarte seg selv, kjørte bil, var aktiv i lokalsamfunnet  og deltok i mange aktiviteter.  Jeg synes endel av dere har et forkastelig menneskesyn som jeg forakter.

Anonymkode: 5658e...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever helt som vanlig, bare spriter og vasker henda mer. Møter også fremmede for sex.. 

Anonymkode: ada2a...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Hvor langt skal samfunnet gå for å redde noen menneskeliv? Se hvor gamle de som blir skikkelig syke er de er skrøpelige og ville dødd av noe annet innen kort tid. Det har flere eksperter uttalt og jeg sier ikke at det ikke er trist når gamle folk dør men det er mer naturlig. Prisen for mye av dette betaler samfunnet. Jeg lurer på hvorfor livet til millioner av mennesker skal settes på spill de mister hele livsgrunnlaget sitt mens man bruker store summer på å redde kronisk syke eldre. Mange har tre kroniske sykdommer eller flere det var 80% av døde i Italia eller noe slikt som hadde det. 

Syns synd på dem som mister besteforeldre eller foreldre i disse dager og skjønner godt at dere vil gjøre alt dere kan for at de skal overleve. Må allikevel stille det ubehagelige spørsmålet. Hvorfor prioriteres det mens alle andre prioriteres bort. 

Ikke misforstå jeg syns det er leit når folk blir syke og dør også eldre men hvor langt skal vi gå for å redde en kronisk syk person på 80. Alle døde er over 80 i Norge og de tåler viruset dårlig de ville ha tålt infulensa dårlig også. Unge under 50 og 60 går det bra med virker det som. 

Beklager hvis ordene mine sårer noen men jeg lurer på det. Hvor langt skal samfunnet gå. Jeg syns det beste hadde vært om vi kunne redde alle og likevel ikke rævkjøre hele samfunnet men vi ser at det ikke er mulig. Det kommer de til å innse før føler siden men da er det kanskje forseint. Er folk virkelig villig til å betale den prisen når de har i bakhode at den som blir redda kanskje dør kort tid etter av alderdom. Vi er mange millioner mennesker her og begge grupper må bli tatt hensyn til. 

 

Anonymkode: 72012...02e

For et forkastelig menneskesyn du har. Det er ikke bare eldre med underliggende sykdommer som blir kritisk syke. Hverken du eller denne såkalte "eksperten" kan hevde at døden ville vært nær forestående. Joda, det er kanskje gjennomsnittlig kortere levealder blant mennesker i risikogruppen, men det betyr ikke at livet behøver å ende tidlig. 

Jeg står heller ikke i fare for å miste en eldre person, men en i 30-årene. Ja, det er en underliggende sykdom inne i bildet, men i løpet av de årene vi har kjent hverandre, har jeg ikke merket noe til den. Tror knapt nok jeg har lagt merke til småsnufsing. Det er heller motsatt: toppform, sterk og aldri syk. Det er flere i den samme kategorien. Deres liv er ikke mindre verdifullt enn andres, og ikke nødvendigvis kortere heller. Jeg er takknemlig for at det foreløpig er nok helsepersonell og nødvendig utstyr, slik at jeg kan ha et håp om at ting vil gå bra. Det er jævlig nok som det er. Hvis folk bare kan lytte til de beskjedene myndighetene gir, vil den samme hjelpen forhåpentligvis være tilgjengelig for andre som i fremtiden vil trenge intensivbehandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ha noe igjen når dette er ferdig. Å støtte butikker er viktig, det er levebrødet til mange og det er få som vil overleve om ingen handler. Vi trenger faktisk at ikke alle sperrer seg inne hjemme 

Anonymkode: 0ec47...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene Hi. Jeg, mannen og barna (lever NESTEN) det samme som før corona utbruddet. Men det skal sies at jeg ellers ikke har tid til å gjøre noe annet. Så både jeg og mannen jobber selv om at det er corona utbrudd. 
Mannen drar på jobb, jeg drar på jobb. Jeg leverer barna i barnehagen han henter. De drar hjem spiser middag og barna sover når jeg kommer hjem. 
Når jeg er ferdig på jobb så handler jeg mat, men jeg er nøye med hygiene. Drar på butikken når vi trenger det, hamstrer ikke. Kjøper det jeg har behov for. Jeg har spist både sushi (take away) og burger king og mc’rn. Take away. Her om dagen måtte inn på sentret en liten tur, fordi jeg skulle hente medisin til yngste og kortison krem til eldste. Ringte på forhånd og bestilte, kom på apoteket plukket å gikk ut. 

Selv om at det er virus ute så betyr det ikke at jeg ikke kan puste ute en gang. I dag var vi hos foreldrene mine, vi overnattet ei natt. Jeg og barna. De er bare hjemme. svigersøster jobber i matvarebutikk og lager hos apoteket så hun er vel den eneste i huset til foreldrene mine som kan være potensiell smitter. For så vidt jeg og mannen også. Men som sagt, vi har ikke noe valg enn å jobbe. Vi begge har en type jobb som er for at Norge faktisk skal gå rundt. 
Vi møter ikke andre enn foreldrene mine ny og ne. Foreldrene mine hentet barna i bhg på fredag fordi mannen min hadde krasjet. Så da hjalp foreldrene mine med det. 
Jeg er for å hindre smitte, men det folk ikke forstår er at Norge kommer til å gå under om bhg, skoler og bedrifter blir stengt. Børsen faller, krona er så lav som det kan bli. Dette er sinnsyke greier. Vi har vel hatt epidemier før. Folk har vist glemt det. Ja corona spres raskere enn andre, men allikevel. Om folk har vet i huet, så blir de hjemme om de har underliggende sykdommer. Så kan vi som tåler denne virusen bare leve som vanlig

Anonymkode: b81f7...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke alene Hi. Jeg, mannen og barna (lever NESTEN) det samme som før corona utbruddet. Men det skal sies at jeg ellers ikke har tid til å gjøre noe annet. Så både jeg og mannen jobber selv om at det er corona utbrudd. 
Mannen drar på jobb, jeg drar på jobb. Jeg leverer barna i barnehagen han henter. De drar hjem spiser middag og barna sover når jeg kommer hjem. 
Når jeg er ferdig på jobb så handler jeg mat, men jeg er nøye med hygiene. Drar på butikken når vi trenger det, hamstrer ikke. Kjøper det jeg har behov for. Jeg har spist både sushi (take away) og burger king og mc’rn. Take away. Her om dagen måtte inn på sentret en liten tur, fordi jeg skulle hente medisin til yngste og kortison krem til eldste. Ringte på forhånd og bestilte, kom på apoteket plukket å gikk ut. 

Selv om at det er virus ute så betyr det ikke at jeg ikke kan puste ute en gang. I dag var vi hos foreldrene mine, vi overnattet ei natt. Jeg og barna. De er bare hjemme. svigersøster jobber i matvarebutikk og lager hos apoteket så hun er vel den eneste i huset til foreldrene mine som kan være potensiell smitter. For så vidt jeg og mannen også. Men som sagt, vi har ikke noe valg enn å jobbe. Vi begge har en type jobb som er for at Norge faktisk skal gå rundt. 
Vi møter ikke andre enn foreldrene mine ny og ne. Foreldrene mine hentet barna i bhg på fredag fordi mannen min hadde krasjet. Så da hjalp foreldrene mine med det. 
Jeg er for å hindre smitte, men det folk ikke forstår er at Norge kommer til å gå under om bhg, skoler og bedrifter blir stengt. Børsen faller, krona er så lav som det kan bli. Dette er sinnsyke greier. Vi har vel hatt epidemier før. Folk har vist glemt det. Ja corona spres raskere enn andre, men allikevel. Om folk har vet i huet, så blir de hjemme om de har underliggende sykdommer. Så kan vi som tåler denne virusen bare leve som vanlig

Anonymkode: b81f7...f1e

Jeg visste det, er da ikke bare jeg som lever som vanlig! Dere andre burde kontakte legen, dere er nok sykere enn meg altså.. Jeg blåser i om jeg er i risikosonen, om jeg er ment til å dø nå så gjør jeg det, om ikke så går livet tilbake til vanlig. 

Men utifra svar her så burde jeg vel bare dø raskest mulig. Og jeg forstår redselen hos andre og derfor gjør jeg mitt for at ukjente skal overleve, jeg går aldri ut av huset, og de 2 gangene jeg har måttet handle har jeg spritet meg gjennom hele butikken og før og etter. 

Om dere mener jeg setter landets helse på spill tar dere feil. Men dere må da innse at verden trengte dette viruset. Kanskje for én gangs skyld kan vi sette pris på det vi har. Dere som mener jeg er syk må få lov til det, men om dere ser dere rundt så er min mening ganske vanlig. 

Anonymkode: ada2a...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir faktisk provosert over det du skriver. 
 

Jeg er sykepleier, og jeg er allerede sliten av å jobbe ekstra nå, og det er før det virkelig starter.. Mye karantene hos oss, så mange ledige vakter allerede. Jeg har jobber 150% i 3 uker nå. 

Jeg er nazi, vi i familien er sammen, vi har ikke møtt noen i denne uka. vi er sjeldent på butikk, planlegger innkjøp, holder oss bare for oss selv. vi er med på dugnaden. Vi er ikke egoistiske.

Keg må på jobb på sykehuset. Mannen jobber hjemmenifra og har bhg og skole. Jeg er livredd fir å ta med smitte til pasientene, så jeg unngår alt der folk møtes. Vi har ikke corona på avd min... enda. 

 

Så du og dere som ikke bryr dere provoserer. 
 

Hvorfor kan ikke dere også bare ta hensyn, bli med på dugnaden om å prøve å begrense smitte.. Det var snakk om 14 dager, men pga dere som ikke er nazi som du sier, vil det nok vare mye lenger.. 

 

Takk for den!🤐

 

Anonymkode: 09c68...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, beef sister said:

For et forkastelig menneskesyn du har. Det er ikke bare eldre med underliggende sykdommer som blir kritisk syke. Hverken du eller denne såkalte "eksperten" kan hevde at døden ville vært nær forestående. Joda, det er kanskje gjennomsnittlig kortere levealder blant mennesker i risikogruppen, men det betyr ikke at livet behøver å ende tidlig. 

Jeg står heller ikke i fare for å miste en eldre person, men en i 30-årene. Ja, det er en underliggende sykdom inne i bildet, men i løpet av de årene vi har kjent hverandre, har jeg ikke merket noe til den. Tror knapt nok jeg har lagt merke til småsnufsing. Det er heller motsatt: toppform, sterk og aldri syk. Det er flere i den samme kategorien. Deres liv er ikke mindre verdifullt enn andres, og ikke nødvendigvis kortere heller. Jeg er takknemlig for at det foreløpig er nok helsepersonell og nødvendig utstyr, slik at jeg kan ha et håp om at ting vil gå bra. Det er jævlig nok som det er. Hvis folk bare kan lytte til de beskjedene myndighetene gir, vil den samme hjelpen forhåpentligvis være tilgjengelig for andre som i fremtiden vil trenge intensivbehandling. 

du innrømmer selv at det er snakk om kronisk sykdom. Sier ikke at det er greit når unge mennesker dør men skal hele verden stanse opp for å redde noen få mennesker som er de som blir syke. Hvor mange dør hvert år av andre ting det er mange. Vi kan ikke stoppe et helt samfunn bare pga av dem som ikke tåler viruset det må være et spørsmål om hvor mye det koster samfunnet. Skjønner det er trist for folk som mister venner og sånt men mener du virkelig at hele verden skal ta hensyn til at du kjenner en syk person. Hvor lenge mener du at verden skal stoppe opp fordi noen blir syke av noe. Nå er jeg brutal men det er ikke mulig vi kan ikke ofre milliarder av mennesker for å redde noen hundre tusen som er syke fra før.

Anonymkode: 72012...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Anonym bruker said:

du innrømmer selv at det er snakk om kronisk sykdom. Sier ikke at det er greit når unge mennesker dør men skal hele verden stanse opp for å redde noen få mennesker som er de som blir syke. Hvor mange dør hvert år av andre ting det er mange. Vi kan ikke stoppe et helt samfunn bare pga av dem som ikke tåler viruset det må være et spørsmål om hvor mye det koster samfunnet. Skjønner det er trist for folk som mister venner og sånt men mener du virkelig at hele verden skal ta hensyn til at du kjenner en syk person. Hvor lenge mener du at verden skal stoppe opp fordi noen blir syke av noe. Nå er jeg brutal men det er ikke mulig vi kan ikke ofre milliarder av mennesker for å redde noen hundre tusen som er syke fra før.

Anonymkode: 72012...02e

Du har åpenlyst svak lesekompetanse. Jeg forventer at kritisk syke coronapasienter skal få den samme hjelpen som alle andre kritisk syke. Med den egoistiske tankegangen du utviser, risikerer du at ingen av dem vil kunne gis livreddende behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, beef sister said:

Du har åpenlyst svak lesekompetanse. Jeg forventer at kritisk syke coronapasienter skal få den samme hjelpen som alle andre kritisk syke. Med den egoistiske tankegangen du utviser, risikerer du at ingen av dem vil kunne gis livreddende behandling. 

Sier ikke at vi ikke skal gi behandling til folk som blir kritisk syke av corona men jeg sier at det ikke er riktig at hele samfunnet skal stenges ned av den grunn. I Kina og Italia er nesten alle syke og gamle fra før for de har en kronisk sykdom eller til og med fler. Hvis det er unge mennesker har de kroniske sykdommer de også har ikke hørt et eneste unntak. Mange som dør av for eksempel lungebetennelse er multi funksjonshemmede fordi de ikke klarer å hoste opp slim på samme måte for eksempel og derfor kan det hende at noen unge også blir syke. Vanskelig for noen som kjenner noen syke osv å tenke at dette koster samfunnet store summer men det er virkeligheten. Hvorfor skal plutselig hele verden stoppe opp. Vet det høres som jeg er kald men det er sant. Hvorfor skal hele Norge betale for å redde de som blir syke mener du eller hele verden egentlig. Trist for deg hvis en du kjenner dør det skjønner jeg det hadde vært trist for meg og men du snakker om kronisk sykdom. Kronisk sykdom gjør at den personen kanskje ville blitt syk senere og da kunne det skjedd alvorlig sykdom da og. Jeg syns alltid det er trist når noen dør men det er mange som vil miste trygg økonomi og bli skadet psykisk fordi noen folk skal reddes og så må nesten hundre prosent betale prisen. 

Anonymkode: 72012...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke alene Hi. Jeg, mannen og barna (lever NESTEN) det samme som før corona utbruddet. Men det skal sies at jeg ellers ikke har tid til å gjøre noe annet. Så både jeg og mannen jobber selv om at det er corona utbrudd. 
Mannen drar på jobb, jeg drar på jobb. Jeg leverer barna i barnehagen han henter. De drar hjem spiser middag og barna sover når jeg kommer hjem. 
Når jeg er ferdig på jobb så handler jeg mat, men jeg er nøye med hygiene. Drar på butikken når vi trenger det, hamstrer ikke. Kjøper det jeg har behov for. Jeg har spist både sushi (take away) og burger king og mc’rn. Take away. Her om dagen måtte inn på sentret en liten tur, fordi jeg skulle hente medisin til yngste og kortison krem til eldste. Ringte på forhånd og bestilte, kom på apoteket plukket å gikk ut. 

Selv om at det er virus ute så betyr det ikke at jeg ikke kan puste ute en gang. I dag var vi hos foreldrene mine, vi overnattet ei natt. Jeg og barna. De er bare hjemme. svigersøster jobber i matvarebutikk og lager hos apoteket så hun er vel den eneste i huset til foreldrene mine som kan være potensiell smitter. For så vidt jeg og mannen også. Men som sagt, vi har ikke noe valg enn å jobbe. Vi begge har en type jobb som er for at Norge faktisk skal gå rundt. 
Vi møter ikke andre enn foreldrene mine ny og ne. Foreldrene mine hentet barna i bhg på fredag fordi mannen min hadde krasjet. Så da hjalp foreldrene mine med det. 
Jeg er for å hindre smitte, men det folk ikke forstår er at Norge kommer til å gå under om bhg, skoler og bedrifter blir stengt. Børsen faller, krona er så lav som det kan bli. Dette er sinnsyke greier. Vi har vel hatt epidemier før. Folk har vist glemt det. Ja corona spres raskere enn andre, men allikevel. Om folk har vet i huet, så blir de hjemme om de har underliggende sykdommer. Så kan vi som tåler denne virusen bare leve som vanlig

Anonymkode: b81f7...f1e

Det folk ikke forstår.. det myndighetene ikke forstår.. Men du, du har forstått.. 🙄

Anonymkode: 6a263...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sier ikke at vi ikke skal gi behandling til folk som blir kritisk syke av corona men jeg sier at det ikke er riktig at hele samfunnet skal stenges ned av den grunn. I Kina og Italia er nesten alle syke og gamle fra før for de har en kronisk sykdom eller til og med fler. Hvis det er unge mennesker har de kroniske sykdommer de også har ikke hørt et eneste unntak. Mange som dør av for eksempel lungebetennelse er multi funksjonshemmede fordi de ikke klarer å hoste opp slim på samme måte for eksempel og derfor kan det hende at noen unge også blir syke. Vanskelig for noen som kjenner noen syke osv å tenke at dette koster samfunnet store summer men det er virkeligheten. Hvorfor skal plutselig hele verden stoppe opp. Vet det høres som jeg er kald men det er sant. Hvorfor skal hele Norge betale for å redde de som blir syke mener du eller hele verden egentlig. Trist for deg hvis en du kjenner dør det skjønner jeg det hadde vært trist for meg og men du snakker om kronisk sykdom. Kronisk sykdom gjør at den personen kanskje ville blitt syk senere og da kunne det skjedd alvorlig sykdom da og. Jeg syns alltid det er trist når noen dør men det er mange som vil miste trygg økonomi og bli skadet psykisk fordi noen folk skal reddes og så må nesten hundre prosent betale prisen. 

Anonymkode: 72012...02e

Så hvis de har astma, høyt blodtrykk, diabetes eller hjertesykdom så er det ikke noe vits å prøve å redde de? De er ikke verdt å ta hensyn til? Du er så kynisk at jeg blir kvalm .

Anonymkode: 5658e...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sier ikke at vi ikke skal gi behandling til folk som blir kritisk syke av corona men jeg sier at det ikke er riktig at hele samfunnet skal stenges ned av den grunn. I Kina og Italia er nesten alle syke og gamle fra før for de har en kronisk sykdom eller til og med fler. Hvis det er unge mennesker har de kroniske sykdommer de også har ikke hørt et eneste unntak. Mange som dør av for eksempel lungebetennelse er multi funksjonshemmede fordi de ikke klarer å hoste opp slim på samme måte for eksempel og derfor kan det hende at noen unge også blir syke. Vanskelig for noen som kjenner noen syke osv å tenke at dette koster samfunnet store summer men det er virkeligheten. Hvorfor skal plutselig hele verden stoppe opp. Vet det høres som jeg er kald men det er sant. Hvorfor skal hele Norge betale for å redde de som blir syke mener du eller hele verden egentlig. Trist for deg hvis en du kjenner dør det skjønner jeg det hadde vært trist for meg og men du snakker om kronisk sykdom. Kronisk sykdom gjør at den personen kanskje ville blitt syk senere og da kunne det skjedd alvorlig sykdom da og. Jeg syns alltid det er trist når noen dør men det er mange som vil miste trygg økonomi og bli skadet psykisk fordi noen folk skal reddes og så må nesten hundre prosent betale prisen. 

Anonymkode: 72012...02e

Det du ikke evner å skjønne er at vi ikke kun gjør dette for å beskytte de svakeste, men for å beskytte helsevesenet. Fri utfoldelse av viruset vil knele helsevesenet våres og dette vil påvirke alle. Ønsker du et helsevesen som ikke har kapasitet til å hjelpe en som har hjerteinfarkt? En som har dettet og slått hode i bakken? En i bilulykke? 
 

et helsevesen som kollapser gir større konsekvenser enn at kroniske syke og eldre dør. 

Anonymkode: f9e80...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sier ikke at vi ikke skal gi behandling til folk som blir kritisk syke av corona men jeg sier at det ikke er riktig at hele samfunnet skal stenges ned av den grunn. I Kina og Italia er nesten alle syke og gamle fra før for de har en kronisk sykdom eller til og med fler. Hvis det er unge mennesker har de kroniske sykdommer de også har ikke hørt et eneste unntak. Mange som dør av for eksempel lungebetennelse er multi funksjonshemmede fordi de ikke klarer å hoste opp slim på samme måte for eksempel og derfor kan det hende at noen unge også blir syke. Vanskelig for noen som kjenner noen syke osv å tenke at dette koster samfunnet store summer men det er virkeligheten. Hvorfor skal plutselig hele verden stoppe opp. Vet det høres som jeg er kald men det er sant. Hvorfor skal hele Norge betale for å redde de som blir syke mener du eller hele verden egentlig. Trist for deg hvis en du kjenner dør det skjønner jeg det hadde vært trist for meg og men du snakker om kronisk sykdom. Kronisk sykdom gjør at den personen kanskje ville blitt syk senere og da kunne det skjedd alvorlig sykdom da og. Jeg syns alltid det er trist når noen dør men det er mange som vil miste trygg økonomi og bli skadet psykisk fordi noen folk skal reddes og så må nesten hundre prosent betale prisen. 

Anonymkode: 72012...02e

Du har ikke peiling på kva det er å vere kronisk sjuk, feks ha diabetes, autoimmun sjukdom eller astma.  Dette er foreldre, kjærester, søner og døtre, som ofte har like lang forventa levealder som oss andre, men som no er i risikosona. 

Du har dessutan ikkje sett menneske med respirasjonssvikt.  Det har eg, og eg unnar ikkje nokon å oppleve det å måtte slite for å puste til du vert så utmatta at du ikkje klarar meir.  Og så å måtte døy utan familien til stades, men med personale gøymt bak masker, som stryk deg over panna med gummihansker. 

Vert dårleg av å høyre slik kynisme og uvitenhet som du framviser.  Kriser viser kva folk er laga av, og det er ikkje like vakkert alt som kjem fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Anonym bruker said:

Sier ikke at vi ikke skal gi behandling til folk som blir kritisk syke av corona men jeg sier at det ikke er riktig at hele samfunnet skal stenges ned av den grunn. I Kina og Italia er nesten alle syke og gamle fra før for de har en kronisk sykdom eller til og med fler. Hvis det er unge mennesker har de kroniske sykdommer de også har ikke hørt et eneste unntak. Mange som dør av for eksempel lungebetennelse er multi funksjonshemmede fordi de ikke klarer å hoste opp slim på samme måte for eksempel og derfor kan det hende at noen unge også blir syke. Vanskelig for noen som kjenner noen syke osv å tenke at dette koster samfunnet store summer men det er virkeligheten. Hvorfor skal plutselig hele verden stoppe opp. Vet det høres som jeg er kald men det er sant. Hvorfor skal hele Norge betale for å redde de som blir syke mener du eller hele verden egentlig. Trist for deg hvis en du kjenner dør det skjønner jeg det hadde vært trist for meg og men du snakker om kronisk sykdom. Kronisk sykdom gjør at den personen kanskje ville blitt syk senere og da kunne det skjedd alvorlig sykdom da og. Jeg syns alltid det er trist når noen dør men det er mange som vil miste trygg økonomi og bli skadet psykisk fordi noen folk skal reddes og så må nesten hundre prosent betale prisen. 

Anonymkode: 72012...02e

Synes nesten synd på deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...