Gå til innhold

Skjer det uhell med nyfødte barn?


Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du leser gjennom svarene her, så ser du jo at det ikke stemmer at «babyer mister man ikke». Selvsagt burde man ikke det, men noen unger er ekstremt sprelske. Uhell kan dessverre skje. Også selv om du ikke går bort fra stellebordet.

Anonymkode: d36b3...ef1

Da steller man på gulvet. Man lar bare ikke en nyfødt baby eller noen baby ramle ned fra stellebordet. Man må jo passe på! Det ER faktisk fullt mulig å unngå! 

Anonymkode: a32cb...460

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da steller man på gulvet. Man lar bare ikke en nyfødt baby eller noen baby ramle ned fra stellebordet. Man må jo passe på! Det ER faktisk fullt mulig å unngå! 

Anonymkode: a32cb...460

Så enkelt livet må være for deg.

Anonymkode: d36b3...ef1

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da steller man på gulvet. Man lar bare ikke en nyfødt baby eller noen baby ramle ned fra stellebordet. Man må jo passe på! Det ER faktisk fullt mulig å unngå! 

Anonymkode: a32cb...460

Nå fikk jeg grepet ham i siste liten, men jammen var der så vidt at ikke mellomste ramlet i gulvet da han 3 mnd gammel. Ekstremt urolig og aktiv kar, så jeg holdt alltid en hånd på ham i stellesituasjoner, også den gangen. Da jeg skyldte av ene hånden min, med den andre på ham, klarte han på et mystisk vis å vri seg fort og kraftig baklengs over kanten og begynt å skli/falle utfor. Like mystisk klarte jeg vri meg selv på en måte som gjorde at jeg fikk fanget ham opp før han nådde gulvet, sånn mer eller mindre, han slo seg i hvert fall ikke. Til dags dato fatter jeg ikke at det var mulig, siden jeg både stod inntil stellebordet OG holdt en hånd på ham, likevel klarte han å vri seg rundt enda så liten han var. Etter den episoden kvittet vi oss med stellebordet og stelte både ham og yngre søsken på en stellematte på gulvet. Mye tryggere. Men poenget mitt er at uhell kan forekomme selv når man faktisk passer godt på, så en bør ikke være for rask med å dømme.

Anonymkode: b2883...690

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da steller man på gulvet. Man lar bare ikke en nyfødt baby eller noen baby ramle ned fra stellebordet. Man må jo passe på! Det ER faktisk fullt mulig å unngå! 

Anonymkode: a32cb...460

Ikke enig! Jeg passet på som en smed og ville ikke drømme om å gå fra en baby på stellebordet, men da min mellomste var én uke, gjorde han et «kast» med kroppen, liksom sparket fra med bena, og var på vei utover kanten av stellebordet i løpet av null tid. Jeg grep ham i siste øyeblikk (har aldri hatt så hjertebank), men hvis jeg hadde hatt våte hender f.eks., hadde han gått på hodet i flisene. Jeg hadde aldri trodd eller opplevd at en nyfødt kunne bevege seg på den måten, så ikke vær så kjepphøye, folkens - uhell kan skje for alle, uansett hvor godt man passer på. 

Anonymkode: 97040...3ed

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så enkelt livet må være for deg.

Anonymkode: d36b3...ef1

Ja, akkurat på dette området ER det enkelt. Man sørger faktisk for at små babyer ikke ramler ned fra stellebord. Såpass bør man kunne forvente av foreldre altså! 

Anonymkode: a32cb...460

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, akkurat på dette området ER det enkelt. Man sørger faktisk for at små babyer ikke ramler ned fra stellebord. Såpass bør man kunne forvente av foreldre altså! 

Anonymkode: a32cb...460

En dag vil du møte deg selv i døren. Jeg håper du da møter noen som er litt mer empatiske enn deg.

Anonymkode: d36b3...ef1

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En dag vil du møte deg selv i døren. Jeg håper du da møter noen som er litt mer empatiske enn deg.

Anonymkode: d36b3...ef1

Hehe, nei. Akkurat her er det ingen kompromiss altså. Potensielt dødelige risikoer utsetter jeg ikke babyer for altså. De som mister babyene tror nok de skal ligge i ro og er ikke nok på vakt. Det MÅ man være, alltid! La alltid barna ned på gulvet når jeg ikke kunne passe nok på. 
 

Er dere like slepphendt når det gjelder andre risikoer?? 

Anonymkode: a32cb...460

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, nei. Akkurat her er det ingen kompromiss altså. Potensielt dødelige risikoer utsetter jeg ikke babyer for altså. De som mister babyene tror nok de skal ligge i ro og er ikke nok på vakt. Det MÅ man være, alltid! La alltid barna ned på gulvet når jeg ikke kunne passe nok på. 
 

Er dere like slepphendt når det gjelder andre risikoer?? 

Anonymkode: a32cb...460

Lykke til.

Anonymkode: d36b3...ef1

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lykke til.

Anonymkode: d36b3...ef1

Lykke til med hva? Mine tre barn er langt forbi babystadiet, og de ramlet aldri ned fra stellebordet. Heller ingen andre store uhell, det er faktisk ikke så himla vanskelig å unngå selv om du ser på det som utenkelig å forhindre.

Anonymkode: a32cb...460

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Lykke til med hva? Mine tre barn er langt forbi babystadiet, og de ramlet aldri ned fra stellebordet. Heller ingen andre store uhell, det er faktisk ikke så himla vanskelig å unngå selv om du ser på det som utenkelig å forhindre.

Anonymkode: a32cb...460

Vel. Ingen går gjennom livet uten «bad parenting moments». 

Anonymkode: d36b3...ef1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vel. Ingen går gjennom livet uten «bad parenting moments». 

Anonymkode: d36b3...ef1

Men altså her var det uhell med nyfødte som var tema da. De tåler mye mindre enn en fireåring. Du herjer ikke med en nyfødt liksom. Og man tar hensyn og er varsom og på vakt. Når barna blir større er det jo uungåelig med uhell, som de forårsaker selv. 

Anonymkode: a32cb...460

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, nei. Akkurat her er det ingen kompromiss altså. Potensielt dødelige risikoer utsetter jeg ikke babyer for altså. De som mister babyene tror nok de skal ligge i ro og er ikke nok på vakt. Det MÅ man være, alltid! La alltid barna ned på gulvet når jeg ikke kunne passe nok på. 
 

Er dere like slepphendt når det gjelder andre risikoer?? 

Anonymkode: a32cb...460

For et sjarmtroll du var, da. 

Anonymkode: 97040...3ed

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men altså her var det uhell med nyfødte som var tema da. De tåler mye mindre enn en fireåring. Du herjer ikke med en nyfødt liksom. Og man tar hensyn og er varsom og på vakt. Når barna blir større er det jo uungåelig med uhell, som de forårsaker selv. 

Anonymkode: a32cb...460

100 % garanti mot uheld har ingen. Uheld med nyfødte er ikke så vanlige, men det kan skje. Og da er det nettopp uheld. Ingen foreldrer utsetter med vilje sin nyfødte for uheld og uheld kan skje selvom man er varsom. 

Anonymkode: 1dd21...4d4

Skrevet

Jeg var verdens beste mamma jeg.

 

Helt til jeg fikk barn 🤷🏻‍♀️
 

Begge mine rulla ut av sengen min (lav IKEA dobbeltseng heldigvis). Jeg lå med de ved siden av meg og baby trillet ut. Enda jeg rulla en pølse mellom baby og kanten og la den under trekket. Dunk sa det. Tror de var 3 mnd.

Holdt på å miste mini da jeg stod i dusjen med henne. Lillegull ble glatt av såpa. Såklart ble hun alltid litt glatt av såpa, men jeg hadde alltid et godt grep, bortsett fra denne ene gangen. 
Tror hun var 5-6 uker. Gikk bra, men satt alltid på huk i dusjen med henne etter dette. 
 

Satt baby en gang i bilstolen i bilen og kjørte. Kommer frem til butikken og så at bilstolen ikke var festet med sæler i bilen 😱 Etter dette sørget jeg alltid for å ha som vane å dra i håndtaket på bilstolen etter å ha festet den med sælen for å liksom «sjekke» at setet satt fast.

Verdens veste mamma ja 😂

Anonymkode: 0fb95...039

Skrevet

To ganger klarte jeg å dunke hodet til den første babyen vår borti dørhåntaket slik at babyen begynte å gråte. Dette var de første dagene babyen var kommet hjem. Men det skjedde ikke flere ganger etter det og ikke emd søsknene. Alt var så nytt og uvant.

Anonymkode: 9c85d...70b

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var verdens beste mamma jeg.

 

Helt til jeg fikk barn 🤷🏻‍♀️
 

Begge mine rulla ut av sengen min (lav IKEA dobbeltseng heldigvis). Jeg lå med de ved siden av meg og baby trillet ut. Enda jeg rulla en pølse mellom baby og kanten og la den under trekket. Dunk sa det. Tror de var 3 mnd.

Holdt på å miste mini da jeg stod i dusjen med henne. Lillegull ble glatt av såpa. Såklart ble hun alltid litt glatt av såpa, men jeg hadde alltid et godt grep, bortsett fra denne ene gangen. 
Tror hun var 5-6 uker. Gikk bra, men satt alltid på huk i dusjen med henne etter dette. 
 

Satt baby en gang i bilstolen i bilen og kjørte. Kommer frem til butikken og så at bilstolen ikke var festet med sæler i bilen 😱 Etter dette sørget jeg alltid for å ha som vane å dra i håndtaket på bilstolen etter å ha festet den med sælen for å liksom «sjekke» at setet satt fast.

Verdens veste mamma ja 😂

Anonymkode: 0fb95...039

Jeg bare elsker "Jeg var verdens beste mamma jeg. Helt til jeg fikk barn". Det er så perfekt sagt! 

Anonymkode: 1f4ef...856

Skrevet

Uhell kan skje enten barnet er 1 uke gammelt eller 1 år eller eldre....

Ting jeg har hørt, lest eller kan tenke meg:

- dunke hodet i dørkarm el.l.

- amme ved spisebordet siden babyen alltid våkner når middagen er servert, dunke hodet i bordkanten

- mor sovner under amming på natta, babyen ramler fra fanget og ned på gulvet

- ramle i trappa

- skli på isen ute

- mister mobiltelefon i ansiktet til baby (eh ja, venninna mi tok bilde og mistet tlf)

- eldre søsken kaster leker nedi sprinkelsenga

- Dunke hodet i senga på sprinkelseng

 

Noe av det.... så klart kan uhell skje. Verre med de som skader barna med vilje, eller dumheter som ikke er et hendig uhell... 

 

Anonymkode: 65d9a...d94

Skrevet

Jeg dunket hodet til sønnen min i bagasjehyllen når vi var ute å fløy en gang , skulle løfte han ut av bæreselen. Han var 2,5 mnd. 
 

Har også kommet nær dørkarm.

Skrevet

Dette skjedde på 60-tallet ved Drammen sykehus, der fikk man dengang soveposer til barna ved hjemreise som var i nylon, glatt stoff. Et barn skled ut av posen og falt ned på stentrappen og døde. Så ja, ulykker med nyfødte skjer.

Anonymkode: dd4dc...4cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...