Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #1 Skrevet 29. februar 2020 Dette satte ord på det jeg har tenkt og flere her inne har prøvd å formidle, anbefaler alle å lese hele kronikken. For de som ikke orker, denne opphausingen av frykt er ikke ny, viruset er ikke mer farlig enn andre tidligere virus vi også har overlevd helt fint. https://www.nrk.no/ytring/frykt-ikke-korona-1.14916528 Anonymkode: 227e3...c72
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #2 Skrevet 29. februar 2020 Denne tråden bør holdes oppe! Anonymkode: d1e65...c5c
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #3 Skrevet 29. februar 2020 Man bør holde en sunn skepsis mot viruset. Ikke gå inn i full panikkangst, men heller ikke ta for lett på det. Vi vet rett og slett ikke nok om sykdomsgangen ennå. Historisk sett har eksemplene som tas opp i kronikken gått bra (selv om hiv var en dødsdom da viruset kom), men det finnes også eksempler på at det ikke har gått så bra. Både hiv og ebola er langt mindre smittsomt enn covid-19. Så langt ser dødeligheten ut til å være forholdsvis lav ved covid-19, samtidig som smittespredningen er relativt høy. Vi har alle noen vi er glade i som ikke bør utsettes for viruset, vi vet heller ikke hva som skjer når mennesker går gjennom sykdommen flere ganger (noe som allerede har skjedd). Ingen grunn til panikk, men heller ingen grunn til å blåse nonsjalant av det. Sunn skepsis, god smittehygiene og omsorg for andre mennesker er viktig. Anonymkode: 85beb...88f
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #4 Skrevet 29. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Dette satte ord på det jeg har tenkt og flere her inne har prøvd å formidle, anbefaler alle å lese hele kronikken. For de som ikke orker, denne opphausingen av frykt er ikke ny, viruset er ikke mer farlig enn andre tidligere virus vi også har overlevd helt fint. https://www.nrk.no/ytring/frykt-ikke-korona-1.14916528 Anonymkode: 227e3...c72 Jeg synes ikke det er noe bedre med artikler som dette, som bagatelliserer det Anonymkode: ebe83...403
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #5 Skrevet 29. februar 2020 Takk for en interessant og informativ link! Anonymkode: 11795...b0f
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #6 Skrevet 29. februar 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes ikke det er noe bedre med artikler som dette, som bagatelliserer det Anonymkode: ebe83...403 Det er ikke snakk om å bagatellisere, men å dempe hysteriet betraktelig. Og det tror jeg alle har godt av. HI Anonymkode: 227e3...c72
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #7 Skrevet 29. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er ikke snakk om å bagatellisere, men å dempe hysteriet betraktelig. Og det tror jeg alle har godt av. HI Anonymkode: 227e3...c72 Vel, jeg synes den bagatelliserer det. Det ene ytterpunktet er ikke noe bedre enn det andre Anonymkode: ebe83...403
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #8 Skrevet 29. februar 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vel, jeg synes den bagatelliserer det. Det ene ytterpunktet er ikke noe bedre enn det andre Anonymkode: ebe83...403 Er du professor i medisinsk mikrobiologi? Hvis nei, så synes jeg helt klart at det er mer naturlig å lytte til kronikkforfatteren som faktisk har høy etos, enn en vilkårlig dame sine personlige meninger. HI Anonymkode: 227e3...c72
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #9 Skrevet 29. februar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette satte ord på det jeg har tenkt og flere her inne har prøvd å formidle, anbefaler alle å lese hele kronikken. For de som ikke orker, denne opphausingen av frykt er ikke ny, viruset er ikke mer farlig enn andre tidligere virus vi også har overlevd helt fint. https://www.nrk.no/ytring/frykt-ikke-korona-1.14916528 Anonymkode: 227e3...c72 Den kronikken der har jeg lest og den var ikke særlig bra skrevet. Anonymkode: 93640...6e5
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #10 Skrevet 29. februar 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er du professor i medisinsk mikrobiologi? Hvis nei, så synes jeg helt klart at det er mer naturlig å lytte til kronikkforfatteren som faktisk har høy etos, enn en vilkårlig dame sine personlige meninger. HI Anonymkode: 227e3...c72 Du tåler ikke at folk er uenig med deg skjønner jeg Anonymkode: ebe83...403
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #11 Skrevet 29. februar 2020 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke snakk om å bagatellisere, men å dempe hysteriet betraktelig. Og det tror jeg alle har godt av. HI Anonymkode: 227e3...c72 Jeg har to foreldre, en søster og en sønn som alle er i risikogruppen og som har stor sjanse for å dø av dette viruset. Klart jeg er bekymret for dem. De vaksineres for influensa hvert år og har klart seg pga dette. Nå er de utsatt og kan kanskje dø av dette viruset. Men det gjør meg altså hysterisk å bry meg om dem? Bare greit å bli kvitt syke, gamle og svake eller? Anonymkode: 93640...6e5
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #12 Skrevet 29. februar 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har to foreldre, en søster og en sønn som alle er i risikogruppen og som har stor sjanse for å dø av dette viruset. Klart jeg er bekymret for dem. De vaksineres for influensa hvert år og har klart seg pga dette. Nå er de utsatt og kan kanskje dø av dette viruset. Men det gjør meg altså hysterisk å bry meg om dem? Bare greit å bli kvitt syke, gamle og svake eller? Anonymkode: 93640...6e5 Det er faktisk noen som tenker sånn (aktiv dødshjelp-forkjempere f.eks.) Anonymkode: c3cad...112
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #13 Skrevet 29. februar 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du tåler ikke at folk er uenig med deg skjønner jeg Anonymkode: ebe83...403 Joda, men jeg vektlegger ikke den meningen noen verdi dersom den er basert på synsing og null kunnskap. Det er litt som de som mener at det er greit å sette en 1-åring forovervendt i bilen. De må få mene det, men valget er så kunnskapsløst at jeg ikke tillegger meningen om at det er greit, noen verdi. HI Anonymkode: 227e3...c72
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #14 Skrevet 29. februar 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er faktisk noen som tenker sånn (aktiv dødshjelp-forkjempere f.eks.) Anonymkode: c3cad...112 Jeg vil helst ikke at den 14 år gamle kreftsyke kompisen til sønnen min utsettes for aktiv dødshjelp. Ei heller min kronisk syke mann, som riktignok er i full jobb, men som går på immunsupprimerende medisin, eller min venninne med lungefibrose. Anonymkode: 85beb...88f
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #15 Skrevet 29. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Joda, men jeg vektlegger ikke den meningen noen verdi dersom den er basert på synsing og null kunnskap. Det er litt som de som mener at det er greit å sette en 1-åring forovervendt i bilen. De må få mene det, men valget er så kunnskapsløst at jeg ikke tillegger meningen om at det er greit, noen verdi. HI Anonymkode: 227e3...c72 Du gjør jo tydeligvis det da, siden du blir så muggen av at jeg er uenig med deg Anonymkode: ebe83...403
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #16 Skrevet 29. februar 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har to foreldre, en søster og en sønn som alle er i risikogruppen og som har stor sjanse for å dø av dette viruset. Klart jeg er bekymret for dem. De vaksineres for influensa hvert år og har klart seg pga dette. Nå er de utsatt og kan kanskje dø av dette viruset. Men det gjør meg altså hysterisk å bry meg om dem? Bare greit å bli kvitt syke, gamle og svake eller? Anonymkode: 93640...6e5 Det er en enorm forskjell på være reelt bekymret for personer i risikosonen og alle de som tar helt av og f.eks. ringer 113 eller hamstrer mat, fordi de er vettskremte. Når Coronaviruset har blåst over, kommer det til å komme ett nytt virus, og så enda ett og enda ett, slik som det alltid har gjort. Verdenssamfunnet er ikke tjent med å få panikk hver gang. HI Anonymkode: 227e3...c72
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #17 Skrevet 29. februar 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du gjør jo tydeligvis det da, siden du blir så muggen av at jeg er uenig med deg Anonymkode: ebe83...403 Jeg er ikke muggen. Nå er det du som utøvet hersketeknikker ved å ilegge meg følelser og meninger jeg ikke har. Det er svært dårlig argumentasjonsteknikk. HI Anonymkode: 227e3...c72
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #18 Skrevet 29. februar 2020 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har to foreldre, en søster og en sønn som alle er i risikogruppen og som har stor sjanse for å dø av dette viruset. Klart jeg er bekymret for dem. De vaksineres for influensa hvert år og har klart seg pga dette. Nå er de utsatt og kan kanskje dø av dette viruset. Men det gjør meg altså hysterisk å bry meg om dem? Bare greit å bli kvitt syke, gamle og svake eller? Anonymkode: 93640...6e5 Jeg har en far som er i risikogruppen. Jeg har ikke panikk. Har knapt nok en bekymring. Den dramatiske stemningen du prøver å piske opp, er litt pinlig Anonymkode: 26c4a...275
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #19 Skrevet 29. februar 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke muggen. Nå er det du som utøvet hersketeknikker ved å ilegge meg følelser og meninger jeg ikke har. Det er svært dårlig argumentasjonsteknikk. HI Anonymkode: 227e3...c72 Sier du som driver personangrep og hersketeknikk over en lav sko Anonymkode: ebe83...403
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #20 Skrevet 29. februar 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er en enorm forskjell på være reelt bekymret for personer i risikosonen og alle de som tar helt av og f.eks. ringer 113 eller hamstrer mat, fordi de er vettskremte. Når Coronaviruset har blåst over, kommer det til å komme ett nytt virus, og så enda ett og enda ett, slik som det alltid har gjort. Verdenssamfunnet er ikke tjent med å få panikk hver gang. HI Anonymkode: 227e3...c72 Nettopp, men her inne roper jo alle at man er hysterisk uansett nivå av bekymring. Det ER jo helt Ok å være bekymret, mange vil jo dø. Men å hamstre mat å ringe 113 er jo unødvendig. Anonymkode: 93640...6e5
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #21 Skrevet 29. februar 2020 Les denne i tillegg: https://www.nrk.no/ytring/vaer-beredt-1.14918924 Anonymkode: d3147...709
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #22 Skrevet 29. februar 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Les denne i tillegg: https://www.nrk.no/ytring/vaer-beredt-1.14918924 Anonymkode: d3147...709 Enig med denne siste, vi må være forberedt! Synes det rett og slett er tragisk med slike som professoren i første link som bruker sin tittel til å fremme synspunkter om at de som har sykdommer fra før ikke har noen verdi, siden han skriver at viruset ikke er farlig og at de som dør var syke fra før. Dersom man har et snev av empati, ønsker man å beskytte dem i samfunnet som har diabetes, høyt blodtrykk, astma, redusert immunforsvar, er eldre enn 65 år osv. og som har en reell risiko for å dø av sykdommen. Da kan vi ikke bagatellisere på den måten som denne professoren gjør, men iverksette tiltak for å hindre smittespredning. Anonymkode: 4fa44...f10
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #23 Skrevet 29. februar 2020 Jeg tror egentlig de fleste her inne er mer eller mindre enige. Det må være lov å lufte bekymring og spørre om ting uten å bli kalt hysterisk. De færreste av oss er infeksjonsmedisinere. Tenker også at Olsvik, som er en fornuftig mann, maner til edruelighet, og ikke til en laissez-faire-holdning. Det er ofte slik her inne, at debatter polariseres ved bruk av stråmenn og ved at man tillegger hverandre intensjoner motdebattanten egentlig ikke har. Det er et stykke fra å spørre om hva som skjer når folk holdes i karantene til å ringe 113 for å spørre om ting knyttet til viruset når man ikke en gang er småforkjølt. Anonymkode: 85beb...88f
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #24 Skrevet 29. februar 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Les denne i tillegg: https://www.nrk.no/ytring/vaer-beredt-1.14918924 Anonymkode: d3147...709 Ja her var det mye fornuftig! Anonymkode: 93640...6e5
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2020 #25 Skrevet 29. februar 2020 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vil helst ikke at den 14 år gamle kreftsyke kompisen til sønnen min utsettes for aktiv dødshjelp. Ei heller min kronisk syke mann, som riktignok er i full jobb, men som går på immunsupprimerende medisin, eller min venninne med lungefibrose. Anonymkode: 85beb...88f Nei, og det er jo bra Men det er dessverre mange som mener at folk med angst osv kan ta første fly til Sveits. Eller at man skal abortere alle dverger eller folk som ikke er 100% a4. Anonymkode: c3cad...112
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå