Gå til innhold

Skjer det uhell med nyfødte barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det står i gamle artikler at nyfødte barn gjerne får hodet dumpet bort i dører eller faller ned fra stellebord. 

Men har du hørt det har skjedd i virkeligheten? Hvilke uhell isåfall? 

Anonymkode: e84cd...5d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fall fra stellebord er kjempevanlig. Og når de blir mobile så skjer det små uhell ja. 

Tror ikke det finnes et barn som ikke har falt og slått hodet i en kjip kant 

Anonymkode: 0529a...e7d

Skrevet

Min første fikk vel døra borti hodet. Tror også jeg klarte og skalle hode hans litt i veggen. Han lå for langt ned på stellebordet så jeg dro han opp. Han satt litt fast i stellematta (Klam, naken hud) også løsnet det å jeg dunket hodet hans.

ei venninne mistet babyen ned fra stellebordet og på flisene. Hun var så redd stakkars. 

Anonymkode: db0ea...e63

Skrevet

Jeg skjønner det skjer eldre babyer. Men nyfødte? 

Skrevet

Jeg har aldri hørt om slike uhell på nyfødte.

Større babyer har jeg hørt om mange uhell for, at de ruller ut av sofaen og slike ting. Her var vel lillebror 4-5 mnd når han satt i babybjørn vippestol og vippet da storebror på 2,5 år kom bort og ville vippe han litt ekstra. Ingen av oss voksne rakk å reagere før han plutselig tok tak i vippestolen bakfra og vippet han så hardt/høyt at vippestolen vippet helt rundt fremover og lillebror slo pannen rett i gulvet.

Tror storebror nesten gråt mer enn lillebror, for det var jo slett ikke meningen, men det ble en donald-kul i panna der da.

Anonymkode: af345...e82

Skrevet

Selvfølgelig skjer det uhell. Uhell er jo noe som skjer uten vilje, så det kan skje hvem som helst. Og hvis man sover lite og blir veldig sliten kan man også bli mer klumsete. De fleste sånn uhell er jo ikke farlige. Tror jeg dunket hodet til baby i veggen ved stellebordet fordi jeg feilberegnet hvor langt opp jeg la henne. Jeg ville jo aldri gjort det med vilje og tok godt vare på henne, men uhell skjer. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ser det står i gamle artikler at nyfødte barn gjerne får hodet dumpet bort i dører eller faller ned fra stellebord. 

Jeg har selv dunket hodet til en nyfødt. Var rett og slett ikke vant til å beregne hvor langt ut barnets hode stakk. Det gikk bra, men etter det gikk jeg sidelengs gjennom dører lenge. 

Anonymkode: fdbfd...5e5

Skrevet

Aldri skjedd meg med mine tre, men det er nok bare flaks. Særlig med minste han var en spenstig sprellemannn altså. Han klarte å flytte mye på seg ved å rulle og bumpe avgårde. Hadde konstant en arm på han om han lå et sted uten trygge omgivelser. 

Anonymkode: 7c745...fde

Skrevet

Jeg sklei på isen med eldste i armene da hun var ca 3 mndr. Jeg faldt så lang jeg var og barnet trillet ut av armene mine og bortover bakken. Helt forferdelig å kjenne at jeg ikke hadde sjangs til å holde igjen. Det slet jeg lenge med etterpå. Men hun var like hel og fin. 

Anonymkode: 1dd21...4d4

Skrevet

Eldste datt ned fra stellebordet og yngste ned fra vår seng. Tror begge var ca 8 mnd. Mye sprelling og rulling. Var min mann som skulle passe på dem. Det kunne sikkert skjedd på min vakt også, men jeg var likevel ganske sint på mannen.

Anonymkode: d36b3...ef1

Skrevet

Ingen alvorlige uhell, men mange små dunk. Ett under at vi ikke har mått på legevakten å sy eller gipse når barna begynte å gå. 

Anonymkode: 5600b...a70

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eldste datt ned fra stellebordet og yngste ned fra vår seng. Tror begge var ca 8 mnd. Mye sprelling og rulling. Var min mann som skulle passe på dem. Det kunne sikkert skjedd på min vakt også, men jeg var likevel ganske sint på mannen.

En 8 mnd gammel baby er jo ikke akkurat nyfødt da. Min ene slo hodet i ett kjør da han var 7 mnd fordi han reiste seg opp, slapp taket og datt bakover. Er helt normalt at større babyer slår seg litt og er involvert i uhell, men HI spurte om nyfødte.

Anonymkode: b2883...690

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mistet min mellomste ned fra stellebordet. Min mann har aldri blitt sint for det. 

Alt gikk helt fint med henne, kun en liten rift i leppa. Men jeg kommer aldri til å tilgi meg selv noensinne. Det er noe av det verste jeg har opplevd. 

Anonymkode: 4674d...b33

Skrevet

Aldri hatt noen uhell med mine da de var nyfødte, men da de var litt større hadde vi noen små uhell. Eldste slo hodet i dørkarmen en gang jeg bar henne, hun var 8 mnd gammel og kastet plutselig overkroppen bakover i det jeg gikk gjennom døra. Minste reiste seg opp langs bordet fra hun var 5-6 mnd gammel og hadde ikke helt kontroll så det hendte hun datt selvom vi passet på så godt vi kunne. Ikke skjedd noe alvorlig som fall fra stellebord og slikt. 

Anonymkode: 889b5...bca

Skrevet

Minstemann her datt ned fra sengen og rett i flisene med hodet først når han var 6uker gammel. Var helt forferdelig, men gikk fint heldigvis.

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner det skjer eldre babyer. Men nyfødte? 

De mener nok babyer, ikke nyfødte.

Anonymkode: 48b19...211

Skrevet

Mistet mobilen min i hodet da baby var noen uker gammel 😮, baby merket heldigvis ingenting, sluttet å se på mobilen mens jeg ammet etter den hendelsen. 

Anonymkode: f8d48...c9c

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mistet mobilen min i hodet da baby var noen uker gammel 😮, baby merket heldigvis ingenting, sluttet å se på mobilen mens jeg ammet etter den hendelsen. 

Anonymkode: f8d48...c9c

Jeg pleide å la mobilen ligge på kanten av sofaeryggen når den ladet helt til babyen som egentlig ikke hadde styring på hendene sine fikk dratt i ledningen og nesten fikk telefonen i hodet. Sluttet med det da, ja. 

Anonymkode: 9d0fd...c09

Skrevet

Dunket hodet til sønnen min i dørkarmen da han var en uke eller to gammel. Veldig dårlig samvittighet, men han var ikke skadet. En annen gang mistet jeg mobilen rett på hodet hans da jeg skulle ta bilde. Han gråt, men ble ikke skadet. 

Utenom det har vi ikke hatt noen uhell mens de har vært små. De har selvsagt hatt nok av uhell og småskader fra de begynte å bevege seg. 

Skrevet

Jeg lurer litt på hvorfor du spør, hi? Det skjer selvsagt uhell med nyfødte, men jeg tror ikke det er så vanlig. Hvis du er usikker på om babyen din er skadet, med eller uten forsett, må du oppsøke lege. 

Anonymkode: 4b6eb...340

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis barnet faller fra stellebordet er det en eller annen som er ansvarlig for det i alle fall, for man forlater ikke et barn der. Har snakket med to som opplevde dette. Den ene tror jeg var glatt på hendene etter bading av barnet, og mistet grepet. Den andre trodde ikke at barnet var i stand til å snu seg/sparke seg utenfor (trodde at barnet var for lite) og hadde dermed dårlige rutiner på holding. Hun pleide å legge babyen der og så bevege seg rundt på badet og hente bleier osv når hun trengte. Jeg syns sånt låter uansvarlig, men det er jo ikke jeg som bestemmer...

Anonymkode: 54fd7...fd3

Gjest Antarctica
Skrevet
14 minutter siden, Pobie skrev:

Dunket hodet til sønnen min i dørkarmen da han var en uke eller to gammel. Veldig dårlig samvittighet, men han var ikke skadet. En annen gang mistet jeg mobilen rett på hodet hans da jeg skulle ta bilde. Han gråt, men ble ikke skadet. 

Utenom det har vi ikke hatt noen uhell mens de har vært små. De har selvsagt hatt nok av uhell og småskader fra de begynte å bevege seg. 

Jeg klippet min i fingeren da jeg skulle klippe neglen hans... 😞 Huff. Hadde dårlig samvittighet, ja!
Men alle skader og skavanker de seinere pådro seg, klarte de helt uten min hjelp. Og det var jammen ikke lite - en har forstua beinet og måtte gå med krykker ved to anledninger, en annen har brukket armen og ble gipset, en tredje har blitt sydd 3 (tre) ganger etter diverse uhell under lek! Men de var jo ikke spebarn lenger, da.

Skrevet
2 timer siden, Pashla skrev:

Jeg klippet min i fingeren da jeg skulle klippe neglen hans... 😞 Huff. Hadde dårlig samvittighet, ja!
Men alle skader og skavanker de seinere pådro seg, klarte de helt uten min hjelp. Og det var jammen ikke lite - en har forstua beinet og måtte gå med krykker ved to anledninger, en annen har brukket armen og ble gipset, en tredje har blitt sydd 3 (tre) ganger etter diverse uhell under lek! Men de var jo ikke spebarn lenger, da.

Det glemte jeg, klippet inn i fingeren til datteren min to ganger mens hun var bitteliten. 

Skrevet

Nei altså, man passer jo veldig godt på de nyfødte så det skjer ingen uhell med dem. Med større barn blir det jo noen kuler når de begynner å reise seg og faller. Men babyer mister man ikke og man passer på på stellebordet når de begynner å snu seg. 

Anonymkode: a32cb...460

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei altså, man passer jo veldig godt på de nyfødte så det skjer ingen uhell med dem. Med større barn blir det jo noen kuler når de begynner å reise seg og faller. Men babyer mister man ikke og man passer på på stellebordet når de begynner å snu seg. 

Anonymkode: a32cb...460

Hvis du leser gjennom svarene her, så ser du jo at det ikke stemmer at «babyer mister man ikke». Selvsagt burde man ikke det, men noen unger er ekstremt sprelske. Uhell kan dessverre skje. Også selv om du ikke går bort fra stellebordet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...