Gå til innhold

Trøbbel med klær i barnehagen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Jeg trenger desperat litt veiledning. 

Jeg har en sønn på 5 år som går i barnehagen. Hans mor og jeg er ikke sammen lenger og samarbeider ufattelig dårlig. Det er mange grunner til dette dårlige samarbeidet, men disse behøver vi ikke gå inn på. Etter flere runder hos familievernkontoret ble vi bedt om å slutte å komme dit og gi opp tanken om et godt samarbeid. 

Så til saken... 

Sønnen vår er hos oss annenhver uke. I barnehagen har vi 2 sett med klær, et fra hvert av foreldrene. Siden vi ikke har noe samarbeid (jeg har virkelig prøvd), så er dette eneste løsning for øyeblikket. Annenhver uke skal jeg ta opp våre klær fra en kasse i barnehagen og bytte dem med hennes. I de andre ukene skal moren gjøre det samme. Men det blir ikke gjort. Uansett hvor mange meldinger jeg har sendt for å minne henne på dette, så mener hun at hun ikke har anledning til å ta sin del av "jobben". Jeg ender derfor opp med å bytte om på klærne hver uke. Dette finner jeg meg ikke i lenger. Vi er tross alt to foreldre. 

Noen her inne vil kanskje argumentere med at det er en enkel oppgave og at jeg bare bør spare meg bryet og bare fortsette med å gjøre det selv. Men det er ikke aktuelt.

Så jeg lurer på om noen har en bedre måte å løse dette på, når samarbeid ikke funker.

Setter stor pris på alle seriøse forslag! 

Anonymkode: 22825...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakker vi om skifteklær? Min 4-åring kommer nesten alltid hjem med det han har på seg. Kanskje skifter sokker eller noe.

Hva slags klær snakker vi om?

Anonymkode: f6cdd...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bare for å svare på det jeg tror du sier.

Du lurer på hvordan dere kan løse en felles oppgave sammen, når dere ikke kan samarbeide? Vel. Det går ikke.

Kan du ikke svelge denne kamelen for sønnen din?

Anonymkode: f6cdd...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atte hva? Ikke rart det blir krig  i verden.

Du må bare gjøre det selv, ellers godta at barnet bruker ditt tøy hos mor? Hvorfor kan ikke bhg klær være felles klær? 

Anonymkode: f1cb5...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres så barnslig ut at jeg ikke helt vet hva jeg skal si. Spiller det virkelig noen rolle om guten bruker "dine" klær i barnehagen den uken han er hos mor, eller omvendt? Det er jo uansett gutten sine klær begge ukene. Hvis du virkelig mener det er nødvenig at klærne pakkes opp og ned av en eske hver uke, så synes jeg at du bær ta på deg å gjøre det selv. Eventuelt kan du jo bare pakke opp alle klærne, så har han plenty.

Du sier at det ikke eksisterer noe sammarbeid. Da er mitt klare råd å ikke gå inn for å øke konfliktnivået. Hvor vanskelig er det egentlig å pakke de klærne opp og ned hver uke?

Anonymkode: a0cc5...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får mest lyst til å filleriste dere begge og si VOKS OPP!

Men det hjelper ikke. Har ingen tips, bortsett fra «Alle situasjoner trenger en helt, du kan være den helten». 

Dere er like barnslige begge to. Hadde det vært et snev av fornuft, hadde du svelget den kamelen og byttet klær hver uke. Stakkars barn, sier nå jeg. Sikkert livredd for å få på seg «feil klær i feil uke». 

Synd fvk ikke sendte en bekymringsmelding til bv, ingen barn burde ha det sånn. 

Anonymkode: e6389...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke gjør et vanskelig samarbeid enda vanskeligere bare pga prinsipper.

Anonymkode: 65052...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt redd for at enkelte skulle tenke dette var en bagatell og ikke noe å ta opp i det heletatt. Sett utenfra hadde jeg trolig fnyst litt av det selv. Men det er en stor utfordring å ha barn 50/50 med noen når man har så og si ikke eksisterende samarbeid. Jeg skulle gjerne ønske ting var bedre på den fronten, men det lar seg ikke gjøre. Og det er absolutt ikke slik at jeg "ikke gidder", for jeg har prøvd i 5 lange år.

Jeg er ute etter en praktisk løsning, ikke folks mening om hva jeg burde finne meg i eller ikke. 

Det er snakk om alle klær. Sko, støvler, kjeledresser, jakker, votter, bytteklær m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får mest lyst til å filleriste dere begge og si VOKS OPP!

Men det hjelper ikke. Har ingen tips, bortsett fra «Alle situasjoner trenger en helt, du kan være den helten». 

Dere er like barnslige begge to. Hadde det vært et snev av fornuft, hadde du svelget den kamelen og byttet klær hver uke. Stakkars barn, sier nå jeg. Sikkert livredd for å få på seg «feil klær i feil uke». 

Synd fvk ikke sendte en bekymringsmelding til bv, ingen barn burde ha det sånn. 

Anonymkode: e6389...06c

Du "har ingen tips" . Takk, det er notert. Til info har barnet det helt fint, og merker ikke noe til klessituasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette et stort problem? Spiller det noen rolle «hvem sine» klær han bruker? 

Anonymkode: 52763...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg skjønner at hele situasjonen er utrolig frustrerende. Men når det først har låst seg i den grad du beskriver, er dette ikke det største problemet. Jeg tror jeg ville lagt fra meg tanken om at du kan få henne til å gjøre noe som helst. Alt du vil ha på en bestemt måte må bli på i den grad du kan gjøre det selv, uten hennes medvirkning. Jeg ser ikke bort fra muligheten for at hun er den klart vanskeligste av dere. Noen folk kan være umulige å forholde seg hit. Men det er sannsynlig at veien hit har gått via en god del tilfeller av å gjøre symbolsaker til større problemer enn nødvendig. Spør du meg er det det du gjør nå. Gjengjeldelse er sjelden produktivt, det fører dere bare ut i et stadig dypere uføre.

Anonymkode: 0bc90...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er dette et stort problem? Spiller det noen rolle «hvem sine» klær han bruker? 

Anonymkode: 52763...1d7

Selvsagt spiller det en rolle. Hvorfor skal en forelder stå for alle klærne som ungen bruker 8 timer for dag 5 dager i uken når man er 2 foreldre? 

Anonymkode: 22825...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei! Jeg skjønner at hele situasjonen er utrolig frustrerende. Men når det først har låst seg i den grad du beskriver, er dette ikke det største problemet. Jeg tror jeg ville lagt fra meg tanken om at du kan få henne til å gjøre noe som helst. Alt du vil ha på en bestemt måte må bli på i den grad du kan gjøre det selv, uten hennes medvirkning. Jeg ser ikke bort fra muligheten for at hun er den klart vanskeligste av dere. Noen folk kan være umulige å forholde seg hit. Men det er sannsynlig at veien hit har gått via en god del tilfeller av å gjøre symbolsaker til større problemer enn nødvendig. Spør du meg er det det du gjør nå. Gjengjeldelse er sjelden produktivt, det fører dere bare ut i et stadig dypere uføre.

Anonymkode: 0bc90...112

Takk for et saklig og reflektert råd :)

Anonymkode: 22825...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta nå ansvar for dine klær og la hennes ligge 

Anonymkode: 2a8b6...f68

Skulle ønske det var så lett. Men det er begrenset med plass på knagger og i hyller, så jeg kan ikke la 2 sett klær være fremme samtidig. 

Anonymkode: 22825...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt spiller det en rolle. Hvorfor skal en forelder stå for alle klærne som ungen bruker 8 timer for dag 5 dager i uken når man er 2 foreldre? 

Anonymkode: 22825...005

Fordi man er villig til å sette barnet over dine egne prinsipper??

et barn på 5 skjønner at noe er galt når han må bytte full garderobe fra den ene uka til den andre. 

Anonymkode: 8e755...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi man er villig til å sette barnet over dine egne prinsipper??

et barn på 5 skjønner at noe er galt når han må bytte full garderobe fra den ene uka til den andre. 

Anonymkode: 8e755...9dd

Nettopp. Når en femåring må skifte garderobe hver uke, forstår barnet selvfølgelig at mamma og pappa hater hverandre. Å tro noe annet, er veldig naivt. 

Anonymkode: e6389...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med «dine» klær hjem på fredag, så må hun ta opp «sine». 

Anonymkode: 5adf3...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta dine klær med hjem da? Dere må vel tømme garderobene jevnlig uansett?

Anonymkode: 65052...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fordi man er villig til å sette barnet over dine egne prinsipper??

et barn på 5 skjønner at noe er galt når han må bytte full garderobe fra den ene uka til den andre. 

Anonymkode: 8e755...9dd

Det er ikke en ideell situasjon. Det er jeg helt klar over. Men hva foreslår du jeg skal gjøre helt konkret? Grunnen til at jeg må ha et eget sett med klær til han i barnehagen er av 2 grunner: For det første må jeg ha oversikt over klærne og vite at han har nok av alt og at ting ikke er utslitt eller for smått. Det må også tas med hjem og byttes/vaskes i løpet av uken. Det er (desverre) vanskelig å samarbeide om dette om vi hadde hatt et felles sett når vi har så dårlig samarbeid. For det andre mener jeg det er feil at jeg skal betale for klær som brukes på hennes uke når jeg allerede betaler bidrag for dette. 

Om du kommer med en konkret løsning lytter jeg mer enn gjerne til den. 

Anonymkode: 22825...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke barnehagen kreve et samarbeid av en eller annen form? Kan du snakke med de om situasjonen. Kanskje de kan si til mor de dager hun henter at de klærne må med hjem. Få barnehagen til å fortelle at situasjonen ikke fungerer slik det er nå, og at rundt barnet trengs det samarbeid. Kanskje hun endrer seg da? Når det kommer fra de?

Anonymkode: 39cbd...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta med «dine» klær hjem på fredag, så må hun ta opp «sine». 

Anonymkode: 5adf3...0da

Nå er du inne på noe. Takk for tips :)

Anonymkode: 22825...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke barnehagen kreve et samarbeid av en eller annen form? Kan du snakke med de om situasjonen. Kanskje de kan si til mor de dager hun henter at de klærne må med hjem. Få barnehagen til å fortelle at situasjonen ikke fungerer slik det er nå, og at rundt barnet trengs det samarbeid. Kanskje hun endrer seg da? Når det kommer fra de?

Anonymkode: 39cbd...a00

Jeg har vært inne på tanken. Familievernkontoret mente også at vi måtte ta ting gjennom barnehagen, da samarbeidet er så dårlig, og sånne ting tydeligvis bare blir en krangel. Når vi begynte med dette systemet var jeg klar på at det ikke skulle bli til bry for barnehagen. Så jeg har egentlig ikke lyst å legge noe ansvar for samarbeidet over på dem. Jeg trodde helt ærlig vi skulle få til et så enkelt system på egenhånd. Men det er kun jeg som tar meg av det så langt, så kanskje jeg blir nødt? 

Anonymkode: 22825...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et så dårlig samarbeid burde dere ikke ha 50/50. Men når det er situasjonen støtter jeg forslaget fra ... 0da. Du tar med deg «ditt» sett med klær på fredag, og tar de med tilbake når det er din uke igjen. Kanskje må du da pakke vekk hennes sett med klær, men jeg nekter å tro at dette er deres største utfordring med et så dårlig samarbeidsklima og 50/50. 

Anonymkode: 43a2f...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...