Gå til innhold

Hvordan takle elev som vandrer rundt i klasserommet og forstyrrer andre?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg elsker forøvrig å lære, og har alltid gjort det. Har både doktorgrad og spesialisering, og kan ikke tenke meg et liv uten å fortsette forskning og studering, men skolen (slik jeg har inntrykk av at den er nå) synes jeg ikke stimulerer barns kreativitet. Skolen bør legge tilrette for at barna skal bli «life long learners», og sultne på kreativitet og kunnskap. Slik verden er nå er det en essensiell egenskap at man kan tilegne seg, vurdere og validere informasjon, samt lære å anvende den. 

Anonymkode: e8cb3...880

Dette ble litt sånn svadaaktig. Hva konkret (!) mener du skolen skal gjøre for å tilrettelegge for livslang læring (som det heter på norsk), som de ikke gjør i dag?

Anonymkode: 56bb3...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Beklager, jeg kjenner ikke norsk skole så godt (mine barn følger IB-systemet), men mitt inntrykk fra venner og frustrerte innlegg fra tilsynelatende oppegående lærere og pedagoger i media viser at det norske systemet ikke fungerer så godt. Man kan ikke hente ned femåringer fra trærne i barnehagen og sette dem på en stol. Hele intensjonen med å starte ett år tidligere på skolen var en myk overgang. Det fungerte ikke så lenge. 

Anonymkode: e8cb3...880

Det norske skolesystemet fungerer faktisk ganske godt. Vi scorer høyt på områder som engelsk, samarbeid, demokratiforståelse etc. Vi har også en meget høyt utdannet befolkning. Vi scorer på snittet på matte og naturfag. Den norske skolen har også et mye bredere mandat enn skoler i flere andre land vi sammenlignes med. I tillegg har vi en enhetsskole, så en mye større andel av elevene er med på testene(f. eks Pisa), enn land der man fortsatt har mye spesialskoler. Dette påvirker selvfølgelig resultatene. 

Anonymkode: 00323...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det norske skolesystemet fungerer faktisk ganske godt. Vi scorer høyt på områder som engelsk, samarbeid, demokratiforståelse etc. Vi har også en meget høyt utdannet befolkning. Vi scorer på snittet på matte og naturfag. Den norske skolen har også et mye bredere mandat enn skoler i flere andre land vi sammenlignes med. I tillegg har vi en enhetsskole, så en mye større andel av elevene er med på testene(f. eks Pisa), enn land der man fortsatt har mye spesialskoler. Dette påvirker selvfølgelig resultatene. 

Anonymkode: 00323...42c

Norsk presse ser på statistikken: norske elever scorer ikke høyest på alle deltestene som f.eks PISA måler. Norsk presse rapporterer: «KRISE I NORSK SKOLE - elevene lærer INGENTING!»

😆

Anonymkode: 56bb3...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har en dritunge og mener det er lærerens oppgave å fikse. Vet du hva, sånne som deg burde aldri hatt barn.

Anonymkode: c7afd...6da

Hvis jeg hentet frem ip-adressen din nå, fant ut hvor du bodde og møtte opp på døren. Ville du turt å si det samme? 

De ordene du velger å gi fra deg, er hinsides motbydelig og unødvendig. Mennesker som slår, sparker og voldtar sine barn, skulle aldri hatt barn. En mor som prøver å ha sunn relasjon til barnet sitt, er absolutt de som skal ha barn. Du må gjerne være uenig, men tenk over hva du sier. 

Anonymkode: faa5a...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, la oss sende fysisk understimulerte barn på institusjon, så de sedate latsekkene kan få sitte stille i fred. 
 

Selvfølgelig mener jeg ikke dette, men det er omtrent like overdrevent og lite saklig som det du skrev. 

Anonymkode: e8cb3...880

Latsekkene kan sitte i fred? Min datter vil gjerne følge undervisningen hun. Hun er langt i fra lat. 

Anonymkode: 0a2ce...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jeg hentet frem ip-adressen din nå, fant ut hvor du bodde og møtte opp på døren. Ville du turt å si det samme? 

De ordene du velger å gi fra deg, er hinsides motbydelig og unødvendig. Mennesker som slår, sparker og voldtar sine barn, skulle aldri hatt barn. En mor som prøver å ha sunn relasjon til barnet sitt, er absolutt de som skal ha barn. Du må gjerne være uenig, men tenk over hva du sier. 

Anonymkode: faa5a...4fb

Jeg hadde turt. Hvem tror du at du truer? Hvem er du liksom? 

Anonymkode: 0a2ce...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Norsk presse ser på statistikken: norske elever scorer ikke høyest på alle deltestene som f.eks PISA måler. Norsk presse rapporterer: «KRISE I NORSK SKOLE - elevene lærer INGENTING!»

😆

Anonymkode: 56bb3...f97

Ja, akkurat sånn er det😅. Og i tillegg skal den norske skolen ta seg av nettvett, trafikksikkerhet, El-sikkerhet, tannhelse, psykisk helse, holdninger til rus og tobakk, grensesetting i forhold til sex, refleksbruk, kildesortering etc. Bare et lite utvalg av hva jeg har måttet gå gjennom med mine elever hittil i skoleåret. Så blir vi sammenlignet på matteresultater med Singapore som har nesten dobbelt så mange timer med matte, og hvor skolen definitivt ikke tar inn disse tingene i undervisningstid. Og konklusjonen til politikerene blir at lærerene er for dårlige😑

Anonymkode: 00323...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, akkurat sånn er det😅. Og i tillegg skal den norske skolen ta seg av nettvett, trafikksikkerhet, El-sikkerhet, tannhelse, psykisk helse, holdninger til rus og tobakk, grensesetting i forhold til sex, refleksbruk, kildesortering etc. Bare et lite utvalg av hva jeg har måttet gå gjennom med mine elever hittil i skoleåret. Så blir vi sammenlignet på matteresultater med Singapore som har nesten dobbelt så mange timer med matte, og hvor skolen definitivt ikke tar inn disse tingene i undervisningstid. Og konklusjonen til politikerene blir at lærerene er for dårlige😑

Anonymkode: 00323...42c

I Singapore har de litt mer disiplin i skolen også👍

Anonymkode: 0a2ce...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Dette er en tekst Jens Bjørneboe skrev  i 1962:
”Dette er lærerens egentlige fag: Å like elever. Å være glad i dem. Han skal være glad i pene barn og stygge barn, i flinke barn og dumme barn, i dovne barn og flittige barn, i snille barn og slemme barn.

Det er hans metier. Og er han ikke glad i barn, da må han lære det. For selvfølgelig kan det læres, det som alt annet.
(Hvordan kan man være lærer hvis man ikke tror at alt kan læres?)

Hans gjerning er å omgås hele, levende barn, og ikke bare små hoder. Derfor krever lærerkallet av ham at han også selv skal møte fram som et helt og levende menneske, ikke bare som et noe større hode.

Så enkelt, og så vanskelig, er det å være lærer.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2020 den 16.05, Anonym bruker skrev:

Dette ble litt sånn svadaaktig. Hva konkret (!) mener du skolen skal gjøre for å tilrettelegge for livslang læring (som det heter på norsk), som de ikke gjør i dag?

Anonymkode: 56bb3...f97

Jeg kjenner det norske begrepet, men synes ikke det er dekkende. Det er forskjell på å eksponeres for læring gjennom livet og å selv aktivt oppsøke og tilegne seg kunnskap. 
 

Konkret ville jeg kuttet kraftig ned (eller ut) måling og veiing av barns ferdighetsutvikling helt fra barnehagen. Jeg har tiltro til at pedagogene klarer å fange opp de som faller utenfor. Hvis ikke må de læres opp i hva de skal se etter. Jeg er mot at barn skal utvikles som små produksjonsenheter.

Jeg vil gi tilliten, fleksibiliteten og kreativiteten tilbake til lærerne. Den politikerstyrte mistroen til lærerne tror jeg kveler manges inspirasjon. Det er flere lærere som har førtidspensjonert seg eller skiftet yrke på grunn av dette. Det strenge regimet og tidsskjemaet lærere må jobbe under fanger kanskje opp de dårligste, men knebler også de beste. 
 

Jeg ville mer eller mindre fjernet leksene. 
 

Jeg ville utnyttet forskningen som viser hvor utrolig viktig fysisk aktivitet er for læring, hukommelse og fysisk og psykisk helse. Alle barn (og voksne) bør få en god dose melkesyre daglig for optimal utvikling (og opprettholdelse) av hjernen. 

Jeg ville fortalt alle barn at de er så uendelig mye mer enn hva de produserer på skolen.

Og sikkert mer jeg ikke kommer på i farten :) 

Anonymkode: e8cb3...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner det norske begrepet, men synes ikke det er dekkende. Det er forskjell på å eksponeres for læring gjennom livet og å selv aktivt oppsøke og tilegne seg kunnskap. 
 

Konkret ville jeg kuttet kraftig ned (eller ut) måling og veiing av barns ferdighetsutvikling helt fra barnehagen. Jeg har tiltro til at pedagogene klarer å fange opp de som faller utenfor. Hvis ikke må de læres opp i hva de skal se etter. Jeg er mot at barn skal utvikles som små produksjonsenheter.

Jeg vil gi tilliten, fleksibiliteten og kreativiteten tilbake til lærerne. Den politikerstyrte mistroen til lærerne tror jeg kveler manges inspirasjon. Det er flere lærere som har førtidspensjonert seg eller skiftet yrke på grunn av dette. Det strenge regimet og tidsskjemaet lærere må jobbe under fanger kanskje opp de dårligste, men knebler også de beste. 
 

Jeg ville mer eller mindre fjernet leksene. 
 

Jeg ville utnyttet forskningen som viser hvor utrolig viktig fysisk aktivitet er for læring, hukommelse og fysisk og psykisk helse. Alle barn (og voksne) bør få en god dose melkesyre daglig for optimal utvikling (og opprettholdelse) av hjernen. 

Jeg ville fortalt alle barn at de er så uendelig mye mer enn hva de produserer på skolen.

Og sikkert mer jeg ikke kommer på i farten :) 

Anonymkode: e8cb3...880

Fremdeles svada.

Anonymkode: c7afd...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fremdeles svada.

Anonymkode: c7afd...6da

Hva konkret mener du er svada? Og hvorfor?

Å kutte ut testing, å kutte ut/ned lekser, å øke lærernes spillerom eller å øke fysisk aktivitet? 
 

Jeg ville forresten også tilbakeført det som i utgangspunktet var tanken bak det første skoleåret da det ble innført skolestart for fem-/seksåringer. 

Anonymkode: e8cb3...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2020 den 21.33, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde turt. Hvem tror du at du truer? Hvem er du liksom? 

Anonymkode: 0a2ce...5f6

Neppe. Jeg tviler på at du hadde turt å si dette til et annet menneske. Faktisk tviler jeg på at du noensinne har sett et menneske inn i øynene og sagt at «Du fortjener ikke å ha barn»  eller «Du er en dårlig mor!». «Mennesker som deg skal ikke ha barn». 

Men, det er lett å være tøff når man tror at man er anonym? 

Anonymkode: faa5a...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fremdeles svada.

Anonymkode: c7afd...6da

Nei, dette er konkrete og nyttige innspill. Vi som har jobba med undervisning hadde det sånn tidligere. Men etter innføringen av seksåringer i skolen, dreide det ganske hurtig om. For den tidlige skolestarten var aldri for barnas skyld, den var for produktivitetens skyld. Det må vi ikke glemme. Høyre presset på gjennom hele 80- og 90-tallet for å få dette inn. Og nå ser vi resultatene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner det norske begrepet, men synes ikke det er dekkende. Det er forskjell på å eksponeres for læring gjennom livet og å selv aktivt oppsøke og tilegne seg kunnskap. 
 

Konkret ville jeg kuttet kraftig ned (eller ut) måling og veiing av barns ferdighetsutvikling helt fra barnehagen. Jeg har tiltro til at pedagogene klarer å fange opp de som faller utenfor. Hvis ikke må de læres opp i hva de skal se etter. Jeg er mot at barn skal utvikles som små produksjonsenheter.

Jeg vil gi tilliten, fleksibiliteten og kreativiteten tilbake til lærerne. Den politikerstyrte mistroen til lærerne tror jeg kveler manges inspirasjon. Det er flere lærere som har førtidspensjonert seg eller skiftet yrke på grunn av dette. Det strenge regimet og tidsskjemaet lærere må jobbe under fanger kanskje opp de dårligste, men knebler også de beste. 
 

Jeg ville mer eller mindre fjernet leksene. 
 

Jeg ville utnyttet forskningen som viser hvor utrolig viktig fysisk aktivitet er for læring, hukommelse og fysisk og psykisk helse. Alle barn (og voksne) bør få en god dose melkesyre daglig for optimal utvikling (og opprettholdelse) av hjernen. 

Jeg ville fortalt alle barn at de er så uendelig mye mer enn hva de produserer på skolen.

Og sikkert mer jeg ikke kommer på i farten :) 

Anonymkode: e8cb3...880

Det var jeg som først skrev at innlegger ditt var litt svadaaktig. Her har du konkretisert mer, og jeg er fullstendig enig med deg.

Hilsen lærerutdannet som aldri har, og aldri kommer til å, jobbe som lærer.

Anonymkode: 56bb3...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...