Gå til innhold

Føler det er harmoni og idyll hos «alle» om dagen..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ikke hos oss!! Har en i 4 og en i 7. Han i 7 klasse er rimelig med begge beina i puberteten og humør deretter... Jeg er hjemme og skal være det så lenge skolen er stengt. Det går en kule varmt mellom barna, de er nok frustrerte, jeg er osv

Kommer oss ut 1-3 timer midt på dagen. Vært på tur hver dag. Når alt skolearbeid og utetid/tur gjort er det kun PlayStation eller mobil som et interessant. Blir mye konflikt ellers...

Ser folk legger ut bilder om ala ❤️❤️Hjemmeskole med mine kjære osv osv

Hvordan er det hos dere?

Anonymkode: 3d00e...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har vi kastet alle grenser når det gjelder spilletid osv på båten. 

VI krever at skolearbeid, øving og slikt skal gjøres. Jenta (10 år) liker å lese, så vi sier hun må gjøre litt av det også. Ellers oppfordrer vi til å gjøre andre kjekke ting på datamaskinen enn bare å spille. 

Men sånn verden er nå, tenker jeg at de får gjøre det som får dem gjennom livet. Akkruat som vi gjør.

Anonymkode: 3ccb4...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går overraskende bra hos oss. Barna er foreløpig venner, vi voksne er også foreløpig venner. Tror begge deler kan holde hardt et stykke ut i dette, men vi kommer oss nok igjennom :)

Vi er enige om å velge å se det positive i det og benytte sjansen vi nå har fått til mer tid hjemme, mer tid sammen. Etter en ekstremt hektisk høst og vinter er det både deilig og litt rart å ha så mye tid til overs.

Anonymkode: cafd5...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke det.

 Er dere SÅ LITE MED BARNA DERES til daglig at dere får sjokk når de er hjemme? Seriøst?

Anonymkode: ff42c...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke det.

 Er dere SÅ LITE MED BARNA DERES til daglig at dere får sjokk når de er hjemme? Seriøst?

Anonymkode: ff42c...ab9

Ja, vi er en familie som er aktive med fotball, håndball og sosiale aktiviteter sammen. Ikke alle har det som deg at dere er godt vant med å være inne eller for dere selv!

Synes du svaret ditt var en klapp på skulder til en mamma (eller pappa) som synes det er litt tøft nå? Du vet ingenting om vedkommendes situasjon ellers! Skjerp deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Det er på ingen måte idyll her i huset hvertfall

Har en 11 åring med mistanke om ADD(under utredning). Skolearbeidet går rett åt skogen, han gir fullstendig F. Har fri han, skal da vel ikke gjøre skolearbeid. Jeg er frustrert og strever med holde gråten unna. Ikke noe nytt at han ikke vil gjøre lekser, men føler det blir verre nå når han ikke er på skolen en gang.

Går noe bedre med 9 åringen. Gjør stort sett det hun skal, men sliter litt med konsentrasjonen innimellom.

Anonymkode: 3e43f...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke det.

 Er dere SÅ LITE MED BARNA DERES til daglig at dere får sjokk når de er hjemme? Seriøst?

Anonymkode: ff42c...ab9

Ingen som har sagt noe om sjokk. Morsom du 👍

Anonymkode: bd5c2...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i går gikk det rett til H...... Begge ungene (10 og 16) satte seg skikkelig på bakbeina, den ene sutrer og den andre kverulerer. Mente det ikke var så viktig med oppg fordi "det er jo ikke skole" osv. Uansett hva vi sa,  var der bare hånlig respons og trass tilbake. Endte opp med at jeg eksploderte, smalt termokoppen min så hardt i bordet at det er rart den ikke gikk i stykker og regelrett ropte "Jeg driter i hva dere mener og tror, JOBB!!!!!!!!" 

10åringen trampet opp på rommet, 16åringen "kastet" pc på bordet. Begge gjorde det de skulle. 

Krøp til korset etterpå og ba om unnskyldning, men forklarte samtidig at dette var dag én av mulig to-tre uker med hjemmeundervisning.

I dag har det gått veldig bra (kanskje ikke så rart🤦‍♂️), men det gjenstår å se i dagene fremover. 

Jeg er SÅ glad jeg ikke er lærer, har ikke tålmodighet når det kommer til dette, så jeg har en seig vei å gå.

Jeg har ingenting imot å være med barna mine, men dette krever mer av meg enn jeg forventet...

 

Anonymkode: f0958...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt alle vanlige gjøremål er forbudt, for hele familien. Vi er en aktiv familie som trener mye og er veldig engasjert i fotball. Nå kjeder vi ræva av oss og livet meningsløst. Vi må snarest få leve vårt normale liv, så får vi heller få et par uker med influensa.

Anonymkode: b5ee2...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke det.

 Er dere SÅ LITE MED BARNA DERES til daglig at dere får sjokk når de er hjemme? Seriøst?

Anonymkode: ff42c...ab9

Jeg håper ingen barn til vanlig er hjemme sammen med bare søsken og foreldre 24/7! Derfor er denne situasjonen helt, helt spesiell for de fleste. Det er kjempeutfordrende å bli tvunget inn i en slik situasjon som man ikke vet hvor lenge varer. I tillegg har mange bekymringer omkring både økonomi og hvorvidt de greier å gi barna det de trenger i forhold til skolen.

Jeg syns det er veldig, veldig rart at du ikke skjønner dette! Hele Norge skjønner problemstillingen til HI!

Anonymkode: f50f5...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det heiilt kaos.. Krangling og skriking og herjiing. Skulle gjerne gjett blaffen i speletid osb men veit at ungane blir endå sintare om dei får for mykje skjermtid. 

Det treng ikkje fortelle meg for ei elendig mor eg er, er fullt klar over det. 

Anonymkode: da43d...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg enda ikke vært lærer akkurat nå... der er utfordringen min, 5.klassingen er ikke så motivert/selvgående, jeg er opptatt med jobb hele dagen. Heldigvis er 9.klassingen selvgående (men skulle gjerne hatt mere tid til å følge opp han og).

Anonymkode: 29bfe...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er litt sliten. Hjemmekontor med en på snart 5 og 1.5 år. I dag fikk jeg gjennomført to samtaler på 30 min hver.  Resten har det vært lek og aktiviteter.

Det er en bagatell i den store sammenhengen, men mangelen på egentid gjør meg sprø. Fullt kjør dagtid, og jobbing kveld.. 

Anonymkode: ec67f...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, i går gikk det rett til H...... Begge ungene (10 og 16) satte seg skikkelig på bakbeina, den ene sutrer og den andre kverulerer. Mente det ikke var så viktig med oppg fordi "det er jo ikke skole" osv. Uansett hva vi sa,  var der bare hånlig respons og trass tilbake. Endte opp med at jeg eksploderte, smalt termokoppen min så hardt i bordet at det er rart den ikke gikk i stykker og regelrett ropte "Jeg driter i hva dere mener og tror, JOBB!!!!!!!!" 

10åringen trampet opp på rommet, 16åringen "kastet" pc på bordet. Begge gjorde det de skulle. 

Krøp til korset etterpå og ba om unnskyldning, men forklarte samtidig at dette var dag én av mulig to-tre uker med hjemmeundervisning.

I dag har det gått veldig bra (kanskje ikke så rart🤦‍♂️), men det gjenstår å se i dagene fremover. 

Jeg er SÅ glad jeg ikke er lærer, har ikke tålmodighet når det kommer til dette, så jeg har en seig vei å gå.

Jeg har ingenting imot å være med barna mine, men dette krever mer av meg enn jeg forventet...

 

Anonymkode: f0958...8db

Føler med deg. 

Vi har 2 hver. Ingen felles. Men det er mye tull. Skole arbeidet går bra. Det gjør de og er flinke. Men resten av tiden er det mye tull. Lite hensyn til hverandre og oss voksene. Stort sett meg og mitt og så meg igjen. 

Dessverre har vi xer som bidrar til den type oppførsel. 

Men det går en kule varmt her i ny og ned. Man trenger det der og da, også kommer den samvittigheten,  det man leste om barneoppdragelse og pedagogisk veiledning i aviser og alle andre steder. Blææ. 

Vi er ikke pedagoger så vi kan unnskylde oss litt. Selv de som er pedagoger gjør feil. 

Anonymkode: 83269...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heimeskule i går. Det gjekk veldig fint, og det er utruleg kva vi fekk gjort. Var ein times tid i skogen for å få avbrekk frå skule.

Men det var vanvittig godt å gå på jobb i dag! Litt trist å innrømme..

Anonymkode: e4ff4...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg håper ingen barn til vanlig er hjemme sammen med bare søsken og foreldre 24/7! Derfor er denne situasjonen helt, helt spesiell for de fleste. Det er kjempeutfordrende å bli tvunget inn i en slik situasjon som man ikke vet hvor lenge varer. I tillegg har mange bekymringer omkring både økonomi og hvorvidt de greier å gi barna det de trenger i forhold til skolen.

Jeg syns det er veldig, veldig rart at du ikke skjønner dette! Hele Norge skjønner problemstillingen til HI!

Anonymkode: f50f5...308

Helt enig.

Her kan det være så mye som spiller inn. 

Unger som er kranglete, foreldre som har hjemmekontor i tillegg må være lærer og forelder samtidig. Foreldre med kroniske sykdommer, barn med kroniske sykdommer eller andre utfordringer. 

Til vanlig kan jo både barn og voksene dra til venner og annen familie. Ikke nå. Da blir stemningen i huset litt mer anspent enn vanlig. 

Anonymkode: 83269...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempemye sammen med barna mine i hverdagen, kjenner lite på tidsklemmen. MEN dette er unntakstilstand og vi kan ikke gjøre noe av det vi gjør ellers, og de leker mye sammen med vennene sine, da blir det utfordrende å være oppå kun familie hele døgnet. 

Andreklassingen er en kamp når det gjelder skolearbeid, er som en makk på stolen og gjesper og trenerer. Jeg er ikke særlig pedagogisk anlagt og kjenner at det koker når han bare mååååå strekke seg fordi han får så vondt i beina av å skrive (!) Sånt vas godtar jeg ikke, og da blir det gnisninger. 

Men vi koser oss masse også, godt tid til frokost og lunsj sammen. Og så går vi tur på hverdager, og det skjer jo ikke i fredstid. 

Jeg tenker at dette skal gå seg til, men at mange har større utfordringer enn meg har jeg full forståelse for. 

Anonymkode: 931a2...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jec har en på 13 og en på 15. Skolearbeidet går fint. Det var værre i helgen da de ikke hadde skole. Da merket vi godt at de måtte bli satt i gang med andre ting for ikke å bli veldig sure og frustrerte. Vi forsøker derfpr å få gjennomført trening hver dag. Helst hardt og helst ute. Desuten er vi strenge på at de må øve på instrumentet sitt minst 45 minutter om dagen og så må de hjelpe til mye hjemme med husarbeid, matlaging og hagearbeid. Selv om de protesterer blir de i mye bedre humør hvis dagen er rimlig fullpakket enn om de har masse fritid.

Anonymkode: 6fa32...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på jobb begge to, ungene (3,5 og 7 kl) er alene hjemme. De gjør det de får til i løpet av dagen, alt gjennomgås etter middag... 

De koser seg masse ute, og roter så det ryker, men krangler lite... 

Anonymkode: 79c72...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi og andre som sliter - kan være lurt å huske at sosiale medier er som vanlig også nå... folk viser som regel bare solsiden til resten av verden... Det er mange som synes det er utfordrende å omstille seg, både voksne og barn. Men forholdsvis raskt blir det en ny hverdag som man venner seg til. For det er ikke noe annet valg, man må bare gjøre det beste ut av det. Og det blir rutiner i denne nye hverdagen også.

 

Jeg så to brødre i ettermiddag da jeg gikk meg en tur. De kom løpende ned en lang bakke i vanlig treningstøy, ikke regntøy. Tydelig at de hadde vært og jogget seg en tur. Det hadde da regnet og haglet i godt over en time. De var kliss våte. Mens de løp nedover så var det så tydelig at de var i kjempehumør, hoppet og spratt og hadde det morsomt sammen, og tok noen spretthopp idet de hoppet inn på egen eiendom, mens de lo og forsvant inn i huset. Den ene broren var ca 15 år, den andre kanskje fem år yngre. Jeg ble så glad for å se dem :) Normalt ville de nok ha surmult litt pga. drittværet, nå gjorde de noe de nok ikke ellers gjør - jogget i helt vanlige treningsklær, ble gjennomvåte tvers gjennom, gleden ved å bryte rutiner og vaner og hva de "burde". Helt tydelig at de to hadde funnet sammen, sikkert på en måte som de ellers ikke ville gjort. For dem tror jeg det var verdifullt. Så kan det selvfølgelig hende de krangler så busta fyker i morgen, men de vil likevel ta med seg opplevelsen fra i dag :)

Anonymkode: ab0a3...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går greit, men jeg merker at jeg ikke er utdannet lærer og ikke er sånn kjempepedagogisk anlagt. 😛 Noen idyll er det ikke, og jeg har fått ny respekt for barnets lærer som daglig håndterer 20 stykker av samme sorten. Men det er ikke helt forferdelig heller altså. Det humper og går. :)

Anonymkode: 78b0e...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig går det greit. Vi voksne må jobbe en del så formiddagen blir mye iPad. Midt på dagen drar vi ut for å lufte oss. Så gjør vi det vi rekker av skolearbeid om ettermiddagen. 
 

Dette er vår rutine som funker. Vi har tre barn på barneskole. 

Anonymkode: 37b68...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...