Gå til innhold

Trøbbel med klær i barnehagen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Med et så dårlig samarbeid burde dere ikke ha 50/50. Men når det er situasjonen støtter jeg forslaget fra ... 0da. Du tar med deg «ditt» sett med klær på fredag, og tar de med tilbake når det er din uke igjen. Kanskje må du da pakke vekk hennes sett med klær, men jeg nekter å tro at dette er deres største utfordring med et så dårlig samarbeidsklima og 50/50. 

Anonymkode: 43a2f...936

Du har helt rett. Dette er ikke vårt største problem, men et av mange. Jeg prøver bare å håndtere dem alle sammen etter beste evne. Uten særlig mye hjelp fra den andre parten. Selv skulle jeg gjerne hatt gutten 100% av tiden så jeg kunne gjøre alt på den beste måten for han. Men det er en annen diskusjon. 

Anonymkode: 22825...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke en ideell situasjon. Det er jeg helt klar over. Men hva foreslår du jeg skal gjøre helt konkret? Grunnen til at jeg må ha et eget sett med klær til han i barnehagen er av 2 grunner: For det første må jeg ha oversikt over klærne og vite at han har nok av alt og at ting ikke er utslitt eller for smått. Det må også tas med hjem og byttes/vaskes i løpet av uken. Det er (desverre) vanskelig å samarbeide om dette om vi hadde hatt et felles sett når vi har så dårlig samarbeid. For det andre mener jeg det er feil at jeg skal betale for klær som brukes på hennes uke når jeg allerede betaler bidrag for dette. 

Om du kommer med en konkret løsning lytter jeg mer enn gjerne til den. 

Anonymkode: 22825...005

En 5-åring trenger ikke mengder av skifteklær i barnehagen. Du kan velge å ha skifteklær i sekken slik at du tar de med fram og tilbake hver dag i din uke, du kan helgene ta de meg hjem på fredag (eller hvilken dag det da passer) eller du kan rett og slett heve deg over hele problematikken.
 

Ja vel, så betyr det at du da kanskje betaler litt mer. Men unge slipper hele klesskiftestyret. Og millimeterrettferdighet er dessuten ingen god egenskap. Et ekstra skift med klær er ikke den store utgiften altså. 

Anonymkode: 8e755...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En 5-åring trenger ikke mengder av skifteklær i barnehagen. Du kan velge å ha skifteklær i sekken slik at du tar de med fram og tilbake hver dag i din uke, du kan helgene ta de meg hjem på fredag (eller hvilken dag det da passer) eller du kan rett og slett heve deg over hele problematikken.
 

Ja vel, så betyr det at du da kanskje betaler litt mer. Men unge slipper hele klesskiftestyret. Og millimeterrettferdighet er dessuten ingen god egenskap. Et ekstra skift med klær er ikke den store utgiften altså. 

Anonymkode: 8e755...9dd

Vi hadde en periode hvor vi "samarbeidet" om å ha kun et sett med skifteklær i barnehagen. Det var en blanding av klær fra oss og klær fra henne. Så den perioden gjorde vi som du nå foreslår. 

Problemet som da oppstod var at når jeg hentet han på mandager kunne det mangle klær i settet. Han hadde f.eks hullete støvler eller manglet undertøy eller skiftesokker. En regnværsdag måtte jeg bære han ned til bilen fordi støvlene og sokkene var våte og han ikke hadde skift. Så jeg fylte på med mer klær dagen etterpå så han hadde det han trengte. Men jeg kan ikke følge opp hennes uker. Hun hadde også for vane å ta med klær fra oss hjem uten å legge de tilbake. Så vi fylte på og fylte på. 

Til slutt måtte jeg innføre systemet med 2 sett klær, nettopp på grunn av dette. 

Anonymkode: 22825...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi hadde en periode hvor vi "samarbeidet" om å ha kun et sett med skifteklær i barnehagen. Det var en blanding av klær fra oss og klær fra henne. Så den perioden gjorde vi som du nå foreslår. 

Problemet som da oppstod var at når jeg hentet han på mandager kunne det mangle klær i settet. Han hadde f.eks hullete støvler eller manglet undertøy eller skiftesokker. En regnværsdag måtte jeg bære han ned til bilen fordi støvlene og sokkene var våte og han ikke hadde skift. Så jeg fylte på med mer klær dagen etterpå så han hadde det han trengte. Men jeg kan ikke følge opp hennes uker. Hun hadde også for vane å ta med klær fra oss hjem uten å legge de tilbake. Så vi fylte på og fylte på. 

Til slutt måtte jeg innføre systemet med 2 sett klær, nettopp på grunn av dette. 

Anonymkode: 22825...005

Vil det si at i hennes uker så har ikke barnet skikkelige klær?

Anonymkode: 65052...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vil det si at i hennes uker så har ikke barnet skikkelige klær?

Anonymkode: 65052...8b6

Jeg vil ikke si at han går kledd som en gategutt, men det mangler ofte klær. Noen klær er for små og ofte henter barnehagen frem klær fra vårt sett for å dekke over det som mangler. 

Hun begår ikke noe lovbrudd ved at det er sånn, men jeg foretrekker å ha kontroll på settet vårt for å unngå slikt på våre uker. 

Ved en anledning sendte jeg henne en melding om at han manglet skiftesokker den mandagen jeg skulle hente han. Da fikk jeg beskjed om å ta det med familievernkontoret om jeg hadde et problem med det.

Anonymkode: 22825...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh hvorfor i alle dager kan ikke du bare la han bruke dine klær hele tiden . Høres jo helt sinnsykt ut 

Anonymkode: 2a8b6...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehh hvorfor i alle dager kan ikke du bare la han bruke dine klær hele tiden . Høres jo helt sinnsykt ut 

Anonymkode: 2a8b6...f68

Hvorfor i alle dager skulle jeg trenge det? Har ikke moren også et ansvar i barnehagen? "Sinnsykt" er vel å ta litt i. 

Anonymkode: 22825...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh dere virker jo helt crazy om barnehagen må forholde seg til det der ! De blå sokkene er pappa sine, så de kan ikke brukes i mammauka. Så da må han gå uten. Ha nå en dress i barnehagen og et sett av alt annet . 

Anonymkode: 2a8b6...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ehh dere virker jo helt crazy om barnehagen må forholde seg til det der ! De blå sokkene er pappa sine, så de kan ikke brukes i mammauka. Så da må han gå uten. Ha nå en dress i barnehagen og et sett av alt annet . 

Anonymkode: 2a8b6...f68

Takk for innspill :)

Anonymkode: 22825...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at skal dette funke både for deg og for barnehagen må du ta med lasset hjem på fredager og tilbake mandagen neste gang det er din uke.

Det er latterlig, tåpelig og alt det der. Men du må enten vare finne deg i at du står for barnets klær eller så må du fysisk tvinge henne til å ordne ut ved å fjerne tilgangen til ditt utstyr.

Men dere kan ikke holde på slik, du må finne en løsning på det overordnede problemet. Det vet du nok, så det er ikke særlig mer å si.

Anonymkode: 3a8e6...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du utdyper med at hun tar med hjem, og du bare fyller på og fyller på fårstår jeg problemet. Likevel tenker jeg at, med mindre du har veldig dårlig råd, så er det lureste kanskje å svelge kameler mothårs i denne situasjonen. Ikke for mors del, men for barnets. Det høres ut som ting er ustabilt nok for barnet som det er, med to foreldre som overhodet ikke kan sammarbeide. I tillegg til den ustabiliteten og utryggheten en slik stemmning mellom foreldene gir for et lite barn, skal han forholde seg til at klær blir pakket opp og ned, og at det annenhver uke stadig er noe som mangler. Dermed er mitt råd, så sant du ikke virkelig snur hver krone, å heve deg over. Bruk litt tid på finn.no, og lag deg et lager med klær og sko. Det er utrolig hvor mye fint man kan få tak i uten t det trenger å koste noe særlig! Så ville jeg bare sett på barnehageklær som en ekstra utgift, og fylt på etterhvert som ting forsvant hjem til mor. Så kan du ha et ekstra sett av i en bag i bilen når du leverer første dag i din uke, sånn at du ikke risikerer at han står uten ett eller annet fordi det plutselig er borte.

Jeg har intrykk av at du egentlig ønsker deg råd om hvordan du kan få mor til å følge opp sin del av avtalen, og at mitt råd i så måte kanskje ikke er så veldig velkomment. Jeg kan forstå behovet for å "sette mor på plass", og å ikke la henne styre showet. Jeg mener også generelt at man ikke skal la seg tråkke på, likevel finnes det unntak, og jeg mener at dette tilfellet er et unntak, fordi det går ut over barnet ditt hvis dere fortsetter å være steile mot hverandre hele tiden. Du kan ikke styre hva hun gjør, det eneste du kan gjøre er å styre hvordan du oppfører deg. Jeg tenker derfor at du bør være veldig bevisst på hvilke kamper du velger å ta med mor, og kun gå inn i diskusjoner i de tilfellene der du opplever at det er nødvendig for barnets beste. Når det gjelder klær i barnehagen så mener jeg at barnets beste er at det alltid er tilgjengelig nok klær i barnehagen, og at disse ikke skiftes ut etter hvem sin uke det er. Hvem som betaler for klærne spiller ingen rolle i forhold til barnets beste. Jeg kan skjønne at det oppleves uretferdig hvis du har størst utgift til klær, men for barnet spiller det ingen rolle hvem som handlet klærne. Det som er viktig for barnet er at klærne er der når de trengs, og at det ikke er en hel masse styr rundt dette.

Anonymkode: a0cc5...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker at skal dette funke både for deg og for barnehagen må du ta med lasset hjem på fredager og tilbake mandagen neste gang det er din uke.

Det er latterlig, tåpelig og alt det der. Men du må enten vare finne deg i at du står for barnets klær eller så må du fysisk tvinge henne til å ordne ut ved å fjerne tilgangen til ditt utstyr.

Men dere kan ikke holde på slik, du må finne en løsning på det overordnede problemet. Det vet du nok, så det er ikke særlig mer å si.

Anonymkode: 3a8e6...057

Det ser nok desverre ut til at dette er et av de få alternativene jeg står igjen med ja. Uheldigvis, for dette ville for de fleste andre kunne gå ryddig for seg uten et slikt "spill". 

Man kan ikke samarbeide om å oppdra et barn uten å samarbeide. Men jeg kan ikke trylle eller tvinge heller, så jeg jobber konstant mot en bedre ordning på situasjonen.

Anonymkode: 22825...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når du utdyper med at hun tar med hjem, og du bare fyller på og fyller på fårstår jeg problemet. Likevel tenker jeg at, med mindre du har veldig dårlig råd, så er det lureste kanskje å svelge kameler mothårs i denne situasjonen. Ikke for mors del, men for barnets. Det høres ut som ting er ustabilt nok for barnet som det er, med to foreldre som overhodet ikke kan sammarbeide. I tillegg til den ustabiliteten og utryggheten en slik stemmning mellom foreldene gir for et lite barn, skal han forholde seg til at klær blir pakket opp og ned, og at det annenhver uke stadig er noe som mangler. Dermed er mitt råd, så sant du ikke virkelig snur hver krone, å heve deg over. Bruk litt tid på finn.no, og lag deg et lager med klær og sko. Det er utrolig hvor mye fint man kan få tak i uten t det trenger å koste noe særlig! Så ville jeg bare sett på barnehageklær som en ekstra utgift, og fylt på etterhvert som ting forsvant hjem til mor. Så kan du ha et ekstra sett av i en bag i bilen når du leverer første dag i din uke, sånn at du ikke risikerer at han står uten ett eller annet fordi det plutselig er borte.

Jeg har intrykk av at du egentlig ønsker deg råd om hvordan du kan få mor til å følge opp sin del av avtalen, og at mitt råd i så måte kanskje ikke er så veldig velkomment. Jeg kan forstå behovet for å "sette mor på plass", og å ikke la henne styre showet. Jeg mener også generelt at man ikke skal la seg tråkke på, likevel finnes det unntak, og jeg mener at dette tilfellet er et unntak, fordi det går ut over barnet ditt hvis dere fortsetter å være steile mot hverandre hele tiden. Du kan ikke styre hva hun gjør, det eneste du kan gjøre er å styre hvordan du oppfører deg. Jeg tenker derfor at du bør være veldig bevisst på hvilke kamper du velger å ta med mor, og kun gå inn i diskusjoner i de tilfellene der du opplever at det er nødvendig for barnets beste. Når det gjelder klær i barnehagen så mener jeg at barnets beste er at det alltid er tilgjengelig nok klær i barnehagen, og at disse ikke skiftes ut etter hvem sin uke det er. Hvem som betaler for klærne spiller ingen rolle i forhold til barnets beste. Jeg kan skjønne at det oppleves uretferdig hvis du har størst utgift til klær, men for barnet spiller det ingen rolle hvem som handlet klærne. Det som er viktig for barnet er at klærne er der når de trengs, og at det ikke er en hel masse styr rundt dette.

Anonymkode: a0cc5...16a

Takk for langt og fornuftig svar. Du treffer veldig bra, for i denne situasjonen slites jeg veldig mellom å gi etter for barnets beste og å ikke la meg trakke på. Derfor har jeg også hold på en god stund som en "tulling" og ryddet opp etter henne når det egentlig er hennes ansvar. Jeg har også vurdert å la han gå i hennes klær på våre uker, siden hun ikke bytter om på settene. Men jeg vil han skal ha det han trenger på våre uker, så jeg har holdt meg for god til å gi henne det stikket på barnets bekostning. Jeg må vurdere forslagene her nøye. 

Anonymkode: 22825...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ser nok desverre ut til at dette er et av de få alternativene jeg står igjen med ja. Uheldigvis, for dette ville for de fleste andre kunne gå ryddig for seg uten et slikt "spill". 

Man kan ikke samarbeide om å oppdra et barn uten å samarbeide. Men jeg kan ikke trylle eller tvinge heller, så jeg jobber konstant mot en bedre ordning på situasjonen.

Anonymkode: 22825...005

Jeg må bare si at jeg synes du høres ut som en fin pappa som ønsker det beste for barnet ditt, men det er søren meg ikke lett å samarbeide alene.

Anonymkode: 65052...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg må bare si at jeg synes du høres ut som en fin pappa som ønsker det beste for barnet ditt, men det er søren meg ikke lett å samarbeide alene.

Anonymkode: 65052...8b6

Tusen takk og godt oppsummert 😄

Anonymkode: 22825...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om hu virkelig er så håpløs ! Så tar du med alt hjem på fredag når dere bytter uke! Om han da ikke har klær i mammauka så må barnehagen ordne det med mor. Evt melde henne for omsorgssvikt om gutten ikke får dekt sine behov. Kanskje hu våkner da 

Anonymkode: 2a8b6...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men om hu virkelig er så håpløs ! Så tar du med alt hjem på fredag når dere bytter uke! Om han da ikke har klær i mammauka så må barnehagen ordne det med mor. Evt melde henne for omsorgssvikt om gutten ikke får dekt sine behov. Kanskje hu våkner da 

Anonymkode: 2a8b6...f68

Ja kanskje. Men det er det da.. Om jeg vet at det f.eks mangler skift av undertøy i hennes sett, så har jeg ikke samvittighet til å la vårt sett ligge hjemme for å lære henne en lekse. Det er jo guttungen som blir stående uten skift den dagen jeg leverer han fra meg i hennes uke. 

Anonymkode: 22825...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært inne på tanken. Familievernkontoret mente også at vi måtte ta ting gjennom barnehagen, da samarbeidet er så dårlig, og sånne ting tydeligvis bare blir en krangel. Når vi begynte med dette systemet var jeg klar på at det ikke skulle bli til bry for barnehagen. Så jeg har egentlig ikke lyst å legge noe ansvar for samarbeidet over på dem. Jeg trodde helt ærlig vi skulle få til et så enkelt system på egenhånd. Men det er kun jeg som tar meg av det så langt, så kanskje jeg blir nødt? 

Anonymkode: 22825...005

Ja synes de skal involveres her. 👍😊 Kanskje hun skjerper seg da. Uff må være utrolig krevende psykisk. Håper det ordner seg for deg 😊

Anonymkode: 39cbd...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja synes de skal involveres her. 👍😊 Kanskje hun skjerper seg da. Uff må være utrolig krevende psykisk. Håper det ordner seg for deg 😊

Anonymkode: 39cbd...a00

Det skader vel ikke å prøve. Takk for det! :)

Anonymkode: 22825...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha 50/50 bosted funker KUN med foreldre som allerede samarbeider godt, og anbefales kun for unger som er fra 7-8 år og oppover. Så det var jo der dette strandet.

Slutt å gjøre denne oppgaven, tenker vel jeg. Ta skifteklærne «dine» med hjem den dagen du tar barnet med, og la hennes ting ligge tilbake, så får hun løse sitt samarbeid med barnehagen selv.

Anonymkode: 27310...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi hadde en periode hvor vi "samarbeidet" om å ha kun et sett med skifteklær i barnehagen. Det var en blanding av klær fra oss og klær fra henne. Så den perioden gjorde vi som du nå foreslår. 

Problemet som da oppstod var at når jeg hentet han på mandager kunne det mangle klær i settet. Han hadde f.eks hullete støvler eller manglet undertøy eller skiftesokker. En regnværsdag måtte jeg bære han ned til bilen fordi støvlene og sokkene var våte og han ikke hadde skift. Så jeg fylte på med mer klær dagen etterpå så han hadde det han trengte. Men jeg kan ikke følge opp hennes uker. Hun hadde også for vane å ta med klær fra oss hjem uten å legge de tilbake. Så vi fylte på og fylte på. 

Til slutt måtte jeg innføre systemet med 2 sett klær, nettopp på grunn av dette. 

Anonymkode: 22825...005

Har det aldri slått deg at du kan dra hjem til henne rett etter barnehagen, og si at du vil ha de hele støvlene på barnet i stedet for de hullete?

Lurer også på hvorfor de ansatte i bhg ikke har reagert på at han blir levert i ødelagte støvler...

Anonymkode: 27310...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lurer også på hvorfor de ansatte i bhg ikke har reagert på at han blir levert i ødelagte støvler...

Det vet vi jo ikke om de har gjort. Sånne foreldre er immune for det meste, og bryr seg ofte ikke med hva de ansatte har å si om det

Anonymkode: 65052...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2020 den 21.50, Anonym bruker skrev:

Det er ikke en ideell situasjon. Det er jeg helt klar over. Men hva foreslår du jeg skal gjøre helt konkret? Grunnen til at jeg må ha et eget sett med klær til han i barnehagen er av 2 grunner: For det første må jeg ha oversikt over klærne og vite at han har nok av alt og at ting ikke er utslitt eller for smått. Det må også tas med hjem og byttes/vaskes i løpet av uken. Det er (desverre) vanskelig å samarbeide om dette om vi hadde hatt et felles sett når vi har så dårlig samarbeid. For det andre mener jeg det er feil at jeg skal betale for klær som brukes på hennes uke når jeg allerede betaler bidrag for dette. 

Om du kommer med en konkret løsning lytter jeg mer enn gjerne til den. 

Anonymkode: 22825...005

Da ville jeg rett og slett tatt med meg hjem klærne når jeg hentet på fredag, så får moren ordne med 'sine' klær på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arme barn!!!

Foreldre som ikke klarer å sette barna først skulle hatt juling på daglig basis. At det går an!

Anonymkode: 14206...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2020 den 20.45, Anonym bruker skrev:

Hei alle sammen. Jeg trenger desperat litt veiledning. 

Jeg har en sønn på 5 år som går i barnehagen. Hans mor og jeg er ikke sammen lenger og samarbeider ufattelig dårlig. Det er mange grunner til dette dårlige samarbeidet, men disse behøver vi ikke gå inn på. Etter flere runder hos familievernkontoret ble vi bedt om å slutte å komme dit og gi opp tanken om et godt samarbeid. 

Så til saken... 

Sønnen vår er hos oss annenhver uke. I barnehagen har vi 2 sett med klær, et fra hvert av foreldrene. Siden vi ikke har noe samarbeid (jeg har virkelig prøvd), så er dette eneste løsning for øyeblikket. Annenhver uke skal jeg ta opp våre klær fra en kasse i barnehagen og bytte dem med hennes. I de andre ukene skal moren gjøre det samme. Men det blir ikke gjort. Uansett hvor mange meldinger jeg har sendt for å minne henne på dette, så mener hun at hun ikke har anledning til å ta sin del av "jobben". Jeg ender derfor opp med å bytte om på klærne hver uke. Dette finner jeg meg ikke i lenger. Vi er tross alt to foreldre. 

Noen her inne vil kanskje argumentere med at det er en enkel oppgave og at jeg bare bør spare meg bryet og bare fortsette med å gjøre det selv. Men det er ikke aktuelt.

Så jeg lurer på om noen har en bedre måte å løse dette på, når samarbeid ikke funker.

Setter stor pris på alle seriøse forslag! 

Anonymkode: 22825...005

Høres ut som et ikke-problem.😫 Dere er sure på hverandre, og det går utover barnet. Stopp opp og tenk litt.... ER dette eeeeegentlig et stort problem? Nei. 

Anonymkode: dac96...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...