Gå til innhold

"Vi kvinner skal ikke være hjemme og passe barn".


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke nevnt å bli motsagt - men å bli foraktet, nedsnakket, miste rettigheter osv. Selv har jeg jobbet fullt hele veien, men jeg reagerer på måten vi snakker om de som går hjemme. Og om man ser på hele diskusjonen rundt tredelingen av permisjonen er det jo tydelig at mange har et problem med dette. Å velge å gå hjemme er vel ikke et martyrium. For en del er det et ønske - i alle fall når barna er små - men i realiteten finnes muligheten ikke siden hele samfunnet i dag er bygget på at en familie har to inntekter. Slik var det ikke for 50 år siden. Det må være lov å se på om vi kan forbedre samfumnet vårt også selvom mange forbedringer er gjort.

Anonymkode: 6c04e...b02

Du får kontantstøtte for å la være å ha barna dine i barnehage. Du opparbeidet deg tilbud bed pensjonspoeng for å ta deg av dine egne barn!

Reelt sett får du plenty av goder og rettigheter selv om du velger å være hjemmeværende. Og familien kan fint klare seg på en inntekt - dersom nan legger lista lavere og feks lever slik man gjorde på 50-tallet; ingen ferier, arveklær eller hjemmesydd, mindre bolig, færre bilturer, ingen kafébesøk, ikke noen tur på kino eller o svømmehallen osv. 
 

Vil du virkelig tilbake til en tid der kvinnene ikke hadde egen inntekt, der vi ikke hadde mulighet til jobb, utdannelse, lån osv, der skilsmisse ikke bar en realitet fordi kvinnen ikke kunne forsørge seg selv, der man måtte spørre mannen om «ukepenger»??

Anonymkode: a4cc3...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er gammel nok til å huske at mødre i jobb understreket at de jobbet for å komme seg ut, ikke for å bidra selv. Er også gammel nok til å oppleve mødre som vil ha små stillinger eller aller helst ikke jobb i det hele tatt for å følge opp barna. Det som er rart er at de ofte oppfordrer døtre til utdannelse for at de skal ha mulighet til å ta andre valg enn hva de selv hadde mulighet til. Oppfatter det som en tydelig beskjed til døtrene om å ikke ta samme valg de selv gjorde.

Jeg tenker mange klarte seg bra på 50 tallet. Håper de fleste hadde menn som bidro med det kvinnen trengte av penger. Samtidig vet jeg det ikke bestandig var sånn. Egoistiske menn fantes da som nå. Menn som klaget på at kvinnen brukte penger og i mange tilfeller slet med å få husholdningspengene til å strekke til. Kvinnen var nok ofte bundet til mannen økonomisk. Den gangen fantes ikke stønader og mange måtte bare tåle. Mange av dem hevder det er lettvint i dag. Man må ikke tåle lenger. Man er likestilt på de fleste måter og man er fri til å velge bort mishandling og dårlig behandling.

Som man reder, ligger man. Valget med å være hjemmeværende kan vise seg å bli trøblete. Ikke fordi man velger hjemmetilværelsen og trives med det, men helst fordi man har en partner med egne valgmuligheter. Skilsmisse som 40 åring uten arbeidserfaring  kan bli en tøff overgang. Man stiller dessverre sist i køen. Det at man har vært en dedikert mor og ikke noe mer, gjør at arbeidsgivere sikkert stiller spørsmål med hvorfor du ikke orket, når andre orket. Valget er ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva tenker du alle enslige gjør da? De lever på en inntekt

Anonymkode: 16a16...97f

Ja. Gjør det selv. Og det er et seriøst problem mange ganger. Vi greier så vidt at barna lever et vanlig liv. Og vi bor ikke et dyrt sted. Å leve en ekstra voksenperson i tillegg på samme inntekt hadde vært direkte uansvarlig. Vi bor også i leiebolig og jeg kommer aldri til å bli i stand til å kjøpe noe eget. Det betyr en permanent usikkerhet. Har opplevd to ganger at leieboligen vi bodde i skulle pusses opp/selges så vi måtte flytte. I tillegg er det ingen mulighet for å reforhandle lån og få lavere månedsbetaling en periode f eks, eller ta opp lån med sikkerhet i boligen om noe uventet skulle skje.

Å velge å leve slik når man har et annet valg er ikke et reelt valg. 

Anonymkode: 6c04e...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får kontantstøtte for å la være å ha barna dine i barnehage. Du opparbeidet deg tilbud bed pensjonspoeng for å ta deg av dine egne barn!

Reelt sett får du plenty av goder og rettigheter selv om du velger å være hjemmeværende. Og familien kan fint klare seg på en inntekt - dersom nan legger lista lavere og feks lever slik man gjorde på 50-tallet; ingen ferier, arveklær eller hjemmesydd, mindre bolig, færre bilturer, ingen kafébesøk, ikke noen tur på kino eller o svømmehallen osv. 
 

Vil du virkelig tilbake til en tid der kvinnene ikke hadde egen inntekt, der vi ikke hadde mulighet til jobb, utdannelse, lån osv, der skilsmisse ikke bar en realitet fordi kvinnen ikke kunne forsørge seg selv, der man måtte spørre mannen om «ukepenger»??

Anonymkode: a4cc3...b6a

Nei. Og det skriver jeg veldig tydelig!

Men hvorfor denne allergien mot å se på medaljens bakside? For kvinners rolle i samfunnet i dag har også en bakside!

Anonymkode: 6c04e...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Og det skriver jeg veldig tydelig!

Men hvorfor denne allergien mot å se på medaljens bakside? For kvinners rolle i samfunnet i dag har også en bakside!

Anonymkode: 6c04e...b02

Hvilken bakside er det? Informer gjerne.

Anonymkode: a1be3...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke nevnt å bli motsagt - men å bli foraktet, nedsnakket, miste rettigheter osv. Selv har jeg jobbet fullt hele veien, men jeg reagerer på måten vi snakker om de som går hjemme. Og om man ser på hele diskusjonen rundt tredelingen av permisjonen er det jo tydelig at mange har et problem med dette. Å velge å gå hjemme er vel ikke et martyrium. For en del er det et ønske - i alle fall når barna er små - men i realiteten finnes muligheten ikke siden hele samfunnet i dag er bygget på at en familie har to inntekter. Slik var det ikke for 50 år siden. Det må være lov å se på om vi kan forbedre samfumnet vårt også selvom mange forbedringer er gjort.

Anonymkode: 6c04e...b02

Jeg kjenner ikke de folka som forakter og nedsnakker småbarnsmødre hjemme? 
Når det gjelder tredeling av permisjonen så syns jeg den bærer preg av å være millimeter-likestilling. Man tar ikke høyde for at det koster å bære fram og føde barn.  Så den regelen er jo diktet fram som kun en løsning på papiret. Der ser man jo at kvinnene tar ulønnet permisjon for å rekke å bli klare til jobb igjen... trist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.3.2020 den 11.18, Anonym bruker skrev:

Problemet nå er vel ikke at det er ulovlig å være hjemme med barna (utover de tilmålte uker), men at man blir sett ned på/sett på som snylter om man gjør det. Skikkelige kvinner går på jobb. 100%! Og sikter seg gjerne inn på en karriere med mye utfordringer. Det er prestisje i å studere videre samtidig som du jobber fullt og sjonglerer barn og familie i tillegg. Å roe ned tempoet, sette barna foran karrieren og evn gå hjemme lengre enn standarden blir sett på med forakt. 

I tillegg kan man de fleste plasser ikke eie bolig uten to fulle inntekter, og man mister jo mange rettigheter og pensjonsoppsparing om man går hjemme. Så for flertallet er det ikke et reelt valg, og det er vel det som er problemet. Jeg tenker en del flere hadde ønsket å kunne gå hjemme lengre med barna om de hadde levd i en verden hvor det var mulig. Men det er ikke mulig i dag. Å stå i full jobb er gått fra å være en ønsket mulighet til å bli et absolutt krav. 

Jeg tenker ikke det skader å bruke kvinnedagen til å anerkjenne at det er oppstått en konflikt mellom to sider av en kvinnes liv. Mange knekker nakken på forventningene om å skulle sjonglere både instinkter, barnas beste og inntjeningskrav og karriere.

Jeg ønsker ikke å gå tilbake til slik verden var med mor hjemme og far i jobb - men kanskje vi trenger å ta kontroll over hvordan vi vil verden skal utvikle seg. Ikke bare flyte med og akseptere en utvikling som setter kvinner i en ny klemme. 

Selv er jeg i full jobb og har vært det hele veien - men jeg ønsker respekt for kvinner som tør å ta et annet valg og som står for det de mener er rett. Det er et krevende valg å ta i dagens samfunn. 

Anonymkode: 6c04e...b02

100 % enig med deg

Anonymkode: 0bdd1...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2020 den 11.18, Anonym bruker skrev:

 

Selv er jeg i full jobb og har vært det hele veien - men jeg ønsker respekt for kvinner som tør å ta et annet valg og som står for det de mener er rett. 

Anonymkode: 6c04e...b02

Hvorfor mener du kvinner som velger å gå hjemme fortjener respekt, kun i egenskap av å være hjemme? Respekt er noe man gjør seg fortjent til, ikke noe man bare kan kreve.

Det gagner jo ingen andre enn den hjemmeværende kvinnen og eventuelt hennes familie om hun velger å ikke jobbe. Ikke er det spesielt krevende heller - tvert imot er det langt mer krevende å være arbeidende mamma. Som arbeidende mamma bidrar man også til fellesskapet, både gjennom skatt og gjennom den samfunnsnytten man gjør gjennom jobben.

Så hva er det hjemmeværende skal respekteres for?

Anonymkode: bd3e5...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor mener du kvinner som velger å gå hjemme fortjener respekt, kun i egenskap av å være hjemme? Respekt er noe man gjør seg fortjent til, ikke noe man bare kan kreve.

Det gagner jo ingen andre enn den hjemmeværende kvinnen og eventuelt hennes familie om hun velger å ikke jobbe. Ikke er det spesielt krevende heller - tvert imot er det langt mer krevende å være arbeidende mamma. Som arbeidende mamma bidrar man også til fellesskapet, både gjennom skatt og gjennom den samfunnsnytten man gjør gjennom jobben.

Så hva er det hjemmeværende skal respekteres for?

Anonymkode: bd3e5...0bc

Alle menneske fortenar respekt. Det er faktisk ikkje noko ein må gjere seg fortente til. Kven skal avseie den domen? Det at folk ikkje respektera kvarandre er eit mykje større problem her i verda enn at enkelte kvinner vel å vere heimeverande. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...