Gå til innhold

Om arv og uenige ektefeller


Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigers begynner å bli gamle og det gjorde at mannen og jeg diskuterte en sak hvor det viser seg at vi er helt uenig i forhold til arv. Det gjelder en hytte de eier og som vil gå i arv til mannen og hans to søsken. De andre har hver sine hytter og kommer garantert ikke til å ville overta svigers sin. Vi har ikke hytte, og mannen mener derfor at vi kan overta den og kjøpe ut de andre. Det vil bli dyrt, og er ikke noe jeg ønsker, jeg mener at hytten må selges når den tid kommer. 

Nå har det seg sånn at jeg har i flere år prøvd å like hytten, men har til slutt gitt opp. Jeg vantrives enormt der og har ikke vært med de siste 10 årene. Generelt liker jeg ikke hytteliv. Men, mannen vil heller ikke være der, verken alene eller alene med ungene, for det er kjedelig. De siste årene har han kun vært der en gang i året, når resten av familien er der, ellers blir det aldri noe til, enten fordi ingen andre kan og det er kjedelig, han har ikke tid, været er stygt, han orker ikke osv. Så selv om jeg forstår affeksjonsverdien, så går det ikke an å overta en hytte, med masse økonomisk tap i tillegg, når den ikke vil bli brukt. Hadde han brukt hytten mye og ungene elsket å være der hadde det vært noe annet, selv om jeg vantrives der, men ungene gidder jo heller ikke å være på hytten lenger nå som de er begynt å bli store.

Så nå lurer jeg vel egentlig mest på om jeg har noen rettigheter her dersom han ikke tar til fornuft. Kan han virkelig bruke våre penger og belaste vår felles økonomi med å kjøpe ut søsken, eller må jeg også være enig?

Anonymkode: c733c...d57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan ikke bruke deres penger, men om verdien i boet etter foreldrene er stort nok er det ikke sikkert han trenger det. Arver han den er den hans, og ikke noe du har noen «rett» til å mene noe om. Må han kjøpe den er den ikke bare hans arv.

Skrevet
Akkurat nå, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Han kan ikke bruke deres penger, men om verdien i boet etter foreldrene er stort nok er det ikke sikkert han trenger det. Arver han den er den hans, og ikke noe du har noen «rett» til å mene noe om. Må han kjøpe den er den ikke bare hans arv.

Han må vel kjøpe ut søsken, må han ikke? Hytten er ikke belånt. 

HI

Anonymkode: c733c...d57

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han må vel kjøpe ut søsken, må han ikke? Hytten er ikke belånt. 

HI

Anonymkode: c733c...d57

Jo det må han, men han arver kanskje verdier nok til å gjøre det? 

Hva tar svigerforeldrene dine ellers av verdier? Hus, penger på bok og andre verdier skal jo også inn i et arveoppgjør, og da kan totalen til din mann bli stor nok til at han han betale ut sine søsken og beholde hytten. 

Det kommer jo an på verdien av alt sammen. Og huset deres er verdt 2 mill og hytten 1 mill kan jo mannen din arve hytten og de to søsknene huset. 

Anonymkode: 0ed14...6e4

Skrevet

Han trenger ikke din tillatelse til å ta opp et privat lån. Men han kan ikke ta pant i deres eiendom f. Eks hus uten din tilatelse. 

Dine svigers har sikkert hus ect også. Dersom de bli solgt kan han også bruke "sin" del av arven til å kjøpe ut sine søsken av hytta. 

Første en må gjøre er vel å få hytta takstet? 

 

 

Anonymkode: 32a2f...bee

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Han trenger ikke din tillatelse til å ta opp et privat lån. Men han kan ikke ta pant i deres eiendom f. Eks hus uten din tilatelse. 

Dine svigers har sikkert hus ect også. Dersom de bli solgt kan han også bruke "sin" del av arven til å kjøpe ut sine søsken av hytta. 

Første en må gjøre er vel å få hytta takstet? 

 

 

Anonymkode: 32a2f...bee

Leiligheten er belånt, men jeg vet ikke hvor mye. Hytten er nok verd en del, jeg vil tippe minst 2 mill. Helt greit om det er nok arveoppgjør ellers sånn sett til å kjøpe ut søsken, jeg ønsker bare ikke at vi må ta opp lån felles.

Det beste er jo om svigers selv selger hytten når de ikke lenger klarer å ta vare på den, da slipper vi hele konflikten når den tid kommer.

HI

Anonymkode: c733c...d57

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han må vel kjøpe ut søsken, må han ikke? Hytten er ikke belånt. 

HI

Anonymkode: c733c...d57

Ikke nødvendigvis.
Regner med at svigerforeldrene bor et sted også.
Kan hende at han får hytten, og mindre av pengene etter salget av bostedet deres også.
På den måten vil ikke deres felles økonomi bli berørt

Anonymkode: 3b19f...656

Skrevet

Hvis han beholder en hytte som han ikke bruker og som du ikke vil være på, så står du i alle fall fritt til å bruke din arv på noe som kun gagner deg selv.

Anonymkode: e70da...80c

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leiligheten er belånt, men jeg vet ikke hvor mye. Hytten er nok verd en del, jeg vil tippe minst 2 mill. Helt greit om det er nok arveoppgjør ellers sånn sett til å kjøpe ut søsken, jeg ønsker bare ikke at vi må ta opp lån felles.

Det beste er jo om svigers selv selger hytten når de ikke lenger klarer å ta vare på den, da slipper vi hele konflikten når den tid kommer.

HI

Anonymkode: c733c...d57

Du kan jo ikke mene at de skal selge en hytte fordi du ikke liker den? 

Anonymkode: a0d69...40c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo ikke mene at de skal selge en hytte fordi du ikke liker den? 

Anonymkode: a0d69...40c

Skal hun tvinges til å bruke pengene sine på den, da? Om mannen må kjøpe ut søsknene og at han for å gjøre det må bruke av felles sparepenger eller ta opp lån med pant i felles bolig. Skal hun bare gå med på det?

Anonymkode: e70ed...ddb

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo ikke mene at de skal selge en hytte fordi du ikke liker den? 

Anonymkode: a0d69...40c

Hun mener vel strengt tatt at de skal selge hytta fordi verken mannen eller søsknene hans bruker den? Skal han potensielt ta opp lån for å finansiere en hytte som ikke blir brukt?

Anonymkode: e70da...80c

Skrevet

Foreløpig er vigerforeldrene done i live. I tillegg kan det hende søsknene til mannen vil ha den når den tid kommer. Det er mange som har mer enn en hytte og kanskje har de barn som vil ha den eller de vil heller selge sin hytte. Det er jo heller ikke sikkert det blir noen arv på mange, mange år. Svigerforeldrene dine kan jo til og med bestemme seg for å bruke opp midlene.

Som svigerdatter er ikke dette noe du bør blande deg i.  Det eneste måtte være å foreslå for mannen at dere oppretter hver deres sparekonto der dere setter av penger til dere selv. Sparer dere nok kan mannen bruke de pengene hvis det blir aktuelt å kjøpe ut søsken.

Anonymkode: fbbd7...46d

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo ikke mene at de skal selge en hytte fordi du ikke liker den? 

Anonymkode: a0d69...40c

Jo, det var akkurat det jeg mente 🙄

Alvorlig talt, selvfølgelig skal de ikke selge fordi jeg ikke liker hytten. Men de klarer så vidt å vedlikeholde den nå, og det er nok ikke mer enn et par år til de ikke klarer det lenger. Siden to av barna ikke vil overta hytten uansett fordi de har egne, må en av to ting skje. Alle søsken må trå til og hjelpe med vedlikehold, eller bare mannen, fram til de faller fra. Eller de må selge. Jeg håpet at valget deres faller på å selge.

HI

Anonymkode: c733c...d57

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det var akkurat det jeg mente 🙄

Alvorlig talt, selvfølgelig skal de ikke selge fordi jeg ikke liker hytten. Men de klarer så vidt å vedlikeholde den nå, og det er nok ikke mer enn et par år til de ikke klarer det lenger. Siden to av barna ikke vil overta hytten uansett fordi de har egne, må en av to ting skje. Alle søsken må trå til og hjelpe med vedlikehold, eller bare mannen, fram til de faller fra. Eller de må selge. Jeg håpet at valget deres faller på å selge.

HI

Anonymkode: c733c...d57

Ligg lavt. Ikke bland deg i dette. Hytta kan sikkert stå i noen år uten særlig vedlikehold også. 

Anonymkode: fbbd7...46d

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Foreløpig er vigerforeldrene done i live. I tillegg kan det hende søsknene til mannen vil ha den når den tid kommer. Det er mange som har mer enn en hytte og kanskje har de barn som vil ha den eller de vil heller selge sin hytte. Det er jo heller ikke sikkert det blir noen arv på mange, mange år. Svigerforeldrene dine kan jo til og med bestemme seg for å bruke opp midlene.

Som svigerdatter er ikke dette noe du bør blande deg i.  Det eneste måtte være å foreslå for mannen at dere oppretter hver deres sparekonto der dere setter av penger til dere selv. Sparer dere nok kan mannen bruke de pengene hvis det blir aktuelt å kjøpe ut søsken.

Anonymkode: fbbd7...46d

Etter 25 års samliv og planer om å tilbringe resten av livet med mannen min, så synes jeg at jeg må ha lov å ytre meg om hva jeg tenker rundt noe som påvirker oss begge så mye. En ting er selve hytten og utkjøp av søsken, men den må jo deretter vedlikeholdes og brukes, noe som også krever mye tid og penger. Og det skal jeg ikke blande meg inn i? Altså, hvilket forhold er du i?

Uansett, det er som du sier. Mye kan skje, og forhåpentligvis lever svigers i mange år enda. Og det håper jeg fordi de er skjønne mennesker som jeg er glad i altså, ikke pga. hytten. 

HI

Anonymkode: c733c...d57

Skrevet

Du må jo da nesten bare spørre han hvorfor han vil overta hytta, når han egentlig ikke vil bruke den? Det kan jo hende han gjerne vil ha den som affeksjonsverdi, og at han tenker han vil komme til å like seg der bedre når han eventuelt eier den alene. Hovedregelen er ellers: Arv er en sak mellom søsken. All erfaring viser at det ofte oppstår  bråk når svigerbarn blander seg inn. 
Men jeg skjønner at du kan være redd for at det skal gå ut over deg også økonomisk. Foreløpig er det dine svigerforeldre som eier hytta. Prøv å ikke tenkt alt for mye på dette enda. Det er dessuten, som flere nevner her oppe, også gjerne noe i boet til den man arver som kan brukes til å betale ned eventuell gjeld. 

Anonymkode: 89712...566

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må jo da nesten bare spørre han hvorfor han vil overta hytta, når han egentlig ikke vil bruke den? Det kan jo hende han gjerne vil ha den som affeksjonsverdi, og at han tenker han vil komme til å like seg der bedre når han eventuelt eier den alene. Hovedregelen er ellers: Arv er en sak mellom søsken. All erfaring viser at det ofte oppstår  bråk når svigerbarn blander seg inn. 
Men jeg skjønner at du kan være redd for at det skal gå ut over deg også økonomisk. Foreløpig er det dine svigerforeldre som eier hytta. Prøv å ikke tenkt alt for mye på dette enda. Det er dessuten, som flere nevner her oppe, også gjerne noe i boet til den man arver som kan brukes til å betale ned eventuell gjeld. 

Anonymkode: 89712...566

Jeg har spurt, og han mener at det kan jo være våre barn vil ha den etter hvert. Men de gidder jo ikke å være der nå en gang. Men joda, jeg skal la dette ligge nå til det blir aktuelt på ordentlig. 

HI

Anonymkode: c733c...d57

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg har spurt, og han mener at det kan jo være våre barn vil ha den etter hvert. Men de gidder jo ikke å være der nå en gang. Men joda, jeg skal la dette ligge nå til det blir aktuelt på ordentlig. 

HI

Anonymkode: c733c...d57

De vil ikke være der NÅ. Det kan endre seg når de blir voksne.

Eiendom er som regel mer verdt enn penger. Og vanskeligere å anskaffe. For dine barn kan det bli vanskelig å kjøpe en hytte

Anonymkode: 1a8e8...0c9

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De vil ikke være der NÅ. Det kan endre seg når de blir voksne.

Eiendom er som regel mer verdt enn penger. Og vanskeligere å anskaffe. For dine barn kan det bli vanskelig å kjøpe en hytte

Anonymkode: 1a8e8...0c9

Ja, enig. Det er som regel bra å investere i eiendom. En hytte kan jo dessuten også leies ut

Anonymkode: 89712...566

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har spurt, og han mener at det kan jo være våre barn vil ha den etter hvert. Men de gidder jo ikke å være der nå en gang. Men joda, jeg skal la dette ligge nå til det blir aktuelt på ordentlig. 

HI

Anonymkode: c733c...d57

Lite spørsmål som er litt på siden av det du spør om.
Hvorfor gidder du ikke å være der?

Dersom dere arver den hytta vil jo du kunne legge ditt personlige preg på den.
Gjøre den koselig slik at du liker deg der, ordne til å uteplassen og hagen.
Få deres ting inne, bytte ut møblene, male, legge inn nett +++

Mye som kan gjøres for at du kan like å være der

Anonymkode: 3b19f...656

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De vil ikke være der NÅ. Det kan endre seg når de blir voksne.

Eiendom er som regel mer verdt enn penger. Og vanskeligere å anskaffe. For dine barn kan det bli vanskelig å kjøpe en hytte

Anonymkode: 1a8e8...0c9

To av dem er voksne, men greit nok. Uansett vil det være et stort ansvar å vedlikeholde hytten, og jeg er mildt sagt lite interessert i å ha et sånt ansvar. Selv om det er mannen sitt ansvar, vil det berøre samlivet vårt ganske mye.

HI

Anonymkode: c733c...d57

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

To av dem er voksne, men greit nok. Uansett vil det være et stort ansvar å vedlikeholde hytten, og jeg er mildt sagt lite interessert i å ha et sånt ansvar. Selv om det er mannen sitt ansvar, vil det berøre samlivet vårt ganske mye.

HI

Anonymkode: c733c...d57

Det er i tilfelle hans arv etter hans foreldre, jeg kan ikke forstå at du skal ha så mye å bebreide ham. Han arver, det er særeie. Om så han lar den falle ned.

Anonymkode: a0d69...40c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Lite spørsmål som er litt på siden av det du spør om.
Hvorfor gidder du ikke å være der?

Dersom dere arver den hytta vil jo du kunne legge ditt personlige preg på den.
Gjøre den koselig slik at du liker deg der, ordne til å uteplassen og hagen.
Få deres ting inne, bytte ut møblene, male, legge inn nett +++

Mye som kan gjøres for at du kan like å være der

Anonymkode: 3b19f...656

Jeg er ikke begeistret for hytteliv generelt, jeg er glad i fasiliteter som innlagt vann og tilgang til internett. Kall meg gjerne fisefin, men ikke alle trives med kaggetoalett og null mulighet til å dusje. I tillegg kommer en seg bare dit med båt og jeg blir sjøsyk, og det er 1,5 time å kjøre til båtplassen på smale veier som jeg ikke er trygg på. Selve hytten er grei nok, det er ikke noe å gjøre på der. Ingen turmuligheter, men kommer seg ikke dit på vinterstid, kun fiske som aktivitet. Men om man ikke blir sjøsyk og liker fiske er nok hytten super, jeg vet at mange elsker slike steder. 

HI

Anonymkode: c733c...d57

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er i tilfelle hans arv etter hans foreldre, jeg kan ikke forstå at du skal ha så mye å bebreide ham. Han arver, det er særeie. Om så han lar den falle ned.

Anonymkode: a0d69...40c

Ikke bebreide, men jeg er bekymret for tid og penger som vil gå til vedlikehold og at dette vil ende opp som noe vi vil krangle over. Han kommer aldri til å la den forfalle, det har han ikke samvittighet til, og det ønsker jo ikke jeg heller, men det vil være bedre å selge den til noen som faktisk vil trives der. Så kan han/vi heller eventuelt kjøpe en annen hytte som hele familien vil ha glede av hvis det er hytte i seg selv som er viktig, men da bør det jo være et sted jeg og barna trives også.

HI

Anonymkode: c733c...d57

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etter 25 års samliv og planer om å tilbringe resten av livet med mannen min, så synes jeg at jeg må ha lov å ytre meg om hva jeg tenker rundt noe som påvirker oss begge så mye. En ting er selve hytten og utkjøp av søsken, men den må jo deretter vedlikeholdes og brukes, noe som også krever mye tid og penger. Og det skal jeg ikke blande meg inn i? Altså, hvilket forhold er du i?

Uansett, det er som du sier. Mye kan skje, og forhåpentligvis lever svigers i mange år enda. Og det håper jeg fordi de er skjønne mennesker som jeg er glad i altså, ikke pga. hytten. 

HI

Anonymkode: c733c...d57

Når den tid kommer at arv blir aktuelt, det kan være mange tiår til, bør dere snakke sammen om hva dere ønsker, men du som svigerdatter bør ikke si noe som helst om fremtidig arv nå.

Anonymkode: fbbd7...46d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...