Gå til innhold

Anbefaler alle å lese dette om Korona!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken kilde er det? 

Anonymkode: 37bf4...04d

Det står i teksten:

’m a social epidemiologist and demographer by training. I have a master of public health and a doctorate in public health from UCLA Fielding School of Public Health.I work as an Assistant Scientist in Health Geography at the Applied Population Laboratory at the University of Wisconsin-Madison. I study social contact of humans, and spatial patterns of infectious disease, among other things.

I didn't write this for professional purposes, so I didn't put my work email on it. It was really just meant to be an email to my friends and family in advance of what I expect to be an escalation in the panic level. But it was apparently welcome information and went viral on FB. I've decided not to edit out the swears, even though I wrote this with a much smaller audience in mind.

HI

Anonymkode: 5663d...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På internet er alle epidimologister. Jeg tar alt som står på nettet med en stor klype salt.

Anonymkode: 76cb1...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det står i teksten:

’m a social epidemiologist and demographer by training. I have a master of public health and a doctorate in public health from UCLA Fielding School of Public Health.I work as an Assistant Scientist in Health Geography at the Applied Population Laboratory at the University of Wisconsin-Madison. I study social contact of humans, and spatial patterns of infectious disease, among other things.

I didn't write this for professional purposes, so I didn't put my work email on it. It was really just meant to be an email to my friends and family in advance of what I expect to be an escalation in the panic level. But it was apparently welcome information and went viral on FB. I've decided not to edit out the swears, even though I wrote this with a much smaller audience in mind.

HI

Anonymkode: 5663d...52e

Privatperson? Tulling.

Anonymkode: e35a8...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På internet er alle epidimologister. Jeg tar alt som står på nettet med en stor klype salt.

Anonymkode: 76cb1...9d5

Ok

Det er bare å gå inn på facebooksiden hennes, så kan det verifiseres at hun er den hun utgir se for å være.

Men, kan ikke tvinge noen til å lese. Det var bare veldig godt skrevet, og en viktig stemme på vektskålen i all informasjonen som sirkulerer nå.

Ellers er jeg helt enig i å ta ting med en klype salt. Vi kan jo bare se hvordan folk både her inne og i kommentarfelt ellers slenger rundt seg med statistikker og prognoser helt uten rot i virkeligheten.. 

HI

Anonymkode: 5663d...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Privatperson? Tulling.

Anonymkode: e35a8...647

Seriøst?

Hun har en doktorgrad innen feltet og jobber med dette på universitetsnivå. Hun er vel litt mer enn hvermansen. men for all del.. 

HI

Anonymkode: 5663d...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å være kildekritisk altså, men det står absolutt ikke noe kontroversielt i den teksten. Dette er sunn fornuft. Det er ikke slik at hun går ut og anbefaler folk å tygge barken av gummitrær og gå baklengs ned alle trapper for å styrke auraen. 

Anonymkode: f626b...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fint å være kildekritisk altså, men det står absolutt ikke noe kontroversielt i den teksten. Dette er sunn fornuft. Det er ikke slik at hun går ut og anbefaler folk å tygge barken av gummitrær og gå baklengs ned alle trapper for å styrke auraen. 

Anonymkode: f626b...4f2

:D :D :D :D :D :D 

Nei, nettopp!

Hun er i kraft av sin kompetanse i stand til å gi en balansert og nøktern beskrivelse av situasjonen.

Jeg syns det er mye mer troverdig å lese hennes vurderinger, som jo da ikke er kontroversielle med setter ting i perspektiv - heller enn å stole på den videreformidlingen av fakta som journalister forsøker seg på..

Hun er jo tydelig på at vi må gjennomføre personlige tiltak for å bremse spredningen, men sier samtidig at selv om dette er alvorlig, så snakker vi ikke om Zombie apokalypse.. Det er jo det vi kan sitte med følelsen av når vi ser sorte, røde og gule blinkende overskrifter i medier som konkurrerer om klikk - så denne teksten er prevantiv mht. panikk. Og det trenger vi. Vi skal forstå alvoret nok til å ta hensyn - men vi skal redusere panikken nok til at man ikke tilintetgjør en stakkar som nyser på trikken, eller kjøper helle hyllemetre med antibac til en husholdning på 3.

HI

Anonymkode: 5663d...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Seriøst?

Hun har en doktorgrad innen feltet og jobber med dette på universitetsnivå. Hun er vel litt mer enn hvermansen. men for all del.. 

HI

Anonymkode: 5663d...52e

Det har jeg også. Og bestemora mi og naboen. Ser du ikke at det er helt ufattelig naivt av deg å spre dette?

Anonymkode: e35a8...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

:D :D :D :D :D :D 

Nei, nettopp!

Hun er i kraft av sin kompetanse i stand til å gi en balansert og nøktern beskrivelse av situasjonen.

Jeg syns det er mye mer troverdig å lese hennes vurderinger, som jo da ikke er kontroversielle med setter ting i perspektiv - heller enn å stole på den videreformidlingen av fakta som journalister forsøker seg på..

Hun er jo tydelig på at vi må gjennomføre personlige tiltak for å bremse spredningen, men sier samtidig at selv om dette er alvorlig, så snakker vi ikke om Zombie apokalypse.. Det er jo det vi kan sitte med følelsen av når vi ser sorte, røde og gule blinkende overskrifter i medier som konkurrerer om klikk - så denne teksten er prevantiv mht. panikk. Og det trenger vi. Vi skal forstå alvoret nok til å ta hensyn - men vi skal redusere panikken nok til at man ikke tilintetgjør en stakkar som nyser på trikken, eller kjøper helle hyllemetre med antibac til en husholdning på 3.

HI

Anonymkode: 5663d...52e

Hun skriver akkurat det samme som alle andre, og har ingen verifisert høyere kompetanse enn noen andre. Forstår du ikke at det er slik foliehattfolket sprer info også? Kanskje, kanskje ikke hun vet hva hun snakker om, men hun er heller ikke nasjonale helsemyndigheter som er de eneste vi skal forholde oss til.

Anonymkode: e35a8...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg også. Og bestemora mi og naboen. Ser du ikke at det er helt ufattelig naivt av deg å spre dette?

Anonymkode: e35a8...647

Hva er det som er galt med å spre dette? Det er ikke akkurat propaganda. 

Anonymkode: f626b...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det som er galt med å spre dette? Det er ikke akkurat propaganda. 

Anonymkode: f626b...4f2

Det som er galt er å spre SOM OM DET ER BEDRE enn nasjonal ekspertise noe med grumsete opphav og ukjent bakgrunn fra en som utgir seg for å ha oversikt. Det er jo innlysende.

Anonymkode: e35a8...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som er galt er å spre SOM OM DET ER BEDRE enn nasjonal ekspertise noe med grumsete opphav og ukjent bakgrunn fra en som utgir seg for å ha oversikt. Det er jo innlysende.

Anonymkode: e35a8...647

Det er jo mer eller mindre det samme som de norske ekspertene sier. Kan du peke på hvilket/hvilke av disse rådene som strider med hva norske helsemyndigheter uttaler?

Anonymkode: f626b...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo mer eller mindre det samme som de norske ekspertene sier. Kan du peke på hvilket/hvilke av disse rådene som strider med hva norske helsemyndigheter uttaler?

Anonymkode: f626b...4f2

Du skjønner jo ikke hva jeg sier. Poenget er ikke innholdet, men at det er en uverifisert side fra hvilken som helst privatperson som utgir seg for å være ekspert. Hvor tung har du for det?

Anonymkode: e35a8...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du skjønner jo ikke hva jeg sier. Poenget er ikke innholdet, men at det er en uverifisert side fra hvilken som helst privatperson som utgir seg for å være ekspert. Hvor tung har du for det?

Anonymkode: e35a8...647

*tungt*

Anonymkode: e35a8...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønner jo ikke hva jeg sier. Poenget er ikke innholdet, men at det er en uverifisert side fra hvilken som helst privatperson som utgir seg for å være ekspert. Hvor tung har du for det?

Anonymkode: e35a8...647

Ikke tungt i det hele tatt🤷🏻‍♀️ I mange tilfeller er kildekritikk viktig, men ofte kommer man langt med sunn fornuft. Det virker på meg som du bare trenger å kverulere og sette noen på plass, og at hi var et lett offer. Det er, som sagt, ikke noe kontroversielt med teksten. Forsåvidt ikke noe banebrytende heller, og jeg er ikke helt enig med hi i at alle bør lese det, men skade gjør det neppe. 

Anonymkode: f626b...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke tungt i det hele tatt🤷🏻‍♀️ I mange tilfeller er kildekritikk viktig, men ofte kommer man langt med sunn fornuft. Det virker på meg som du bare trenger å kverulere og sette noen på plass, og at hi var et lett offer. Det er, som sagt, ikke noe kontroversielt med teksten. Forsåvidt ikke noe banebrytende heller, og jeg er ikke helt enig med hi i at alle bør lese det, men skade gjør det neppe. 

Anonymkode: f626b...4f2

Jeg er kanskje ikke så enig med meg selv heller, i at alle MÅ lese det, ble bare litt begeistret der et øyeblikk. Fordi det endelig var noen som klarte å forklare det alle myndigheter sier på en litt mer avvæpnende måte - og samtidig være i stand til å understreke alvoret i situasjonen. 

HI

Anonymkode: 5663d...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo mer eller mindre det samme som de norske ekspertene sier. Kan du peke på hvilket/hvilke av disse rådene som strider med hva norske helsemyndigheter uttaler?

Anonymkode: f626b...4f2

Men da er det jo like bra å linke til en side hvor norske eksperter har uttalt seg, en denne siden det er  snakk om her

Anonymkode: af274...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig budskap å spre, så lenge nordmenn faktisk ikke forstår alvoret og fortsetter å planlegge ferieturene sine, for nå blir det billige billetter, woho! Og så er turen planlagt for lenge siden. Dessuten er man lei dette hysteriet for et virus som bare er en mild influensa, så da skal man Hvertfall ikke ta hensyn til andre enn seg selv.. 
 

Våkn opp! Vi må forbedre oss på lignende tilstander som Italia! 

Anonymkode: 7a775...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det står i teksten:

’m a social epidemiologist and demographer by training. I have a master of public health and a doctorate in public health from UCLA Fielding School of Public Health.I work as an Assistant Scientist in Health Geography at the Applied Population Laboratory at the University of Wisconsin-Madison. I study social contact of humans, and spatial patterns of infectious disease, among other things.

I didn't write this for professional purposes, so I didn't put my work email on it. It was really just meant to be an email to my friends and family in advance of what I expect to be an escalation in the panic level. But it was apparently welcome information and went viral on FB. I've decided not to edit out the swears, even though I wrote this with a much smaller audience in mind.

HI

Anonymkode: 5663d...52e

Mente: hvor er dette publisert? Og er det trygt å åpne linken? Åpner aldri ukjente linker og det er vanlig å oppi kilden i teksten 

Anonymkode: 37bf4...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mente: hvor er dette publisert? Og er det trygt å åpne linken? Åpner aldri ukjente linker og det er vanlig å oppi kilden i teksten 

Anonymkode: 37bf4...04d

Det må da være et vanskelig liv å leve? Hvis du aldri åpner ukjente linker, hvordan har det seg da at du åpnet linken til dette innlegget, for eksempel? Jeg mener, du visste jo ikke hva det sto her, hva som var bak linken til denne debatten. Hvis du aldri åpner ukjente linker, hvordan løser du da dette med google? Eller hva hvis noen du kjenner sender deg en link på epost? Ber du andre om å åpne den for deg, slik at du skal vite hva som skjuler seg bak linken?

Linken er trygg, for øvrig. Det er på google docs. De scanner alle filer for virus. At på til er det bare et dokument. I tillegg har alle andre i denne tråden allerede åpnet dokumentet og kommentert det.

Kan ikke være lett å være deg, når du aldri åpner ukjente linker.

Anonymkode: 76cb1...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det må da være et vanskelig liv å leve? Hvis du aldri åpner ukjente linker, hvordan har det seg da at du åpnet linken til dette innlegget, for eksempel? Jeg mener, du visste jo ikke hva det sto her, hva som var bak linken til denne debatten. Hvis du aldri åpner ukjente linker, hvordan løser du da dette med google? Eller hva hvis noen du kjenner sender deg en link på epost? Ber du andre om å åpne den for deg, slik at du skal vite hva som skjuler seg bak linken?

Linken er trygg, for øvrig. Det er på google docs. De scanner alle filer for virus. At på til er det bare et dokument. I tillegg har alle andre i denne tråden allerede åpnet dokumentet og kommentert det.

Kan ikke være lett å være deg, når du aldri åpner ukjente linker.

Anonymkode: 76cb1...9d5

Himmel, så teit du er

Anonymkode: af274...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...