Anonym bruker Skrevet 5. mars 2020 #1 Skrevet 5. mars 2020 Jeg føler meg hjelpeløs og udugelig når jeg tenker på båtflyktningene og menneskene som bor i flyktningleirer. Og jeg ønsker å hjelpe på en eller annen måte, men når jeg forsøker å finne ut hvordan - så er det en jungel man må navigere seg igjennom. Det finnes vel ingen fasitsvar her. Men jeg ønsker å bidra på best mulig måte - fremfor å gi penger til useriøse organisasjoner. Så kommer spørsmålet om én av tingene man kan gjøre er å donere klær/bleier/o.l., eller om det ville vært best å selge disse (i Norge) for heller å gi penger? Jeg beundrer de frivillige som ofrer sitt eget "vel og ve" for å reise til de utsatte områdene og hjelpe, men jeg har selv mann og barn som jeg ikke kan forlate. Likevel tenker jeg at man kan gjøre noe, om så det bare vil gjøre en forskjell for ett lite barn eller én fortvilet forelder. Noen som kan dele erfaringer, forslag eller tanker rundt dette? Anonymkode: 59749...e66
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2020 #2 Skrevet 5. mars 2020 Dråpen i havet eller Leger uten grenser er vel bra organisasjoner, der man er ganske sikker på at pengene man gir blir vel anvendt. Anonymkode: defd7...f19
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2020 #3 Skrevet 5. mars 2020 Norsk folkehjelp er en trygg Org, jeg støtter alltid dem: https://www.folkehjelp.no/Stoett-oss/Kriseaksjoner/Stoett-Syrias-flyktninger Anonymkode: 52c89...1a5
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2020 #4 Skrevet 5. mars 2020 Jeg støtter mine egne først jeg. Nok av familier, barn etc som trenger vår hjelp her hjemme. Da kan jeg gjøre en stor forskjell👍 Anonymkode: 39d2c...3f7
Gjest Antarctica Skrevet 5. mars 2020 #5 Skrevet 5. mars 2020 (endret) 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg føler meg hjelpeløs og udugelig når jeg tenker på båtflyktningene og menneskene som bor i flyktningleirer. Og jeg ønsker å hjelpe på en eller annen måte, men når jeg forsøker å finne ut hvordan - så er det en jungel man må navigere seg igjennom. Det finnes vel ingen fasitsvar her. Men jeg ønsker å bidra på best mulig måte - fremfor å gi penger til useriøse organisasjoner. Så kommer spørsmålet om én av tingene man kan gjøre er å donere klær/bleier/o.l., eller om det ville vært best å selge disse (i Norge) for heller å gi penger? Jeg beundrer de frivillige som ofrer sitt eget "vel og ve" for å reise til de utsatte områdene og hjelpe, men jeg har selv mann og barn som jeg ikke kan forlate. Likevel tenker jeg at man kan gjøre noe, om så det bare vil gjøre en forskjell for ett lite barn eller én fortvilet forelder. Noen som kan dele erfaringer, forslag eller tanker rundt dette? Anonymkode: 59749...e66 Dråpen i havet, Leger uten grenser, Redd Barna, Røde Kors, Flyktninghjelpen og Norsk Folkehjelp. Dette er store og proffe organisasjoner som vet hva de gjør og får hjelpen fram. Doner dit. Endret 5. mars 2020 av Pashla
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #6 Skrevet 6. mars 2020 Jeg skjønner hva du mener. Dessverre tror jeg ikke server så mye å gjøre annet enn å donere nå. Hjelpearbeidere blir evakuert, og det er store opptøyer. Et stort lager med utstyr til flyktninger og lokalbefolkning ble nylig påtent, og frivillige bokstavelig talt kjeppjaget. Det er ikke vanskelig å forstå grekernes frustrasjon heller, men dette er blitt en trykkoker som må løses politisk. Detter hjerteskjærende å lese hvordan flyktningene, og spesielt barna, har det i leirene. Og til deg som snakker om «våre egne»: hva definerer du egentlig som våre egne? Går det på etnisitet? Språk? Hudfarge? Geografi? Disse er akkurat like mye våre medmennesker som naboene våre er det. Keg sier ikke at det ikke finnes mennesker som har det vondt i Norge (selv om nøden neppe kan sammenlignes sett bort fra barn som vokser opp med vold og rus), men man kan også tenkte to tanker samtidig. Det som skjer i og rundt disse leirene er kriser så store at vi bommullsinnpakkede nordmenn knapt kan fatte det. Anonymkode: 5be48...23b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #7 Skrevet 6. mars 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg støtter mine egne først jeg. Nok av familier, barn etc som trenger vår hjelp her hjemme. Da kan jeg gjøre en stor forskjell👍 Anonymkode: 39d2c...3f7 Jeg er enig i denne 🙂 Anonymkode: 7a5d6...41b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #8 Skrevet 6. mars 2020 Dette er fra Leger uten grenser sin Facebook-side. Det er umulig å ikke bli påvirket. Disse barna lever under umenneskelige forhold. Hvis hvert europeiske land tar inn 70 barn vil Moira-leiren være tømt for barn. Det haser så veldig, når vi vet hvor viktige de første årene av et barns liv er. De lever i håpløshet. I smerte, sykdom, vold, resignasjon, og uten tegn til fremtid. Ingen barn skal ha det slik! Anonymkode: 5be48...23b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #9 Skrevet 6. mars 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner hva du mener. Dessverre tror jeg ikke server så mye å gjøre annet enn å donere nå. Hjelpearbeidere blir evakuert, og det er store opptøyer. Et stort lager med utstyr til flyktninger og lokalbefolkning ble nylig påtent, og frivillige bokstavelig talt kjeppjaget. Det er ikke vanskelig å forstå grekernes frustrasjon heller, men dette er blitt en trykkoker som må løses politisk. Detter hjerteskjærende å lese hvordan flyktningene, og spesielt barna, har det i leirene. Og til deg som snakker om «våre egne»: hva definerer du egentlig som våre egne? Går det på etnisitet? Språk? Hudfarge? Geografi? Disse er akkurat like mye våre medmennesker som naboene våre er det. Keg sier ikke at det ikke finnes mennesker som har det vondt i Norge (selv om nøden neppe kan sammenlignes sett bort fra barn som vokser opp med vold og rus), men man kan også tenkte to tanker samtidig. Det som skjer i og rundt disse leirene er kriser så store at vi bommullsinnpakkede nordmenn knapt kan fatte det. Anonymkode: 5be48...23b Mennesker som bor i Norge, dvs all etnisitet👍 Jeg hjelper to jenter og hennes mor, samt organisasjoner som gir til barnefamilier i NORGE. Dette gir meg mye mer, samt at jeg kan se hva dette gjør med en familie, jeg vet hvor pengene mine går. Anonymkode: 39d2c...3f7
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #10 Skrevet 6. mars 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette er fra Leger uten grenser sin Facebook-side. Det er umulig å ikke bli påvirket. Disse barna lever under umenneskelige forhold. Hvis hvert europeiske land tar inn 70 barn vil Moira-leiren være tømt for barn. Det haser så veldig, når vi vet hvor viktige de første årene av et barns liv er. De lever i håpløshet. I smerte, sykdom, vold, resignasjon, og uten tegn til fremtid. Ingen barn skal ha det slik! Anonymkode: 5be48...23b To åring som biter seg utifra betingelsene de lever i? Beklager, men en to åring? Anonymkode: 39d2c...3f7
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #11 Skrevet 6. mars 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette er fra Leger uten grenser sin Facebook-side. Det er umulig å ikke bli påvirket. Disse barna lever under umenneskelige forhold. Hvis hvert europeiske land tar inn 70 barn vil Moira-leiren være tømt for barn. Det haser så veldig, når vi vet hvor viktige de første årene av et barns liv er. De lever i håpløshet. I smerte, sykdom, vold, resignasjon, og uten tegn til fremtid. Ingen barn skal ha det slik! Anonymkode: 5be48...23b Spiser så lite de kan for å unngå å gå på do? Barn? Anonymkode: 39d2c...3f7
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #12 Skrevet 6. mars 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: To åring som biter seg utifra betingelsene de lever i? Beklager, men en to åring? Anonymkode: 39d2c...3f7 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spiser så lite de kan for å unngå å gå på do? Barn? Anonymkode: 39d2c...3f7 Ja, så jævlig har de det. Det er mange videoer og vitnebeskrivelser som ligger ute og forklarer hvordan barn smeller hodet i bakken og river ut sitt eget hår. Man kan bare tenke seg hvor skadet de blir psykisk av å vokse opp slik. Disse barna må snarest evakueres fra leirene. Vi har ikke en dag å miste. Anonymkode: 5be48...23b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #13 Skrevet 6. mars 2020 Hva med å invitere hjem noen av våres nye landsmenn? Hvorfor ikke hjelpe de som alt er kommet til Norge med å bli bedre integrert? Inviter med barna til nye landsmenn på skitur eller en tur ut i marka. Vær litt obs på at mange av bildene av gråtende barn du får servert nå er gamle bilder fra f.eks. 2015 og de som reiser fra Tyrkia nå har bodd lenge i Istanbul men blir brukt som en brikke i et spill for å presse EU til å delta i Tyrkia sin krigføring i Syria. Dette er folk fra Somalia, Iran, Afghanistan osv. og flere av de har alt blitt sendt til sine hjemland etter avslag på asylsøknader, men har valgt å prøve å komme seg til Europa igjen. Gi penger til organisasjoner som hjelper med å bygge opp igjen landene som er rasert av krig, slik at de ser at de kan få en fremtid der. Anonymkode: c351c...1f3
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #14 Skrevet 6. mars 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva med å invitere hjem noen av våres nye landsmenn? Hvorfor ikke hjelpe de som alt er kommet til Norge med å bli bedre integrert? Inviter med barna til nye landsmenn på skitur eller en tur ut i marka. Vær litt obs på at mange av bildene av gråtende barn du får servert nå er gamle bilder fra f.eks. 2015 og de som reiser fra Tyrkia nå har bodd lenge i Istanbul men blir brukt som en brikke i et spill for å presse EU til å delta i Tyrkia sin krigføring i Syria. Dette er folk fra Somalia, Iran, Afghanistan osv. og flere av de har alt blitt sendt til sine hjemland etter avslag på asylsøknader, men har valgt å prøve å komme seg til Europa igjen. Gi penger til organisasjoner som hjelper med å bygge opp igjen landene som er rasert av krig, slik at de ser at de kan få en fremtid der. Anonymkode: c351c...1f3 Det er kjempefint å hjelpe med integrering i nærområdet. Det som skjer i Moira er en humanitær katastrofe som må løses politisk. Det vi som enkeltmennesker kan gjøre er å legge press på styresmaktene og bidra men å spre informasjon om forholdene disse desperate menneskene lever under. Anonymkode: 5be48...23b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #15 Skrevet 6. mars 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er kjempefint å hjelpe med integrering i nærområdet. Det som skjer i Moira er en humanitær katastrofe som må løses politisk. Det vi som enkeltmennesker kan gjøre er å legge press på styresmaktene og bidra men å spre informasjon om forholdene disse desperate menneskene lever under. Anonymkode: 5be48...23b Så du synes Norge bør ta imot la oss si 300.000 migranter? For det sitter 4 millioner i Tyrkia og venter på å komme til Europa igjen. Hva med barn som sulter i Afrika som ikke får noe skriverier i media lenger fordi det er blitt så "vanlig"? Det vi bør hjelpe til med er at de får en rask behandling av sine saker og at de som ikke er reelle flyktninger blir sendt til sine respektive hjemland. Norge skal jo sende ned senger, materiell og penger så en del vil jo få hjelp der. Så hjelp heller til med at det blir bygget skoler og laget arbeidsplasser i fattige land og land som har vært rammet av krig. Anonymkode: c351c...1f3
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #16 Skrevet 6. mars 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du synes Norge bør ta imot la oss si 300.000 migranter? For det sitter 4 millioner i Tyrkia og venter på å komme til Europa igjen. Hva med barn som sulter i Afrika som ikke får noe skriverier i media lenger fordi det er blitt så "vanlig"? Det vi bør hjelpe til med er at de får en rask behandling av sine saker og at de som ikke er reelle flyktninger blir sendt til sine respektive hjemland. Norge skal jo sende ned senger, materiell og penger så en del vil jo få hjelp der. Så hjelp heller til med at det blir bygget skoler og laget arbeidsplasser i fattige land og land som har vært rammet av krig. Anonymkode: c351c...1f3 Som jeg skrev lengre oppe synes jeg i alle fall vi skal ta imot 70 barn, slik at vi, sammen med andre europeiske land, kan bidra til å få disse barna ut fra Moria. De har rett på en fremtid fri fra frykt og selvskading. Dette er en sak som haster veldig nå. Anonymkode: 5be48...23b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #17 Skrevet 6. mars 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Som jeg skrev lengre oppe synes jeg i alle fall vi skal ta imot 70 barn, slik at vi, sammen med andre europeiske land, kan bidra til å få disse barna ut fra Moria. De har rett på en fremtid fri fra frykt og selvskading. Dette er en sak som haster veldig nå. Anonymkode: 5be48...23b Ta i mot barna? Hvor skal desse plasseres? Allerede spreng i forsterhjem. Skal de plasseres i enda en oppsamlingsleir? Anonymkode: 568bd...ce2
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #18 Skrevet 6. mars 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ta i mot barna? Hvor skal desse plasseres? Allerede spreng i forsterhjem. Skal de plasseres i enda en oppsamlingsleir? Anonymkode: 568bd...ce2 Foreldrene må selvfølgelig bli med. De foreldreløse må barnevernet finne en løsning for. De kommer til å trenge sterk psykologisk oppfølging etter å ha vokst opp over helvete. Dette haster! Anonymkode: 5be48...23b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #19 Skrevet 6. mars 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, så jævlig har de det. Det er mange videoer og vitnebeskrivelser som ligger ute og forklarer hvordan barn smeller hodet i bakken og river ut sitt eget hår. Man kan bare tenke seg hvor skadet de blir psykisk av å vokse opp slik. Disse barna må snarest evakueres fra leirene. Vi har ikke en dag å miste. Anonymkode: 5be48...23b Nei vet du hva de 2 åringene kan fsktisk ikke tenke at nå lar jeg være å spise for da slipper jeg diare eller at den biter seg utifra betingelsene den lever i? Jeg mener st de selvfølgelig trenger hjelp, men de har det fsktisk ikke så ille. De har klær, mat, telt og flere som hjelper. Anonymkode: 39d2c...3f7
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #20 Skrevet 6. mars 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er kjempefint å hjelpe med integrering i nærområdet. Det som skjer i Moira er en humanitær katastrofe som må løses politisk. Det vi som enkeltmennesker kan gjøre er å legge press på styresmaktene og bidra men å spre informasjon om forholdene disse desperate menneskene lever under. Anonymkode: 5be48...23b Enig Anonymkode: 39d2c...3f7
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #21 Skrevet 6. mars 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nei vet du hva de 2 åringene kan fsktisk ikke tenke at nå lar jeg være å spise for da slipper jeg diare eller at den biter seg utifra betingelsene den lever i? Jeg mener st de selvfølgelig trenger hjelp, men de har det fsktisk ikke så ille. De har klær, mat, telt og flere som hjelper. Anonymkode: 39d2c...3f7 Det er greit å si når man sitter godt og trygt i Norge. Selvfølgelig kan en 2 åring stoppe og spise pga forholdene barnet lever under. Selvfølgelig kan en 2 åring skade seg selv pga forholdene barnet lever under. Anonymkode: 90431...f23
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #22 Skrevet 6. mars 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei vet du hva de 2 åringene kan fsktisk ikke tenke at nå lar jeg være å spise for da slipper jeg diare eller at den biter seg utifra betingelsene den lever i? Jeg mener st de selvfølgelig trenger hjelp, men de har det fsktisk ikke så ille. De har klær, mat, telt og flere som hjelper. Anonymkode: 39d2c...3f7 Ja, du har sikkert mer greie på dette enn barnepsykologen som lever med det. Nå var det snakk om barn, og ikke spesifikt toåringer, som spiser minimalt for å slippe å gå på do. Og synes du det er rart at toåringer biter seg selv? Det er akkurat denne atferden man ser hos stressede dyr i fangenskap. Det er ikke en rasjonell aktivitet. Og jo de har det «så ille». De er 20.000 mennesker stuet sammen på et område bygget og beregnet for 3000. Anonymkode: 5be48...23b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #23 Skrevet 6. mars 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, du har sikkert mer greie på dette enn barnepsykologen som lever med det. Nå var det snakk om barn, og ikke spesifikt toåringer, som spiser minimalt for å slippe å gå på do. Og synes du det er rart at toåringer biter seg selv? Det er akkurat denne atferden man ser hos stressede dyr i fangenskap. Det er ikke en rasjonell aktivitet. Og jo de har det «så ille». De er 20.000 mennesker stuet sammen på et område bygget og beregnet for 3000. Anonymkode: 5be48...23b Hva skal dine penger gjøre for de? Dette må løses politisk👍 Anonymkode: 39d2c...3f7
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #24 Skrevet 6. mars 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva skal dine penger gjøre for de? Dette må løses politisk👍 Anonymkode: 39d2c...3f7 Det er nettopp det jeg skriver. Og vi må legge press på politikerne og spre informasjonen. Anonymkode: 5be48...23b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #25 Skrevet 6. mars 2020 Før slike kriser løses politisk, vil det bære som å kaste pengene ut av vinduet. Anonymkode: 568bd...ce2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå