Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #1 Skrevet 14. mars 2020 Alt stenges, stoppes, folk er hysteriske!! Det sies at korona er en mild influensa for de som blir syke. Ja, jeg vet det er farligere for kronisk syke - men det er jo vanlig influensa også?? Disse ekstreme tiltakene fører til at små og store bedrifter må permittere, noen går konkurs..bla bla. Før dere hogger til, jeg følger alle retningslinjer som blir gitt. Men ja, et vanvidd av hysteri rundt om!! Anonymkode: cb2fc...050
Gjest Antarctica Skrevet 14. mars 2020 #2 Skrevet 14. mars 2020 https://www.vg.no/nyheter/i/EWnEal/italiensk-lege-til-norge-vaer-saa-snill-forbered-dere?fbclid=IwAR07yRXMeVGYccfcc25csV864j0h-BjqEfmmV7wTaaKK9cWc_sndaCj1zWY Tja. Hvordan ville du like et land uten fungerende helsevesen?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #3 Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Alt stenges, stoppes, folk er hysteriske!! Det sies at korona er en mild influensa for de som blir syke. Ja, jeg vet det er farligere for kronisk syke - men det er jo vanlig influensa også?? Disse ekstreme tiltakene fører til at små og store bedrifter må permittere, noen går konkurs..bla bla. Før dere hogger til, jeg følger alle retningslinjer som blir gitt. Men ja, et vanvidd av hysteri rundt om!! Anonymkode: cb2fc...050 Bare stol på at myndighetene ikke hadde stengt ned Norge uten veldig god grunn. Hør på dem med mer kompetanse enn deg selv. Anonymkode: d99ed...99a
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #4 Skrevet 14. mars 2020 Hva sa du, sa du? Anonymkode: c84d0...5f2
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #5 Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Bare stol på at myndighetene ikke hadde stengt ned Norge uten veldig god grunn. Hør på dem med mer kompetanse enn deg selv. Anonymkode: d99ed...99a Jeg gjør jo det - derfor følger jeg råd som blir gitt HI Anonymkode: cb2fc...050
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #6 Skrevet 14. mars 2020 Vanlig influensa dreper 900-1000 hvert år. Men: 1) Det er spredt utover året 2) Det er forventet Norge har plass til ca 500 kritisk syke, som skal ha respiratorhjelp. Hvis 1000 blir kritisk syke, så må man sortere i hvem som skal leve eller dø. Det er alvorlig! Anonymkode: f9f12...82c
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #7 Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg gjør jo det - derfor følger jeg råd som blir gitt HI Anonymkode: cb2fc...050 Jeg svarer på det du skriver om at du mener det er hysteri.. Anonymkode: d99ed...99a
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #8 Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Vanlig influensa dreper 900-1000 hvert år. Men: 1) Det er spredt utover året 2) Det er forventet Norge har plass til ca 500 kritisk syke, som skal ha respiratorhjelp. Hvis 1000 blir kritisk syke, så må man sortere i hvem som skal leve eller dø. Det er alvorlig! Anonymkode: f9f12...82c Og: Dette er ikke spredt utover året. Det er mange hundre nye tilfeller hver dag. Anonymkode: f9f12...82c
Gjest Antarctica Skrevet 14. mars 2020 #9 Skrevet 14. mars 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hør på dem med mer kompetanse enn deg selv. Anonymkode: d99ed...99a Akkurat dét der er jo en vanskelig øvelse... som du vet har Livets harde skole kurs i absolutt alle emner, der man får spisskompetanse på alt i hele verden!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #10 Skrevet 14. mars 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alt stenges, stoppes, folk er hysteriske!! Det sies at korona er en mild influensa for de som blir syke. Ja, jeg vet det er farligere for kronisk syke - men det er jo vanlig influensa også?? Disse ekstreme tiltakene fører til at små og store bedrifter må permittere, noen går konkurs..bla bla. Før dere hogger til, jeg følger alle retningslinjer som blir gitt. Men ja, et vanvidd av hysteri rundt om!! Anonymkode: cb2fc...050 Mot vanlig influensa finnes det vaksine Anonymkode: bab47...145
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #11 Skrevet 14. mars 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alt stenges, stoppes, folk er hysteriske!! Det sies at korona er en mild influensa for de som blir syke. Ja, jeg vet det er farligere for kronisk syke - men det er jo vanlig influensa også?? Disse ekstreme tiltakene fører til at små og store bedrifter må permittere, noen går konkurs..bla bla. Før dere hogger til, jeg følger alle retningslinjer som blir gitt. Men ja, et vanvidd av hysteri rundt om!! Anonymkode: cb2fc...050 Er de hysteriske i Italia også, eller er det bare her folk er plaget av hysteri, vil du si? Anonymkode: 67b5d...737
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #12 Skrevet 14. mars 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva sa du, sa du? Anonymkode: c84d0...5f2 Det er bare en som har dødd av dette, likevel er det superkrise i hele samfunnet. Kanskje HI har et poeng likevel, kanskje det overdrives bare bittelitt vel mye? Anonymkode: 501f3...9fd
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #13 Skrevet 14. mars 2020 Jeg forstår at du nå er veldig redd, Hi, og ikke tør ta til deg den situasjonen landet vårt faktisk er i. Alternativet er at du er ekstremt kunnskapsløs og ikke følger nok med i hva som faktisk skjer med covid-19-pandemien. Men når du skriver at alt som nå blir gjort bare er hysteri - da bidrar du til å bagatellisere en situasjon som er så alvorlig at du eller dine foreldre, kanskje ikke en gang dine besteforeldre har sett lignende i sine liv. Kjenner du noen som er 60 år eller eldre, Hi? Eller noen som har en eller annen diagnose, men som normalt sett fungerer bra i hverdagen så lenge de tar hensyn til diagnosen? I så fall, hvis vi når samme nivå som Italia nå er på, da vil personer i disse gruppene bli overlatt til å dø, uten å få annen helsehjelp enn kanskje litt oksygen. Personer i disse gruppene blir overlatt til å dø i Italia nå, HI. Det er ikke overdramatisering, det er dessverre den forferdelige virkeligheten. Vi ligger noen uker etter Italia, og om folk bagatelliserer det som nå skjer, da vil vi ende der Italia er. Vi har muligheten NÅ til å redusere antallet som blir smittet på samme tid. Men da må ALLE bidra og ikke spre holdninger om at dette ikke er alvorlig nok - for dette viruset er så smittsomt at hvis bare noen driter i å ta det på alvor eller litt mindre alvor, da vil vi nå samme tilstander som Italia har nå. Om vi ALLE derimot gjør en voldsom innsats, minner hverandre på hvor alvorlig dette faktisk er, og bidrar til å redusere antall smittede, da kan helsevesenet vårt greie å hjelpe alle som trenger det, også de over 60 år, de som har diagnoser fra før. Så - hva ønsker DU å bidra med, Hi? Å spre holdninger om at dette er bagateller og ikke noe å bry seg med, slik at mange flere vil dø? Eller spre faktainformasjon som viser viktigheten av å hindre smitten slik at vi kan gi alle som trenger det den behandlingen de fortjener? DU kan gjøre en forskjell, Hi. DU kan bidra til å spre fakta, og om du greier å snu bare én person til å ta det litt mer alvorlig, da kan DU ha reddet livet til noen du bryr deg om, eller livet til noen andre bryr seg om. DU velger hvem du vil være i en krise, HI, og hva du vil bidra med. Velg riktig! Anonymkode: d3001...c8f
Gjest Antarctica Skrevet 14. mars 2020 #14 Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er bare en som har dødd av dette, likevel er det superkrise i hele samfunnet. Kanskje HI har et poeng likevel, kanskje det overdrives bare bittelitt vel mye? Anonymkode: 501f3...9fd Det er vel under 3 uker siden første tilfelle ble kjent i Norge, så jeg tenker at du skjønner at vi ikke har sett toppen ennå?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #15 Skrevet 14. mars 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er bare en som har dødd av dette, likevel er det superkrise i hele samfunnet. Kanskje HI har et poeng likevel, kanskje det overdrives bare bittelitt vel mye? Anonymkode: 501f3...9fd Bare 1? I Norge ja, men her ligger vi noen uker etter andre land. Dette tallet kommer til å stige. Men det trenger vi ikke tenke på. Vi skal bare oppføre oss minst mulig hysteriske 👍🏼 Anonymkode: c84d0...5f2
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #16 Skrevet 14. mars 2020 Jeg et enig med hi. Vi legger verdensøkonomien i grus, utallige bedrifter går konk, familier må gå fra gård og grunn pga oppsigelser og lønnstap. Hver eneste dag dør 18.000 mennesker av sult. Visste du det? Bryr du deg? Til nå har 1 menneske dødd av Covid-19. Ett. Jeg har selv en diagnose som gjør meg utsatt, og mamma har kreft. Men er det verdt å kjøre hele verden i grøfta for? Jeg vet ikke. Anonymkode: 0ffe4...940
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #17 Skrevet 14. mars 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er bare en som har dødd av dette, likevel er det superkrise i hele samfunnet. Kanskje HI har et poeng likevel, kanskje det overdrives bare bittelitt vel mye? Anonymkode: 501f3...9fd Nei, dessverre ikke. De som blir alvorlig syke blir det ofte en, to eller til og med tre uker etter at de ble smittet. De blir ofte dramatisk verre etter en tid. Norge er fremdeles tidlig i utbruddet av sykdommen. De første som ble smittet i Norge var forholdsvis unge personer, personer som enten var på jobb i utlandet eller som var på skiferie. Dvs. forholdsvis unge personer med noenlunde bra helse. Det er ikke disse som blir hardest rammet. Og likevel, mange av de som ble smittet for 1-2 uker siden har kanskje ikke utviklet symptomer enda. Når de utvikler symptomer kan det fremdeles gå en-to uker før de ev. blir alvorligere syke. Vi har ikke kommet så langt i epidemien i Norge. Disse forholdsvis unge og friske har som regel størst omgang med folk i noenlunde samme situasjon. Dvs. de første disse smitter er ofte personer i noenlunde samme gruppe, noe også de første tallene har vist, at gjennomsnittsalderen på smittede i Norge var 44 år (for få dager siden). Men det var mens vi fremdeles trodde vi hadde kontroll på smitten og kunne spore smitte tilbake til førstesmitter (de som hadde reist til utlandet og kommet tilbake). Nå, imidlertid, er vi over i neste fase av epidemien, nemlig når de som blir smittet ikke må ha hatt kontakt med personer som har tatt med smitten til Norge, men hvor folk smittes innad i befolkningen, uten noen tilknytning til de som har vært i risikosoner. Det som da skjer er at smitten i befolkningen eksploderer - hvis vi ikke tar kraftige grep for å hindre smitte! Og da vil også langt flere aldersgrupper bli smittet, ikke minst også mange eldre. Da vil antallet smittede bli veldig høyt og dødstallene vi har sett fra Kina og Italia og andre steder tilsier at vi vil få mange dødsfall også i Norge. Det er ikke snakk om hvis, det er snakk om når og hvor mange. Det er NÅ vi har muligheten til å stoppe den eksplosjonen av smitte som vil komme om ikke hver og en av oss nå tar ansvar! Om få dager eller få uker kan muligheten vår være forbi, da mister vi kontrollen, og vi ender som Italia. Vi har rett og slett ikke kapasitet til å hjelpe alle syke, hvis ikke ALLE nå tar dette akkurat så alvorlig som det dessverre faktisk er. Spørsmålet er nå hvor mange som vil dø, og vi - hver og en av oss! - kan være med på å reudsere antallet. Men da må alle vi som fremdeles føler oss friske ta ansvar. NÅ! Anonymkode: d3001...c8f
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #18 Skrevet 14. mars 2020 Du vet at i Italia lar de folk over 60 bare ligge å dø fordi de ikke har ressurser til å redde dem og de prioriterer de som er yngre? Anonymkode: bc5fa...445
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #19 Skrevet 14. mars 2020 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alt stenges, stoppes, folk er hysteriske!! Det sies at korona er en mild influensa for de som blir syke. Ja, jeg vet det er farligere for kronisk syke - men det er jo vanlig influensa også?? Disse ekstreme tiltakene fører til at små og store bedrifter må permittere, noen går konkurs..bla bla. Før dere hogger til, jeg følger alle retningslinjer som blir gitt. Men ja, et vanvidd av hysteri rundt om!! Anonymkode: cb2fc...050 Klapp igjen. Anonymkode: 7be06...566
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #20 Skrevet 14. mars 2020 TS: Du har virkelig ikke skjønt alvoret? Hvor mange må bli alvorlig syke, og hvor mange må dø før du skjønner det, tro? Jada, "bare" én død så langt. Jeg lover deg: Tallet vil stige. Fort. Det eneste som vil hjelpe i dette iskalde samfunnet der så altfor mange ikke ser så langt som til sin egen nesetipp, er portforbud. Og det kommer. I løpet av få dager. Anonymkode: 63bad...d99
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #21 Skrevet 14. mars 2020 58 minutter siden, Pashla skrev: https://www.vg.no/nyheter/i/EWnEal/italiensk-lege-til-norge-vaer-saa-snill-forbered-dere?fbclid=IwAR07yRXMeVGYccfcc25csV864j0h-BjqEfmmV7wTaaKK9cWc_sndaCj1zWY Tja. Hvordan ville du like et land uten fungerende helsevesen? Fy fader, det er så skremmende at jeg har lyst til å grine Anonymkode: bab47...145
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #22 Skrevet 14. mars 2020 Får bare håpe at når de skal vurdere hvem de skal redde når kapasiteten er sprengt så vil det være mulig å velge ut fra holdninger man har vist i disse dager. Du HI har jo ikke skjønt noe. Anonymkode: bf91f...848
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #23 Skrevet 14. mars 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vanlig influensa dreper 900-1000 hvert år. Men: 1) Det er spredt utover året 2) Det er forventet Norge har plass til ca 500 kritisk syke, som skal ha respiratorhjelp. Hvis 1000 blir kritisk syke, så må man sortere i hvem som skal leve eller dø. Det er alvorlig! Anonymkode: f9f12...82c Og, minst like viktig er det endel immunitet i befolkning fra tidligere influensarunder, samt vaksiner. Dette gjelder ikke korona. Anonymkode: a5220...b99
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #24 Skrevet 14. mars 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg et enig med hi. Vi legger verdensøkonomien i grus, utallige bedrifter går konk, familier må gå fra gård og grunn pga oppsigelser og lønnstap. Hver eneste dag dør 18.000 mennesker av sult. Visste du det? Bryr du deg? Til nå har 1 menneske dødd av Covid-19. Ett. Jeg har selv en diagnose som gjør meg utsatt, og mamma har kreft. Men er det verdt å kjøre hele verden i grøfta for? Jeg vet ikke. Anonymkode: 0ffe4...940 1 menneske? 5000 har dødd. Følg med! Anonymkode: f9f12...82c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå