Gå til innhold

Trenger noen solskinnshistorier fra dere som har hatt flere spontaborter..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja.. 

Da sitter jeg her igjen, og blør. Bare venter på at de verste smertene skal komme og alt som er av foster skal komme ut. Tredje gangen et svangerskap går dårlig.. Akkurat nå, tenker jeg "fuck this". Det her orker jeg ikke å gå igjennom flere ganger. 

Det er ikke bare selve spontanaborten som er slitsom. Det er jo absolutt alt rundt. Det er jo en ganske stor prosess å bli gravid, som kan ta mange måneder. I dette tilfellet tok det 3 måneder. Som er ganske kjapt. Men går det dårlig da- så kan det jo ta 3-6 mnd til før vi får muligheten igjen. Og da er det først masse forventningsfull prøving (som forøvrig er det morsomste foreløpig), så er det torturukene fra eggløsning til man skal ha mensen. Alle sier "slapp av, så skjer det " , " ikke tenk så mye på det." .. Jeg har hatt lyst på et barn til i 7 år. Det er ikke så lett å ikke tenke på det, når det er det eneste jeg lurer på de 2 ukene. Satt det nå? 

Så når det sitter. Gleden! Men så kommer frykten for å være glad. Frykten for at det kommer blod, hver eneste gang jeg er på do. Vil ikke bli for knyttet, tilfelle noe skjer. Til de jeg forteller det til, sier jeg "HVIS det går denne gangen da.".. 

Hver dag blir man bittelitt mer knyttet til knøttet i magen, og ser for seg livet med den lille i. Man gleder seg mer, selvom man egentlig ikke burde. Men så tenker man, det kan jo gå bra! Kanskje jeg skal tørre å fylle ut den første siden i svangerskapsdagboka denne gangen, men da må jeg skrive med blyant. Så det kan viskes ut hvis det ikke går denne gangen heller. 

Så blir jeg litt mer optimist for hver dag det går bra. Om jeg vil det eller ei. Ser hjerte banke på ultralyd og gråter av glede. Endelig!  Deler det med besteforeldre, som selvfølgelig sier at "denne gangen tror vi det sitter! Vi gleder oss til å bli besteforeldre" ok, pressure is on. 

Så går man på do, smilende, optimist og endelig litt avslappet. Tørker seg, og helt ut av det blå, er det blod på papiret... 

Den følelsen, alle de følelsene. Alle de ukene med følelser.. Berg og dalbane uten like. Trodde aldri det skulle bli sånn å prøve å få baby, som er så uendelig ønsket. Skuffelsen.. viten om at jeg må fortelle barnefar, som er like gira som meg. Og som blir like trist. På en annen måte. 

Jeg blir helt utslitt.. hvordan orker man å gjøre dette igjen og igjen? Jeg skjønner at motivasjonen er å få baby, men hva om vi aldri kommer dit? Og dette bare blir selvpining i flere år til.. 

Jeg trenger desperat noen solskinnshistorier, om noen som har fått det til etter flere spontanaborter. I dag føler jeg meg tom og helt forferdelig trist.. 

 

Anonymkode: f7404...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff...så leit å høre. Den følelsen når du ser blod på papiret! 

Jeg har vært gravid...vel, 9 ganger? Nesten så jeg har mistet tellinga.

2 barn. 2 barn som jeg aldri trodde skulle komme.

Har du vært hos legen? Kan være verdt å prøve progresteron-tilskudd kanskje?

Drikk vin i dag 

Anonymkode: bb915...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uff...så leit å høre. Den følelsen når du ser blod på papiret! 

Jeg har vært gravid...vel, 9 ganger? Nesten så jeg har mistet tellinga.

2 barn. 2 barn som jeg aldri trodde skulle komme.

Har du vært hos legen? Kan være verdt å prøve progresteron-tilskudd kanskje?

Drikk vin i dag 

Anonymkode: bb915...211

Føler du at det var noe som ble gjort annerledes når du fikk de 2 du har fått da? GRUSOMT å gå gjennom det her 9 ganger :( Stakkars!! Jeg ser for meg at det blir trenden her også, og jeg blir så utrolig deppa hver gang det går dårlig.. det går utover tidligere barn og resten av livet.. Men jeg ønsker så inderlig et barn til!! :( Første barnet kom på andre forsøk, men jeg var mye yngre da. Og første spontanaborten var så tidlig at jeg sikkert egentlig ikke burde merka det. 

Jeg tenker at det er meg det er noe feil med, noe jeg gjør, at det er min skyld på en eller annen måte. Føler at jeg skuffer meg, tidligere barn, mannen, kommende besteforeldre.. blir flau. Flau ovenfor venniner jeg forteller til. Tenker jo hver gang at jeg ikke skal si det før uke 12 til noen, men det er bare kjempevanskelig. Har vært hos legen, men gang 2 ble det operasjon- så da ville hun se om det gikk denne gangen først. 

Skal tilbake til legen, men vet ikke om jeg tør nå i disse dager 😕 Kan jo prøve en e-konsultasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første barnet vårt ble til på nøye bruk av p-pillen. Så vi trodde jo at å få barn nummer 2, skulle være lett. Men jeg hadde 6 SA, men syvende gangen gikk det bra. Er ikke noe vi gjorde annerledes da, og de fant ikke noen feil med oss. 

Men vi valgte å ta privat utredning, sånn så det skulle gå raskere. Og ikke var det så dyrt heller. 

Anonymkode: 4c517...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Første barnet vårt ble til på nøye bruk av p-pillen. Så vi trodde jo at å få barn nummer 2, skulle være lett. Men jeg hadde 6 SA, men syvende gangen gikk det bra. Er ikke noe vi gjorde annerledes da, og de fant ikke noen feil med oss. 

Men vi valgte å ta privat utredning, sånn så det skulle gå raskere. Og ikke var det så dyrt heller. 

Anonymkode: 4c517...0d6

Hva innebærer privat utredning? 

Anonymkode: f7404...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått 2 barn ved ivf, hatt 4 spontanaborter, en før og 3 etter. Kjente meg veldig igjen i det du skrev. Etter 3 aborter har du krav på utredning. Jeg gikk på blodfortynnende hele svangerskapet med mine, gjorde også det når jeg aborterte de siste tre gangene. Ville tatt en privat utredning, mulig du kan få stlttebehandling ved neste graviditet. Utredning innebærer UL, blodprøver og sædprøve. De sjekker om man har økt risiko for blodpropp, om man har div. Antistoffer samt hormoner. Lykke til,ikke gi opp. Men ta dere tid til å sørge. 

 

Forresten,i  begge mine svangerskap som gikk bra så blødde jeg nesten ukentlig frem til uke 13 og uke 16. Så ikke mist håpet helt enda❤

Anonymkode: 51c94...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fått 2 barn ved ivf, hatt 4 spontanaborter, en før og 3 etter. Kjente meg veldig igjen i det du skrev. Etter 3 aborter har du krav på utredning. Jeg gikk på blodfortynnende hele svangerskapet med mine, gjorde også det når jeg aborterte de siste tre gangene. Ville tatt en privat utredning, mulig du kan få stlttebehandling ved neste graviditet. Utredning innebærer UL, blodprøver og sædprøve. De sjekker om man har økt risiko for blodpropp, om man har div. Antistoffer samt hormoner. Lykke til,ikke gi opp. Men ta dere tid til å sørge. 

 

Forresten,i  begge mine svangerskap som gikk bra så blødde jeg nesten ukentlig frem til uke 13 og uke 16. Så ikke mist håpet helt enda❤

Anonymkode: 51c94...6fd

Gjorde du? Men hvordan fant du ut at det ikke var tapt? Jeg har ikke hatt masse smerter eller masse blødning enda, så jeg krysser alt jeg har. Var sikker på at det skulle komme i dag tidlig. Det kommer bare rosa på papiret akkurat nå, men det har liksom ikke gått bra de andre gangene med blod. Så jeg tør ikke være optimist. 

 

Anonymkode: f7404...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som fikk en sønn 14(!!) gangen hun var gravid. Hun trengte progesteron tilskudd. Undersøke saken. 
masse lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lille krøll skrev:

Har en venninne som fikk en sønn 14(!!) gangen hun var gravid. Hun trengte progesteron tilskudd. Undersøke saken. 
masse lykke til. 

Lest at det er mange som får det til når de tar progestron tilskudd. Kanskje dette er verdt å teste ut uansett. Virker som om blodfortynnende og progesteron går igjen på de som har mista mange ganger. Skal absolutt snakke med legen min om det!! 

Anonymkode: f7404...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lille krøll skrev:

Har en venninne som fikk en sønn 14(!!) gangen hun var gravid. Hun trengte progesteron tilskudd. Undersøke saken. 
masse lykke til. 

PS! 14 GANGER ER HELT FORFERDELIG :( Stakkars menneske ❤️ 

Anonymkode: f7404...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjorde du? Men hvordan fant du ut at det ikke var tapt? Jeg har ikke hatt masse smerter eller masse blødning enda, så jeg krysser alt jeg har. Var sikker på at det skulle komme i dag tidlig. Det kommer bare rosa på papiret akkurat nå, men det har liksom ikke gått bra de andre gangene med blod. Så jeg tør ikke være optimist. 

 

Anonymkode: f7404...16b

Tok ultralyd, ellers kan du ta hcg blodprøve med 2 dagers mellomrom. Min erfarne gyn sa, om blødningene stopper opp avtar, kommer gammelt/ brunt blod, og man ikke har smerter, er det et godt tegn.

Anonymkode: 51c94...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tok ultralyd, ellers kan du ta hcg blodprøve med 2 dagers mellomrom. Min erfarne gyn sa, om blødningene stopper opp avtar, kommer gammelt/ brunt blod, og man ikke har smerter, er det et godt tegn.

Anonymkode: 51c94...6fd

Kommer ikke gammelt blod, det er rosa på papiret. Ikke nok til at det kommer noe i trusa.. Har ikke smerter foreløpig. Men jeg bare venter på at det skal komme. Synes det er skikkelig skummelt.. vi får se om det stopper helt opp..

Anonymkode: f7404...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva innebærer privat utredning? 

Anonymkode: f7404...16b

Vi gikk til privat gynokolog, hvor det ble tatt blodprøver av oss begge, gynekologisk undersøkelse av meg, og mannen måtte levere sperm prøve.

Anonymkode: 4c517...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommer ikke gammelt blod, det er rosa på papiret. Ikke nok til at det kommer noe i trusa.. Har ikke smerter foreløpig. Men jeg bare venter på at det skal komme. Synes det er skikkelig skummelt.. vi får se om det stopper helt opp..

Anonymkode: f7404...16b

Krysser fingrene for deg! Oppdater gjerne hvis du vil ❤

Anonymkode: e36bf...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kommer ikke gammelt blod, det er rosa på papiret. Ikke nok til at det kommer noe i trusa.. Har ikke smerter foreløpig. Men jeg bare venter på at det skal komme. Synes det er skikkelig skummelt.. vi får se om det stopper helt opp..

Anonymkode: f7404...16b

Rosa på papiret trenger ikke bety at du mister altså! Be om en ul:) krysser fingrene for at spiren klorer seg fast. Siste gangen jeg blødde i uke 16, dynket jeg hele buksa mi, samt et digert badehåndkle på vei til sykehuset. Det lå en bloddam på gulvet under gyn  stolen, denne karen er nå snart 11 år! så det kan gå bra, samme hvor ille det føles nå!

Anonymkode: 51c94...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å nei, blør du igjen? 😢

Anonymkode: bc019...e03

Ja.. klarte ikke forbli anonym gitt. 

Så hjerte slå på ultralyd på onsdag. Torsdag begynte det med rosa på papiret. Er fortsatt rosa på papiret i dag. Gjør ikke vondt og har alle symptomer, så jeg håper ass.. men jeg dør litt innvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Rosa på papiret trenger ikke bety at du mister altså! Be om en ul:) krysser fingrene for at spiren klorer seg fast. Siste gangen jeg blødde i uke 16, dynket jeg hele buksa mi, samt et digert badehåndkle på vei til sykehuset. Det lå en bloddam på gulvet under gyn  stolen, denne karen er nå snart 11 år! så det kan gå bra, samme hvor ille det føles nå!

Anonymkode: 51c94...6fd

Oi shit 😕 Så utrolig skummelt ! Takk for at du krysser ❤ krysser alt jeg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, shewolf skrev:

Ja.. klarte ikke forbli anonym gitt. 

Så hjerte slå på ultralyd på onsdag. Torsdag begynte det med rosa på papiret. Er fortsatt rosa på papiret i dag. Gjør ikke vondt og har alle symptomer, så jeg håper ass.. men jeg dør litt innvendig. 

Husker gyn sa til meg at etter å ha sett hjertet slå går det bra i 90% av tilfellene. Prøv å slappe av nå i helga, la mannen bringe deg kaffe og snacks mens du ligger med bena høyt. Dette trenger slett ikke gå dårlig altså! Håper for deg ❤️

Anonymkode: bc019...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 3-5 SA. Mellom de to barna mine. Har to fine jenter idag. To år mellom dem 

Anonymkode: c10a6...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Husker gyn sa til meg at etter å ha sett hjertet slå går det bra i 90% av tilfellene. Prøv å slappe av nå i helga, la mannen bringe deg kaffe og snacks mens du ligger med bena høyt. Dette trenger slett ikke gå dårlig altså! Håper for deg ❤️

Anonymkode: bc019...e03

Takk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du innvendig ul forresten? 

Anonymkode: bc019...e03

Innvendig UL ja. Fikk både se og høre hjertet. Så liv. Foreløpig bare rosa på papiret.. men jeg ble bare så ufattelig lei meg når det kom rosa i det hele tatt. Etter å ha lest mye- prøver jeg å ta det med ro og være optimist.Håper det er et blodkar som har sprekt eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...