Gå til innhold

Prøver igjen, siden den forrige tråden ble ødelagt av elendig trolling


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det var jeg som spurte om tips til matvarer som holder seg ekstra lenge. Og ting man ellers burde ha i hus hvis man må være innendørs noen dager. 

Det var ikke nødvendigvis corona jeg tenkte på, men generelt. For en tid tilbake begynte jeg å skaffe til veie de tingene som står på lista fra DSB (jod etc.), men stoppet opp. Tenkte jeg kunne gjøre mer alvor av dette beredskapslageret nå, men orker ikke å bare satse på knekkebrød 😬🙂 

Så, tips til litt annen mat? Nudler, fiskeboller, posesupper er notert 👍

Anonymkode: 694e2...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt av tørrvarer, leverpostei og annen hermetikk. Salt, sukker, tørrgjær, mel. Sjokolade. Poteter, gulrøtter og andre rotfrukter, løk, kan holde seg lenge. 

Anonymkode: c4c2e...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de setter oss i karantene så vi ikke får handle vil strøm og fryser enda fungere.

 

Så det eneste som mangler her i huset er frukt og grønt.  Handler bare for 1 uke av gangen 

Anonymkode: c5e20...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du havner i hjemmekarantene får du familie, venner, nabo, anyone til å handle litt for deg de 5 dagene det dreier seg om. Null stress. 

Anonymkode: 3255b...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid et lite lager i kjelleren, synes det er praktisk. Vi bruker det opp og fyller opp igjen jevnlig.

Mel, matolje, sukker, havregryn.

Leverpostei, makrell i tomat, sardiner, syltetøy 

Pasta og ris

Diverse bokser med bønner og slikt, pastasaus, frukt, tomater

Vaniljesaus 

Musli og frokostblandinger 

Kaffe og te

Soyamelk, havremelk og sånt har lengre holbarhet enn vanlig melk, så kan være greit å ha.

Sjokolade har vi ikke, ettersom det har, eh, kort holdbarhet hjemme hos oss, men vi har litt kjeks, potetgull og peanøtter.

 

Anonymkode: aed65...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du havner i hjemmekarantene får du familie, venner, nabo, anyone til å handle litt for deg de 5 dagene det dreier seg om. Null stress. 

Anonymkode: 3255b...827

Ja, jeg tenker som sagt ikke nødvendigvis på coronaviruset, men at myndighetene anbefaler alle å ha det de trenger for å overleve noen dager (også uten strøm). Jeg handler som regel for en uke av gangen, så hvis beskjeden skulle komme mot slutten av en periode ville det ikke være så mye fornuftig igjen å spise. Vil derfor ha et eget lager til dette formålet. 

Hi

Anonymkode: 694e2...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og i verste tilfelle fungerer ikke strøm og vann i perioder og. Så ville hatt stearinlys, tepper, lighter/fyrstikker og slikt og. Og mat som ikke må behandleres først. Kjeks, knekkebrød osv...

Anonymkode: adb4a...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig synes jeg det er tåpelig at så mange må kommentere at det er unødvendig og hysterisk å kjøpe ekstra. Hva om man tilhører en risikogruppe og ikke har lyst til å gå ut til butikkene mer enn man må? Det er tross alt nok av folk som tenker at viruset ikke er noe å bry seg om siden de selv er unge og friske, og som derfor kommer til å gå rundt og hoste og nyse overalt som vanlig.

Slik det er nå har jeg ikke tenkt å dra med snørrete unger i matbutikkene. Av hensyn til andre. Men jeg kan jo ikke be "famile og venner" handle for meg fordi ungen er forkjøla og kolonial.no er overbelastet, så da er det fint at vi alt har en del mat hjemme. 

Anonymkode: aed65...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har vel alle fått beskjed at alle bør havet 72 timers beredskapslager basert på at man kan måtte holde seg innendørs i eget hus i 72 timer uten vann og strøm. 
 

derfor bør alle ha tenkt gjennom dette, slik at alle klarer seg selv i 72 timer. Altså helt uavhengig av coronaviruset. Man kan ikke basere seg på at man skal få hjelp av familie og venner. Når det gjelder corona så er jo nettopp at veldig mange blir syke samtidig som er et problem. 

Anonymkode: 42ccb...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke "elendig trolling". FANTASTISK trolling :D  - den ble borti hundre svar lang, helt nydelig! :D  :D  

Anonymkode: 191fb...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke "elendig trolling". FANTASTISK trolling :D  - den ble borti hundre svar lang, helt nydelig! :D  :D  

Anonymkode: 191fb...f47

Jeg ble ikke imponert. 

Hi 

Anonymkode: 694e2...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når har vel alle fått beskjed at alle bør havet 72 timers beredskapslager basert på at man kan måtte holde seg innendørs i eget hus i 72 timer uten vann og strøm. 
 

derfor bør alle ha tenkt gjennom dette, slik at alle klarer seg selv i 72 timer. Altså helt uavhengig av coronaviruset. Man kan ikke basere seg på at man skal få hjelp av familie og venner. Når det gjelder corona så er jo nettopp at veldig mange blir syke samtidig som er et problem. 

Anonymkode: 42ccb...253

Ja, det er nettopp dette jeg tenker på. 

Hi 

Anonymkode: 694e2...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble ikke imponert. 

Hi 

Anonymkode: 694e2...a9c

Nei, fysj, du ble sammensnurpet og bitter. Men trenger du virkelig hjelp for å forstå hva du kan lagre av mat, altså? Det er jo nokså tafatt.

Anonymkode: 191fb...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, fysj, du ble sammensnurpet og bitter. Men trenger du virkelig hjelp for å forstå hva du kan lagre av mat, altså? Det er jo nokså tafatt.

Anonymkode: 191fb...f47

Gjesp. Er du her også, nå? Lite å fylle dagene med? Og nei, jeg er langt fra sammensnurpet og bitter. Jeg har nok bare bedre humor enn deg. 

Hi 

Anonymkode: 694e2...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn, knekkebrød, matolje, sukker, mel, tørrgjær, pasta, hermetisk tomat, supper, dopapir, såpe, makrell i tomat, leverpostei, bønner, linser, erter. Egg holder en måned over dato.

Anonymkode: e11ba...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjesp. Er du her også, nå? Lite å fylle dagene med? Og nei, jeg er langt fra sammensnurpet og bitter. Jeg har nok bare bedre humor enn deg. 

Hi 

Anonymkode: 694e2...a9c

Ikke mate trollet Hi, det får bare appetitt på mer.

Jeg fikk mange gode tips nå, skal sjekke at lommelykten har nok batteri og kjøpe stearinlys.

Anonymkode: ac451...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjesp. Er du her også, nå? Lite å fylle dagene med? Og nei, jeg er langt fra sammensnurpet og bitter. Jeg har nok bare bedre humor enn deg. 

Hi 

Anonymkode: 694e2...a9c

Men HI, hvorfor gidder du å "mate trollet"? Egentlig bør du ikke svare meg på det heller, for da er vi i igang igjen. 

Men tilbake til saken - det er lurt å ha et lite reservelager "i boden", vi nordmenn er ikke flinke nok til det. Vi har bodd i utlandet, i et veldig "oppegående" land som absolutt ikke krisemaksimerte på noen som helst måte, men der ble man sterkt oppfordret til å ha et lite, fornuftig kriselager med mat, vann, lys (og varme om man hadde) og medisiner.  Og salt. 

Anonymkode: c89e8...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forresten også alltid en ekstra boks med gass / bensin til primusen i hus. Sørger alltid for å sjekke det når camping- / tursesongen er over. 

Anonymkode: c89e8...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat som holder lenge : kjeks, knekkebrød, flatbrød, ris, pasta, havregryn, frokostblandinger, REAL turmat,  pannekakemix. All boksmat - tunfisk, lapskaus, bogskinke, ananas, mais, tomater, spagetti a la capri, sodd, asparges, erter, gulrøtter, tomatpure )fås og på tube), fruktcocktail osv.
Pålegg som holder lenge og ikke trenger å stå kaldt etter åpning : smøreost på tube, peanøttsmør, honning, hapå

Medisiner man bruker, paracet og ibux.

Dopapir og tørkepapir. Lommelykter og batterier. Noe å lage maten på. Litt krydder.

Mat til evt kjæledyr.

Anonymkode: c90fb...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har helt rett, jeg skal ikke mate trollet! 

Jeg har også fått veldig gode tips nå. Man må liksom tenke på en helt annen måte. For da du 117 nevnte å sjekke batteri til lommelykten, så tenkte jeg raskt gjennom det og fant ut at jeg bare kunne bruke lommelykten på mobilen. Men det kan man selvfølgelig ikke hvis man er fri for strøm 😝 

Vi har ikke primus siden vi ikke har bruk for det til vanlig, men jeg har sett at de har noe lignende til en overkommelig pris på Biltema. Man får nok 99% sikkert ikke bruk for det, men det vil irritere vettet av meg hvis noe skjer og vi ikke har kjøpt utstyret som skal til for å lage mat. 

Hi 

Anonymkode: 694e2...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere har helt rett, jeg skal ikke mate trollet! 

Jeg har også fått veldig gode tips nå. Man må liksom tenke på en helt annen måte. For da du 117 nevnte å sjekke batteri til lommelykten, så tenkte jeg raskt gjennom det og fant ut at jeg bare kunne bruke lommelykten på mobilen. Men det kan man selvfølgelig ikke hvis man er fri for strøm 😝 

Vi har ikke primus siden vi ikke har bruk for det til vanlig, men jeg har sett at de har noe lignende til en overkommelig pris på Biltema. Man får nok 99% sikkert ikke bruk for det, men det vil irritere vettet av meg hvis noe skjer og vi ikke har kjøpt utstyret som skal til for å lage mat. 

Hi 

Anonymkode: 694e2...a9c

Kanskje lurt å tenke på om du vil kjøpe et som du og kan bruke inne. Ikke sikkert det er er så gøy å måtte sitte ute å lage mat.

Anonymkode: c90fb...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje lurt å tenke på om du vil kjøpe et som du og kan bruke inne. Ikke sikkert det er er så gøy å måtte sitte ute å lage mat.

Anonymkode: c90fb...49b

Jeg var ikke klar over at det var forskjell. Hva skal man se etter? 

Hi 

Anonymkode: 694e2...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg var ikke klar over at det var forskjell. Hva skal man se etter? 

Hi 

Anonymkode: 694e2...a9c

Jeg vet ikke. Vet bare at når jeg jobbet i barnehage, så sto det på apparatet at det ikke kunne brukes innendørs, det gjør det og på Biltema sitt kokeapparat. Kanskje noen andre vet?

Anonymkode: c90fb...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...