Gå til innhold

Hvis barnehager og skoler stenger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det snakkes om at det kan bli aktuelt å stenge skoler og barnehager hvis det kan være med å forsinke spredningen av viruset. Hvis de gjør det må jo ganske mange foreldre være hjemme fra jobb. De første 10 (20) dagene  kan man sansynlig bis bruke "syktbarndagene", men hva skjer etter det? Er det da hver enkelt person, arbeidsgiver eller det offentlige som må ta kostnaden?

Jeg driver selv en liten bedrift med 7 ansatte. 6 av dem har barn i barnehage og småskolealder. Om alle de skal være borte over tid har jeg ingen mulighet til å holde bedriften i gang og om jeg i tillegg må betale alle full lønn, uten å ha inntekter vet jeg ikke hvor lenge jeg vil klare det økonomisk.

Anonymkode: 601d0...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tenkt på det samme. Endten må sjefen godta barn på jobb, ellers må staten betale lønnen min.

Anonymkode: f69f6...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tenkt på det samme. Endten må sjefen godta barn på jobb, ellers må staten betale lønnen min.

Anonymkode: f69f6...a7e

Jeg tror ikke det er noe man kan kreve, men det går kanskje an at arbeidsgivere setter en person til å passe barn og de andre til å gå på jobb. Problemet er jo at da reduseres ikke smittefaren så mye som planlagt.

Anonymkode: 601d0...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprette barnepass på jobben 😉

 

Dette er en av grunnene til at jeg tviler på at Norge vil kreve karantene, kun anbefale. Man har ikke råd til det. Vi er for bortskjemte her, og folk vil kreve lønn. 

Har en venn som bor i Kina, de fikk ikke lønn de ukene de nå har vært i karantene. Og bedre oppdratt en å kreve at staten skal betale de for tiltak de gjør for the greater good. 

Anonymkode: e6e91...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ikke bruke sykt-barn dager for dette? Staten, kanskje sammen med fagforeningene(?) må besørge økonomisk kompensasjon etter de første dagene. 

Jeg er lærer, så for oss løser vel problemet seg selv. 

Anonymkode: e4323...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Opprette barnepass på jobben

Anonymkode: e6e91...c76

Dette er en selvsagt en idiotisk idé. 

Anonymkode: e4323...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt usannsynlig at dette skjer. AS Norge må fortsatt driftes, det vil på ingen måte la seg gjøre å stenge hele landet på den måte. Corona-viruset er heller ikke farlig for de fleste av oss, selv om mediene skremmer oss så godt de kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan jo ikke bruke sykt-barn dager for dette? Staten, kanskje sammen med fagforeningene(?) må besørge økonomisk kompensasjon etter de første dagene. 

Jeg er lærer, så for oss løser vel problemet seg selv. 

Anonymkode: e4323...b19

Hvordan da? Du får ikke vært på jobb, og får jo da ikke lønn? Har du ikke utgifter?

Anonymkode: f69f6...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan da? Du får ikke vært på jobb, og får jo da ikke lønn? Har du ikke utgifter?

Anonymkode: f69f6...a7e

Jeg skriver jo det. Hvis staten stenger skoler og barnehager må staten også besørge en form for økonomisk kompensasjon. Min arbeidsplass vil ikke lide noen økonomiske tap ved å holde stengt (slik de fleste arbeidplasser vil). 

Anonymkode: e4323...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette er en selvsagt en idiotisk idé. 

Anonymkode: e4323...b19

Like ideotisk som en forventning om at staten automatisk skal betale for at vi har fått barn, ikke kan sørge for barnepass, og evt må bli hjemme fra jobb pga en "naturkatastrofe". 

Dette er grunnen til at man har bufferkontoer, firmaer har priv forsikringer og man må evne å planlegge istedenfor å forvente at alt faller i fange på en. 

Anonymkode: e6e91...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss barnehager og skoler stenger så får man Evt få tak i en ungdomsskoleelev eller fra videregående og betale de litt for å passe barnet hjemme? Besteforeldre? Gå sammen med naboer og bytte på dager man er hjemme og jobb? 
 

jeg tviler på de stenger skoler og barnehager. Og viss de gjør det er det nok så mange syke at antagelig ligger noen syke i nesten hvert hus.

 

typisk nordmenn: hvem fikser dette for oss, hva kan jeg kreve? Jeg gidder iallefall ikke lage med en katastrofeplsn hverken når det gjelder barnevakt eller mat, noen andre fikser det nok for meg.

Anonymkode: 54ef2...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Like ideotisk som en forventning om at staten automatisk skal betale for at vi har fått barn, ikke kan sørge for barnepass, og evt må bli hjemme fra jobb pga en "naturkatastrofe". 

Dette er grunnen til at man har bufferkontoer, firmaer har priv forsikringer og man må evne å planlegge istedenfor å forvente at alt faller i fange på en. 

Anonymkode: e6e91...c76

Jeg er alenemamma og tjener så lite penger at det går så vidt rundt selv om har fulltidsjobb i bhg. Vi har ikke en eneste krone å legge vekk til sparing! Så ikke kom med sånt piss om at alle bør ha en konto med sparepenger tilfelle kriser,det er ganske mange som ikke har mulighet til det! 

Anonymkode: 9665b...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er alenemamma og tjener så lite penger at det går så vidt rundt selv om har fulltidsjobb i bhg. Vi har ikke en eneste krone å legge vekk til sparing! Så ikke kom med sånt piss om at alle bør ha en konto med sparepenger tilfelle kriser,det er ganske mange som ikke har mulighet til det! 

Anonymkode: 9665b...c10

Da må du finne en barnevakt på dugnad da. Eller tenke kreativt, nabolaget samles og "dagmamma" i føres på rundgang så ikke alle må ta seg fri samtidig, hvis skoler stenges så kan kanskje større elever være barnevakt etc 🤷‍♀️ 

Man kan i allefall ikke resignert til en forventning om at alle skal få betalt for å være hjemme pga stengte barnehager. Da kollapser økonomien. 

Anonymkode: e6e91...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

 

Man kan i allefall ikke resignert til en forventning om at alle skal få betalt for å være hjemme pga stengte barnehager. Da kollapser økonomien. 

Anonymkode: e6e91...c76

Alle unntatt de som er trygda

Anonymkode: fd81b...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da må du finne en barnevakt på dugnad da. Eller tenke kreativt, nabolaget samles og "dagmamma" i føres på rundgang så ikke alle må ta seg fri samtidig, hvis skoler stenges så kan kanskje større elever være barnevakt etc 🤷‍♀️ 

Man kan i allefall ikke resignert til en forventning om at alle skal få betalt for å være hjemme pga stengte barnehager. Da kollapser økonomien. 

Anonymkode: e6e91...c76

Men kjære deg. Hvis hensikten med å stenge skulle være å begrense smitte, hvordan kan du da tenke at det er en god ide å overlate ansvaret til ufaglærte ungdommer? Det blir jo som å bruke alle pengene på en lommebok til å ha pengene i🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle unntatt de som er trygda

Anonymkode: fd81b...8f6

Hva mener du? De får jo (heldigvis) penger for å være hjemme allerede? 

Anonymkode: 44256...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du? De får jo (heldigvis) penger for å være hjemme allerede? 

Anonymkode: 44256...b91

Ja, de må jo forvente at det fortsetter.

Anonymkode: fd81b...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Men kjære deg. Hvis hensikten med å stenge skulle være å begrense smitte, hvordan kan du da tenke at det er en god ide å overlate ansvaret til ufaglærte ungdommer? Det blir jo som å bruke alle pengene på en lommebok til å ha pengene i🙄

Sant nok... Forsøkte bare å se en løsning for de som ikke evnet å se noen. 

Men tror at det vil bli noe i den stilen folk vil gå for hvis bhg og skoler stenger. Nettopp fordi mange ikke har eller tar seg råd til det. Derfor tror jeg heller ikke at det vil skje, unntatt evt privatdrevne bhg. 


 

Anonymkode: e6e91...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sant nok... Forsøkte bare å se en løsning for de som ikke evnet å se noen. 

Men tror at det vil bli noe i den stilen folk vil gå for hvis bhg og skoler stenger. Nettopp fordi mange ikke har eller tar seg råd til det. Derfor tror jeg heller ikke at det vil skje, unntatt evt privatdrevne bhg. 


 

Anonymkode: e6e91...c76

Og nettopp derfor må det foreligge en grad av økonomisk kompensasjon for lønnstapet. Jeg er ingen samfunnsøkonom, men jeg vet at den desidert største utgiftsposten på min skole er lønnsutgifter. Fylkeskommunen ville spare milliarder på å holde stengt en måned. 

Anonymkode: e4323...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og nettopp derfor må det foreligge en grad av økonomisk kompensasjon for lønnstapet. Jeg er ingen samfunnsøkonom, men jeg vet at den desidert største utgiftsposten på min skole er lønnsutgifter. Fylkeskommunen ville spare milliarder på å holde stengt en måned. 

Anonymkode: e4323...b19

Sant nok... Blir jo interessant hvordan de da skal utregne og fordele da. Fast sats? Utfra den enkeltes lønn? Etc Og hva med firmaene som lider økonomisk tap ved ansattes fravær, ikke bare arbeidstaker? Her har jo diskusjonen gått på at arbeidsgiver skal dekke lønnstap om bhg og skole er stengt, noe jeg er uenig i (selv om det for meg personlig ville vært flott, jeg er selv arbeidstaker og ikke giver) 

 

Anonymkode: e6e91...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke like greit å bare la det ri gjennom befolkningen? Bli ferdig med det - sånn bortsett fra at det kan komme flere ganger. Flere som har blitt erklært virusfrie er på ‘an igjen. 

Anonymkode: 87b83...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er kanskje å rett og slett flytte sommerferien. Kjedelog ferie, men løser det økonomiske problemet for de fleste.

Anonymkode: 601d0...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

En mulighet er kanskje å rett og slett flytte sommerferien. Kjedelog ferie, men løser det økonomiske problemet for de fleste.

Anonymkode: 601d0...255

Emmmm.. nei? Ingen av naboene her har corona.

Anonymkode: fd81b...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke like greit å bare la det ri gjennom befolkningen? Bli ferdig med det - sånn bortsett fra at det kan komme flere ganger. Flere som har blitt erklært virusfrie er på ‘an igjen. 

Anonymkode: 87b83...3a8

Poenget er ikke å stoppe det. Det klarer vi uansett ikke nå. Å stenge skoler, stoppe kolektivtrafikk og liknende tiltak er for å bremse utviklingen slik at ikke alle blir syke på samme tid. Det er hovedsaklig for å redusere belastningen på helsevesenet slik at det skal være mulig å gi helsehjelp til dem som trenger det.

Anonymkode: 601d0...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...