Gå til innhold

Livredd for corona viruset skal komme til Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en mor som har kunn ei nyre og går på andre medisiner(for andre sykdommer)

pluss et barn med lav imunnintet også med ei nyre å andre sykdommer. Blir livredd for de og meg selv. Forsåvidt alle i Norge :(

Anonymkode: a9154...92b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skjønner jeg godt. Det er bare et tidsspørsmål før det blir påvist her også. 

Anonymkode: d1bc7...7f2

Skrevet

Du oppnår ingenting ved å være redd.

Skrevet

Vi får garantert utbrudd. Nordmenn ferierer mest i verden. 
Men ikke sikkert at det blir så alvorlig som fryktet. De fleste overlever. 

Anonymkode: 9ca25...960

Skrevet

Det kommer garantert hit også, men å bruke energi på å være redd gjør ingenting fra eller til. 

Vi må bare ta det som det kommer.. 

Anonymkode: 6cea1...ab4

Skrevet

Det kommer til Norge før eller siden. Antagelig kun som enkelttilfeller slik som Sverige. Men der det har vært stor smitte bor man ikke like isolert (ofte storfamilie i hus, flyplasser og hotell som det har startet) det er varmere (kan virke som om viruset trives bedre med det en kulde), og vi er nogenlunde forberedt. 

Min far er selv imunsvekket etter kreftbehandling nå i vinter, så jeg føler på det. (jobber i helse og leser/diskuterer endel rundt det pga beredskapsplaner) Og vil nok be min far unngå store folkesamlinger som tog, flyplass etc etterhvert. 

Anonymkode: 05786...909

Skrevet

Bruk kreftene dine på ting du kan påvirke, er mitt beste råd. Det tjener ingen, spesielt ikke deg eller dine, at du går rundt og bekymrer deg over ting du ikke kan gjøre noe med. Enn så lenge, og med all sannsynlighet videre fremover, er det mindre å bekymre seg over enn feks trafikkulykker eller influensa.

Skrevet

Selvfølgelig kommer viruset også hit, men det kommer absolutt ingenting godt ut av å gå rundt å være redd. 

Anonymkode: c89fc...fc1

Skrevet

Det er ting du kan gjøre. Ha nok mat, medisiner og utstyr til å kunne holde dere hjemme en periode. Unngå forsamlinger (fly, tog, konserter m.m.) Hold avstand til hostende mennesker. Vask hender godt og bruk sprit.

Skrevet
4 minutter siden, Bie-damen skrev:

Det er ting du kan gjøre. Ha nok mat, medisiner og utstyr til å kunne holde dere hjemme en periode. Unngå forsamlinger (fly, tog, konserter m.m.) Hold avstand til hostende mennesker. Vask hender godt og bruk sprit.

Alvorlig? Hamstre så man kan holde seg hjemme en periode? Jeg ville heller investert i en Ingvar Wilhelmsen-bok. Du kan ikke sperre en barnefamilie inne på uviss tid pga angst.

Skrevet
4 minutter siden, amandine skrev:

Alvorlig? Hamstre så man kan holde seg hjemme en periode? Jeg ville heller investert i en Ingvar Wilhelmsen-bok. Du kan ikke sperre en barnefamilie inne på uviss tid pga angst.

Ja, selvfølgelig! Dette er virkelighet for en mengde italienere, koreanere og kinesere akkurat nå. Eller tror du det er science fiction? Men du kan jo ha lesestoff i tillegg...

Skrevet
10 minutter siden, amandine skrev:

Man kan jo ikke holde seg hjemme på ubestemt tid, nei, men å ha det mest nødvendige i hus er nok ikke så dumt.

Min datter trenger f.eks. en medisin som lenge har vært utilgjengelig pga medisinmangelen. Det er naturlig for oss nå å ta ut medisiner slik at hun har nok i flere måneder, selv om det ikke er aktuelt å «hamstre» mer enn hun trenger (det får vi jo heller ikke resept til). 

Anonymkode: cd0d2...cdf

Skrevet

Jeg kan ikke bare holde meg hjemme i en periode. Jeg har en jobb å gå til. «Ringe sjefen å si» beklager jeg er redd corona kommer ikke på jobb på ett par år 🤣

Anonymkode: a9154...92b

Skrevet
27 minutter siden, amandine skrev:

Ikke meg du svarer, men jeg har kjøpt inn litt slik at jeg vet jeg har det mest nødvendige for et par uker. Må supplere med en del ferskvarer.

Jeg er i risikogruppe, men har ikke angst og er heller ikke redd. For meg, som har redusert immunforsvar, er det bare fornuftig. Jeg tenker at hvis det blir mye smitte her så kan jeg bevege meg så lite som mulig ute blant folk, jeg reduserer sjansene for at jeg selv blir smittet - og dermed reduserer jeg også risikoen for at jeg skal måtte oppta en sykehusplass. I tillegg tenker jeg at hvis jeg skulle bli syk, men ikke så dårlig at jeg må på sykehus, så vil jeg da trolig få en slags karantene hjemme, og da slipper samfunnet å bruke ekstra ressurser på meg, for å handle for meg. Blir det så mange smittede som FHI i dag anslår at det kan bli, da tenker jeg at man bør ha tenkt gjennom hvordan man kan greie seg best mulig selv, hvis man må, for da vil samfunnet risikere å slite med å hjelpe med alle. Heller ikke alle som har mange rundt seg som kan hjelpe, om det røyner på, så da er det bare fornuftig å ta nøkterne forholdsregler. Og det kan man fint gjøre uten å hverken ha angst eller være hypokonder, som du antyder til den andre anonyme her.

Anonymkode: 23c13...fca

Skrevet
40 minutter siden, amandine skrev:

Jeg var på foredrag med Wilhelmsen i dag, og han snakket nettopp om corona-frykten 😊

Anonymkode: ec0c4...861

Skrevet
56 minutter siden, Bie-damen skrev:

Skal vi bare blåse i jobbe da? Eller ta ungene ut av skolen?

Nei, her går livet helt som normalt.  Regner med jeg får det jeg trenger i butikken uansett. 

Anonymkode: 4ea4a...e9b

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, her går livet helt som normalt.  Regner med jeg får det jeg trenger i butikken uansett. 

Ja, men akkurat som italienere, koreanere og kinesere kan du bli pålagt å holde deg hjemme. Veldig vanskelig å forstå dette...

Anonymkode: 18b10...09a

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man risikerer å bli satt i karantene om en i familien blir syk. Da får man heller ikke handlet...

Skrevet

Equinor pålegger nå noen ansatte bli hjemme fra jobb pga smittefare.

Anonymkode: f5254...688

Skrevet

Jeg har også en datter med kun en nyre er livredd for at det skal skje henne noe. I tillegg har min mor nedsatt immun forsvar. Jeg er seriøst så redd at jeg sliter med å sove om natten. 

Anonymkode: a8a70...b2f

Skrevet

Herregud, ta dere sammen! 

Anonymkode: 97b83...15c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Man risikerer å bli satt i karantene om en i familien blir syk. Da får man heller ikke handlet...

Så da mener myndighetene at det er greit man sulter i hjel mens man sitter i karantene?

Skrevet
11 minutter siden, Mrs. Kaizer skrev:

Så da mener myndighetene at det er greit man sulter i hjel mens man sitter i karantene?

Tror du det?

Som jeg skrev over - hvis det blir så mange syke som det FHI sier det kan bli, da sier de også at det blir problemer med kapasiteten til helsevesenet og kommunene å få hjelp til alle. Dette kan man dermed gjøre noe med selv ved å ha en del basismat hjemme slik at man ved ev. sykdom og/eller karantene slipper å belaste samfunnets begrensede ressurser unødvendig. Jeg trodde oppriktig at det kun var sunn fornuft, men tydeligvis ikke alle som har det her inne...

I tillegg må vi regne med, ut fra hva vi har sett fra andre land, at helsepersonell også vil bli smittet. Dette vil ikke bare føre til problemer på sykehusene, men også for det kommunale helsevesenet.

Det må være mulig å tenke litt selv også og ikke forvente at myndighetene skal fikse alt fordi man ikke gidder å ta små forholdsregler selv!

Skrevet
2 timer siden, Mrs. Kaizer skrev:

Altså, det er lov å være litt mer løsningsorientert enn det du viser her. Noen kan handle for deg, sette det på trappa, du kan åpne døra, ta inn varene. Voila, du sulter ikke. Og for de som ikke har nettverk, er det garantert frivillige som stiller opp.

Anonymkode: 540c3...2ec

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså, det er lov å være litt mer løsningsorientert enn det du viser her. Noen kan handle for deg, sette det på trappa, du kan åpne døra, ta inn varene. Voila, du sulter ikke. Og for de som ikke har nettverk, er det garantert frivillige som stiller opp.

Anonymkode: 540c3...2ec

Ja, det blir sansynlig vis ordnet slik, men for det første kan det ta litt tid å organisere. Du sulter ikke ihjel på 3-4 dager, men du kan bli veldig sulten. I tillegg kan det bli underskudd på en del produkter, som for eksempel medisiner som ofte blir produsert i kina, mat som lages i områder med mye smitte og ting som skal transporteres av selskaper med ansatte i karantene. Det kan rett og slett være greit  å ha litt i reserve slik vi ble oppfordret til av myndighetene for en tid siden da vi fikk beredskapslistene i posten.

Anonymkode: 8badd...02f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...