Gå til innhold

Dere med barn på småskoletrinnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan legger dere opp hjemmeskoledagen?

Jeg har en andreklassing med maur i rumpa, han har litt ekstra opplegg på skolen for å klare å følge med. 

Vi har lagt opp til halvtimesøkter. 30 min skole og 30 min pause til alle oppgavene er gjort. I dag var vi ferdig kl 11, og da var det lunsj og ut på tur. 

Anonymkode: a617a...b27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må de logge seg på og få undervisning 9-10 og 11-12. De må skrive navnet sitt så lærer ser at de er innlogget, hvis ikke får de fravær. Tiden 10-11 skal de spise og være fysisk aktive, som et friminutt. Etter «skoledagen» skal de gjøre lekser, som er å lese i 30 min. Veldig bra opplegg fra lærerne, applaus for den raske tenkingen at det skal være struktur. 4. Klasse. 

Verre med 6. Klasse. De skal ha selvstudier og det er verre å få til

Anonymkode: 6fcd9...c43

Skrevet

Vi gjør mest mulig likt som vanlig skoledag. Kler på oss og smører nistepakker, starter skoledagen rundt 9. Gjør første økt som tok 45 min. Deretter lillefri. Så hadde vi oppgaver i salaby, deretter dansesession, så Ernas pressekonferanse, spiste niste og tok storefri med tur på sykkel. Så var det matte, deretter frilek og til slutt kunst og håndverk.

Anonymkode: 294ec...3da

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi gjør mest mulig likt som vanlig skoledag. Kler på oss og smører nistepakker, starter skoledagen rundt 9. Gjør første økt som tok 45 min. Deretter lillefri. Så hadde vi oppgaver i salaby, deretter dansesession, så Ernas pressekonferanse, spiste niste og tok storefri med tur på sykkel. Så var det matte, deretter frilek og til slutt kunst og håndverk.

Stakkars unger som har naziopplegg hjemme!

Anonymkode: e541a...191

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars unger som har naziopplegg hjemme!

Anonymkode: e541a...191

Nå er det anbefalt å ha struktur på dagen og i alle fall for de minste. Synes det høres ut som ett topp opplegg jeg. 

Skrevet

Her bruker ungene på barneskolen ca 1 time på opplegget. Fra kl 8-9. Passer fint siden jeg er syk. Han på vgs holder på fra 8.30-1500. 

Anonymkode: 93313...4cb

Skrevet

Vi begynte likt som vanlig skole, 8:30. Kjørte en halvtimes økt, så 10 minutter fri. Deretter en skoletime, så en halvtime fri. Til sist en ny skoletime, totalt 2,5 timer. 
1 førsteklassing og 1 tredjeklassing. 

Anonymkode: c8218...2cf

Skrevet

Min 5.klassing jobber litt på ettermiddagen med oppgaver, og har en leseøkt på dagtid. Vi har ikke sjans til å følge opp mer siden begge jobber fullt hjemmefra. Vår er skoleflink, så hun tåler noen uker uten intensiv skole hjemme.

Anonymkode: 3050c...c33

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Hvordan legger dere opp hjemmeskoledagen?

Jeg har en andreklassing med maur i rumpa, han har litt ekstra opplegg på skolen for å klare å følge med. 

Vi har lagt opp til halvtimesøkter. 30 min skole og 30 min pause til alle oppgavene er gjort. I dag var vi ferdig kl 11, og da var det lunsj og ut på tur. 

altså, min går i første klasse, gjør kun lekser

Anonymkode: dc31f...26f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi legger opp dagen på samme måte som dere. Fungerte veldig bra i dag, og skal fortsette resten av uken. 

Anonymkode: a36cd...298

Skrevet

Vi legger opp dagen på samme måte som dere. Fungerte veldig bra i dag, og skal fortsette resten av uken. 

Vi også, fornøyde barn :) 

Anonymkode: 2d779...2bc

Skrevet

Følgt opplegg frå skulen, ei økt på 60 min delt opp i passe bitar, 60 minutt fysisk aktivitet og ei ny 60 minutts økt. O tillegg minimum 15 minutt på lesemester.

Anonymkode: cd618...4e2

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her må de logge seg på og få undervisning 9-10 og 11-12. De må skrive navnet sitt så lærer ser at de er innlogget, hvis ikke får de fravær. Tiden 10-11 skal de spise og være fysisk aktive, som et friminutt. Etter «skoledagen» skal de gjøre lekser, som er å lese i 30 min. Veldig bra opplegg fra lærerne, applaus for den raske tenkingen at det skal være struktur. 4. Klasse. 

Verre med 6. Klasse. De skal ha selvstudier og det er verre å få til

Anonymkode: 6fcd9...c43

Det hadde ikke funket for oss. 
På morgenen er det fullt trøkk med møter på pcen. Hverken 6-åringen eller 8- åringen klarer å jobbe konsentrert uten at jeg følger med. Dessuten må de spørre om noe stadig vekk, og jeg har ikke mulighet til å svare når jeg sitter i møte. 

Så her er det ingen fast struktur. Jeg forsøker å følge dem opp når jeg har mulighet til å ta pause fra arbeidet mitt. 
Vi gjør så godt vi kan, men vi får ikke gjort alle oppgavene. 

Anonymkode: d3f79...530

Skrevet

Hvordan har dere tid til dette? Jobber dere ikke?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan har dere tid til dette? Jobber dere ikke?

Veldig mange er ufrivillig arbeidsledig i disse dager... I tillegg finnes det jo en god del uføre. 

Anonymkode: 1f844...57d

Skrevet

Min 1 klassing gjorde oppgaver fra kl.08.30 til 10. Ville selv, fikk tilbud om pauser. Lekte til 10.30. Så da erna sin pressekonferanse. Før de lekte igjen( leker med bror på 3 år). 11.30 gikk vi ut på tur og var hjemme til kl.13. Da lagde vi muffins der 1 klassingen målte opp ingrediensene. 

Han gjorde mye oppgaver i helgen da han var motivert. Så nå er det oppgaver på salaby og aski raski vi gjør om dagene.

Er det meldt like fint vær imorgen som idag, da tar vi utedag på ski.( De har en utedag hver uke)

Anonymkode: 88f71...5c0

Skrevet

Må innrømme at her blir det lite struktur. Har også en 4åring og en på 13 mnd  med behov for oppmerksomhet hjemme. De krangler og river ned hus mens far prøver å være både lærer, underholder og fredsmegler på en gang.   Alt skolearbeid skal være levert innen kl 14, så jeg får ikke tatt det etter arbeidstid heller. Eleven er 1klassing og må ha hjelp til all undervisning. 

Anonymkode: d6002...751

Skrevet

Jeg strever også med å få gjort alt sammen med barna. Yngste er 3. Klassing og strever med konsentrasjon, trenger hjelp til alt. Har hjemmekontor, og må nå sitte med jobb ut over kvelden.

Syntes det ble mye. Han har hatt 3 sider leselekse med innlesing digitalt, skrivelekse i arbeidsbok, 2 sider matematikk i tillegg til 15 min nettoppgaver.  Engelsk har vært en side lesing, skriving av gloser digitalt. Naturfag med 3 sider lesing på nett, samt svare digitalt på 5 spørsmål. I tillegg skulle se på pressekonferansen til Erna samt lage en fugl i valgfritt materiale. 

Lurer på hva deres barn har gjort? 

Anonymkode: 4c517...51d

Skrevet

Her må de følge skoledagen med 45 minutters økter avbrutt av 15 minutt fysisk pause fra 0830 til 1330. Fungerer elendig. Har to småskolebarn (2. og 4.) og en spinnvill femåring, mann i kritisk yrke og hjemmekontor på meg selv. Regner med innkjøringsperiode, men dette fungerer absolutt ikke for oss. Ofte er oppgavetekstene så lange at hvis andreklassingen skal lese selv blir han ferdig fem min før «timen» er over. Læreren følger med på hva de gjør på nett, men er i praksis ikke tilgjengelig for støtte. 

Anonymkode: eac06...c5e

Skrevet

To barn med adhd, begge har 1:1 undervisning på skolen. I tillegg har jeg baby, og en mann med MYE jobb fra hjemmekontor.

1. klassingen fikk opplegg fra skolen som tok ca en time.

4. klassingen fikk opplegg fra skolen fra 9-14, med innlagte pauser. 

mildt sagt vanskelig å følge opp dette alene. Kom oss gjennom i dag fordi baby som ekstra godt og lenge. Usikker på hvordan dette blir fremover. Alt skal leveres over iPad kl 14 hver dag. Kommer ikke til å klare det. Ber nok om å få litt senere frist så vi får litt bedre tid.

Anonymkode: e2089...147

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

«Smører nistepakke» ? Herregud.....

Anonymkode: 3fad6...c06

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres vel og bra ut, men jeg må jobbe en full arbeidsdag hjemmefra, i en jobb som er viktig for staten og samfunnet. Jeg har derfor ikke kapasitet til sånt som dette ved siden av. Noen som har tips til skolerelaterte ting (gjerne matte) som en 2.klassing kan gjøre uten voksenoppfølgning?

Anonymkode: f0019...e6f

Skrevet

4.klassingen logger seg på kl 09 og får dagsplan. Innlevering til kl 17. 1.klassingen har ukeplan. Begge trenger at jeg sitter ved siden av underveis. Bruker også salaby, lesing i valgfri bok og lydbok så godt jeg kan. Kodeskolen på salaby er fin.

Jeg synes likevel det er kjempevanskelig å få det til å gå opp med 7,5 time hjemmekontor. Det er mange møter, og mange program som ikke fungerer så bra fra hjemmekontor. Synes ikke min arbeidsgiver er så veldig fleksibel heller. Forsøker å ikke bli stresset, men fått permitteringsvarsel i tillegg så jeg synes det er tungt. Heldigvis er vi friske!

Anonymkode: 8a7b1...c62

Skrevet

Har blitt overrasket idag hvor tidskrevende det ble å hjelpe 2. og 3. klassingen med skoleopplegget, og organisere og holde ting i tøylene. Er ped.leder i bhg så har jo ikke noe jeg "må" gjøre annet å følge med på beskjeder fra styrer og kollegaer og være tilgjengelig. Men hadde jo en plan og forhåpning på å få gjort litt jobb på pc og lest faglitteratur men kom ikke helt dit idag. 

Vi stod opp 8.15, kledde på oss og spiste frokost og fant frem arbeidsplanene som kom på e-post igår kveld rundt 8.45. Jobbet til rundt kl 10.15, og så så vi pressekonferansen for barn kl 10.30, 7-åringen forsvant ut i hagen for å løpe.  Så gikk vi en tur alle sammen, godt å strekke på beina før lunsj. Oppstart jobbing igjen ca 12.00 til 13.30. 

Føler meg faktisk litt overveldet, over jobbmengden til ungene og min rolle som lærer og tilrettelegger, kombinert med alt man følger med på i nyhetene og den spesielle situasjonen vi er i. Håper det går seg til utover uka. 

Anonymkode: c8917...61a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg strever også med å få gjort alt sammen med barna. Yngste er 3. Klassing og strever med konsentrasjon, trenger hjelp til alt. Har hjemmekontor, og må nå sitte med jobb ut over kvelden.

Syntes det ble mye. Han har hatt 3 sider leselekse med innlesing digitalt, skrivelekse i arbeidsbok, 2 sider matematikk i tillegg til 15 min nettoppgaver.  Engelsk har vært en side lesing, skriving av gloser digitalt. Naturfag med 3 sider lesing på nett, samt svare digitalt på 5 spørsmål. I tillegg skulle se på pressekonferansen til Erna samt lage en fugl i valgfritt materiale. 

Lurer på hva deres barn har gjort? 

Anonymkode: 4c517...51d

Det var da veldige mengder? Sikker på at alt var kun i dag? Vår lærer er veldig opptatt av å ikke drukne ungene i arbeid. Hjemmeskole med mer eller mindre kvalifiserte foreldre kan ikke måle seg med en ordinær skoledag. 

jeg syns også det er merkelig at såpass mange har så strikse regler mtp innlevering osv, det tas jo ikke hensyn til at det er en unntakstilstand med barn fra 0-19 år hjemme på dagtid.
Vi kan levere inn oppgavene når vi vil i løpet av dagen, og det skulle bare mangle. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...