Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #26 Skrevet 12. mars 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Folk er komplette idioter! Håper butikkene setter maksgrense på varer. «Kun 2 per kunde» for eks Anonymkode: 7bb16...237 Vi handlet stort i dag. Vi pleier i utgangspunktet å storhandle en eller to dager i uka, men vi er innom butikken nesten hver dag for å kjøpe noe her og der, typ matfløte eller Creme fraiche eller frukt/grønnsaker. Vi tenkte det var dumt å fly i butikken hver dag nå. Så vi planla litt, og handlet heller knekkebrød, mat på glass (så vi slipper å fly i butikken for å kjøpe ferske grønnsaker), og annen mat som holder lenge. Det er andre varer enn vi vanligvis ville kjøpt, og vi har handlet mer enn vi vanligvis ville kjøpt på én dag, men ikke mer enn vi ville kjøpt for halvannen uke. Vi kan godt peke finger på de med full handlevogn, men en full handlevogn for en hel familie som nå skal spise alle måltider hjemme, det er ikke mat for lang, lang tid. Samtidig har Orkla gått ut med pressemelding om at de har fulle varelagre for nettopp kriser som dette, og at muligheten for rask levering til butikker er høyere enn vanlig, pga. mindre trafikk og enklere fremkommelighet. Så om det blir tomt for enkelte varer vil ikke dette vare mer enn en dag eller to før man får fylt opp igjen. Så ingen kommer til å mangle mat fremover selv om vi handler færre ferskvarer og mer tørrvarer og heller ukeshandler enn hverdagshandler. Hvis vi ikke handler igjen på to uker nå, så har vi gått i butikken opp mot 8-12 færre ganger enn vi ellers ville gjort ila samme periode. Jeg skjønner ikke hva som er så komplett idiotisk med det? Det kan jo være det er noe vi ikke har skjønt, men vi har ikke vært egoistiske. Anonymkode: 41f0e...923
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #27 Skrevet 12. mars 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Folk er komplette idioter! Håper butikkene setter maksgrense på varer. «Kun 2 per kunde» for eks Anonymkode: 7bb16...237 Hvis vi hadde kjøpt 2 liter melk hadde familien vår holdt ett døgn før vi måtte i butikken igjen. Det kan jo umulig være hensiktsmessig å legge opp til at hele Norges befolkning skal gå i butikken hver eneste dag.... Anonymkode: 41f0e...923
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #28 Skrevet 12. mars 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi handlet stort i dag. Vi pleier i utgangspunktet å storhandle en eller to dager i uka, men vi er innom butikken nesten hver dag for å kjøpe noe her og der, typ matfløte eller Creme fraiche eller frukt/grønnsaker. Vi tenkte det var dumt å fly i butikken hver dag nå. Så vi planla litt, og handlet heller knekkebrød, mat på glass (så vi slipper å fly i butikken for å kjøpe ferske grønnsaker), og annen mat som holder lenge. Det er andre varer enn vi vanligvis ville kjøpt, og vi har handlet mer enn vi vanligvis ville kjøpt på én dag, men ikke mer enn vi ville kjøpt for halvannen uke. Vi kan godt peke finger på de med full handlevogn, men en full handlevogn for en hel familie som nå skal spise alle måltider hjemme, det er ikke mat for lang, lang tid. Samtidig har Orkla gått ut med pressemelding om at de har fulle varelagre for nettopp kriser som dette, og at muligheten for rask levering til butikker er høyere enn vanlig, pga. mindre trafikk og enklere fremkommelighet. Så om det blir tomt for enkelte varer vil ikke dette vare mer enn en dag eller to før man får fylt opp igjen. Så ingen kommer til å mangle mat fremover selv om vi handler færre ferskvarer og mer tørrvarer og heller ukeshandler enn hverdagshandler. Hvis vi ikke handler igjen på to uker nå, så har vi gått i butikken opp mot 8-12 færre ganger enn vi ellers ville gjort ila samme periode. Jeg skjønner ikke hva som er så komplett idiotisk med det? Det kan jo være det er noe vi ikke har skjønt, men vi har ikke vært egoistiske. Anonymkode: 41f0e...923 Det er jo ikke de som har handlet litt mer enn normalt det menes. Men de som kjøpte 10 pk tortillalefser, 8 4-pk med yoghurt, 20 brød, 10 - 12 kartonger med egg osv. For ikke å snakke om de som kjøpte flere liter med laktoseprodukter eller lignende produkter, fordi de har lang holdbarhet, ikke fordi de trenger de. Anonymkode: 26a00...272
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #29 Skrevet 12. mars 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo ikke de som har handlet litt mer enn normalt det menes. Men de som kjøpte 10 pk tortillalefser, 8 4-pk med yoghurt, 20 brød, 10 - 12 kartonger med egg osv. For ikke å snakke om de som kjøpte flere liter med laktoseprodukter eller lignende produkter, fordi de har lang holdbarhet, ikke fordi de trenger de. Anonymkode: 26a00...272 Jo, folk snakker om «de med fulle handlevogner». Det er selvfølgelig veldig dumt å kjøpe 8 pakker med youghurt, men jeg tror ikke de fleste gjør det. Jeg tror de aller fleste som handler stort nå tenker som oss og kjøper to-tre ekstra pakker av ditt og datt, så de kan isolere seg en periode. Vi har ikke «handlet som normalt» slik vi er anbefalt. Det er kanskje dumt, på kort sikt, for vi har jo vært med på å gjøre butikkhyllene tommere enn vanlig. Kanskje fikk ikke alle kjøpt Toro tomatsuppe eller tikka masala på glass i dag, men det går an å kjøpe andre varer, og så hyllene er fulle igjen om en dag eller to for de som på død og liv må ha Toro suppe da. Hvis du derimot tenker litt mer langsiktig, har vi sørget for å ikke gå i butikken så mye som vi ellers ville gjort, og vi tenkt at vi er med på å redusere smitten. Jeg tenker det er klokt, selv om det selvfølgelig kan være kjedelig for noen å stå en dag uten dorull (men helt ærlig, ikke vent til du går helt tom før du kjøper dorull da. Det er aldri lurt, korona eller ei). Men det er dorull igjen der i morgen eller i overimorgen, og ingen dør av å tørke seg med klut og å vaske den i maskina i mellomtiden. Det dør derimot folk hvis vi går i butikken hver dag. Så det kan nok virke egoistisk, men det er ikke det hvis man tenker langsiktig på det. Anonymkode: 41f0e...923
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #30 Skrevet 12. mars 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Mange som benytter dagen i dag til storhandling, fordi det er trippel-trumf i dag. Det kan ho være EN årsak... Anonymkode: 2e112...638 Nei. Butikkene er tomme fordi folk er idioter!!! Fader ass, her står landet i en stor krise, fullstendig avhengig av solidaritet og dugnadsånd, så går idioter løs og hamstrer så mye at det ikke er nok til alle. Skammelig! Anonymkode: 7e2ac...3fb
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #31 Skrevet 12. mars 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Butikkene er tomme fordi folk er idioter!!! Fader ass, her står landet i en stor krise, fullstendig avhengig av solidaritet og dugnadsånd, så går idioter løs og hamstrer så mye at det ikke er nok til alle. Skammelig! Anonymkode: 7e2ac...3fb Det er nok mat til alle. Det er ingen som hamstrer agurk og tomat, og det kommer til å være fullt av ris og dorull og mel der igjen i morgen eller i overimorgen. Slapp av. Anonymkode: 41f0e...923
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #32 Skrevet 12. mars 2020 Jeg blir så arg! Jeg har økonomisk forvaltning og får en liten pott matpenger hver fredag. Har overhodet ikke mulighet til hamstring og pleier å være tom på torsdager så fikk handlet meg kun en dunk melk og en pose kaffe i dag. Så med skrekk og gru de tomme hyllene, og jeg bor ikke i by, her får ikke butikkene mer varer før tirsdag. Kan bli skralt i helgen gitt. Anonymkode: 85d76...ee0
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #33 Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir så arg! Jeg har økonomisk forvaltning og får en liten pott matpenger hver fredag. Har overhodet ikke mulighet til hamstring og pleier å være tom på torsdager så fikk handlet meg kun en dunk melk og en pose kaffe i dag. Så med skrekk og gru de tomme hyllene, og jeg bor ikke i by, her får ikke butikkene mer varer før tirsdag. Kan bli skralt i helgen gitt. Anonymkode: 85d76...ee0 Det går utover de som har lite å rutte med og ikke har råd til å kjøpe endel ekstra og lage matlager, men det er det endel her inne som sliter med å forstå, de har jo tross alt bare kjøpt 3-4 ekstra av ting.... Anonymkode: 26a00...272
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #34 Skrevet 12. mars 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det går utover de som har lite å rutte med og ikke har råd til å kjøpe endel ekstra og lage matlager, men det er det endel her inne som sliter med å forstå, de har jo tross alt bare kjøpt 3-4 ekstra av ting.... Anonymkode: 26a00...272 Jeg skjønner ikke helt logikken, at mange småhamstrer (forskjell på de som tar med 20 brød og de som tar med 4) er problematisk fordi da går det utover de som ikke har råd til å kjøpe mye... Altså at de som ikke har mye penger ikke får kjøpe Torosuppe, men heller må kjøpe agurk eller Tikka Masala den dagen. Det har jo ikke med penger å gjøre, det har jo med kjøpstidspunktet å gjøre? Og at det at noen småhamstrer går ut over andre som ikke får kjøpt Trøndersodd-boksen sin men som helt fint kan kjøpe andre varer, det er verre enn at vi minker smitte ved å gå skjeldnere i butikken? Jeg er åpen for at det er noe her jeg har misforstått, men slik resonnementet står så har du helt rett. Det sliter jeg med å forstå? Anonymkode: 41f0e...923
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå