Gå til innhold

Sier du Russland eller Ruschland?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg hører på flere nyhetspodcaster, og har merket meg at de fleste snakker om Ruschland. Jeg synes det høres så rart ut. Det er vel ingen som snakker om en ruscher eller snakker ruschisk? Kommer dette av at konsonantforbindelsen vanligvis sl uttales som skj (slå, sliten, slutt)?

Hva sier du?

Anonymkode: 7eb6c...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm. Sier nok begge deler tror jeg, mest Russland. Bor på Østlandet. Flere som sier Rushland her. Oslo er Oslo.

Anonymkode: 0a013...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier nok Ruschland. Bor rett utenfor Oslogrensa. 

Er vel ikke mer merkelig det enn andre talemålsforskjeller? Er jo et hav av dem.

Anonymkode: 108e3...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hører på flere nyhetspodcaster, og har merket meg at de fleste snakker om Ruschland. Jeg synes det høres så rart ut. Det er vel ingen som snakker om en ruscher eller snakker ruschisk? Kommer dette av at konsonantforbindelsen vanligvis sl uttales som skj (slå, sliten, slutt)?

Hva sier du?

Anonymkode: 7eb6c...4a5

Uttales de ordene i parentes vanligvis med skj? Jeg sier Russland. tror aldri jeg har hørt noen si Ruschland eller de andre ordene med skj.

Anonymkode: 0f297...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Uttales de ordene i parentes vanligvis med skj? Jeg sier Russland. tror aldri jeg har hørt noen si Ruschland eller de andre ordene med skj.

Anonymkode: 0f297...bef

Har du aldri hørt det? Det er ikke alle dialekter som slår sammen konsonantforbindelser (vestlandsdialekter), men det er veldig vanlig å gjøre det. 

Anonymkode: 7eb6c...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier nok Ruschland. Bor rett utenfor Oslogrensa. 

Er vel ikke mer merkelig det enn andre talemålsforskjeller? Er jo et hav av dem.

Anonymkode: 108e3...55b

Jo, jeg synes det er rart at folk som sier russisk og russer også sier Ruschland. 

Anonymkode: 7eb6c...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har du aldri hørt det? Det er ikke alle dialekter som slår sammen konsonantforbindelser (vestlandsdialekter), men det er veldig vanlig å gjøre det. 

Anonymkode: 7eb6c...4a5

Nei, tror ikke det.

Anonymkode: 0f297...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, tror ikke det.

Anonymkode: 0f297...bef

Da har du nok bare aldri lagt merke til det. Fokuser på det neste gang du hører noen snakke Østlandsdialekt (mange andre også, men jeg har ikke oversikt over hvilke). 

Anonymkode: 7eb6c...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Russland. Og Oslo.

Jeg sier heller ikke fengschel, som jeg hører en del si, eller brongsche. Det heter fengsel og bronse.

Anonymkode: d1484...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Russland. Og Oslo.

Jeg sier heller ikke fengschel, som jeg hører en del si, eller brongsche. Det heter fengsel og bronse.

Anonymkode: d1484...7e3

Hva det «heter» kommer jo helt an på hvilket talemål man bruker. Vi har ikke ett standardisert talemål i Norge.

Anonymkode: 108e3...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, jeg synes det er rart at folk som sier russisk og russer også sier Ruschland. 

Anonymkode: 7eb6c...4a5

Ok. En lingvist kan sikkert forklare deg hvorfor kombinasjonen «s+l» utløser denne assimilasjonen av lyder, mens kombinasjonen «s+e» ikke gjør det.

Anonymkode: 108e3...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hører på flere nyhetspodcaster, og har merket meg at de fleste snakker om Ruschland. Jeg synes det høres så rart ut. Det er vel ingen som snakker om en ruscher eller snakker ruschisk? Kommer dette av at konsonantforbindelsen vanligvis sl uttales som skj (slå, sliten, slutt)?

Hva sier du?

Anonymkode: 7eb6c...4a5

Sier selvfølgelig Russland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da har du nok bare aldri lagt merke til det. Fokuser på det neste gang du hører noen snakke Østlandsdialekt (mange andre også, men jeg har ikke oversikt over hvilke). 

Anonymkode: 7eb6c...4a5

Kanskje det. Men hører det ikke her jeg bor i hvert fall

Anonymkode: 0f297...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ok. En lingvist kan sikkert forklare deg hvorfor kombinasjonen «s+l» utløser denne assimilasjonen av lyder, mens kombinasjonen «s+e» ikke gjør det.

Anonymkode: 108e3...55b

Det er jo nettopp det jeg nevner i hovedinnlegget?
Jeg uttaler også vanligvis sl som skj, men ikke i sammensatte ord der det første ordet uttales med tydelig s. Kjenner også noen som sier hus, men men huschleie. 
 

Men innlegget ble altså kun skrevet fordi jeg synes det er interessant og lurer på hva som er vanlig.

Anonymkode: 7eb6c...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, jeg synes det er rart at folk som sier russisk og russer også sier Ruschland. 

Anonymkode: 7eb6c...4a5

Høres feil ut for meg med Rusjland, de som snakker slik er i kategori meg skjøkken og skjino. Dobbel s skal ikke uttales slik. Litt undermåls språklig rett og slett. Osjlo høres ikke så verst ut derimot, men her er det heller ikke dobbel s.

Anonymkode: ea9ca...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier Russland og Oslo. Noe av det verre jeg hører er de som sier konkurransche😆

Endret av Hengebukksvinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Høres feil ut for meg med Rusjland, de som snakker slik er i kategori meg skjøkken og skjino. Dobbel s skal ikke uttales slik. Litt undermåls språklig rett og slett. Osjlo høres ikke så verst ut derimot, men her er det heller ikke dobbel s.

Anonymkode: ea9ca...b64

De som sier det i podcastene er blant landets mest kjente journalister og redaktører. Absolutt ikke mennesker med manglende språklig bevissthet. Det er derfor jeg synes det er så rart. 

Anonymkode: 7eb6c...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...