Anonym bruker Skrevet 16. mars 2020 #26 Skrevet 16. mars 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi gjør mest mulig likt som vanlig skoledag. Kler på oss og smører nistepakker, starter skoledagen rundt 9. Gjør første økt som tok 45 min. Deretter lillefri. Så hadde vi oppgaver i salaby, deretter dansesession, så Ernas pressekonferanse, spiste niste og tok storefri med tur på sykkel. Så var det matte, deretter frilek og til slutt kunst og håndverk. Anonymkode: 294ec...3da Har du hjemmekontor i tillegg? Eller jobber du ikke? Anonymkode: f0a36...a2d
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2020 #27 Skrevet 16. mars 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du hjemmekontor i tillegg? Eller jobber du ikke? Anonymkode: f0a36...a2d Jeg jobber. Mannen og jeg bytter på undervisning og hjemmekontor. I dag jobbet jeg fra 6-12 mens han underviste, så jobbet han fra 12-6 mens jeg underviste og serverte middag. Så må begge jobbe utover kvelden. Det er jo ikke noe alternativ. Jeg har en 6-åring og en 4-åring, de klarer ikke seg selv. Vi MÅ være med dem hele dagen, så da kan vi like godt gjøre noe nyttig. Anonymkode: 294ec...3da
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2020 #28 Skrevet 16. mars 2020 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var da veldige mengder? Sikker på at alt var kun i dag? Vår lærer er veldig opptatt av å ikke drukne ungene i arbeid. Hjemmeskole med mer eller mindre kvalifiserte foreldre kan ikke måle seg med en ordinær skoledag. jeg syns også det er merkelig at såpass mange har så strikse regler mtp innlevering osv, det tas jo ikke hensyn til at det er en unntakstilstand med barn fra 0-19 år hjemme på dagtid. Vi kan levere inn oppgavene når vi vil i løpet av dagen, og det skulle bare mangle. Anonymkode: a617a...b27 Helt sikker, har allerede fått ny plan for morgendagen nå i kveld. Anonymkode: 4c517...51d
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2020 #29 Skrevet 16. mars 2020 Har en andreklassing. Vi har ingen dagplan eller ukesplan. Vi har fått med hefter og bøker i norsk, lesing og matte hjem, som vi selv porsjonerer ut hva unga skal gjøre. Vi får i tillegg en oppgave hver dag, for eksempel noe engelsk. Og så har vi fått linker til oppgaver på nett. Fått beskjed om at vi styrer dette, men unga skal helst jobbe minst 15-30 minutter med hvert fag (norsk, lesing, matte), og gjøre den oppgaven barna får. Sitter vi med skolearbeid i tilsammen 2 timer, så er det bra. Heldigvis ser lærerne at de ikke kan forlange mer enn hva vi greier å følge opp, og det viktigste er at de leser, og at de jobber med bokstaver og tall. Det oppfordres også til å være aktive, være ute og å få inn læring ved for eksempel spill eller matlaging osv. I dag ble det 1,5 time skole, før pressekonferansen, og så ble det 1,5 time ute i skogen etterpå. Anonymkode: 61364...e47
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2020 #30 Skrevet 16. mars 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Her må de følge skoledagen med 45 minutters økter avbrutt av 15 minutt fysisk pause fra 0830 til 1330. Fungerer elendig. Har to småskolebarn (2. og 4.) og en spinnvill femåring, mann i kritisk yrke og hjemmekontor på meg selv. Regner med innkjøringsperiode, men dette fungerer absolutt ikke for oss. Ofte er oppgavetekstene så lange at hvis andreklassingen skal lese selv blir han ferdig fem min før «timen» er over. Læreren følger med på hva de gjør på nett, men er i praksis ikke tilgjengelig for støtte. Anonymkode: eac06...c5e De kan jo ikke forvente at man hjemme med søsken og hjemmekontor klarer å slavisk følge skoleopplegg med 45 min timer etc, det virker rigid og lite realistisk. Her har de fått en viss mengde arbeidsmengder hver dag men kan gjøres i sitt tempo. Vanskelig nok å skulle som 1 foreldre holde oversikt over oppgaver, urolige kropper og samvittighet over egen jobb. Jeg har «bare» en 2. og en 3. klassing men dette ble en overveldende dag synes jeg... Anonymkode: c8917...61a
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2020 #31 Skrevet 16. mars 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg strever også med å få gjort alt sammen med barna. Yngste er 3. Klassing og strever med konsentrasjon, trenger hjelp til alt. Har hjemmekontor, og må nå sitte med jobb ut over kvelden. Syntes det ble mye. Han har hatt 3 sider leselekse med innlesing digitalt, skrivelekse i arbeidsbok, 2 sider matematikk i tillegg til 15 min nettoppgaver. Engelsk har vært en side lesing, skriving av gloser digitalt. Naturfag med 3 sider lesing på nett, samt svare digitalt på 5 spørsmål. I tillegg skulle se på pressekonferansen til Erna samt lage en fugl i valgfritt materiale. Lurer på hva deres barn har gjort? Anonymkode: 4c517...51d Oj, det høres veldig mye ut! 😬 Min 3dje klassing skulle lese 2x20 min i valgfri bok, tekst med oppgaver til i norskbok. Matteoppgaver og så gå seg en tur. Mange har jo barn på ulike trinn samt kanskje barnehagebarn, og når barna trenger mye hjelp og støtte, 1.-3. klassinger er jo ikke alltid selvgående! Anonymkode: c8917...61a
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2020 #32 Skrevet 16. mars 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Stakkars unger som har naziopplegg hjemme! Anonymkode: e541a...191 Du vet at dette kan bli langvarig? Det er meningen at barna skal følge rutinene så langt som mulig Anonymkode: c7527...c5f
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2020 #33 Skrevet 17. mars 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: De kan jo ikke forvente at man hjemme med søsken og hjemmekontor klarer å slavisk følge skoleopplegg med 45 min timer etc, det virker rigid og lite realistisk. Her har de fått en viss mengde arbeidsmengder hver dag men kan gjøres i sitt tempo. Vanskelig nok å skulle som 1 foreldre holde oversikt over oppgaver, urolige kropper og samvittighet over egen jobb. Jeg har «bare» en 2. og en 3. klassing men dette ble en overveldende dag synes jeg... Anonymkode: c8917...61a Jeg er enig, og vi må nok gi tilbakemelding på dette til skolen. Fjerdeklassingen kom litt bakpå i en engelsktime på fredag (vi slet med å finne det han skulle gjøre), og jeg fikk straks e-post fra læreren som kunne se at han ikke var i gang. Det er også vanskelig for barna å ikke bare skulle følge tidsskjema selv, men også disponere tiden på hver oppgave. I går brukte de for lang tid på de fleste fagene, så «friminuttene» forsvant. Oppgavene var ikke avgrenset (de var mer av typen der de skulle undersøke noe på Internett og lage en presentasjon om temaet). Anonymkode: eac06...c5e
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2020 #34 Skrevet 17. mars 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er enig, og vi må nok gi tilbakemelding på dette til skolen. Fjerdeklassingen kom litt bakpå i en engelsktime på fredag (vi slet med å finne det han skulle gjøre), og jeg fikk straks e-post fra læreren som kunne se at han ikke var i gang. Det er også vanskelig for barna å ikke bare skulle følge tidsskjema selv, men også disponere tiden på hver oppgave. I går brukte de for lang tid på de fleste fagene, så «friminuttene» forsvant. Oppgavene var ikke avgrenset (de var mer av typen der de skulle undersøke noe på Internett og lage en presentasjon om temaet). Anonymkode: eac06...c5e Her sier læreren at elever ikke bør bes om å levere til fast tid eller for rigid opplegg: Fikk ikke til å kopiere link fra Aftenposten men de har en artikkel om slik situasjon idag. Anonymkode: c8917...61a
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2020 #35 Skrevet 17. mars 2020 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her sier læreren at elever ikke bør bes om å levere til fast tid eller for rigid opplegg: Fikk ikke til å kopiere link fra Aftenposten men de har en artikkel om slik situasjon idag. Anonymkode: c8917...61a Jeg så den, og jeg er så enig. Det fører bare til stress og fragmentert arbeid. Først er det ofte problemer med å få tak i oppgaven (på grunn av stor pågang), og når de endelig er godt i gang må de avslutte. Anonymkode: eac06...c5e
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2020 #36 Skrevet 17. mars 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Du vet at dette kan bli langvarig? Det er meningen at barna skal følge rutinene så langt som mulig Anonymkode: c7527...c5f Nei, det er det faktisk ikke! Det er meningen at barna skal vedlikeholde ferdighetene sine og kanskje gå litt videre. Det er mange(!) foreldre som fortsatt jobber fullt, og da går det ikke an å være lærer for egne barn i 4-6 timer hver dag i tillegg, det skjønner jo alle. Eller, jeg trodde alle skjønte det. Det siste vi trenger nå er at folk som står i viktige jobber blir utbrent fordi de får for mye å følge opp i tillegg til egne jobber. Heldigvis har skolen til mine to barneskolebarn skjønt poenget, og legger opp til lite arbeid og svært fleksible løsninger. 10-åringen min og jeg gjorde f.eks. all matten for hele uken sammen i dag tidlig, det tok 20 min, og da lærte hun litt nytt, mest repetisjoner. Anonymkode: 3050c...c33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå