Gå til innhold

"Vi kvinner skal ikke være hjemme og passe barn".


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er en kvinnefiendtlig (og barnefiendtlig) holdning å si at det ikke er meningsfylt å være mamma eller å være hjemme med barn. Med mindre man har en svært interessant jobb, er det mye mer meningsfylt å være sammen med barna sine enn å være på jobb. Men sistnevnte er nødvendig for mange av oss for å få penger. Dessuten har barna godt av å være i barnehage og skole etterhvert. Men å passe på barn, eller være hjemme med barn, er meningsfylt og viktig, og alt for lavt verdsatt!

Anonymkode: aca09...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner bør ikke føme større press eller forve tning om å være hjemme med barn enn menn og det er sterkt begrenset hvor lenge staten  ør finnansiere at noen er hjemme med barn.

Anonymkode: f5767...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en kvinnefiendtlig (og barnefiendtlig) holdning å si at det ikke er meningsfylt å være mamma eller å være hjemme med barn. Med mindre man har en svært interessant jobb, er det mye mer meningsfylt å være sammen med barna sine enn å være på jobb. Men sistnevnte er nødvendig for mange av oss for å få penger. Dessuten har barna godt av å være i barnehage og skole etterhvert. Men å passe på barn, eller være hjemme med barn, er meningsfylt og viktig, og alt for lavt verdsatt!

Anonymkode: aca09...91b

Og for at velferdssamfunnet i det hele tatt skal gå rundt. 

Anonymkode: 7a7d7...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo det kvinnefrigjøringen opprinnelig handlet om.
Kvinner ville ha de samme mulighetene som menn.
De ville kunne velge å gå på skole og jobbe på lik linje og med lik lønn.

Ingenting som sa at de måtte

Anonymkode: b57ac...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Var jo det kvinnefrigjøringen opprinnelig handlet om.
Kvinner ville ha de samme mulighetene som menn.
De ville kunne velge å gå på skole og jobbe på lik linje og med lik lønn.

Ingenting som sa at de måtte

Anonymkode: b57ac...eec

Men på femtitallet kunne en familie klare seg fint med én lønn. Kjøpe bolig osv. Nå er de aller fleste avhengig av to inntekter. 

Anonymkode: aca09...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men på femtitallet kunne en familie klare seg fint med én lønn. Kjøpe bolig osv. Nå er de aller fleste avhengig av to inntekter. 

Anonymkode: aca09...91b

Er fullstendig klar over det.
Men på 50-tallet var det heller ikke unormalt at unger delte rom med hverandre og foreldrene, og "minste hadde seng i kommoden". Våre krav til bolig og standard er mye høyere enn hva som var vanlig på 50-tallet også 

Anonymkode: b57ac...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo! Det synes jeg man skal kunne velge å gjøre. 

Anonymkode: d9a99...90f

Det kan du jo velge. Du får bare ikke penger av staten for det.

Anonymkode: 628e0...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo! Det synes jeg man skal kunne velge å gjøre. 

Anonymkode: d9a99...90f

Men det er jo ingen som nekter folk det

Anonymkode: 16a16...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo! Det synes jeg man skal kunne velge å gjøre. 

Anonymkode: d9a99...90f

Då må du i sofall skrive: "en kvinne kan vere hjemme og passe barn, viss hun vil." "vi kvinner skal" er noko heilt anna som mange før oss heldigvis har kjempa hardt i mot slik at vi som alla andre menneske har rett til å velje kva vi vil fylle liva våre med. Men den kampen må alltid kjempast, opparbeidde rettar forsvinn fortvilande fort om ein ikkje passar på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, å ta seg av familien er det viktigste vi kan gjøre. 

Anonymkode: 94306...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, å ta seg av familien er det viktigste vi kan gjøre. 

Anonymkode: 94306...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Joda, å ta seg av familien er det viktigste vi kan gjøre. 

Anonymkode: 94306...b07

Hvorfor er det ikke det viktigste menn kan gjøre, mens det viktigste kvinner kan gjøre er å arbeide og skaffe familien en inntekt?

Anonymkode: 2b5fa...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig skal ikke kvinner være hjemme og passe barn. Jeg er sjeleglad for å ha en jobb, tjene egne penger, ha eget bankkort, ikke være prisgitt en mann for å overleve, tjene opp egne feriepenger og pensjon, ha rettigheter og kunne bestemme selv. 

Hva andre velger er opp til dem. Poenget er at man kan velge. 

Anonymkode: 3e07e...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt matt av slike tråder.

For det første. Hun sier at kvinner ikke BARE skal være hjemme og passe barn. Det ene ordet har faktisk veldig stor betydning!!

For det andre. Hun forteller om sin egen bakgrunn fra Pakistan og hvordan det er store forventninger til at mødrene nettopp ER bare hjemme og passer barn.

Du gikk virkelig glipp av essensen hvis du tror hun mente at kvinner ikke skal få velge. 100% misforståelse kan man vel si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bruker3 skrev:

Jeg blir helt matt av slike tråder.

For det første. Hun sier at kvinner ikke BARE skal være hjemme og passe barn. Det ene ordet har faktisk veldig stor betydning!!

For det andre. Hun forteller om sin egen bakgrunn fra Pakistan og hvordan det er store forventninger til at mødrene nettopp ER bare hjemme og passer barn.

Du gikk virkelig glipp av essensen hvis du tror hun mente at kvinner ikke skal få velge. 100% misforståelse kan man vel si

Hva er det du sikter til?

Anonymkode: 16a16...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet nå er vel ikke at det er ulovlig å være hjemme med barna (utover de tilmålte uker), men at man blir sett ned på/sett på som snylter om man gjør det. Skikkelige kvinner går på jobb. 100%! Og sikter seg gjerne inn på en karriere med mye utfordringer. Det er prestisje i å studere videre samtidig som du jobber fullt og sjonglerer barn og familie i tillegg. Å roe ned tempoet, sette barna foran karrieren og evn gå hjemme lengre enn standarden blir sett på med forakt. 

I tillegg kan man de fleste plasser ikke eie bolig uten to fulle inntekter, og man mister jo mange rettigheter og pensjonsoppsparing om man går hjemme. Så for flertallet er det ikke et reelt valg, og det er vel det som er problemet. Jeg tenker en del flere hadde ønsket å kunne gå hjemme lengre med barna om de hadde levd i en verden hvor det var mulig. Men det er ikke mulig i dag. Å stå i full jobb er gått fra å være en ønsket mulighet til å bli et absolutt krav. 

Jeg tenker ikke det skader å bruke kvinnedagen til å anerkjenne at det er oppstått en konflikt mellom to sider av en kvinnes liv. Mange knekker nakken på forventningene om å skulle sjonglere både instinkter, barnas beste og inntjeningskrav og karriere.

Jeg ønsker ikke å gå tilbake til slik verden var med mor hjemme og far i jobb - men kanskje vi trenger å ta kontroll over hvordan vi vil verden skal utvikle seg. Ikke bare flyte med og akseptere en utvikling som setter kvinner i en ny klemme. 

Selv er jeg i full jobb og har vært det hele veien - men jeg ønsker respekt for kvinner som tør å ta et annet valg og som står for det de mener er rett. Det er et krevende valg å ta i dagens samfunn. 

Anonymkode: 6c04e...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ønsker ikke å gå tilbake til slik verden var med mor hjemme og far i jobb - men kanskje vi trenger å ta kontroll over hvordan vi vil verden skal utvikle seg. Ikke bare flyte med og akseptere en utvikling som setter kvinner i en ny klemme

Hele oppblomstringen av kvinnekamp for 40 år siden kom fordi kvinner ikke kunne velge. De ville ha barn og de ville jobbe, men valget var umulig. Det er det ikke nå. Selv ikke å være hjemmeværende er umulig. Så når noen fremstiller seg som en slags heltemodige pionerer fordi de IKKE jobber, da blir jeg litt svett. Det er ikke et krevende valg. Å bli motsagt er ikke et martyrium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare være hjemme og ta deg av barn og hjem. Bare ikke forvent at staten skal betale deg for det. 

Jeg er sjeleglad jeg får gå på jobb, ha egen inntekt og ikke være avhengig av mannen. 

Anonymkode: f04ca...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men på femtitallet kunne en familie klare seg fint med én lønn. Kjøpe bolig osv. Nå er de aller fleste avhengig av to inntekter. 

Anonymkode: aca09...91b

Hvis man godtar en levestandard spm på 50-tallet klarer de fleste seg på en inntekt nå også.

Anonymkode: f5767...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan velge å være en freeloader, men man kan ikke forvente respekt for sitt valg. 

Anonymkode: a1be3...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Hele oppblomstringen av kvinnekamp for 40 år siden kom fordi kvinner ikke kunne velge. De ville ha barn og de ville jobbe, men valget var umulig. Det er det ikke nå. Selv ikke å være hjemmeværende er umulig. Så når noen fremstiller seg som en slags heltemodige pionerer fordi de IKKE jobber, da blir jeg litt svett. Det er ikke et krevende valg. Å bli motsagt er ikke et martyrium.

Jeg har ikke nevnt å bli motsagt - men å bli foraktet, nedsnakket, miste rettigheter osv. Selv har jeg jobbet fullt hele veien, men jeg reagerer på måten vi snakker om de som går hjemme. Og om man ser på hele diskusjonen rundt tredelingen av permisjonen er det jo tydelig at mange har et problem med dette. Å velge å gå hjemme er vel ikke et martyrium. For en del er det et ønske - i alle fall når barna er små - men i realiteten finnes muligheten ikke siden hele samfunnet i dag er bygget på at en familie har to inntekter. Slik var det ikke for 50 år siden. Det må være lov å se på om vi kan forbedre samfumnet vårt også selvom mange forbedringer er gjort.

Anonymkode: 6c04e...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke nevnt å bli motsagt - men å bli foraktet, nedsnakket, miste rettigheter osv. Selv har jeg jobbet fullt hele veien, men jeg reagerer på måten vi snakker om de som går hjemme. Og om man ser på hele diskusjonen rundt tredelingen av permisjonen er det jo tydelig at mange har et problem med dette. Å velge å gå hjemme er vel ikke et martyrium. For en del er det et ønske - i alle fall når barna er små - men i realiteten finnes muligheten ikke siden hele samfunnet i dag er bygget på at en familie har to inntekter. Slik var det ikke for 50 år siden. Det må være lov å se på om vi kan forbedre samfumnet vårt også selvom mange forbedringer er gjort.

Anonymkode: 6c04e...b02

Hva tenker du alle enslige gjør da? De lever på en inntekt

Anonymkode: 16a16...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viktig for både barn og mor og være sammens med andre barn og voksne også, så er vel ikke helt enig i denne

Anonymkode: 5fb18...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...