Gå til innhold

AAP, uførhet og type jobb...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva tenker du er alternativet da?

Anonymkode: fcffa...2bd

En løsning ville jo vært å kunne fortsette i jobben jeg har på deltid med litt støtte i form av AAP litt lenger så jeg kanskje kom meg på beina. Men etter noen år sier jo NAV stopp og da har man jo ikke noe valg lenger, da må en jo ta det en får fra dem av jobber eller ikke få lønn. 

Anonymkode: fe609...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener vel ikke jeg er hverken unik eller bedre enn andre? Men mine tanker er hva de er, selv om du mener de er feil. Jeg er til og med en taper, takk for den! Har jo andre meningsfulle ting i livet mitt, men å ta en hvilken som helst jobb ville ikke gi meg mening. Det ville bare gi meg litt penger. Jobbe for å leve, plikt. 
 

Og har aldri tenkt å true gjennom uførhet heller, tvert imot. Men da sitter jeg jo uten penger. 
 

 

Anonymkode: fe609...893

Om du velger å ikke jobbe bare for å slippe å ha en jobb som ikke gir deg nok mentalt, da er det jo ditt valg. Da regner jeg med at du har formue eller en mann som tjener veldig godt som du kan leve på.

Du er ikke unik. Det er garantert tusenvis av andre i landet, både med og uten høy utdannelse, som har jobber som ikke gir dem all verdens mening, men som de likevel går til og setter pris på fordi det er langt bedre enn alternativet.

Og ja, om du ikke greier å finne noe som helst mening i å gå til en jobb du greier og som gir deg en lønn, fordi du mener du er for god for den jobben, da blir du en taper i ditt eget liv.

 

Anonymkode: 80627...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du velger å ikke jobbe bare for å slippe å ha en jobb som ikke gir deg nok mentalt, da er det jo ditt valg. Da regner jeg med at du har formue eller en mann som tjener veldig godt som du kan leve på.

Du er ikke unik. Det er garantert tusenvis av andre i landet, både med og uten høy utdannelse, som har jobber som ikke gir dem all verdens mening, men som de likevel går til og setter pris på fordi det er langt bedre enn alternativet.

Og ja, om du ikke greier å finne noe som helst mening i å gå til en jobb du greier og som gir deg en lønn, fordi du mener du er for god for den jobben, da blir du en taper i ditt eget liv.

 

Anonymkode: 80627...fb0

Det er ikke snakk om å ikke gi meg nok mentalt, men at jeg blir syk igjen så jeg ikke greier. Setter folk pris på jobben gir det dem jo mening...

Deg er jo nettop taper jeg føler meg som siden jeg ikke greier jobben min. Flott at du understreker det for meg... det har ikke noe med å være for god for, du har ikke forstått hva jeg mener. 

Anonymkode: fe609...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En løsning ville jo vært å kunne fortsette i jobben jeg har på deltid med litt støtte i form av AAP litt lenger så jeg kanskje kom meg på beina. Men etter noen år sier jo NAV stopp og da har man jo ikke noe valg lenger, da må en jo ta det en får fra dem av jobber eller ikke få lønn. 

Anonymkode: fe609...893

Går du på AAP nå?

Anonymkode: fcffa...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Går du på AAP nå?

Anonymkode: fcffa...2bd

Ja, men er snart slutt på AAP og jeg har ikke rukket å bli frisk nok dessverre. 

Anonymkode: fe609...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir nok for snevert er jeg redd. Er bare noen få i hele landet som gjør det samme som meg. Ser ikke egentlig noen vei videre innen dette feltet dessverre. 

Anonymkode: fe609...893

Folk tar doktorgrader på utrolig snevre tema, så det er ingen hindring😊

Anonymkode: 1b613...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Folk tar doktorgrader på utrolig snevre tema, så det er ingen hindring😊

Anonymkode: 1b613...8dd

Men noen må jo ha interesse for det for å sponse det. Og etterpå det samme. Hadde jo vært topp å kunne gjort noe sånt. 

Anonymkode: fe609...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men er snart slutt på AAP og jeg har ikke rukket å bli frisk nok dessverre. 

Anonymkode: fe609...893

Har du ikke vært ute i arbeidsutprøving i det hele tatt?

Anonymkode: fcffa...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har du ikke vært ute i arbeidsutprøving i det hele tatt?

Anonymkode: fcffa...2bd

Jo, er i det. Jobber deltid i min egen jobb. Men når AAP tas vekk mister jeg den muligheten og også jobben. 

Anonymkode: fe609...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke snakk om å ikke gi meg nok mentalt, men at jeg blir syk igjen så jeg ikke greier. Setter folk pris på jobben gir det dem jo mening...

Deg er jo nettop taper jeg føler meg som siden jeg ikke greier jobben min. Flott at du understreker det for meg... det har ikke noe med å være for god for, du har ikke forstått hva jeg mener. 

Anonymkode: fe609...893

Du leser ikke det jeg skriver. Jeg skrev et langt innlegg helt i begynnelsen av tråden som ga uttrykk for at jeg forstod deg. Det har du ikke kommentert, og du har etterpå fortalt at hvis du må ta en jobb som er under din status så vil du føle skam og flauhet over å ha en ikke bra nok jobb. Du virker helt steil, at det er ingenting annet i livet som kan gi deg mening jobbmessig, og da taper du i eget liv. Du er ikke en taper fordi du ikke mestrer den jobben du har, om du er for syk for å ha den. Men om du har bestemt deg for at absolutt ingenting noensinne vil gi deg mening jobbmessig hvis det ikke stimulerer deg like mye mentalt og betaler like mye - da nekter du å akseptere situasjonen din og du taper i eget liv, for da har du lukket deg for andre muligheter som kanskje ikke gir deg det samme, men som likevel kan bli givende på andre nivå.

Les det lengre innlegget jeg skrev til deg først, det med alle følelsene som kommer frem når man er i den situasjonen du er i nå. Og så skaffer du deg hjelp til å takle de følelsene. Gjør du ikke det risikerer du å bli din egen verste fiende i tiden fremover.

Anonymkode: 80627...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du leser ikke det jeg skriver. Jeg skrev et langt innlegg helt i begynnelsen av tråden som ga uttrykk for at jeg forstod deg. Det har du ikke kommentert, og du har etterpå fortalt at hvis du må ta en jobb som er under din status så vil du føle skam og flauhet over å ha en ikke bra nok jobb. Du virker helt steil, at det er ingenting annet i livet som kan gi deg mening jobbmessig, og da taper du i eget liv. Du er ikke en taper fordi du ikke mestrer den jobben du har, om du er for syk for å ha den. Men om du har bestemt deg for at absolutt ingenting noensinne vil gi deg mening jobbmessig hvis det ikke stimulerer deg like mye mentalt og betaler like mye - da nekter du å akseptere situasjonen din og du taper i eget liv, for da har du lukket deg for andre muligheter som kanskje ikke gir deg det samme, men som likevel kan bli givende på andre nivå.

Les det lengre innlegget jeg skrev til deg først, det med alle følelsene som kommer frem når man er i den situasjonen du er i nå. Og så skaffer du deg hjelp til å takle de følelsene. Gjør du ikke det risikerer du å bli din egen verste fiende i tiden fremover.

Anonymkode: 80627...fb0

Har lest det men vi tenker ikke likt. Du kan jo ikke forvente jeg skal være enig bare fordi du mener du har rett. Jeg kaller ikke folk tapere heller, uansett.

Noen har andre ambisjoner enn andre, noen synes greit nok er bra. Jeg er ikke av den typen. 

Anonymkode: fe609...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har lest det men vi tenker ikke likt. Du kan jo ikke forvente jeg skal være enig bare fordi du mener du har rett. Jeg kaller ikke folk tapere heller, uansett.

Noen har andre ambisjoner enn andre, noen synes greit nok er bra. Jeg er ikke av den typen. 

Anonymkode: fe609...893

Du burde virkelig jobbe med holdningene dine

Anonymkode: fcffa...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har lest det men vi tenker ikke likt. Du kan jo ikke forvente jeg skal være enig bare fordi du mener du har rett. Jeg kaller ikke folk tapere heller, uansett.

Noen har andre ambisjoner enn andre, noen synes greit nok er bra. Jeg er ikke av den typen. 

Anonymkode: fe609...893

Og der kom holdningene og arrogansen din tydelig frem igjen, ja ;)

Vi er mange som kan ha akkurat samme ambisjonene som det du gjør, men som ikke velger å benekte virkeligheten og stikke hodet i sanden når livet endrer seg, men heller velger å akseptere det man ikke kan endre og heller gjøre det beste ut av det videre. Det har du ikke vist noen vilje til. Og det er det ingen andre enn du selv som taper på.

Søk hjelp til å sortere tankene og følelsene dine, for det er helt tydelig at du trenger det.

Anonymkode: 80627...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og der kom holdningene og arrogansen din tydelig frem igjen, ja ;)

Vi er mange som kan ha akkurat samme ambisjonene som det du gjør, men som ikke velger å benekte virkeligheten og stikke hodet i sanden når livet endrer seg, men heller velger å akseptere det man ikke kan endre og heller gjøre det beste ut av det videre. Det har du ikke vist noen vilje til. Og det er det ingen andre enn du selv som taper på.

Søk hjelp til å sortere tankene og følelsene dine, for det er helt tydelig at du trenger det.

Anonymkode: 80627...fb0

Hadde NAV vært styrt litt annerledes og gitt folk mer tid hadde jeg jo kommet meg i fult arbeid igjen i min egen jobb. Men de skal jo bestemme at alle må bli 100% friske på en gitt tid de bestemmer. Hvis vi ikke greier det må vi ta til takke med en enkel jobb fordi vi sparkes ut av systemet.

Anonymkode: fe609...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hadde NAV vært styrt litt annerledes og gitt folk mer tid hadde jeg jo kommet meg i fult arbeid igjen i min egen jobb. Men de skal jo bestemme at alle må bli 100% friske på en gitt tid de bestemmer. Hvis vi ikke greier det må vi ta til takke med en enkel jobb fordi vi sparkes ut av systemet.

Anonymkode: fe609...893

Vær glad for systemet vi har du, skal ikke langt utenfor landets grenser før man står på bak bakke ved arbeidsuførhet (i ulike grader). Mye vil ha mer...

Anonymkode: d2396...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva feiler det deg da? Enklere å sette seg inn i situasjonen og komme med forslag når man vet litt mer. Jeg regner med du ikke kan si hva du arbeider med nå, siden dere er så få som gjør en slik jobb.

Anonymkode: 1e5e7...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vær glad for systemet vi har du, skal ikke langt utenfor landets grenser før man står på bak bakke ved arbeidsuførhet (i ulike grader). Mye vil ha mer...

Anonymkode: d2396...96b

Er glad vi har et system, men det virker bare ikke optimalt. Et år til på AAP med stigende prosentdel i jobb hadde kanskje vært nok til å få meg tilbake. Men istedenfor må jeg jobbe med noe helt annet og vil måtte jobbe i mange år for å jobbe inn like mye i skatt til staten som ett år i min nåværende jobb gir. Lurer på hva som er mest lønnsomt? 

Anonymkode: fe609...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hadde NAV vært styrt litt annerledes og gitt folk mer tid hadde jeg jo kommet meg i fult arbeid igjen i min egen jobb. Men de skal jo bestemme at alle må bli 100% friske på en gitt tid de bestemmer. Hvis vi ikke greier det må vi ta til takke med en enkel jobb fordi vi sparkes ut av systemet.

Anonymkode: fe609...893

Der er vi helt enige! Men et av de store problemene i tillegg er at tiden på aap også ofte går bort bare på å vente på utredning og behandlinger slik at det ikke finnes noe i nærheten av effektivitet og målrettethet i systemet da ingen ansvarliggjøres selv om man ikke får riktig utredning og behandling i riktig tid.

Du er ikke alene om å oppleve det, samme har jeg opplevd.

Men vi får ikke endret systemet. Det eneste vi kan endre er oss selv, akseptere det vi ikke får endret og gjøre det beste ut av det andre. Og mye av løsningen ligger da i å bearbeide de følelsene som jeg tidligere skrev om slik at man ikke bruker energien sin i å kjempe mot det som er umulig å endre, men frigjør energi til å fokusere på det vi kan gjøre for egen del. Tror det er eneste måten å overleve dette på en noenlunde god måte. Fokuserer man på den enorme ressurssløsingen det er å miste slik kompetanse og erfaring som du og jeg og altfor mange andre sitter på bare fordi systemet er mer opptatt av at syke mennesker skal tilpasses systemet fremfor å finne løsninger... fokuserer man på dette og i tillegg egne tap, da blir man bare ødelagt selv. Ergo må man finne mening nye steder for å få et levelig liv og fortsatt kunne bruke hodet og de ressursene man tross alt fremdeles besitter som person og fagperson.

Anonymkode: 80627...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...