Gå til innhold

Hyttefolket vil ikke reise hjem


valnøtta

Anbefalte innlegg

Antar at det er de samme (rike) folka som dro på alpe-ferier og dro med smitten hjem...som også var de som tømte matbutikkene (bla fordi de har svære og gjerne flere frysebokser i kjelleren sin og ellers god lagringsplass) Og som da altså nå sitter med deler av lageret sitt på hytta si...og nedringer legekontor (slik at de syke og svake ikke når frem) fordi de ikke vil hjem😡🤬

Anonymkode: 53c9a...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et innlegg i hyttedebatten: https://www.nrk.no/ytring/i-gode-og-onde-dager-1.14946751

Jeg blir så oppgitt! Selvfølgelig tar hyttekommunene høyde for at hytteturister kan pådra seg en og annen skade som enten kan fikses lett på stedet eller videresendes til sykehus. Selvfølgelig tar de høyde for at det kan skje et ekstra hjerteinfarkt blant hytteturister en gang iblant.

Men ærlig talt - det artikkelforfatter her forventer er at hyttekommunene, som ofte er små kommuner, skal ha en helseberedskap for - noen steder - mange titalls flere innbyggere enn det de har det meste av året. Og ikke bare det, det forventes at det lokale helsevesen skal dimmensjoneres også for alvorlige og langvarige krisesituasjoner hvor hyttefolket kan ha ønske om å kanskje være på hytta. Artikkelforfatter skriver derimot ingenting om hvem hun mener skal finansiere dette. Er hyttefolket villige til å betale vanvittige hytteskatter for å finansiere dette? Jeg tviler...  Slike små kommuner sliter ofte nok som det er å skaffe nok helsepersonell. Og nå mener artikkelforfatter altså at det skal sitte masse ekstra helsepersonell beredt 365 dager i året, kanskje i flere år, uten å ha særlig å gjøre... bare sånn i tilfelle det skulle komme en større pandemi igjen og hyttefolket skulle få lyst å være på hytta. Hvor god hjelp tror hun hun ville fått av helsepersonell som hadde sittet og tvunnet tommeltotter og spilt kabal i årevis uten å få bruke fagkunnskapene sine?

Artikkelforfatter mener altså seriøst at hyttefolk skal kunne kreve full beredskap både der de har sitt faste bosted, og der de har hytte. Hvor mye ekstra er de villige til å betale for dette? Og ikke bare det, mange av hyttefolket har 1-2 hytter på fjellet, et sted ved sjøen og kanskje en ferieleilighet et annet sted for avvekslingen sin del. Er de virkelig villige til å betale det det vil koste med kanskje quadrupple avgifter? Er de villige til å betale det dette faktisk vil koste bare pga. hyttefolket? Noen har jo til og med hytter eller feriesteder som de ikke bruker hvert år - og likevel forventer hun at det alltid skal stå full beredskap for henne og hennes like uansett hvor hun forflytter seg, når hun vil.

Huff, det artikkelforfatter har skrevet er så korttenkt og viser så lite kunnskap om hva som faktisk skjer i hyttekommuner, at artikkelen burde vært slettet, for det er pinlig!

Å dra hyttefolket inn i en sykehusdebatt blir for dumt, selv om lokalisering av sykehus absolutt burde diskuteres nærmere.

Anonymkode: 836a6...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Himmel og hav skrev:

Hvor mange syke tror du prøvde å komme fram til legen på telefonen mens de var opptatt med å besvare de femti hyttemenneskene som ringte og ville ha "dialog"? (Eller vilja si, som jeg ville kalt det.) De ble bedt om å reise hjem for ikke å overbelaste helsevesenet. Hyttefolket svarte med å ringe ned legekontor, kommunelege og beredskapsansvarlige. Reinspikka egoisme krydret med intens studering av egen navlelo. 

Ikke vær så aggressiv da. Jeg er enig med deg i at det er ego å bli værende på hytta av de fleste som blir det. Og dialog er dialog. Ikke «dialog». Og jeg tenker at i slike tilfeller som han med astmatiske døtre, så er selvfølgelig dialog løsningen. Ringe kommunelegen eller noen relevante parter (søk opp hvem det er anbefalt å kontakte), og kom fram til den beste løsningen sammen med fagfolk. Det er ikke reinspikka egoisme, nå må du gi deg. Det er rasjonelt og fornuftig. Men flere tusen mennesker er selvfølgelig ikke i en sånn situasjon, og da er det egoistisk å begynne å be om unntak eller å fortsatt bli på hytta. Det er jeg enig i. Men vi skal ikke dra alle over en kam og spre hat eller stemple grupper her. Det gagner ingen, så det synes jeg ikke du skal bidra til. (Se Røde Kors’ Koronavettregler.)

Anonymkode: a42ef...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke vær så aggressiv da. Jeg er enig med deg i at det er ego å bli værende på hytta av de fleste som blir det. Og dialog er dialog. Ikke «dialog». Og jeg tenker at i slike tilfeller som han med astmatiske døtre, så er selvfølgelig dialog løsningen. Ringe kommunelegen eller noen relevante parter (søk opp hvem det er anbefalt å kontakte), og kom fram til den beste løsningen sammen med fagfolk. Det er ikke reinspikka egoisme, nå må du gi deg. Det er rasjonelt og fornuftig. Men flere tusen mennesker er selvfølgelig ikke i en sånn situasjon, og da er det egoistisk å begynne å be om unntak eller å fortsatt bli på hytta. Det er jeg enig i. Men vi skal ikke dra alle over en kam og spre hat eller stemple grupper her. Det gagner ingen, så det synes jeg ikke du skal bidra til. (Se Røde Kors’ Koronavettregler.)

Anonymkode: a42ef...25c

Når man blir bedt om å ikke belaste helsevesenet i hyttekommunen, så ringer man ikke legekontoret eller kommunelegen. Man skal ikke kontakte noen. Man skal pakke i bilen og dra hjem. Hvilken bit av "belaste" er det hyttefolket og du ikke forstår? Dessuten så er det i denne situasjonen ikke rom for å bruke tid på alle unntakene. Alle kan sikkert komme med en grunn til at de heller vil være på hytta, men nå er nå en gang sånn at de som styrer dette landet har sagt at ALLE skal hjem om hytta er i en annen kommune enn den du er bosatt i. Da er det uinteressant for alle hvilke gode grunner folk måtte ha. Det hadde dessuten blitt et lurveleven om Hansens i hytta til høyre fikk ja til å bli av den de snakket med mens Berg i hytta til venstre fikk nei. Da hadde det blitt enda mer klager, ringing, avisskriverier og sutring. Alle skal hjem. Så enkelt er det. Ingen dialog nødvendig. Grunnen til at jeg skrev "dialog" er fordi jeg ikke tror de over femti som ringte det ene fastlegekontoret var ute etter dialog, da hadde de aldri ringt, men forholdt seg til den beskjeden de fikk fra statsministeren. De var ute etter et ja til å bli. Jeg bor selv i en hyttekommune. Her har selvfølgelig alle hyttefolk blitt bedt om å dra. Da jeg kjørte til butikken og tilbake igjen for litt siden, så var det så mye Oslo- og Bærums-biler på parkeringsplassen og på veien at en skulle tro det var påskeaften. Jeg skjemmes på deres vegne, for de gjør det trolig ikke selv. 

Endret av Himmel og hav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Et innlegg i hyttedebatten: https://www.nrk.no/ytring/i-gode-og-onde-dager-1.14946751

Jeg blir så oppgitt! Selvfølgelig tar hyttekommunene høyde for at hytteturister kan pådra seg en og annen skade som enten kan fikses lett på stedet eller videresendes til sykehus. Selvfølgelig tar de høyde for at det kan skje et ekstra hjerteinfarkt blant hytteturister en gang iblant.

Men ærlig talt - det artikkelforfatter her forventer er at hyttekommunene, som ofte er små kommuner, skal ha en helseberedskap for - noen steder - mange titalls flere innbyggere enn det de har det meste av året. Og ikke bare det, det forventes at det lokale helsevesen skal dimmensjoneres også for alvorlige og langvarige krisesituasjoner hvor hyttefolket kan ha ønske om å kanskje være på hytta. Artikkelforfatter skriver derimot ingenting om hvem hun mener skal finansiere dette. Er hyttefolket villige til å betale vanvittige hytteskatter for å finansiere dette? Jeg tviler...  Slike små kommuner sliter ofte nok som det er å skaffe nok helsepersonell. Og nå mener artikkelforfatter altså at det skal sitte masse ekstra helsepersonell beredt 365 dager i året, kanskje i flere år, uten å ha særlig å gjøre... bare sånn i tilfelle det skulle komme en større pandemi igjen og hyttefolket skulle få lyst å være på hytta. Hvor god hjelp tror hun hun ville fått av helsepersonell som hadde sittet og tvunnet tommeltotter og spilt kabal i årevis uten å få bruke fagkunnskapene sine?

Artikkelforfatter mener altså seriøst at hyttefolk skal kunne kreve full beredskap både der de har sitt faste bosted, og der de har hytte. Hvor mye ekstra er de villige til å betale for dette? Og ikke bare det, mange av hyttefolket har 1-2 hytter på fjellet, et sted ved sjøen og kanskje en ferieleilighet et annet sted for avvekslingen sin del. Er de virkelig villige til å betale det det vil koste med kanskje quadrupple avgifter? Er de villige til å betale det dette faktisk vil koste bare pga. hyttefolket? Noen har jo til og med hytter eller feriesteder som de ikke bruker hvert år - og likevel forventer hun at det alltid skal stå full beredskap for henne og hennes like uansett hvor hun forflytter seg, når hun vil.

Huff, det artikkelforfatter har skrevet er så korttenkt og viser så lite kunnskap om hva som faktisk skjer i hyttekommuner, at artikkelen burde vært slettet, for det er pinlig!

Å dra hyttefolket inn i en sykehusdebatt blir for dumt, selv om lokalisering av sykehus absolutt burde diskuteres nærmere.

Anonymkode: 836a6...346

Takk for at du skrev dette. Jeg har akkurat lest ytringen du linker til, og tenkte omtrent det samme. Hvor navlebeskuende er det mulig å være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Superdolly skrev:

Takk for at du skrev dette. Jeg har akkurat lest ytringen du linker til, og tenkte omtrent det samme. Hvor navlebeskuende er det mulig å være? 

Ja, jeg greide ikke la være, for jeg synes det er så ille.

Ser jeg har en skrivefeil, det skulle selvfølgelig stå:  "Men ærlig talt - det artikkelforfatter her forventer er at hyttekommunene, som ofte er små kommuner, skal ha en helseberedskap for - noen steder - mange titalls tusen flere innbyggere enn det de har det meste av året."

Det er, som du skriver, ekstremt navlebeskuende. Og det viser også hvor lite kunnskap og forståelse mange har om samfunn, samfunnsøkonomi, helsevesen, beredskap... og det synes jeg er skremmende.

Det er greit at mange av hytteeierne reiste til hyttene sine i beste mening, man kan jo forstå logikken de har brukt. Men det viser også hvor lite de egentlig interesserer seg om vertskommunen til hytten, lokalmiljøet og lokalsamfunnet de da gjør seg selv en del av. De oppegående av dem tok til seg myndighetenes anbefalinger og reiste hjem.

Og så er det alle de andre...

Anonymkode: 836a6...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk til deg som linket til artikkelen "I gode og onde dager". 
Interessant å lese forfatterens perspektiver. 

Jeg syns at forfatteren glemmer en ting, når hun skriver om sine forventninger til at småkommuner skal stille opp for hyttefolket. 

For å ta et grotesk eksempel. Dersom det gikk et større snøras i Hemsedal ville selvfølgelig alt av mannskap stille opp for berørte, uansett hvor de har fast bostedsadresse. Et snøras ville være en krise: en akutt og uforutsett situasjon uten mulighet til å planlegge eller innføre restriksjoner (stenge skibakken etc.). Ingen ville spurt skadde om fast bostedskommune underveis i redningsarbeidet.
Men det er jo ikke dette vi snakker om! Nå vet vi at det går "meldte snøras" over hele landet - på en gang - og kommunene forsøker å holde hodet over vannet. Mange småkommuner står i situasjoner de kanskje ikke er rigget for eller har nødvendig mannskap for. Hva kan du stille opp med dersom du har en fastlege, et par sykepleiere og et par legesekretærer? Et begrenset legekontor - og 2000 fastboende + x antall hyttefolk. Sistnevnte gruppa ringer deg ned for å høre om akkurat de kan lade Teslaen og drikke opp vinen før de eventuelt pakker og drar. 

Jeg klarer ikke å forstå at ikke forfatteren ser at eventuell spredning av viruset i mindre kommuner er en annen situasjon enn et plutselig og uforutsett hendelse. 
Her har alle en mulighet til å bidra til å begrense en helsesituasjon som setter helsetjenester i både små og store kommuner under press. Særlig små. Det å kreve å få bli på hytta av økonomiske årsaker, det er bare kvalmt. 

Hvor mange leger, sykepleiere og annet helsepersonell sitter nå på hytta? Jeg hadde vært så flau dersom jeg var en erfaren sykepleier som måtte hentes ut av heimevernet. 

Dette utsagnet fikk meg virkelig til å dra på smilebåndet, da det viser seg at hyttefolket kjøper hytte for å kunne forskanse seg dersom det oppstår en krise.  Men det var ingen myndighetspersoner eller entreprenører som sa noe om at hvis krise oppstår kan du ikke bruke hytta. Hadde kommunens politikere og entreprenører gjort det , ville hyttefeltet neppe vært så attraktiv investering. Så myndighetene har et ansvar.


 

Endret av Graciegirl
la til tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Himmel og hav skrev:

Når man blir bedt om å ikke belaste helsevesenet i hyttekommunen, så ringer man ikke legekontoret eller kommunelegen. Man skal ikke kontakte noen. Man skal pakke i bilen og dra hjem. Hvilken bit av "belaste" er det hyttefolket og du ikke forstår? Dessuten så er det i denne situasjonen ikke rom for å bruke tid på alle unntakene. Alle kan sikkert komme med en grunn til at de heller vil være på hytta, men nå er nå en gang sånn at de som styrer dette landet har sagt at ALLE skal hjem om hytta er i en annen kommune enn den du er bosatt i. Da er det uinteressant for alle hvilke gode grunner folk måtte ha. Det hadde dessuten blitt et lurveleven om Hansens i hytta til høyre fikk ja til å bli av den de snakket med mens Berg i hytta til venstre fikk nei. Da hadde det blitt enda mer klager, ringing, avisskriverier og sutring. Alle skal hjem. Så enkelt er det. Ingen dialog nødvendig. Grunnen til at jeg skrev "dialog" er fordi jeg ikke tror de over femti som ringte det ene fastlegekontoret var ute etter dialog, da hadde de aldri ringt, men forholdt seg til den beskjeden de fikk fra statsministeren. De var ute etter et ja til å bli. Jeg bor selv i en hyttekommune. Her har selvfølgelig alle hyttefolk blitt bedt om å dra. Da jeg kjørte til butikken og tilbake igjen for litt siden, så var det så mye Oslo- og Bærums-biler på parkeringsplassen og på veien at en skulle tro det var påskeaften. Jeg skjemmes på deres vegne, for de gjør det trolig ikke selv. 

Det var jo det jeg også skrev. Ro deg ned da. 

Man kan ikke sende astmatiske unger eller andre syke folk i risikosonen hjem til en som har korona i absolutt alle tilfeller. Mange tilfeller må man finne løsninger på. Men som jeg sa, det går an å sjekke ut hvem man best rådfører seg ang. dette. Det er ikke sikkert at det var folk i kommunen. Kanskje man skulle ringt fastlegen sin først eller en annen instans. Som jeg sa, man kan sjekke ut hvilken instans som er anbefalt at man tar kontakt med. 

Som jeg sa, jeg er enig i at det er egoistisk av de som tenker på seg selv, men man kan faktisk ikke si «Alle skal hjem. Så enkelt er det. Ingen dialog nødvendig» og så sende astmatiske barn eller andre som er i risikosonen hjem til en med korona. Det kan man ikke. I de tilfellene må man selvfølgelig ha dialog. 

 

Anonymkode: a42ef...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Graciegirl skrev:

Takk til deg som linket til artikkelen "I gode og onde dager". 
Interessant å lese forfatterens perspektiver. 

Jeg syns at forfatteren glemmer en ting, når hun skriver om sine forventninger til at småkommuner skal stille opp for hyttefolket. 

For å ta et grotesk eksempel. Dersom det gikk et større snøras i Hemsedal ville selvfølgelig alt av mannskap stille opp for berørte, uansett hvor de har fast bostedsadresse. Et snøras ville være en krise: en akutt og uforutsett situasjon uten mulighet til å planlegge eller innføre restriksjoner (stenge skibakken etc.). Ingen ville spurt skadde om fast bostedskommune underveis i redningsarbeidet.
Men det er jo ikke dette vi snakker om! Nå vet vi at det går "meldte snøras" over hele landet - på en gang - og kommunene forsøker å holde hodet over vannet. Mange småkommuner står i situasjoner de kanskje ikke er rigget for eller har nødvendig mannskap for. Hva kan du stille opp med dersom du har en fastlege, et par sykepleiere og et par legesekretærer? Et begrenset legekontor - og 2000 fastboende + x antall hyttefolk. Sistnevnte gruppa ringer deg ned for å høre om akkurat de kan lade Teslaen og drikke opp vinen før de eventuelt pakker og drar. 

Jeg klarer ikke å forstå at ikke forfatteren ser at eventuell spredning av viruset i mindre kommuner er en annen situasjon enn et plutselig og uforutsett hendelse. 
Her har alle en mulighet til å bidra til å begrense en helsesituasjon som setter helsetjenester i både små og store kommuner under press. Særlig små. Det å kreve å få bli på hytta av økonomiske årsaker, det er bare kvalmt. 

Hvor mange leger, sykepleiere og annet helsepersonell sitter nå på hytta? Jeg hadde vært så flau dersom jeg var en erfaren sykepleier som måtte hentes ut av heimevernet. 

Dette utsagnet fikk meg virkelig til å dra på smilebåndet, da det viser seg at hyttefolket kjøper hytte for å kunne forskanse seg dersom det oppstår en krise.  Men det var ingen myndighetspersoner eller entreprenører som sa noe om at hvis krise oppstår kan du ikke bruke hytta. Hadde kommunens politikere og entreprenører gjort det , ville hyttefeltet neppe vært så attraktiv investering. Så myndighetene har et ansvar.


 

Det er veldig ensidig av henne... hva kan hyttekommunen gjøre for meg og slike som meg som kommer hit dann og vann. Ikke så mye andre veien i en slik krise, helt blottet for den risikoen disse hytteeierne nå har utsatt svært sårbare små lokalsamfunn for.

Jeg har bodd i en av disse hyttekommunene. Mange av hytteeierne er gode og fornuftige folk som faktisk bryr seg om plassen. Men dessverre så er det altfor mange som er av den andre typen, som kommer dit og mener de skal kunne forlange hva som helst når som helst. Det er vel ikke uten grunn at mange i gruppen Himmel og hav nevnte gjerne sies å komme fra Blærum... ;) (uansett hvor de kommer fra)

Anonymkode: 836a6...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var jo det jeg også skrev. Ro deg ned da. 

Man kan ikke sende astmatiske unger eller andre syke folk i risikosonen hjem til en som har korona i absolutt alle tilfeller. Mange tilfeller må man finne løsninger på. Men som jeg sa, det går an å sjekke ut hvem man best rådfører seg ang. dette. Det er ikke sikkert at det var folk i kommunen. Kanskje man skulle ringt fastlegen sin først eller en annen instans. Som jeg sa, man kan sjekke ut hvilken instans som er anbefalt at man tar kontakt med. 

Som jeg sa, jeg er enig i at det er egoistisk av de som tenker på seg selv, men man kan faktisk ikke si «Alle skal hjem. Så enkelt er det. Ingen dialog nødvendig» og så sende astmatiske barn eller andre som er i risikosonen hjem til en med korona. Det kan man ikke. I de tilfellene må man selvfølgelig ha dialog. 

 

Anonymkode: a42ef...25c

Myndighetene er ikke enig med deg. 

§ 5.Forbud mot opphold på fritidseiendom i annen kommune enn hjemstedskommunen

Personer som har fritidseiendom i annen kommune enn der vedkommende er folkeregistrert, forbys å ta opphold på denne. Strengt nødvendig vedlikehold eller tilsyn som er nødvendig for å avverge store materielle skader tillates.

 

Jeg er forøvrig ikke hissig og har ikke behov for å roe meg ned. Jeg er oppgitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte av de er visst ikke helt ferdige enda. Jeg skjønner ikke hvordan folk kan oppføre seg sånn
 

Ordfører Petter Rukke i Hol kommune i Hallingdal er både sjokkert og oppgitt over enkelte hytteeieres oppførsel etter at de fikk beskjed om å reise hjem.

– Vi har fått krav fra noen om delvis tilbakebetaling av eiendomsskatt og avgifter som vann og avløp. Som om vi skulle ha tid til å forholde oss til dette akkurat nå.

Andre begrunner sin søknad om å få bli med helsemessige årsaker, forteller han.

 

– Noen sier de er smittet og må sitte i karantene. Andre igjen mener at vi burde takke dem for at de har lyst til å oppholde seg i vårt område nå. Men så langt har vi ikke innvilget noen søknader. Det er vi ikke i stand til å gjøre i den situasjonen vi er i nå, sier Rukke til VG.

Vi har fått et hundretalls henvendelser, enten på mail, telefon – ja til og med på messenger fra folk som vil bli værende på hytta, sier ordfører i Vinje kommune, Jon Rikard Kleven (sp) til VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJOO9a/ordfoerer-sjokkert-over-hyttefolks-oppfoersel-krever-tilbakebetalt-vannavgift-hvis-de-ikke-faar-bli-paa-hytta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, valnøtta skrev:

Enkelte av de er visst ikke helt ferdige enda. Jeg skjønner ikke hvordan folk kan oppføre seg sånn
 

Ordfører Petter Rukke i Hol kommune i Hallingdal er både sjokkert og oppgitt over enkelte hytteeieres oppførsel etter at de fikk beskjed om å reise hjem.

– Vi har fått krav fra noen om delvis tilbakebetaling av eiendomsskatt og avgifter som vann og avløp. Som om vi skulle ha tid til å forholde oss til dette akkurat nå.

Andre begrunner sin søknad om å få bli med helsemessige årsaker, forteller han.

 

– Noen sier de er smittet og må sitte i karantene. Andre igjen mener at vi burde takke dem for at de har lyst til å oppholde seg i vårt område nå. Men så langt har vi ikke innvilget noen søknader. Det er vi ikke i stand til å gjøre i den situasjonen vi er i nå, sier Rukke til VG.

Vi har fått et hundretalls henvendelser, enten på mail, telefon – ja til og med på messenger fra folk som vil bli værende på hytta, sier ordfører i Vinje kommune, Jon Rikard Kleven (sp) til VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJOO9a/ordfoerer-sjokkert-over-hyttefolks-oppfoersel-krever-tilbakebetalt-vannavgift-hvis-de-ikke-faar-bli-paa-hytta

Jeg har nesten ikke ord...det er helt ufattelig at det går an å være så korttenkt😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir skremt av at det faktisk finnes så mange selvsentrerte og uintelligente mennesker.

Anonymkode: 86f89...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, valnøtta skrev:

Enkelte av de er visst ikke helt ferdige enda. Jeg skjønner ikke hvordan folk kan oppføre seg sånn
 

Ordfører Petter Rukke i Hol kommune i Hallingdal er både sjokkert og oppgitt over enkelte hytteeieres oppførsel etter at de fikk beskjed om å reise hjem.

– Vi har fått krav fra noen om delvis tilbakebetaling av eiendomsskatt og avgifter som vann og avløp. Som om vi skulle ha tid til å forholde oss til dette akkurat nå.

Andre begrunner sin søknad om å få bli med helsemessige årsaker, forteller han.

 

– Noen sier de er smittet og må sitte i karantene. Andre igjen mener at vi burde takke dem for at de har lyst til å oppholde seg i vårt område nå. Men så langt har vi ikke innvilget noen søknader. Det er vi ikke i stand til å gjøre i den situasjonen vi er i nå, sier Rukke til VG.

Vi har fått et hundretalls henvendelser, enten på mail, telefon – ja til og med på messenger fra folk som vil bli værende på hytta, sier ordfører i Vinje kommune, Jon Rikard Kleven (sp) til VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJOO9a/ordfoerer-sjokkert-over-hyttefolks-oppfoersel-krever-tilbakebetalt-vannavgift-hvis-de-ikke-faar-bli-paa-hytta

Det er helt horribelt! Men dessverre ikke overraskende, for nå er det "kjernen" som nekter å gi seg.

Det minner meg om da jeg bodde et av disse stedene. Jobber med behandling. Jeg hadde bestemt meg for å slutte litt tidligere den fredagen fordi jeg hadde en viktig avtale. Så ble det mye akutt og jeg tok flere akutte pasienter. Kl. 17 var jeg akkurat på vei ut døren, da telefonen ringte. Hadde mye ansvarsfølelse og omsorg for de fastboende, som utgjorde de aller fleste pasienter, og visste at ingen av dem ville ringt på et slikt tidspunkt hvis det ikke var krise, så jeg tenkte at er det ordentlig krise så får jeg heller finne litt tid lørdag. Og gikk tilbake for å ta den telefonen. Det var en av hyttefolket. Uten å presentere seg sa han at han skulle ha en time i dag. Jeg sa som sant var at nå var klinikken stengt og det var bare tilfeldig at jeg hørte telefonen. Det hjalp ikke, jeg hadde bare å åpne opp igjen, for han skulle ha behandling. Jeg spurte da hva som var årsaken til at han mente han måtte ha en time akkurat der og da. Det svarte han på, og jeg forstod fort at dette ikke var noe som hastet og heller ikke veldig plagsomt, mest irriterende for ham. Jeg sa at jeg hadde en ledig time til ham mandag, men han skulle ha time i dag og jeg hadde å gjøre som han sa! Jeg sa at hvis han mener det er så akutt så burde han heller kontakte en annen behandler (som jeg visste ikke var på jobb da). Fikk da til svar "tror du ikke jeg har forsøkt det eller???? Jeg ringte ikke akkurat deg først." Neivel, sa jeg, men nå er det faktisk fredag ettermiddag, jeg har en viktig avtale om under en time og jeg har beklageligvis ingen mulighet til å hjelpe deg før mandag.

Han ble rasende og skjelte meg ut etter noter, fortalte meg at slike som meg ikke hadde hatt noe å leve av hvis det ikke var for slike som ham, at jeg hadde å gjøre som han sa, for slike som meg eksisterte kun for å være der for slike som ham (!!!). Og så var det ikke måte på hvor mye elendig reklame han skulle gi både meg, klinikken og hele kommunen.

Noe han hadde sagt da jeg spurte ham hva problemet var hadde gitt meg en mistanke, og når han trakk pusten i utskellingen sin så sa jeg: Hadde du kommet til hytta i dag og du hadde dette problemet før du dro, da hadde du oppsøkt behandling på ditt hjemsted, for du ville da visst at du ikke kunne forvente å finne noe åpent sent fredag ettermiddag som har kapasitet til å ta deg inn akutt her nå. Eller, om du kjente det på vei hit så ville du ringt fra bilen og bedt pent om en time. Men du gjorde ikke det, du ventet til nå. Ergo kom du ikke i dag (tok jeg en sjanse på). Gjorde du ikke det? spurte jeg, og han ble så forfjamset at han svarte bekreftende. Jeg sa da videre, du tok deg fri halve dagen i går, kjørte hit, tok deg en tur i bakken, var på afterski, i dag var det fint vær, så da fant du ut at du heller ville ta deg en lengre skitur i sola enn å ringe på morgenen for å høre om noen kunne behandle deg - gjorde du ikke? Han ble igjen paff og svarte ja. Ja fortsatte - ergo er du egentlig ikke så dårlig heller, for du er faktisk i så god form at du fint greier deg gjennom helgen, kommer deg både i bakken og på ski og på afterski. Til orientering er langt over 90 % av pasientene vi har her lokale og de fleste hytteeiere vi har innom her er fantastisk hyggelige folk som vet å behandle andre med respekt, så om du føler du må spre dårlig reklame om hele lokalsamfunnet, klinikken og meg fordi du nå ikke får en behandling akkurat når du selv vil og det passer deg, så må du gjerne gjøre det. Husk da bare å fortelle at du selv valgte å ikke ta kontakt med noen behandlere på stedet på to arbeidsdager du var her, selv om du hadde muligheten og at du først ringte kl 17 fredag og forlangte behandling umiddelbart for det som tross alt er et minimalt problem som fint kan vente. Hvis du har et problem med det jeg nå har sagt så må du mer enn gjerne melde det inn for kommunelegen, som heter xxx og holder til ved zzz. Jeg ønsker deg god bedring, husk å tøye godt så holder du deg fin over helgen. Ha det bra.

Idet jeg la på hørte jeg bare en rekke banneord.

Men denne holdningen er det en del hyttefolk som faktisk har, de mener det dypt og inderlig. Heldigvis er de i stort fåtall, men de ødelegger så uendelig mye for alle andre.

Så at det nå er hytteeiere som forsøker å true kommunene til å få bli, det overrasker meg ikke. Den som ringte meg den gangen er meget mulig en av dem. Og kjenner jeg den kommunen så vil de aldri gi etter for en slik urimelig adferd ;)

 

Anonymkode: 836a6...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentarfeltet under artikkelen er vanvittig lesing. At ikke folk skammer seg. Her jobber helsepersonell doble vakter, de i matbutikken jobber på natta for å fylle i hyllene, heimevernet er kalt ut for å gjete folk på flyplasser og passe grensene, NAV-ansatte jobber så tastaturene hopper for å behandle tusenvis av dagpengesøknader og noen av hytteeiernes bidrag til det hele er å kreve vannavgiften tilbake fordi de ikke kan sitte i solveggen på hytta. Ja ja. 

Anonymkode: 41be1...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommentarfeltet under artikkelen er vanvittig lesing. At ikke folk skammer seg. Her jobber helsepersonell doble vakter, de i matbutikken jobber på natta for å fylle i hyllene, heimevernet er kalt ut for å gjete folk på flyplasser og passe grensene, NAV-ansatte jobber så tastaturene hopper for å behandle tusenvis av dagpengesøknader og noen av hytteeiernes bidrag til det hele er å kreve vannavgiften tilbake fordi de ikke kan sitte i solveggen på hytta. Ja ja. 

Anonymkode: 41be1...bbd

En kan bli helt mørkredd av å lese det kommentarfeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner meg ikke på hun som skrev kronikken.  Hun er veldig aktiv for at min kommune i Finnmark skal få kortere vei til sykehuset. Noe som er lett å være enig i. Nærmere 4 timer til sykehus er langt.

Men så forsvarer hun hytteturister? Vi har dem også her. Vår kommune klarer knapt å ivareta egne beboere. Legg til noen hundre turister, så sprenges kapasiteten.

Det er det samme som skjer i Sør, bare at forholdene er større 

Anonymkode: 4b1b7...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Denne tiden viser mye bra dugnadsånd. Men den avslører også i all sin ufyselighet de som bare er dugnadsåndssvake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, sug lut skrev:

Vel. Denne tiden viser mye bra dugnadsånd. Men den avslører også i all sin ufyselighet de som bare er dugnadsåndssvake.

Det er i situasjoner som dette man kan skille klinten fra hveten og se hva som virkelig bor i folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2020 den 22.04, Anonym bruker skrev:

Lørdag morgen gikk det jo fly nedover også... det er hodeløs adferd!

Anonymkode: 836a6...346

Foreldre mine dro fredag selv om myndighetene frarådet å reise til Spania! Nå får de ikke lov å være på stranden kun på hotellrommet å jeg fryder meg! Kanskje de lærer noe av det! 

Anonymkode: 390a3...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Foreldre mine dro fredag selv om myndighetene frarådet å reise til Spania! Nå får de ikke lov å være på stranden kun på hotellrommet å jeg fryder meg! Kanskje de lærer noe av det! 

Anonymkode: 390a3...da8

Jeg skjønner ikke helt hva de tenker med, Spania er jo hardt rammet og Norske borgere ute i verden bes om å komme hjem. Og de tenkte det var lurt med en spaniaferie, tenkte de virkelig at de skulle få en normal ferie der nede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...