Gå til innhold

Sier du Russland eller Ruschland?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som sier det i podcastene er blant landets mest kjente journalister og redaktører. Absolutt ikke mennesker med manglende språklig bevissthet. Det er derfor jeg synes det er så rart. 

Anonymkode: 7eb6c...4a5

Tror aldri jeg har hørt noen si Rusjland, men reagerte en gang det var en fyr som sa konkuransje, trodde han hadde talefeil, men tror det kanskje er dialekt for jeg har hørt flere si det samme. Men for meg blir det som de folkene som sier sjøttkake,sjino, sjokk osv. Når vi var unger, så fikk vi høre at barn med den uttalelsen , var barn som egentlig ikke kunne snakke. I dag snakker jo flesteparten sånn..

Anonymkode: 7b7bd...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror aldri jeg har hørt noen si Rusjland, men reagerte en gang det var en fyr som sa konkuransje, trodde han hadde talefeil, men tror det kanskje er dialekt for jeg har hørt flere si det samme. Men for meg blir det som de folkene som sier sjøttkake,sjino, sjokk osv. Når vi var unger, så fikk vi høre at barn med den uttalelsen , var barn som egentlig ikke kunne snakke. I dag snakker jo flesteparten sånn..

Anonymkode: 7b7bd...f4a

Sjokk? Hvordan skal man si det mener du?

Anonymkode: 0f297...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trønder her. Jeg sier nok Russjland, altså ikke bare s, men litt grovere. Men ordet russisk sier jeg med fine s'er. Samme med russer. Oslo sier jeg med tjukk l. 

Anonymkode: a6638...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva det «heter» kommer jo helt an på hvilket talemål man bruker. Vi har ikke ett standardisert talemål i Norge.

Anonymkode: 108e3...55b

Hvilken bokstav i «fengsel» eller «bronse» er det som gjør bokstaven S om til en sj-lyd, mener du? 

Anonymkode: d1484...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken bokstav i «fengsel» eller «bronse» er det som gjør bokstaven S om til en sj-lyd, mener du? 

Anonymkode: d1484...7e3

Antakelig ingen bokstav, men et fonem. Tipper ng, som finnes i begge ordene, selv om det skrives annerledes i "bronse". 

Anonymkode: 7eb6c...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken bokstav i «fengsel» eller «bronse» er det som gjør bokstaven S om til en sj-lyd, mener du? 

Anonymkode: d1484...7e3

Hva har det med mitt svar til deg å gjøre...?

Uansett: dette har med assimilasjon å gjøre, «sammensmelting» av lyder. Vi uttaler sjeldent alle lydene/fonemene i et ord slik de skrives. Vi sier f.eks gjerne «aPsolutt» og ikke «aBsolutt». Eller «håMball i stedet for «håNball». Munnen «forbereder»seg på å si neste lyd, derfor blir lydene annerledes enn slik de skrives. 
I ordene du nevner «smelter» s og e sammen til en sj-lyd. På samme måte som n og g smelter sammen til en helt annen lyd enn fonemene n og g, en såkalt nasal neselyd. Det handler om forenkling. Og det er det samme som skjer når enkelte uttaler Russland som «Rusjland».

Og det har selvsagt ingenting med å ikke evne å uttale sj-lyden å gjøre.

Anonymkode: 108e3...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

sh

Anonymkode: 96e8d...7e9

sh er nok en bedre beskrivelse av denne lyden ja 😊

Anonymkode: 108e3...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Østlandet uttales s foran l som sj. Det er fonologien (lydsystemet) på østnorsk.

Derfor uttaler vi slå «sjlå», slappe av «sjlappe av», og de fleste av oss sier også «Osjlo» og «Bisjlett», og dermed også «Russjland».

I mine ører høres uttalen der s-en uttales ut som vestlandske dialekter, eller som «snobbete» Frognermål. De som sier sprog og sebe for språk og såpe sier gjerne også Osss—lo og Russ—land.

 

Hilsen lingvist

Anonymkode: 17415...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På Østlandet uttales s foran l som sj. Det er fonologien (lydsystemet) på østnorsk.

Derfor uttaler vi slå «sjlå», slappe av «sjlappe av», og de fleste av oss sier også «Osjlo» og «Bisjlett», og dermed også «Russjland».

I mine ører høres uttalen der s-en uttales ut som vestlandske dialekter, eller som «snobbete» Frognermål. De som sier sprog og sebe for språk og såpe sier gjerne også Osss—lo og Russ—land.

 

Hilsen lingvist

Anonymkode: 17415...b5d

Takk, der kom det en kvalifisert forklaring! 👍🏻

Anonymkode: 108e3...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På Østlandet uttales s foran l som sj. Det er fonologien (lydsystemet) på østnorsk.

Derfor uttaler vi slå «sjlå», slappe av «sjlappe av», og de fleste av oss sier også «Osjlo» og «Bisjlett», og dermed også «Russjland».

I mine ører høres uttalen der s-en uttales ut som vestlandske dialekter, eller som «snobbete» Frognermål. De som sier sprog og sebe for språk og såpe sier gjerne også Osss—lo og Russ—land.

 

Hilsen lingvist

Anonymkode: 17415...b5d

Jeg bor på Østlandet. Alle jeg kjenner som er oppvokst her uttaler ordene du bruker som eksempel med sj-lyd, men altså ikke Russland. Det hører jeg bare veldig få si. 

Jeg tror ikke på at du er lingvist, all den tid du uttaler deg om "snobbete" uttale. Veldig lite profesjonelt. 

Anonymkode: 7eb6c...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor på Østlandet. Alle jeg kjenner som er oppvokst her uttaler ordene du bruker som eksempel med sj-lyd, men altså ikke Russland. Det hører jeg bare veldig få si. 

Jeg tror ikke på at du er lingvist, all den tid du uttaler deg om "snobbete" uttale. Veldig lite profesjonelt. 

Anonymkode: 7eb6c...4a5

Jeg bor også på Østlandet, og ingen jeg kjenner uttaler Russland med vanlig s-lyd.

Lingvistikk som fag er dessuten noe helt annet enn personlige språkholdninger. 

Anonymkode: 108e3...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor også på Østlandet, og ingen jeg kjenner uttaler Russland med vanlig s-lyd.

Lingvistikk som fag er dessuten noe helt annet enn personlige språkholdninger. 

Anonymkode: 108e3...55b

Hvor på Østlandet bor du, da? 

 

Anonymkode: 7eb6c...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor på Østlandet bor du, da? 

 

Anonymkode: 7eb6c...4a5

Rett utenfor Oslo.

Anonymkode: 108e3...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

På Østlandet uttales s foran l som sj. Det er fonologien (lydsystemet) på østnorsk.

Derfor uttaler vi slå «sjlå», slappe av «sjlappe av», og de fleste av oss sier også «Osjlo» og «Bisjlett», og dermed også «Russjland».

I mine ører høres uttalen der s-en uttales ut som vestlandske dialekter, eller som «snobbete» Frognermål. De som sier sprog og sebe for språk og såpe sier gjerne også Osss—lo og Russ—land.

 

Hilsen lingvist

Anonymkode: 17415...b5d

God forklaring. Jeg snakker imidlertid østlandsdialekt og har ikke hørt noen si Russhland. Sier det ikke selv heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva har det med mitt svar til deg å gjøre...?

Uansett: dette har med assimilasjon å gjøre, «sammensmelting» av lyder. Vi uttaler sjeldent alle lydene/fonemene i et ord slik de skrives. Vi sier f.eks gjerne «aPsolutt» og ikke «aBsolutt». Eller «håMball i stedet for «håNball». Munnen «forbereder»seg på å si neste lyd, derfor blir lydene annerledes enn slik de skrives. 
I ordene du nevner «smelter» s og e sammen til en sj-lyd. På samme måte som n og g smelter sammen til en helt annen lyd enn fonemene n og g, en såkalt nasal neselyd. Det handler om forenkling. Og det er det samme som skjer når enkelte uttaler Russland som «Rusjland».

Og det har selvsagt ingenting med å ikke evne å uttale sj-lyden å gjøre.

Anonymkode: 108e3...55b

S og E smelter ikke sammen i noen andre ord. Så det ville jo være en merkelig konklusjon. I eksempelet «Russland» så ser vi jo på noe som ligner ordet «slå» eller «slapp», men S+E fungerer ikke sånn.

Feilen er vel helst at en del mennesker går rundt og tror at det skrives «bronsje». Og at ingen retter på dem i barndommen for ikke å såre dem.

Anonymkode: d1484...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Antakelig ingen bokstav, men et fonem. Tipper ng, som finnes i begge ordene, selv om det skrives annerledes i "bronse". 

Anonymkode: 7eb6c...4a5

Sjanse, blingse, engstelse og yngste vil i så fall uttales sjangsje, blingsje, engsjtelse og yngsjte.

Anonymkode: d1484...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Pobie skrev:

God forklaring. Jeg snakker imidlertid østlandsdialekt og har ikke hørt noen si Russhland. Sier det ikke selv heller. 

Samme her.

Anonymkode: a903d...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

S og E smelter ikke sammen i noen andre ord. Så det ville jo være en merkelig konklusjon. I eksempelet «Russland» så ser vi jo på noe som ligner ordet «slå» eller «slapp», men S+E fungerer ikke sånn.

Feilen er vel helst at en del mennesker går rundt og tror at det skrives «bronsje». Og at ingen retter på dem i barndommen for ikke å såre dem.

Anonymkode: d1484...7e3

Men nå fikk vi jo forklart fenomenet over her, så da er det vel ikke så mye mer å diskutere?

Skrivefeil er en annen diskusjon.

Anonymkode: 108e3...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men nå fikk vi jo forklart fenomenet over her, så da er det vel ikke så mye mer å diskutere?

Skrivefeil er en annen diskusjon.

Anonymkode: 108e3...55b

Jeg er også lingvist, du. Og den forklaringen holder ikke helt, når den bare baserer seg på «noen er sikkert bare snobbete». 

Anonymkode: d1484...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er også lingvist, du. Og den forklaringen holder ikke helt, når den bare baserer seg på «noen er sikkert bare snobbete». 

Anonymkode: d1484...7e3

Nå må du rulle inn. 
Hvis du er lingvist, så får du komme opp med en annen forklaring enn at lydsystemet i østnorsk tilsier at s foran l blir en sj-lyd. Hva annet enn fonologien kan være forklaringen da, lingvisten?

Det er jo ikke forklaringen hennes («fonologien i østnorsk») som baserer seg på at hun oppfatter enkelte språktrekk som snobbete. Jeg er sikker på at 95% her inne opplever ord som «sne» og «sprog» som snobbete. Og denne tråden har jo med all tydelighet vist det språkvitenskapen også sier: mange språktrekk er ikke nøytrale, de utløser ulike holdninger. Hvor mange i denne tråden har ikke uttrykt noe a la «de som sier Rusjland kan sikker ikke uttale kj-lyden», selv om dette overhodet ikke har noe med hverandre å gjøre?

Selvsagt oppfatter lingvister også språktrekk på ulike måter.

Anonymkode: 108e3...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Pobie skrev:

God forklaring. Jeg snakker imidlertid østlandsdialekt og har ikke hørt noen si Russhland. Sier det ikke selv heller. 

Det er jo ikke en god forklaring. Det er det samme som jeg skriver i hovedinnlegget, at sl ofte uttales som skj på Østlandet. Det er ikke akkurat ukjent. 

Anonymkode: 7eb6c...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du er lingvist, så får du komme opp med en annen forklaring enn at lydsystemet i østnorsk tilsier at s foran l blir en sj-lyd. Hva annet enn fonologien kan være forklaringen da, lingvisten?

Det er ikke JEG som kommer opp med det. Jeg registrerer at mange dialekter sier uttaler slå som shlå, slem som shlem osv, mener du det motsatte? Hører du jevnlig folk som sier slå med samme lyder som f eks det engelske slow? Noen dialekter gjør nok det, men ikke de som ble nevnt i hovedinnlegget. 

Poenget var jo sammensatte ord, som Russ+land, hus+leie, gress+løk og lignende. Dersom det er feil å si hushleie eller greshløk, er det også feil å si Rushland.

 

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange i denne tråden har ikke uttrykt noe a la «de som sier Rusjland kan sikker ikke uttale kj-lyden», selv om dette overhodet ikke har noe med hverandre å gjøre?

Aner ikke hvor mange. Jeg er ikke blant dem, så det interesserer meg ikke.

Anonymkode: d1484...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke JEG som kommer opp med det. Jeg registrerer at mange dialekter sier uttaler slå som shlå, slem som shlem osv, mener du det motsatte? Hører du jevnlig folk som sier slå med samme lyder som f eks det engelske slow? Noen dialekter gjør nok det, men ikke de som ble nevnt i hovedinnlegget. 

Poenget var jo sammensatte ord, som Russ+land, hus+leie, gress+løk og lignende. Dersom det er feil å si hushleie eller greshløk, er det også feil å si Rushland.

 

Aner ikke hvor mange. Jeg er ikke blant dem, så det interesserer meg ikke.

Anonymkode: d1484...7e3

Det er veldig vanskelig å forstå hva du vil frem til. Er du uenig i at mange med østlandsk dialekt uttaler s foran l som «sj», eller er du enig i det?

Jeg sier forresten husjleie. Hvis du et lingvist så bør du vite at vi ikke har et normert talemål i Norge. Altså er det ikke noe som er «feil» å si.

Anonymkode: 108e3...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...