Anonym bruker Skrevet 9. mars 2020 #26 Skrevet 9. mars 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har tre barn iløpet av 2,5 år. ( ja vet, gikk litt hurramegrundt og siste er to mnd prematur. ) De er jo veldig tett i alder og vet ikke om noe annet enn å være de tre sammen. I barnehagen hadde de stort sett de samme vennene. De har hatt godt av å bli litt delt, få kjenne på seg selv som eget individ. De har fått mange nye venner, som de leker med omhverandre. Vi må jo forholde oss til tre klasser, men det må jo de fleste med flere barn. Anonymkode: 19c96...fdb Det er fortsatt ikke det samme ❤ Igjen så må du forstå tvilling/trillinger for å forstå det båndet de deler. Jeg har også 4 tette, men de har ikke det båndet som jeg og min søster hadde når vi vokste opp. Men vi skulle absolutt bli to individer, vi var to individer, men samfunnet behandlet oss som en uansett om de skilte oss. Mine ble fortsatt delt i barnehagen utifra alder uansett om de er tette, men tvillinger deler de ikke, det er ikke det samme dessverre. Anonymkode: d8a01...1ab
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2020 #27 Skrevet 9. mars 2020 Men, altså, det er jo ikke alle steder man har flere klasser. Her jeg bor er det kun én klasse pr. trinn, så her hadde de måttet gå i samme klasse. Anonymkode: 770a4...bad
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2020 #28 Skrevet 9. mars 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er fortsatt ikke det samme ❤ Igjen så må du forstå tvilling/trillinger for å forstå det båndet de deler. Jeg har også 4 tette, men de har ikke det båndet som jeg og min søster hadde når vi vokste opp. Men vi skulle absolutt bli to individer, vi var to individer, men samfunnet behandlet oss som en uansett om de skilte oss. Mine ble fortsatt delt i barnehagen utifra alder uansett om de er tette, men tvillinger deler de ikke, det er ikke det samme dessverre. Anonymkode: d8a01...1ab Du sitter desverre igjen med dårlige erfaringer fra din skolehverdagen, og forstår at dette har vært leit. Men dine opplevelser er nødvendigvis ikke normen. Jeg vet om flere tvillingpar som ønsker å bli delt når de blir eldre, da de ønsker å få være bare seg selv , og ikke en del av et sett. Jeg tenker også at det er viktig at foreldrene i tidlig aldere behandler flerlinger som egne individer...samtidig som de tar vare på det flotte med å være flere. Som det å kle barna likt... hvorfor det? Hvorfor Lise på død og liv være lik Trine? Anonymkode: 19c96...fdb
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2020 #29 Skrevet 9. mars 2020 Jeg har eneggede tvillingjenter. Barnehagen ville gjerne ha de på hver sin avdeling det siste halvåret før de begynte på skolen. Det gikk IKKE bra, og er noe jeg angrer på den dag i dag! (De er voksne nå) De savnet hverandre fryktelig, det var mye gråting, og IKKE noe kjekt å gå fra de sånn. Da de begynte på skolen, var det i samme klasse. Her vi bor er det bare en klasse på hvert trinn, så vi hadde heldigvis ikke noe valg der. De snakker fortsatt om hvor fælt det var på slutten i bhg!! Spør barna dine hva de selv vil!!! Og SELVFØLGELIG blir det mye ekstra om de skal gå i tre forskjellige klasser!! Anonymkode: ff7a0...0d5
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2020 #30 Skrevet 9. mars 2020 Jeg har bestemt meg for å ta det opp med dem. Tusen takk for alle historiene og svarene ❤️ Mine trillinger skal slettes ikke skilles fra hverandre. HI Anonymkode: f617d...cf0
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #31 Skrevet 10. mars 2020 Bare ta det opp med dem. Dette bestemmer dere. Det er også en hverdagslogistikk her. Tenk på alle de bursdagene. Vi bestemte selv. Anonymkode: d9332...4f1
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #32 Skrevet 10. mars 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei fordi vi ble mobbet, jeg hadde ikke min søster engang igjennom det. Vi ble mobbet fordi vi var tvillinger, siden vi skulle skilles for å bli to individer så skilte de det tette båndet vi hadde som søsken. Før dette hadde vi en stor gjeng med venner som vi sammen var med, men når de skilte oss måtte vi finne hver våre venner, og jeg hadde problemer med det, de som søsteren min fikk som venn ville ikke være min venn, når hun ble invitert hjem på besøk av en i klassen var jeg hjemme å ventet på henne, siden hun nå var et eget individ ble ikke jeg automastisk bedt med. Jeg håper HI bruker god tid til å vurdere, for har snakket med flere tvillinger hvor dette skjedde, dette var når vi var igjennom et forskningsprosjekt. Så HI om de er veldig tette nå, ikke skill de. Har de mange av de samme vennene, ikke skill de, leker de godt med hverandre hjemme, ikke skill de, alt dette vil endre seg. Anonymkode: d8a01...1ab Nettopp det at du var så avhengig at du sikla på hennes venner i stedet for å få egne viser jo med all tydelighet at det er usunt å henge tvillingtett. Anonymkode: 6f7b9...f5f
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #33 Skrevet 10. mars 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei fordi vi ble mobbet, jeg hadde ikke min søster engang igjennom det. Vi ble mobbet fordi vi var tvillinger, siden vi skulle skilles for å bli to individer så skilte de det tette båndet vi hadde som søsken. Før dette hadde vi en stor gjeng med venner som vi sammen var med, men når de skilte oss måtte vi finne hver våre venner, og jeg hadde problemer med det, de som søsteren min fikk som venn ville ikke være min venn, når hun ble invitert hjem på besøk av en i klassen var jeg hjemme å ventet på henne, siden hun nå var et eget individ ble ikke jeg automastisk bedt med. Jeg håper HI bruker god tid til å vurdere, for har snakket med flere tvillinger hvor dette skjedde, dette var når vi var igjennom et forskningsprosjekt. Så HI om de er veldig tette nå, ikke skill de. Har de mange av de samme vennene, ikke skill de, leker de godt med hverandre hjemme, ikke skill de, alt dette vil endre seg. Anonymkode: d8a01...1ab Det du beskriver her virker å være et usunt avhengighetsforhold. Du maktet ikke å finne egne venner så du ble sittende hjemme og vente på fin søster? Du ble ikke automatisk bedt med når hun ble bedt til venner? Anonymkode: 7151b...223
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #34 Skrevet 10. mars 2020 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette bestemmer dere. Anonymkode: d9332...4f1 Nei. Dette bestemmer skolen. De skal lytte til og samarbeide med foreldrene, men til syvende og sist er det skolen som bestemmer. Tenk hvis skolen hadde måttet ta hensyn til alle ønsker om at barna må få gå i samme klasse som den og den, og IKKE i klasse med den og den... det hadde jo ikke funka. Anonymkode: 4e15c...cac
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #35 Skrevet 10. mars 2020 Jeg såg et TV-program om en alenemor med trillinger som jobbet fletta av seg for at de skulle få gå i samme klasse, men skolen satt seg helt på bakbena. Der var det i hovedsak fordi det var mest praktisk for mor, men blir ikke det å få kabalen til å gå opp en fordel for barna også? Har man andre søsken på forskjellige trinn og i forskjellige klasser så er de både forskjellig kommet i utviklingen og de har forskjellige opplegg på skolen. Det startet med at første skoledag ble et mareritt for denne familien. Alle tre barna ønsket at mamma skulle følge akkurat den, og hun løp mellom klasserommene og fikk egentlig ikke med seg noen ting. Det er lov å bruke hue og ev bytte klasser litt senere om det skal vise seg å bli et problem. Jeg hadde tatt det helt opp til fylkesmann-nivå. Dette bør foreldrene bestemme så langt det lar seg gjøre. Anonymkode: d5a82...e1f
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #36 Skrevet 10. mars 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg såg et TV-program om en alenemor med trillinger som jobbet fletta av seg for at de skulle få gå i samme klasse, men skolen satt seg helt på bakbena. Der var det i hovedsak fordi det var mest praktisk for mor, men blir ikke det å få kabalen til å gå opp en fordel for barna også? Har man andre søsken på forskjellige trinn og i forskjellige klasser så er de både forskjellig kommet i utviklingen og de har forskjellige opplegg på skolen. Det startet med at første skoledag ble et mareritt for denne familien. Alle tre barna ønsket at mamma skulle følge akkurat den, og hun løp mellom klasserommene og fikk egentlig ikke med seg noen ting. Det er lov å bruke hue og ev bytte klasser litt senere om det skal vise seg å bli et problem. Jeg hadde tatt det helt opp til fylkesmann-nivå. Dette bør foreldrene bestemme så langt det lar seg gjøre. Anonymkode: d5a82...e1f Skal fylkesmannen blande seg inn i hvordan skolen inndeles elevene i klasser...? Da kan jo snart fylkesmannen like så godt ta over hele skoleadministrasjonen. Anonymkode: 4e15c...cac
Iiiiik Skrevet 10. mars 2020 #37 Skrevet 10. mars 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er fortsatt ikke det samme ❤ Igjen så må du forstå tvilling/trillinger for å forstå det båndet de deler. Jeg har også 4 tette, men de har ikke det båndet som jeg og min søster hadde når vi vokste opp. Men vi skulle absolutt bli to individer, vi var to individer, men samfunnet behandlet oss som en uansett om de skilte oss. Mine ble fortsatt delt i barnehagen utifra alder uansett om de er tette, men tvillinger deler de ikke, det er ikke det samme dessverre. Anonymkode: d8a01...1ab Det er veldig fint med egne erfaringer, og du har rett i at vi som ikke er tvillinger mangler en emosjonell erfaring med dette. Samtidig er det jo åpenbart at du overvurderer egen erfaring. Du tror at det som var riktig for deg er riktig for alle andre tvillingpar. Tror du kanskje at til og med din egen søster vil vurdere dette annerledes enn deg? Det finnes selvfølgelig ikke noe fasitsvar på dette, men det er altså ganske mye kunnskap som peker mot at det er best i det lange løp at flerlinger går i hver sin klasse. Dette er et funn på gruppenivå. Dermed vil det finnes mange unntak, og skolen og foreldrene må sammen vurdere hva som er best for det enkelte tvillingpar. Og hva som er best for klassene. Jeg vet i hvert fall at i datteren min sin klasse var det trøblete med tvillingene sosialt. Det ble helt krise hvis den ene tvillingen skulle være med noen hjem og den andre ikke ble invitert. Det var krise for hun som ikke ble invitert, og moren reagerte på samme måte. For min datters del førte det til at hun i mindre og mindre grad var sammen med noen av dem. De måtte være i samme vennegruppe fordi noe annet var tungvint for foreldrene. Det gjorde jo en vennegruppe på fire lite funksjonell, for de to gutta de ble plassert sammen med. På den annen side var det noen vanskeligheter for tvillingguttene på trinnet til en av sønnene også. Bursdag kun for klassen ble problematisk da de var små - når den ene ble invitert på en kul bursdag som den andre ikke ble invitert i. Og første skoledag og andre dager der begge skulle på noe og foreldrene måtte dele seg.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #38 Skrevet 10. mars 2020 Her er det nye som spiller inn. Jeg har eneggede tvillinger. De fungerte bra sammen i barnehage, lekte hver for seg og utviklet vennskap både sammen og hver for seg. Vi og barnehagen mente det ikke var noe som helst problem å ha de i samme klasse. Nå går de i 2.klasse, og det går helt supert! Dersom en har tvillinger der en dominerer mye/at det blir mye konflikter, blir jo foreldre rådet til å ha de på forskjellige avdelinger i barnehagen/forskjellige klasser på skolen. Jeg mener absolutt at foreldre bør ha stor innvirkning på avgjørelser som blir tatt. På vår skole deler de inn nye klasser i 4.klasse igjen. Da tenker jeg at de skal få bestemme selv om de vil gå i samme klasse eller ikke. For 5-6 åringer er det foreldre, i samråd med pedagoger som bør ta valget. Men å splitte søsken ene og alene for de er flerlinger, er jo idiotisk. Anonymkode: 51baa...c02
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #39 Skrevet 10. mars 2020 for barna selv er det nok best slik, jeg er tviling og veldig glad for de skilte oss, vi var altfor avhening av hverandre, fikk nye venner begge 2 Anonymkode: 7c442...4c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå