Gå til innhold

Om arv og uenige ektefeller

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skal hun tvinges til å bruke pengene sine på den, da? Om mannen må kjøpe ut søsknene og at han for å gjøre det må bruke av felles sparepenger eller ta opp lån med pant i felles bolig. Skal hun bare gå med på det?

Anonymkode: e70ed...ddb

Hvis hytten er gjeldfri, så har han pant i den og trenger ikke pant i felles bolig, mannen kan ta opp lån akkurat som han vil. 

Anonymkode: cac12...7eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke begeistret for hytteliv generelt, jeg er glad i fasiliteter som innlagt vann og tilgang til internett. Kall meg gjerne fisefin, men ikke alle trives med kaggetoalett og null mulighet til å dusje. I tillegg kommer en seg bare dit med båt og jeg blir sjøsyk, og det er 1,5 time å kjøre til båtplassen på smale veier som jeg ikke er trygg på. Selve hytten er grei nok, det er ikke noe å gjøre på der. Ingen turmuligheter, men kommer seg ikke dit på vinterstid, kun fiske som aktivitet. Men om man ikke blir sjøsyk og liker fiske er nok hytten super, jeg vet at mange elsker slike steder. 

HI

Anonymkode: c733c...d57

Høres ikke ut som en hytte til 2 mill... Hvor i alle dager får man så mye for en slik hytte? 

Anonymkode: 0ed14...6e4

Skrevet

Jeg stusset også på prisen, slik du beskriver hytten kan den umulig være verdt 2 mill.

Ellers kan du si nei til å bruke felles midler på hytten, men du kan ikke blande deg i hva mannen arver eller ikke.

Anonymkode: e9685...a3b

Skrevet

Jeg er ikke begeistret for hytteliv generelt, jeg er glad i fasiliteter som innlagt vann og tilgang til internett. Kall meg gjerne fisefin, men ikke alle trives med kaggetoalett og null mulighet til å dusje. I tillegg kommer en seg bare dit med båt og jeg blir sjøsyk, og det er 1,5 time å kjøre til båtplassen på smale veier som jeg ikke er trygg på. Selve hytten er grei nok, det er ikke noe å gjøre på der. Ingen turmuligheter, men kommer seg ikke dit på vinterstid, kun fiske som aktivitet. Men om man ikke blir sjøsyk og liker fiske er nok hytten super, jeg vet at mange elsker slike steder. 

HI

Du er vanskelig. Installasjon av bad og vann er relativt enkelt. 1,5 time er ikke langt, og må du i båt og blir dårlig får du plaster bak øret. Og 4G er det helt sikkert, så har du nett. Det er uansett sånn at om han vil bruke sin arv på det er det ikke din business. Arv er særeie.

Anonymkode: a0d69...40c

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres ikke ut som en hytte til 2 mill... Hvor i alle dager får man så mye for en slik hytte? 

Anonymkode: 0ed14...6e4

Mulig jeg svartmaler litt fordi jeg ikke trives 😅 Nabohytten, som er mindre og ellers lik, gikk for 1,8-1,9 mill for er års tid siden, husker ikke helt nøyaktig, men det var rett under 2 mill.

HI

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er vanskelig. Installasjon av bad og vann er relativt enkelt. 1,5 time er ikke langt, og må du i båt og blir dårlig får du plaster bak øret. Og 4G er det helt sikkert, så har du nett. Det er uansett sånn at om han vil bruke sin arv på det er det ikke din business. Arv er særeie.

Anonymkode: a0d69...40c

Ja, for jeg har ikke prøvd ut ting mot sjøsyke, liksom? Men joda, jeg er sikkert vanskelig. Det er ikke et sted jeg liker meg og jeg har null interesse av å tilbringe tid et sted jeg mistrives. Jeg prøvde virkelig over flere år, men til slutt orket jeg bare ikke å late som lenger. Mannen har rett til å bestemme over sin arv, men jeg har også rett til å bruke min tid på steder jeg trives. 

HI

Skrevet

Min far arvet hytta til mine besteforeldre. Gan har ordnet et testamentet der ved hans og mors bortgang vil jeg og min søster ved evt utkjøp bare betale hva hytta er verdt, dvs ikke inkludert tomt. 

Hytte med tomt er verdt ca 6-7 mil. 

Anonymkode: 32a2f...bee

Skrevet

Jeg tror det lureste du gjør, Hi, er å bare la dette ligge. Dine svigerforeldre kan leve i mange år fremdeles, og da har det ingen hensikt å lage en konflikt ut av dette med din mann nå og i årene som kommer.

Hvis det blir slik at dine svigerforeldre ikke greier å vedlikeholde hytten lenger og den forfaller, da bør jo søsknene diskutere dette sammen med foreldrene, hva som bør gjøres videre, hvem som skal ta ansvar for den osv. Da kan du heller si hva du mener når den dagen kommer, men også da - vær forsiktig med å blande deg for mye, for det kan lett bli konflikt mellom din mann og de andre om du presser ham for hardt, og det er det ikke verdt.

Så får du og mannen heller ta en separat diskusjon om felles økonomi den dagen også, men forsøke å holde dere saklig til deres felles økonomi og forsøke å være løsningsorientert mtp. hva som er viktig for dere begge to.

Anonymkode: b7793...c55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...