Gå til innhold

Hyttefolket vil ikke reise hjem


valnøtta

Anbefalte innlegg

Mandag var det like mange folk i Hallingdal som det var søndag - mange tusen flere enn normalt, ifølge mobildata. Hol er en av kommunene hvor færrest har dratt.

I stedet ringer hyttegjester ned kommunen og ber om dispensasjoner fra forbudet mot å være på hytta, forteller Bille-Larsen.

– Telefonen min står ikke stille. Jeg får mange henvendelser, kommuneoverlegen får mange, og legekontoret hadde over 50 telefoner i formiddag.

image.gif.9cce95dfff6e99a06be66ceac24e7471.gif

Nå har Hol kommune bedt om bistand fra Heimevernet for å sørge for at hyttegjester drar hjem. Her er Geilo, populært hytteområde.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Det er folk som vil ha legeerklæringer, sykemeldinger og dispensasjoner. Bille-Larsen forteller om alle mulige spørsmål fra folk som vil bli på hytta som prøver alle muligheter.

https://www.nrk.no/osloogviken/hyttefolk-nekter-a-dra_-kommunen-ber-om-hjelp-fra-heimevernet-1.14947130

Endret av valnøtta
Postet litt fort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke overrasket. Dette er de rikes sykdom, men de gidder ikke ta ansvar for den. 

Anonymkode: 8790d...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som følge av dette har de slutta å kjøre opp skispor slik at dette blir verst mulig for lokalbefolkningen 🤬

Anonymkode: 17a81...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo helt fullstendig hjernedøde, den gjengen der! Om de ante hvor lite beredskap det faktisk er i dette området (den er jo dimmensjonert etter fastboende), så hadde de brutt fartsgrensene for å komme seg raskest mulig hjem. Men før de kommer dit har de gjerne smittet fastboende. Slike steder har ikke mange ekstra helsepersonell å ta av, det som vil redde dem på slike plasser er nettopp det at ikke flere enn nødvendig kommer dit!

Jeg kjenner fastboende der, og vet at flere i lokalsamfunnet valgte å stenge ned før myndighetene kom med de føringene. De sa at de vil tape mye på det, men de mente det var det eneste forsvarlige å gjøre slik situasjonen utviklet seg. Det var før det var snakk om krisepakker. Lokalbefolkningen der vet de er sårbare, og de tar ansvar selv!

Og så kommer slike arrogante hjernedøde idioter og breier seg... Blir så forb....!!!! :kjempesinna:

Anonymkode: 836a6...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så skal staten bruke viktige ressurser nå for å få disse idiotiske egoistene hjem, for å sikre at fastboende får hjelp når de trenger det. Disse som nå sitter igjen på hyttene burde fått kjempebøter sett i forhold til formuer og inntekt... da kanskje det ville svidd litt for dem også...

Anonymkode: 836a6...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke overrasket. Dette er de rikes sykdom, men de gidder ikke ta ansvar for den. 

Anonymkode: 8790d...243

Hva mener du med at det er de rikes sykdom?

Anonymkode: 9707d...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med at det er de rikes sykdom?

Anonymkode: 9707d...652

Ikke jeg som skrev det. Det stemmer egentlig ikke, men jeg tror jeg forstår hva hun mener.

Det var jo folk med penger som importerte dette i så stor grad til Norge, komprimert, stor smittespredning på kort tid, importert direkte fra skisteder i Østerrike og Italia. Dit folk som har ekstra penger reiser.

Det er ingen tvil om at rike (relativt) har bidratt til den enormt raske spredningen som har vært. Men dessverre så er dette også en sykdom som vil ramme de fattige og svakeste mest...

I denne tråden er det jo ironisk at mange av de som har søkt tilflukt på hyttene sine også er samme personer som var på skiferie i utlandet i vinterferien, så de sprer smitten mest mye - se bare på Nesbyen...

Anonymkode: 836a6...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanvittig at ikke voksne folk drar hjem da myndighetene ber dem om det. De burde fått en salgs straff eller bot, og pengene burde gått til kommunen de har hytte i. 
 

helt sykt at Heimevernet må banke på døra dems å jage dem vekk. 
Kan ikke skjønne dette, de må jo være flaue !!

 

det er synd at det går utover fastboende, hvis de må slutte å kjøre opp skispor ol. 
 

Jeg blir forbanna av sånne idioter som

ikke hører på myndighetene. 

Anonymkode: c8a45...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en familie som fortsatt ikke har dratt hjem. Og de er av typen som alltid setter seg selv først, og vet bedre enn alle andre. 

Anonymkode: 95611...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Folk er ikke sanne og eier ikke skam. Fysj, for avskum.

Ja, still deg foran et speil så ser du et eksempel.

 

 

Anonymkode: 22dac...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Anonym bruker said:

Vet om en familie som fortsatt ikke har dratt hjem. Og de er av typen som alltid setter seg selv først, og vet bedre enn alle andre. 

Anonymkode: 95611...1c3

Dette stemmer med en tidligere kollega av meg også.. 

Argumentet om at de bare kan kjøre hjem holder ikke vann. Hvem vil vel at barna skal sitte i bil sammen med en smittefarlig forelder..

Anonymkode: 4b1b7...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå meldes det også om norske turister på Kanariøyene som ikke respekterer det at Spania har satt alle i karantene - de er på stranden og går seg turer og lever sitt vanlige turistliv... og politiet må følge dem hjem til hotellene.

Måtte Spania bøtelegge dem så det svir i flere år fremover, samme med hytteturistene her hjemme!

Anonymkode: 836a6...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt sykt. Men samtidig så forstår jeg han pappaen i VG, som var på hytta med to astmastiske døtre, fordi sønnen hans var hjemme i karantene. Han kan jo ikke ta med seg to døtre i risikosonen hjem. Det vil sikkert være noen på hytta med lignende historier, og de må vi jo finne løsninger for. Så jeg tenker at det er bra at hyttefolket ringer og spør og ønsker dialog. Vi må ikke få folk til å skamme seg når de ber om dialog. Uten dialog rakner alt. Men at det er flere tusen hyttefolk i en slik posisjon er jo ikke tilfelle. Så at det finnes så mange på hytta er bare helt sykt. 

Anonymkode: a42ef...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt sykt. Men samtidig så forstår jeg han pappaen i VG, som var på hytta med to astmastiske døtre, fordi sønnen hans var hjemme i karantene. Han kan jo ikke ta med seg to døtre i risikosonen hjem. Det vil sikkert være noen på hytta med lignende historier, og de må vi jo finne løsninger for. Så jeg tenker at det er bra at hyttefolket ringer og spør og ønsker dialog. Vi må ikke få folk til å skamme seg når de ber om dialog. Uten dialog rakner alt. Men at det er flere tusen hyttefolk i en slik posisjon er jo ikke tilfelle. Så at det finnes så mange på hytta er bare helt sykt. 

Anonymkode: a42ef...25c

Slike enkelttilfeller ville ikke vært noe problem hvis bare ikke alle som ikke er i en slik situasjon hadde gjort det. Da kunne det kanskje vært løsningen for noen få. Men kommunene har ikke kapasitet til å få tresifret antall samtaler fra hyttefolk som alle bare vil ha dispensasjon. Det er jo ikke snakk om å ikke ville ha dem der, det er snakk om at det faktisk ikke finnes hjelp hvis de blir syke der, og at de ved å dra dit også utsetter lokalbefolkningen for smittefare.

Anonymkode: 836a6...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt sykt. Men samtidig så forstår jeg han pappaen i VG, som var på hytta med to astmastiske døtre, fordi sønnen hans var hjemme i karantene. Han kan jo ikke ta med seg to døtre i risikosonen hjem. Det vil sikkert være noen på hytta med lignende historier, og de må vi jo finne løsninger for. Så jeg tenker at det er bra at hyttefolket ringer og spør og ønsker dialog. Vi må ikke få folk til å skamme seg når de ber om dialog. Uten dialog rakner alt. Men at det er flere tusen hyttefolk i en slik posisjon er jo ikke tilfelle. Så at det finnes så mange på hytta er bare helt sykt. 

Anonymkode: a42ef...25c

Hvor mange syke tror du prøvde å komme fram til legen på telefonen mens de var opptatt med å besvare de femti hyttemenneskene som ringte og ville ha "dialog"? (Eller vilja si, som jeg ville kalt det.) De ble bedt om å reise hjem for ikke å overbelaste helsevesenet. Hyttefolket svarte med å ringe ned legekontor, kommunelege og beredskapsansvarlige. Reinspikka egoisme krydret med intens studering av egen navlelo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt sykt. Men samtidig så forstår jeg han pappaen i VG, som var på hytta med to astmastiske døtre, fordi sønnen hans var hjemme i karantene. Han kan jo ikke ta med seg to døtre i risikosonen hjem. Det vil sikkert være noen på hytta med lignende historier, og de må vi jo finne løsninger for. Så jeg tenker at det er bra at hyttefolket ringer og spør og ønsker dialog. Vi må ikke få folk til å skamme seg når de ber om dialog. Uten dialog rakner alt. Men at det er flere tusen hyttefolk i en slik posisjon er jo ikke tilfelle. Så at det finnes så mange på hytta er bare helt sykt. 

Anonymkode: a42ef...25c

Hva hvis døtrene alt var syke da de kom opp? Og brakte viruset med seg? Det er lov å være solidarisk. Dette handler om oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå meldes det også om norske turister på Kanariøyene som ikke respekterer det at Spania har satt alle i karantene - de er på stranden og går seg turer og lever sitt vanlige turistliv... og politiet må følge dem hjem til hotellene.

Måtte Spania bøtelegge dem så det svir i flere år fremover, samme med hytteturistene her hjemme!

Anonymkode: 836a6...346

Håper Spania utviser dem for all fremtid. Makan til bortskjemte hønsehuer. 

Anonymkode: 9707d...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håper Spania utviser dem for all fremtid. Makan til bortskjemte hønsehuer. 

Anonymkode: 9707d...652

Lørdag morgen gikk det jo fly nedover også... det er hodeløs adferd!

Anonymkode: 836a6...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir flau av å lese om folk som blokkerer viktige telefonlinjer for å spørre om/kreve spesialbehandling. I tillegg nekter folk å reise hjem. Nekter! 

Jeg er pålagt hjemmekontor av arbeidsgiver. Men jeg har ikke lyst til å bruke sofaen som hjemmekontor. Passer meg ikke. Jeg nekter. Jeg krever å få komme på jobb som før. Jeg krever også at min frisør skal holde åpent, så jeg slipper å se grått hår i speilet. Med hjemmekontor kan jeg trene på dagtid og forlanger at akkurat mitt treningsstudio åpner dørene. Osv., osv. 

At en og annen person/familie har tatt valg i beste mening på grunn av helseproblematikk etc. er en ting. 

Jeg nekter å tro at alle som har reist til fjells har gjort dette kun for å skjerme bestemor med KOLS eller for å komme til hektene etter Corona smitte helt på egen hånd. 

Turen til matbutikken (på kjøpesenter) før helgen avslørte at største køen var på polet. Tipper at noen av flaskene fikk seg en aldri så liten hyttetur bare fordi det er kjekt med frisk luft og snø. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen av de hytteturistene ikke har tenkt seg opp på hytten senere en gang, det burde jo være utrolig pinlig å komme tilbake, men de bryr seg vel ikke om det heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, valnøtta skrev:

Jeg lurer på om noen av de hytteturistene ikke har tenkt seg opp på hytten senere en gang, det burde jo være utrolig pinlig å komme tilbake, men de bryr seg vel ikke om det heller

De tenker kun på seg selv, så de bryr seg ikke i det hele tatt. Det er en skam hvordan enkelte oppfører seg i denne krisen. De evner ikke å ta innover seg konsekvensene av det det de gjør, men hvis noen av deres egne blir syke kan du banne på at det blir klaging. Det er bare meg, meg, meg med disse egoistene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Himmel og hav skrev:

Hvor mange syke tror du prøvde å komme fram til legen på telefonen mens de var opptatt med å besvare de femti hyttemenneskene som ringte og ville ha "dialog"? (Eller vilja si, som jeg ville kalt det.) De ble bedt om å reise hjem for ikke å overbelaste helsevesenet. Hyttefolket svarte med å ringe ned legekontor, kommunelege og beredskapsansvarlige. Reinspikka egoisme krydret med intens studering av egen navlelo. 

🤬

Anonymkode: 53c9a...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...