Gå til innhold

Føler det er harmoni og idyll hos «alle» om dagen..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det går forbløffende bra, ungene er ganske harmoniske. Det hjelper jo at de er store da, hadde vært mer kaos om de var små. I dag har de to yngste på 10 og 12 år hjulpet meg med å lage lasagne, ble veldig koselig. 

Anonymkode: c09ed...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her går det så langt overraskende greit, selv med eldstemann på 15 i karantene. Hadde trodd det skulle bli problematisk, særlig for yngste på snart 13 som er vant til å være med venner hele tiden og er veldig sosial - men de skjønner begge to hvorfor ting er som de er. Det hjelper også godt på at de har veldig godt opplegg vis skolen med nettundervisning og arbeid mellom 9-14 hver dag. De har i tillegg laget seg rutiner med trening, da de begge er vant til å være fysisk aktive. Vi har heldigvis grei plass å trene inne på + utstyr til det (div vekter ol og tredemølle), så det funker fint. Rutiner er viktig. Jeg er fremdeles på jobb som normalt og mannen var hjemmekontor, men er av og til på farten her og der, så de klarer seg selv i løpet av dagen. Det er faktisk mye bedre tone mellom dem enn det vanligvis er, de vet vel at de vare har hverandre (og oss) og de er greie med hverandre (enn så lenge😬😅) Lillesøster er for eks strålende for lyd når hun får være med å spille Fifa med storebror😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det greit. 1 klassingen vil gjerne gjøre skoleoppgaver rett etter frokost. Og da har vi resten av dagen til å gjøre det vi vil. Jeg har hjemmekontor, men ingen frister å forholde meg til. 3 åringen leker mye og får sitte på salaby når storebror sitter med skoleoppgaver.

Er ute noen timer hver dag, går på ski, på tur ol. 

Anonymkode: 3643a...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at minsta er syk og eldste må jobbe. På denne måten har det blitt en myk start for alle. Yngste elsker å være hjemme alene, så har passet henne perfekt at jeg har jobbet nesten døgnet rundt og storsøster har vært på jobb såfremt hun ikke har skole. Idag har hun vel sin fridag denne uken, så hun forsvant til kjæresten med så fort hun kunne. Tenker svigers ler seg skakk ihjel, for de har sluttet å kysse og ligge i fanget til hverandre på sofaen. Hun er i risikogruppen, så hun skal ikke bli smittet. 
 

Neste uke blir det nok litt mer styr i huset. Da blir det forhåpentligvis mindre jobb på meg og på eldste, noe som betyr at minste ikke får mye alenetid. Hun er en skikkelig hormonbombe omdagen.

Men de begge har overrasket meg. Det har ikke bare blitt nettflix og slike ting. Klesskap har blitt ryddet, igår kom jeg hjem til vasket kjøkken, ryddet bad og de hadde brettet tøyet i tørketrommelen. 

Anonymkode: 6ed3d...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sliten. Har hjemmekontor med 2 skolebarn og et barnehagebarn og er uplanlagt gravid med nummer 4 og trøtt som en strømpe og veldig følsom. Måtte rett og slett dele nyheten igår med de store ungene. ( 7 uker på vei ) så dette kan bli lange uker kjenner jeg! 

Anonymkode: 52574...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke det.

 Er dere SÅ LITE MED BARNA DERES til daglig at dere får sjokk når de er hjemme? Seriøst?

Anonymkode: ff42c...ab9

Det er vel ingen her som har beskrevet noe som ligner på sjokk? Har du virkelig så lite forståelse for at andres hverdagsliv er annerledes enn ditt? Seriøst? 

Her er 15-åringen muggen. Ikke skikkelig sur, men heller ikke veldig morsom å være sammen med. Vi andre fire tåler det bedre enn ham. Men idyll og harmoni er det ikke. Vi holder ut, finner ut av det, og lager en rytme. Ungene jobber godt med skolen, og vi voksne har hjemmekontor. Sitter stort sett i telefonmøter i hver vår etasje. Ikke gøy, og jeg kribler i kroppen. Var ute og kjøpte maling i sted, tenkte å bruke all den tiden vi ellers fyller med kjøring og treninger til å få pusset opp stua. Har fått bakt gjærbakst både i går og i dag, så aldri så galt at det ikke er godt for noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, KellyTaylor skrev:

Overraskende bra og spør også meg om en uke. Da er nok nervene i høyspenn :D 

Hva om jeg sier dag 34 😂 Frykter hvordan det blir når vi er kommet så langt, er på dag 5 her.

Jeg har allerede sendt mann og barn ulme blikk... Passer på å komme meg en tur ut i skogen i lunsjpausen, så spiser jeg heller foran PC ;)

Endret av frk Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke det.

 Er dere SÅ LITE MED BARNA DERES til daglig at dere får sjokk når de er hjemme? Seriøst?

Anonymkode: ff42c...ab9

Er forskjell på å være hjemme med barn som trives sosialt og i nærmiljøet og så med barn som bare får være med søsken sine hele dagen, hver dag. Gir adskillig mere gnisninger og frustrasjon etterhvert.

Anonymkode: e1b8c...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de 10 og 12 år. Jeg er utslitt på kvelden! Må forsøke å både passe jobben - som er kaos akkurat nå - og følge opp hjemmeskolen, og så i tillegg forsøke å få til at dagene blir litt ok for barna ellers. Være ute flere timer på dagen? Glem det! Holder på å rydde for å lage til kontorplass til meg selv. Håper det blir bedre når jeg får hjemmekontor...

Anonymkode: e1b8c...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har gått helt greit... Men er krevende å få jobbet timene sine når begge voksne har hjemmekontor, 9 åring med undervisning, 5 åring som kjeder seg og en turbo 1,5 åring som trenger konstant tilsyn 😅

konstant dårlig samvittighet over en eller annen. Går en kule varmt ja.

verste for barna er å ikke få være med venner. Vi gleder oss alle sammen til dette er over.

Til den personen over som snakker om sjokk å være med ungene.. handler jo ikke om det, hvem som helst ville blitt brakkesyke av å kun være med hverandre. Lite tid til å sitte å spille brettspill å slikt her i hus. Her jobbes det for en voksen morgen og kveld . Blir ikke kvalitetstid som foreksempel ved ferie.....

Anonymkode: 6982f...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi god struktur på formiddagen. Ut på tur med hund og barn og deretter skolearbeid fram til lunsj. 

Etter lunsj er det kaos. Mannen jobber skift og jeg forsøker etter beste evne å ha hjemmekontor. Det blir fort mye spilling etc. resten av arbeidsdagen for skolegutten. Kjenner at jeg sier "ja" raskere enn før ...for å slippe krangling. 

Legger inn en runde yatzy før middag, så får vi øvd litt på gangetabellen. 

I dag skal jeg få trent litt ute. Kjenner at det allerede bygger seg opp både kjedsomhet og frustrasjon. Er godt vant, så hode og kropp sier ifra om at den nye hverdagen ikke er fullt så stas. Håper en treningsøkt gjør susen! 

Hold ut - det blir bedre! 

Endret av Graciegirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke det.

 Er dere SÅ LITE MED BARNA DERES til daglig at dere får sjokk når de er hjemme? Seriøst?

Anonymkode: ff42c...ab9

Forskjellen er vel at de ikke prøver å undervise ungene til vanlig, og at vennebesøk og treninger mangler?

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Langt i fra idyll her, men det går overraskende greit. Vi har bestemt oss for at vi Skal ut å lufte oss minimum en gang for dag og det hjelper på. Ellers er jeg helt alene med to små barn og hjemmekontor. Driter litt i hvordan det ser ut rundt oss , tar ei ryddeøkt sammen på kvelden før leggetid. Det er en ny situasjon for oss alle så vi må være tålmodige, senke kravene og være ekstra rause mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått bedre enn forventet. Jeg har senket forventningene da. 😂😂😂 Litt smårusk er det jo. Men jeg var føre var så på onsdag kjøpte jeg en haug med nye hobbyting. Så når interessen for dette har lagt seg så braker det vel løs. En på fem og en på ti. 

Anonymkode: 7566a...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at det er etterlengtet. Det er et roligere tempo og vi får tilbringe mer tid med ungene. Vi får jobbet 3 fulle dager hver i uka, mannen og jeg, så det går bra. Forbruket går jo tilsvarende ned, så det er greit. Barna er jo barn, og både sutrer og maser, men alt i alt er det veldig hyggelig å være mer sammen. De er tette i alder og leker heldigvis godt sammen. Vi har jo jobbet aktivt med det siden de ble født, og nå føler jeg vi virkelig får uttelling for det. Det hjalp også at vi lagde en timeplan/ukeplan for barna som vi følger, så hele familien har en struktur å forholde seg til. Men alt i alt så er jeg glad for at vi kan være sammen og for at vi kan senke tempoet, uten å føle at vi går glipp av noe.

Anonymkode: 7af35...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det faktisk kjempefint! Ungene er 2,5, 7, 12 og 13. Skolebarna syns det er hyggelig med hjemmeskole, jeg har permisjon fra jobb fra før så er hjemme likevel. 2-åringen veksler mellom plastelina, tegning og iPad på formiddagen. Ute 2 timer etter skole. De store jogger med venner etter middag.

Anonymkode: 9450c...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi koser oss enn så lenge, med mindre hektiske dager, fritidsaktiviteter og henting og levering. Det er litt krevende å få gjort nok (samfunnsviktig jobb) på hjemmekontor og samtidig ta vare på ungene, så hjemmeskole har jeg måttet nedprioritere. Men ellers er stemningen god, både mellom barn og voksne, og vi koser oss med mer tid sammen enn i den hektiske hverdagen. Barna er 4 og 8 år, den eldste har vanligvis et tett program med fritidsaktiviteter.

Anonymkode: 03860...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi koser oss foreløpig. Kjæresten har hjemmekontor, jeg prøver å holde øye med de elevene jeg følger opp via diverse digitale plattformer. Skolearbeidet til Herr Sønn går veldig greit. 
Dette er jo egentlig det vi ønsker; være sammen, være i fred og ikke «skulle noe sted». Når han/vi ikke jobber med skolearbeid leker han på rommet sitt. Ellers fordriver vi tiden med å spille brettspill, litt dataspill, film/TV, matlagning også har Herr Sønn + mannen blitt hektet på koding 😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fine dager torsdag tom. mandag. Men i dag ble det full klikk på niåringen med adhd mens lillesøster gråt og var lei seg. Akkurat fått han i seng nå etter ett par timers styr. Er nok utladning etter mange anderledesdager. Skolearbeid går overraskende bra. Har fått en passe mengde skolearbeid, satt i system av lærer og jeg flekser litt med hva vi gjør når i samarbeid med kontaktlærer. Det de savner mest er nok andre barn, selv om de koser seg sammen mange timer pr dag også. Har heldigvis ikke hjemmekontor i tillegg men skal på jobb i morgen (helsepersonell). Skal bli godt å komme seg ut litt :) 

Anonymkode: bfde2...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt opp og ned her, ser veldig idyllisk ut når jeg sender snap, men i neste sekund får 3 åringen raserianfall å kaster leker overalt 😜, har bare han å vi koser oss, men det er veldig mye trass og raserianfall for hver minste ting 😜

Anonymkode: aeb72...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke det.

 Er dere SÅ LITE MED BARNA DERES til daglig at dere får sjokk når de er hjemme? Seriøst?

Anonymkode: ff42c...ab9

Selvfølgelig ikke, barna går i skole og barnehage og ellers er vi sammen stort sett hele tiden. Men barna er vant til å leke med andre, forholde seg til andre mennesker i løpet av en dag, de er vant til fritidsaktiviteter og tur til biblioteket eller kinoen. Nå er plutselig ALT snudd på hodet, hverdagen sånn som barna er vant til forsvant fra en dag til neste. Det er ingen skam i å innrømme at det skaper utfordringer. Det betyr at barna mistrives hjemme eller at foreldrene hater å være samme med dem av den grunn. Tror du kan klatre ned fra den høye hesten din, for jeg er ganske så sikker på at jeg er minst like mye sammen med barnet mitt som deg.

Anonymkode: e2329...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går overraskende bra her. Ungene skjønner at det er sånn akkurat nå.

Jeg velger å se på det som en anledning til å skru ned tempo, spise middag sammen og gjøre hyggelige ting. Jeg jobber, men resten er hjemme og tar dagene med ro. Skolebarna blåser gjennom skoleoppgavene uten problemer og på kort tid.

Spør meg igjen på dag 25 og jeg ser mulig annerledes på det....

Anonymkode: 1b408...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det går greit, men jeg merker at jeg ikke er utdannet lærer og ikke er sånn kjempepedagogisk anlagt. 😛 Noen idyll er det ikke, og jeg har fått ny respekt for barnets lærer som daglig håndterer 20 stykker av samme sorten. Men det er ikke helt forferdelig heller altså. Det humper og går. :)

Anonymkode: 78b0e...ff2

Lærer yrket er ikke for alle, men når det er sagt så er det noe helt annet å være på jobb å ha 20 barn som ikke er dine egne, enn å være utdannet lærer og som mor å skal være lærer til eget barn! 
Lettere å være pedagogisk mot og oppdra andre sine barn!

Anonymkode: f5dfb...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok helst solskinnshistoriene vi får høre om også😏 Senk skuldrene, du er god nok. Så akkurat på god morgen Norge, der var en dame jeg ikke kommer på navnet på akkurat nå, men en som er god på barn og oppdragelse (barnepsykiater kanskje?). Hun sa at tenåringene nok er de som har det vanskeligst nå, fordi de blir redde.

 

Mine barn er hos sin far denne uka, så jeg har ikke full oversikt over deres «tilstand». Men av hva jeg ser så følger de opp skolearbeidet og ser ut til å ha det greit.

Endret av Den perfekte mor, påan igjen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...