Gå til innhold

Hvordan takle elev som vandrer rundt i klasserommet og forstyrrer andre?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Straff fungerer bedre enn gulrot, når det gjelder trøblete ungdommer, er min erfaring. Jeg er enig med hun som skrev send ungen til rektor. Da lærer ungen seg i alle fall. I verste fall kan rektor sende hjem ungen. Da sitter ungen hjemme og angrer og lærer seg. Derfor fungerer straff bedre enn gulrot.

Anonymkode: cc747...3bb

Dagens beste råd! Hadde min asperger-vandrer blitt sendt hjem hadde han vært kjempefornøyd, og garantert fortsatt vandringen neste dag. Har opplevd mer enn én gang at vikar ikke har blitt informert om den diagnosen. 

Anonymkode: 48c95...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dagens beste råd! Hadde min asperger-vandrer blitt sendt hjem hadde han vært kjempefornøyd, og garantert fortsatt vandringen neste dag. Har opplevd mer enn én gang at vikar ikke har blitt informert om den diagnosen. 

Anonymkode: 48c95...95f

Så det du sier er at ungen din ikke bare har asperger og forstyrrer i klassen, men er dum og helt ute av din kontroll. Gratulerer.

Anonymkode: c7afd...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så det du sier er at ungen din ikke bare har asperger og forstyrrer i klassen, men er dum og helt ute av din kontroll. Gratulerer.

Anonymkode: c7afd...6da

Herlig type du😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er lærervikar på en skole og så må du stille spørsmål som dette på et mammaforum?  Hvordan forventer du at vi som ikke kjenner eleven skal kunne svare på det?

Emil vandrer fordi han føler seg usikker og trygg på vikaren i klassen som ikke vet hvordan hun skal håndtere saken og hun vet ikke en gang hvem hun skal spørre for å få noen gode råd. Han sliter med sitt og klarer ikke å takle enn sånn situasjon. Måten å få han til å slutte på, er å sende ut masse signaler om at det er trygt i være Emil, selv med vikar.

Andreas vandrer fordi han vil provosere og se hvor langt han kan trekke denne denne usikre læreren, kanskje til og med teste hvor langt han kan trekke strikken. Han trenger nok en klar og bestemt beskjed om å sette seg ned.

Petter vandrer fordi han er lei seg for at læreren ikke er der og er redd for å ikke bli sett! Han må bli sett og forklart på en rolig, men gjerne bestemt måte at han må sette seg ned. Så trenger han litt oppfølging som viser at han blir sett, gjerne ved å stille noen spørsmål og sørge for å dra ham med i undervisningen. Han trenger litt ekstra oppmerksomet og læreren hans pleier å gi ham det.

Lucas har en diagnose som gjør at han ikke klarer å sitte i ro. Han trenger kanskje å få løpe seg en tur ute, få slappe litt av på gangen sammen med en annen voksen, spise litt, få noen egne oppgaver å jobbe med.

Og hadde det ikke vært fordi jeg skal legge meg, kunne jeg ha fortsatt i det uendelige. Det er antageligvis like mange årsaker til vandring som det er elver til, og det som virker på den ene, kan ha helt motsatt effekt på den andre. Noen trenger omsorg, noen trenger litt tilrettelegging, noen trenger en liten luftetur, noen trenger noen andre arbeidsoppgaver, noen trenger en streng beskjed. noen trenger forsiktig veiledning, noen trenger på å bli minnet på om å ta medsinen sin...  

De eneste som kan svare deg på dette, er de andre som jobber i klassen eller på skolen. Og har du tatt deg en sånn jobb, må du viser at du kan håndtere den. 

Anonymkode: 7287a...60b

Himmel og hav, hvorfor lærer ikke ungene oppdragelse.

Anonymkode: 32e04...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en urokråke (født i desember og umoden for alderen). Han kunne bli sendt ut i gangen fot å ta armhevinger og situps. Noen minutter aktivitet så var han klar for å sitte stille igjen :) Han testet ikke grenser, da. Var bare ikke klar for skole som femåring. 

Anonymkode: e8cb3...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så det du sier er at ungen din ikke bare har asperger og forstyrrer i klassen, men er dum og helt ute av din kontroll. Gratulerer.

Anonymkode: c7afd...6da

Han har aspergers og skolevegring. Heldigvis kan han med tiden lære å takle slike daglige utfordringer. Dumskapen din; kan den kureres? 

Anonymkode: 48c95...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har en dritunge og mener det er lærerens oppgave å fikse. Vet du hva, sånne som deg burde aldri hatt barn.

Anonymkode: c7afd...6da

På skolen er det faktisk læreren jobb å skape relasjoner og finne en undercisning som fungerer for sine elever. 

Anonymkode: 96461...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har aspergers og skolevegring. Heldigvis kan han med tiden lære å takle slike daglige utfordringer. Dumskapen din; kan den kureres? 

Anonymkode: 48c95...95f

Tror ikke det er håp for denne uvitende Anonym 6da. 

Anonymkode: 96461...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de ikke egne skoler for slike elever. Det går en sånn gutt i klassen til min datter, og det er utrolig forstyrrende for hennes undervisning. Nei god gammel dags oppdragelse fungerer nok. Få han ut av klasserommet. Sendt til rektor og en telefon hjem. Følg han med engang han ikke oppfører seg. Skjønner meg ikke på mennesker som skal gå i det uendelige å akseptere slik atferd. Har 5 unger selv og alle er veloppdratte, høflige barn, men har vært konsekvent med de og kjærlig. Men nøkkelen er å være konsekvent. 

Anonymkode: 0a2ce...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På skolen er det faktisk læreren jobb å skape relasjoner og finne en undercisning som fungerer for sine elever. 

Anonymkode: 96461...840

Vet du hva noen elever er ikke ute etter dette. Slutt å smiske med ungen. Slå hardt ned på slik atferd. Rett ut av klasserommet. Det er veldig ødeleggende for de andre elevene som faktisk forsøker å gjøre det bra på skolen. Skolen er for å lære, og slik oppførsel er ikke greit på noen måte! Skolen er heller ikke rette forum for å søke slik oppmerksomhet. Da burde han ta seg en tur til helsesøster som kan gi han den oppmerksomheten. Her skal ofte 25 elever ha en person sin oppmerksomhet. Da er det ikke tid til sånt tull. 

Anonymkode: 0a2ce...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har de ikke egne skoler for slike elever. Det går en sånn gutt i klassen til min datter, og det er utrolig forstyrrende for hennes undervisning. Nei god gammel dags oppdragelse fungerer nok. Få han ut av klasserommet. Sendt til rektor og en telefon hjem. Følg han med engang han ikke oppfører seg. Skjønner meg ikke på mennesker som skal gå i det uendelige å akseptere slik atferd. Har 5 unger selv og alle er veloppdratte, høflige barn, men har vært konsekvent med de og kjærlig. Men nøkkelen er å være konsekvent. 

Anonymkode: 0a2ce...5f6

Mennesker finnes i alle utgaver. En «vandrer» er ikke det verste man kan ha. Det er ikke naturlig for barn å sitte stille mer eller mindre hele dagen fra de er 5-6 år gamle. Skoler er også ulikt tilrettelagt. Her har småskolebarna én time gym i uken! Det er helt ekstremt. Mye ville vært løst hvis skolen ble tilrettelagt disse små menneskenes utvikling, og ikke politikeres testkåthet. 

Anonymkode: e8cb3...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har de ikke egne skoler for slike elever. Det går en sånn gutt i klassen til min datter, og det er utrolig forstyrrende for hennes undervisning. Nei god gammel dags oppdragelse fungerer nok. Få han ut av klasserommet. Sendt til rektor og en telefon hjem. Følg han med engang han ikke oppfører seg. Skjønner meg ikke på mennesker som skal gå i det uendelige å akseptere slik atferd. Har 5 unger selv og alle er veloppdratte, høflige barn, men har vært konsekvent med de og kjærlig. Men nøkkelen er å være konsekvent. 

Anonymkode: 0a2ce...5f6

1950-tallet ringte og ba deg sette inn krøllrullene i håret igjen. «Har de ikke egne skoler»... eh, nei, i Norge har vi hatt integrert undervisning siden 1980-tallet. Les deg litt opp da! 

Anonymkode: 93a16...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva noen elever er ikke ute etter dette. Slutt å smiske med ungen. Slå hardt ned på slik atferd. Rett ut av klasserommet. Det er veldig ødeleggende for de andre elevene som faktisk forsøker å gjøre det bra på skolen. Skolen er for å lære, og slik oppførsel er ikke greit på noen måte! Skolen er heller ikke rette forum for å søke slik oppmerksomhet. Da burde han ta seg en tur til helsesøster som kan gi han den oppmerksomheten. Her skal ofte 25 elever ha en person sin oppmerksomhet. Da er det ikke tid til sånt tull. 

Anonymkode: 0a2ce...5f6

Lærer har ikke lov til å utvise elever fra undervisningen, du. Hvor gammel er du egentlig? 90 år? 

Anonymkode: 93a16...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det kommer an på alderen og om vedkommende elev alltid har vandret/vært urolig eller ukonsentrert, eller er det noe som har begynt akkurat nå? Man bør vel først og fremst forsøke å finne ut hvorfor eleven er urolig slik at man kan sette inn de rette tiltak både for å hjelpe den urolige og for å hindre at andre elever blir forstyrret. Hvis eleven ikke er utredet og evt har en diagnose som forklarer adferden så bør man kanskje starte med å ha et møte mellom skole og foreldre/elev. Evt vurdere å koble inn ppt? 

Anonymkode: d8173...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en klasse på 28 elever hvorfor er det de utagerende elevene som skal få tilpasset sin skolehverdag? Selv har jeg en sønn som liker å ha det rolig og som sliter med å konsentrere seg når det blir mye støy rundt, men han fikk ikke noe tilpasset sitt behov selv om vi klagde til lærer og rektor mange ganger. Han måtte tåle at urokråker gikk rundt i timen og slo andre i bakhodet, eller ropte høyt for å få oppmerksomhet. Det ble til slutt slik at han flere dager i uke spiste Paracet mot hodepine etter en skoledag og karakterene raste, men DETTE skulle det ikke tas hensyn til.   

Oppdra barna deres til å sitte stille, eller sørg for at de får en fritime til å løpe fra seg uroen på.    

Anonymkode: 42f91...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I en klasse på 28 elever hvorfor er det de utagerende elevene som skal få tilpasset sin skolehverdag? Selv har jeg en sønn som liker å ha det rolig og som sliter med å konsentrere seg når det blir mye støy rundt, men han fikk ikke noe tilpasset sitt behov selv om vi klagde til lærer og rektor mange ganger. Han måtte tåle at urokråker gikk rundt i timen og slo andre i bakhodet, eller ropte høyt for å få oppmerksomhet. Det ble til slutt slik at han flere dager i uke spiste Paracet mot hodepine etter en skoledag og karakterene raste, men DETTE skulle det ikke tas hensyn til.   

Oppdra barna deres til å sitte stille, eller sørg for at de får en fritime til å løpe fra seg uroen på.    

Anonymkode: 42f91...dd9

Eller få plassert dem på institusjon.

Forøvrig finnes fremdeles spesialskoler.

Anonymkode: c7afd...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I en klasse på 28 elever hvorfor er det de utagerende elevene som skal få tilpasset sin skolehverdag? Selv har jeg en sønn som liker å ha det rolig og som sliter med å konsentrere seg når det blir mye støy rundt, men han fikk ikke noe tilpasset sitt behov selv om vi klagde til lærer og rektor mange ganger. Han måtte tåle at urokråker gikk rundt i timen og slo andre i bakhodet, eller ropte høyt for å få oppmerksomhet. Det ble til slutt slik at han flere dager i uke spiste Paracet mot hodepine etter en skoledag og karakterene raste, men DETTE skulle det ikke tas hensyn til.   

Oppdra barna deres til å sitte stille, eller sørg for at de får en fritime til å løpe fra seg uroen på.    

Anonymkode: 42f91...dd9

Oppdragelse var nøkkelen gitt😊 det har gått meg hus forbi 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Eller få plassert dem på institusjon.

Forøvrig finnes fremdeles spesialskoler.

Anonymkode: c7afd...6da

Du har oppskriften du😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller få plassert dem på institusjon.

Forøvrig finnes fremdeles spesialskoler.

Anonymkode: c7afd...6da

Ja, la oss sende fysisk understimulerte barn på institusjon, så de sedate latsekkene kan få sitte stille i fred. 
 

Selvfølgelig mener jeg ikke dette, men det er omtrent like overdrevent og lite saklig som det du skrev. 

Anonymkode: e8cb3...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, la oss sende fysisk understimulerte barn på institusjon, så de sedate latsekkene kan få sitte stille i fred. 
 

Selvfølgelig mener jeg ikke dette, men det er omtrent like overdrevent og lite saklig som det du skrev. 

Anonymkode: e8cb3...880

Hvis du rekker å bli fysisk understimulert på de korte små dagene i norsk skole er du antakelig ape. Alle land som mener noe med skole har fått det til bedre enn oss, og også med tidligere start og lengre dager. Mens vi henger med sånne som deg som tror det å lære gjør vondt og i bunn og grunn  er overgrep mot barn.

Anonymkode: c7afd...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Oppdragelse var nøkkelen gitt😊 det har gått meg hus forbi 

Hva er ditt forslag? Alle må akseptere det ditt barn gjør men ikke motsatt? Dette var snakk om ungdomskole elever. 

Anonymkode: 42f91...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakkes det mye om denne uro-eleven men ingenting om de resterende elevene som får sin undervisning ødelagt. De skal vel tas like mye hensyn til som denne ene eleven...

Anonymkode: fa2f1...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du rekker å bli fysisk understimulert på de korte små dagene i norsk skole er du antakelig ape. Alle land som mener noe med skole har fått det til bedre enn oss, og også med tidligere start og lengre dager. Mens vi henger med sånne som deg som tror det å lære gjør vondt og i bunn og grunn  er overgrep mot barn.

Anonymkode: c7afd...6da

Beklager, jeg kjenner ikke norsk skole så godt (mine barn følger IB-systemet), men mitt inntrykk fra venner og frustrerte innlegg fra tilsynelatende oppegående lærere og pedagoger i media viser at det norske systemet ikke fungerer så godt. Man kan ikke hente ned femåringer fra trærne i barnehagen og sette dem på en stol. Hele intensjonen med å starte ett år tidligere på skolen var en myk overgang. Det fungerte ikke så lenge. 

Anonymkode: e8cb3...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen må sette inn tiltak. Finner en ut hvorfor en vandrer så kan mye gjøres. 

Tenker skolen må høre med foreldrene, har personen diagnose, har det skjedd noe nytt. 

Dialog er det beste. 

Kanskje har denne vandreren allerede støttetiltak, men skolen følger ikke opp. Kanskje denne klassen har hatt mye skifte av lærere. Det gir ustabilitet, mange kan bli stresset av det. Føle seg utrygg. 

 

Anonymkode: 96461...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du rekker å bli fysisk understimulert på de korte små dagene i norsk skole er du antakelig ape. Alle land som mener noe med skole har fått det til bedre enn oss, og også med tidligere start og lengre dager. Mens vi henger med sånne som deg som tror det å lære gjør vondt og i bunn og grunn  er overgrep mot barn.

Anonymkode: c7afd...6da

Jeg elsker forøvrig å lære, og har alltid gjort det. Har både doktorgrad og spesialisering, og kan ikke tenke meg et liv uten å fortsette forskning og studering, men skolen (slik jeg har inntrykk av at den er nå) synes jeg ikke stimulerer barns kreativitet. Skolen bør legge tilrette for at barna skal bli «life long learners», og sultne på kreativitet og kunnskap. Slik verden er nå er det en essensiell egenskap at man kan tilegne seg, vurdere og validere informasjon, samt lære å anvende den. 

Anonymkode: e8cb3...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...