Gå til innhold

Samboer blir sliten av å ha barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer har sagt når vi har snakket sammen at han blir sliten av å ha barn. Vi har to barn. Jeg merker han er mye mer sliten enn meg. Han påstår at mødre har et gen som gjør at vi har mer energi til barna. Jeg tenker det er tull. Hva er din erfaring?

Anonymkode: 2fe36...556

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som om han leter etter unnskyldninger.

Om han er for sliten til å ta ansvar for egne barn bør han ta en tur til legen for å sjekke om han har div. mangler eller om han er syk.

Det er jo individuelle forskjeller på hvor mye man orker/tåler, selvfølgelig. Men har man barn så må man ev. prioritere bort en del ting for en stund og heller fokusere på jobb og familie og hvile.

Anonymkode: e3c78...545

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samboer har sagt når vi har snakket sammen at han blir sliten av å ha barn. Vi har to barn. Jeg merker han er mye mer sliten enn meg. Han påstår at mødre har et gen som gjør at vi har mer energi til barna. Jeg tenker det er tull. Hva er din erfaring?

Ja for vi blir jo aldri sliten!🤣🤣🤣Merkelig unnskyldning som ikke har rot i virkeligheten🙈🤦‍♀️Mulig at han mangler noe vitaminer som trekker han ned?

Anonymkode: 93693...75c

Skrevet

Samboeren din er ikke alene HI. Jeg blir også sliten selv om jeg er mamma.

Anonymkode: c2e4d...3cf

Skrevet

Nå er min blitt ganske stor og er svært rolig og enkel å ha med å gjøre. Blir overhodet ikke sliten nå, men var jaggu det da han var liten. Husker med gru hvor utmattende det var. Lite søvn, han måtte ha hjelp og oppmerksomhet og bli aktivisert og nye stell. Følte meg låst og mistet mye av det impulsive livet jeg hadde før jeg fikk ham. Husker jeg satt ofte og følte alt var et slit. Faren var mye på jobb og var ellers mye opptatt med sitt på fritiden. 

Så noen år var alt slitsomt, trøttende og jeg likte ikke alt. Så det er ikke bare menn som føler det sånn som hi's samboer. Det ligger ikke for alle å interessere seg for barn og da kan det føles ekstra utmattende. Vi vet jo alle at vi kvikner til når det skjer noe morsomt. 

Selvsagt biter man det i seg og gjør alt man kan for å gjøre livet til de små så godt og herlig som man bare kan. Sønnen min og jeg er tett knyttet fordi jeg prioriterte ham foran "mer morsommere" ting. Har alltid elsket ham selv om det var slitsomt og til dels kjedelig. Gikk forresten litt sport i å finne nye antikviteter og opplevelser som han husker godt i dag. Så satt ikke bare i sofan altså, om det virket sånn 😅 

Samboeren din føler som han gjør. Håper han klarer å hente fram det lille ekstra for barna deres okkesom. Han har laget de og må bare komme seg gjennom de slitsomme årene før ting blir bedre han som alle andre. 

Anonymkode: 2bebd...4cc

Skrevet

Jeg har to barn. Er også sliten innimellom. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 4b30e...4fe

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle blir litt slitne av å ha barn, særlig de som ikke er helt unge lengre.

Anonymkode: a8088...e96

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja for vi blir jo aldri sliten!🤣🤣🤣Merkelig unnskyldning som ikke har rot i virkeligheten🙈🤦‍♀️Mulig at han mangler noe vitaminer som trekker han ned?

Anonymkode: 93693...75c

Han har mineralubalanser i kroppen (i likhet med meg). Det kan ta flere år å rette opp i, men uansett... 

HI

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle blir litt slitne av å ha barn, særlig de som ikke er helt unge lengre.

Anonymkode: a8088...e96

Alder har ingen betydning. Jeg har mer energi nå som jeg er 33 år enn da jeg var 20 år. Har en venninne på 42 år med to barn som har kjempemye energi. HI

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to barn. Er også sliten innimellom. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 4b30e...4fe

Jeg er og sliten innimellom. Det er menneskelig. 

HI

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om han er for sliten til å ta ansvar for egne barn bør han ta en tur til legen for å sjekke om han har div. mangler eller om han er syk.

Det er jo individuelle forskjeller på hvor mye man orker/tåler, selvfølgelig. Men har man barn så må man ev. prioritere bort en del ting for en stund og heller fokusere på jobb og familie og hvile.

Han har tatt blodprøver og hårmineralanalyse. Jeg har spandert dyre konsultasjoner til han og han er begynt å ta grep, likevel tror jeg at hvis man forteller seg selv gang på gang hvor sliten man er så mater man underbevisstheten og det blir det sannheten. 

HI

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han tar ansvar, men han synes spesielt det er kjedelig med babyen som må aktiviseres og krever mye oppmerksomhet samt sover lite på dagtid. Forrige barn var mye enklere, sov mye og var ikke like "rastløs"

HI

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han tar ansvar, men han synes spesielt det er kjedelig med babyen som må aktiviseres og krever mye oppmerksomhet samt sover lite på dagtid. Forrige barn var mye enklere, sov mye og var ikke like "rastløs"

HI

Da er det kanskje "diagnosen kjedelig" som er verst for ham, da, ikke at han er sliten?

Skrevet

Alle blir slitne av barn. Noen mer enn andre. Har selvfølgelig ikke noe med kjønn å gjøre. Man må passe på at man får litt egentlig og tid sammen som par uten barna. Vi har barnevakt noen timer en dag i uka slik at vi kan slappe av og gjøre noe sammen. 

Skrevet

Hårmineralanalyse er hans unnskyldning? Pyse og sytepave. Jeg hadde bedt ham om å skjerpe seg og bli voksen.

Anonymkode: daf4d...05a

Skrevet

Det ER slitsomt å ha barn!! Punktum. 

Anonymkode: 86ef3...925

Skrevet

Min samboer har også en samboer som blir sliten av å ha barn.

Anonymkode: 68a67...ece

Skrevet

Nå er hva vi føler og hva som sliter oss ut individuelt. Så skaden er stor for at samboeren din blir mer sliten enn deg. Men, dette er helt uavhengig av kjønn. Selv klarte jeg å kombinere fulltidsstudier med fulltidsjobb, samlivsbrudd og små barn som bor mest hos meg. To kolleger, ene alene uten barn og hun andre har to store barn som er hjem annenhver helg kastet inn håndklærne etter henholdsvis 1 og 2 semester. For det ble for slitsomt. 

Skjønt, ett snev av sannhet kan det være i det han sier hvis dere har baby. Hadde jeg skulle gått igjennom et tilsvarende kjør som  amming, våkenetter, kolikkbarn osv påførte meg med en baby i dag når jeg har store barn så tror jeg at jeg hadde dødd. Går jeg 2-3 netter med minimalt med søvn er jeg zombie. Så at vi kvinner har noen superkrefter den første tiden etter vi har fått barn tror nok jeg stemmer. 

Anonymkode: e7bea...a20

Skrevet

Jeg har to små barn, og Både far og jeg er slitne. Vi er endelig over den verste spedbarnstiden. Jeg synes det er utrolig slitsomt med små barn! Det er et nytt menneske man skal bli kjent med, vi skal lære de viktige ting, sørge for stell og mat, underholde, få til å sove, holde de våkne og alle bekymringene man skal takle. 
jeg skjønner samboeren din godt jeg! Det er ikke enkelt med barn. Og det burde han få lov til å føle på. Respekter at han er sliten, en dag kan det jo hende du blir mer sliten også...

Anonymkode: b346e...474

Skrevet

Mødre har et gen som gjør oss mindre slitne? Av alle tåpelige unnskyldninger...

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to små barn, og Både far og jeg er slitne. Vi er endelig over den verste spedbarnstiden. Jeg synes det er utrolig slitsomt med små barn! Det er et nytt menneske man skal bli kjent med, vi skal lære de viktige ting, sørge for stell og mat, underholde, få til å sove, holde de våkne og alle bekymringene man skal takle. 
jeg skjønner samboeren din godt jeg! Det er ikke enkelt med barn. Og det burde han få lov til å føle på. Respekter at han er sliten, en dag kan det jo hende du blir mer sliten også...

Anonymkode: b346e...474

Så om samboer sier "jeger sliten" er det carte blanche til å melde seg ut å skyve hovedansvaret over på hi? Det er ikke slik foreldreskap virker! Ja, man kan bli både sliten og lei når man har småbarn. Det er normalt! Uansett kjønn. Men man trekker seg ikke med en unnskyldning om at damer er mer egnet til å ta seg av små barn. Man er nødt til å bite tennene sammen og stå på for barna sine - selvom sofaen og ansvarsfriheten frister mere.

Hi, mitt beste råd er å lage en slags rutine på dagene så dere begge vet at dere får litt pause og ikke må være på hele tiden. Man holder lettere ut det som er slitsomt om man vet det er for en begrenset periode. Lag gjerne klare rutiner så dere vet hvem som tar barna mens den andre lager mat, hvem som tar kveldstellet med yngste/eldste osv. Da fjerner man noe usikkerhet (som også kan være slitsomt når man er trøtt) og man slipper daglige diskusjoner som tapper én for energi.

Anonymkode: 1fffa...f68

Skrevet

Jeg likte særlig det med mineralubalansen og hårmineralanalysen😂 og at han tror det er et "gen" som gjør at mødre blir mindre slitne. For min del ville jeg bekymret meg over kunnskapsnivået i heimen, i større grad enn slitenheten,  som mange med små barn opplever.

Anonymkode: b008e...34d

Skrevet

Haha, et gen som gjør oss midre sliten. 

Det er helt klart forskjell på kapasiteten til folk, noen synes jo fire barn og full jobb er helt greit, mens andre ikke orker mer enn 80% jobb og et barn. Men kjønn har ingenting med det å gjøre, det er bare en naturlig forskjell på mennesker. 

Hårmineralanalyse og mammagen er bare unnskyldninger. Du og han må bare leve med at han har litt mindre kapasitet enn deg, men gjøre det beste ut av det. Det er en fase av livet hvor små barn tapper deg for krefter, men lever du i 80-90 år og du får bare to barn er ikke den fasen veldig lang.... 

Anonymkode: e6728...cd9

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er det kanskje "diagnosen kjedelig" som er verst for ham, da, ikke at han er sliten?

Han ser tydelig sliten ut når han slenger seg ned på sofa etter barna er lagt mens jeg fortsatt har mye energi og fint kan rydde kjøkken, støvsuge litt og rydde leker. HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...