Gå til innhold

Prøver igjen, siden den forrige tråden ble ødelagt av elendig trolling


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke. Vet bare at når jeg jobbet i barnehage, så sto det på apparatet at det ikke kunne brukes innendørs, det gjør det og på Biltema sitt kokeapparat. Kanskje noen andre vet?

Anonymkode: c90fb...49b

Får sjekke opp i det! Det var bra du sa det, i alle fall! 

Hi 

Anonymkode: 694e2...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har alltid grillkull og tennvæske, har grill

Anonymkode: 42ccb...253

Ja, det har jo for så vidt vi også. Men det er jo noe med å kunne være inne, både for komforten sin del, og i verste fall, hvis man må gjemme seg. Jeg bor nærme Russland, og hvis man først skal planlegge for eventuelle kriser og katastrofer kan man nesten ikke være naive for den muligheten, heller. 

Hi 

Anonymkode: 694e2...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt hermetikk+litt i fryser, noe ris og pasta, knekkebrød, mix til brøddeig og litt pålegg som kan ligge lenge (kaviar, makrell i tomat, leverpostei, syltetøy etc) så kan man klare seg uten butikktur noen dager.

Anonymkode: f2b81...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du havner i hjemmekarantene får du familie, venner, nabo, anyone til å handle litt for deg de 5 dagene det dreier seg om. Null stress. 

Anonymkode: 3255b...827

Hjemmekarantene kan bli 3 uker,leser du ikke aviser?

Anonymkode: 58ffd...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjemmekarantene kan bli 3 uker,leser du ikke aviser?

Anonymkode: 58ffd...968

😑

Anonymkode: a81a0...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du har fått mange gode tips! Her vi bor er vi mye utsatt, når det er storm, og ofte blir vi uten strøm. I tilfelle lengre strømbrudd, har vi derfor alltid en oppladet powerbank til mobilene. Greit å vite at en kan ringe etter hjelp, hvis det trengs.

Anonymkode: 3c380...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man lader i bilen kan man lade mobilen og Evt høre radio i bilen. En batteridrevet radio er anbefalt å ha inne.

 

Anonymkode: 42ccb...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har man lader i bilen kan man lade mobilen og Evt høre radio i bilen. En batteridrevet radio er anbefalt å ha inne.

 

Anonymkode: 42ccb...253

Da bør man ha lagret litt drivstoff

Anonymkode: c90fb...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøtris og havregryn .. vi holder oss med melk selv og har mulighet til å fyre opp aggregat og evt primus/bålpanne. 
 

 

Anonymkode: 9c9fe...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var jeg som spurte om tips til matvarer som holder seg ekstra lenge. Og ting man ellers burde ha i hus hvis man må være innendørs noen dager. 

Det var ikke nødvendigvis corona jeg tenkte på, men generelt. For en tid tilbake begynte jeg å skaffe til veie de tingene som står på lista fra DSB (jod etc.), men stoppet opp. Tenkte jeg kunne gjøre mer alvor av dette beredskapslageret nå, men orker ikke å bare satse på knekkebrød 😬🙂 

Så, tips til litt annen mat? Nudler, fiskeboller, posesupper er notert 👍

Anonymkode: 694e2...a9c

Valium. Det bør du hamstre, du trenger det.

Anonymkode: f734c...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Valium. Det bør du hamstre, du trenger det.

Anonymkode: f734c...488

Ikke den mest opplyste, du...

Myndighetene, ved Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, har anbefalt alle nordmenn å ha nok matvarer, vann og andre spesifiserte ting, i hus slik at man kan greie seg i tre døgn hvis det skulle bli nødvendig ved ev. katastrofer, strømbrudd eller annet.

Men du mener kanskje at myndighetene også trenger valium? Virker jo som om noen på Ullevål gikk på litt for mye av det siste dagene, og vi ser begynnelsen av følgene av det nå.

Anonymkode: 425ed...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Valium. Det bør du hamstre, du trenger det.

Anonymkode: f734c...488

Du dummer deg ut

Anonymkode: c90fb...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Havregryn, knekkebrød, matolje, sukker, mel, tørrgjær, pasta, hermetisk tomat, supper, dopapir, såpe, makrell i tomat, leverpostei, bønner, linser, erter. Egg holder en måned over dato.

Anonymkode: e11ba...5a1

Egg holder minst 6 mnd etter dato. Rømme, youghurt, surmelk og matfløte holder fort 9mnd over dato...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, du har fått mange gode råd. Jeg har en del restriksjoner i kosten, så jeg passer på at jeg alltid har mat for noen dager som jeg tåler.

Jeg tenker næringstett mat som metter og som gir bra næring. Har bl.a. alltid en god del mandler og de nøttene jeg tåler i hus, også chiafrø. Tunfisk på boks, makrell i tomat. Har alltid noe tørkede bønner i hus, og alltid ekstra oljer (olivenolje og rapsolje). Har alltid også litt ekstra rotgrønnsaker i hus, siden disse står seg. Hvis strømmen går så tar det dessuten litt tid før en fryser er opptint, så jeg tenker at der vil det også være en del mat som man kan spise de første dagene.

Jeg har ikke fått i hus vann, og heller ikke jodtabletter eller lommelykt, men det står på planen.

For et par uker siden, da jeg så utviklingen i Kina og verden ellers, begynte jeg å kjøpe inn litt ekstra til å ha i fryseren hver gang jeg handlet. Jeg er i risikogruppe, så jeg tenker det er lurt om det blir omfattende smitte her jeg bor og/eller om jeg skulle bli smittet og satt i karantene. Jeg tenker da først og fremst på at jeg ikke skal belaste det offentlige med å skaffe meg mat osv. om jeg ikke får lov å gå ut. Jeg tenker det er mitt ansvar å ha litt i beredskap, spesielt siden jeg har noen begrensninger i kostholdet mitt som jeg må følge, da kan jeg ikke forvente at de springer fra butikk til butikk for å finne det jeg tåler.

Anonymkode: 425ed...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har jeg ofte litt ekstra spekemat i hus, som byttes ut med nytt etterhvert som det spises.

Anonymkode: 425ed...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det har jo for så vidt vi også. Men det er jo noe med å kunne være inne, både for komforten sin del, og i verste fall, hvis man må gjemme seg. Jeg bor nærme Russland, og hvis man først skal planlegge for eventuelle kriser og katastrofer kan man nesten ikke være naive for den muligheten, heller. 

Hi 

Anonymkode: 694e2...a9c

Du skal gjemme deg for russerne? Komfort-faktoren er vel mer reell...

Anonymkode: 762cc...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere ikke hvor usmakelig denne tråden er? 

Man hisser seg opp og lager et heksikens leven for å planlegge så man klarer seg i 72 timer?!?! Jeg tør vedde på at 9 av 10 husstander har nok i hus til å klare seg i tre døgn! 

Det høres ut på dere som vi står foran en sultkatastrofe. Og alt dette mens vi se bilder av fortvilte mennesker på flukt som blir stengt ute med piggtråd og tåregass. 

Skam dere!

Anonymkode: 7b77e...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Egg holder minst 6 mnd etter dato. Rømme, youghurt, surmelk og matfløte holder fort 9mnd over dato...

6 mnd? 6 uker... De kan holde intill 3 mnd etter dato men da er en del dårlige. 

Anonymkode: b52f9...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

6 mnd? 6 uker... De kan holde intill 3 mnd etter dato men da er en del dårlige. 

Anonymkode: b52f9...7e3

Langt ifra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på butikken i sted og da hadde folk jammen tømt butikken for bokslapskaus og spagetti à la capri😱 Jeg vet ikke hvor desperat sulten jeg måtte vært for å tvinge ned de greiene der. 

Jeg må også si at jeg lurer på hva folk har hjemme. Handler dere hver dag? 

Hvis jeg blir sittende frisk og rask i karantene så skal jeg pokker meg ikke leve på lapskaus på boks. Da håper jeg Netflix har noen fete serier, strikketøyet ligger klart og at mannfolket har fylt vinskapet og sjokoladeskuffen. 

Anonymkode: abdff...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var på butikken i sted og da hadde folk jammen tømt butikken for bokslapskaus og spagetti à la capri😱 Jeg vet ikke hvor desperat sulten jeg måtte vært for å tvinge ned de greiene der. 

Jeg må også si at jeg lurer på hva folk har hjemme. Handler dere hver dag? 

Hvis jeg blir sittende frisk og rask i karantene så skal jeg pokker meg ikke leve på lapskaus på boks. Da håper jeg Netflix har noen fete serier, strikketøyet ligger klart og at mannfolket har fylt vinskapet og sjokoladeskuffen. 

Anonymkode: abdff...d5f

Dette har jeg tenkt også, selv om jeg skulle bli lettere syk også. Så jeg har kjøpt forskjellige frosne grønnsaker og fryst ned både kjøtt og fisk. Så blir jeg sittende i karantene nå så vil jeg leve ganske bra kostmessig :) Jeg tenker at maten skal være sunn og god, ingen motsetning i det!

Men generelt sett har jeg de tingene som jeg skrev tidligere, men det er mer med tanke på større kriser som gjerne innebærer langvarig strømbrudd og lignende. Men i en ev. karantene nå vil jeg leve godt ;)

Anonymkode: 425ed...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt 3 pk havregryn,6 stk 2kg mel,mye spagetti,15 bokser leverpostei,3 dobbel pk knekkebrød,15 pk kaffe,mandelmelk.Og mye mer som vi har i matboden

Anonymkode: 12205...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det har jo for så vidt vi også. Men det er jo noe med å kunne være inne, både for komforten sin del, og i verste fall, hvis man må gjemme seg. Jeg bor nærme Russland, og hvis man først skal planlegge for eventuelle kriser og katastrofer kan man nesten ikke være naive for den muligheten, heller. 

Hi 

Anonymkode: 694e2...a9c

Særlig du bor «nærme Russland».

Anonymkode: f734c...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker da først og fremst på at jeg ikke skal belaste det offentlige med å skaffe meg mat osv. om jeg ikke får lov å gå ut. Jeg tenker det er mitt ansvar å ha litt i beredskap, spesielt siden jeg har noen begrensninger i kostholdet mitt som jeg må følge, da kan jeg ikke forvente at de springer fra butikk til butikk for å finne det jeg tåler.

 

Det kommer uansett ingen fra «det offentlige» og handler inn for deg. Samme hva du tåler eller ikke tåler. 

Anonymkode: f734c...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...