Gå til innhold

Smokk; hjelp meg å forstå


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 26.2.2020 den 7.51, Anonym bruker skrev:

Foreldre har til alle tider gitt småbarn noe å sutte på for å roe dem. En lillefinger, en klut osv. Verdens eldste trikk....

Anonymkode: 91493...458

Ifølge orofacial myolog Malin Staff er smokk dårlig for munnmotorikken. Man kan bruke smokk litt i den første intense perioden, men fra babyen begynner å få første tann bør man slutte med smokk. Smokk er bare en etterligning av mors bryst og er ikke formbar slik mors bryst er. Smokk gjør at tungen presses ned i munnen,men det som er naturlig er at tungen hviler i ganen. Ifølge orofacial myolog vil det nok etter hvert bli restriksjoner mot smokkbruk. 

Staff var hos en øre-nese-hals-spesialist med barnet sitt og da det kom frem at hun brukte smokk på babyen sin og ble rådet til å slutte ble hun skikkelig overrasket. 

Munnmotorikk har stor betydning for helsa, blant annet respirasjon, enkelt forklart. Det er et tema det er lite kunnskap om og underkomminsert. Jeg hørte på en 75 min lang podcast med Staff i går på et kurs jeg tar og jeg ble mildt sagt overrasket over hvor stor betydning optimal munnmotorikk har for helsa. 

Anonymkode: 27dcd...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 26.2.2020 den 7.51, Anonym bruker skrev:

Foreldre har til alle tider gitt småbarn noe å sutte på for å roe dem. En lillefinger, en klut osv. Verdens eldste trikk....

Anonymkode: 91493...458

Så du mener at når noe er blitt gjort lengre så er det ensbetydende med at det er eneste måte å gjøre det på?

Foreldre har ikke til alle tider gitt smokk til babyer. Hvis vi tenker evolusjon så er smokk ganske nytt og i mellomtiden gnir barneindustrien seg i hendene. 

Jeg er så glad for at ingen av mine to barn har brukt smokk. 

Hadde jeg vært ung mor så ville jeg nok bitt på og tenkt at smokk er noe alle babyer må ha 

Anonymkode: 27dcd...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så smart er du hvertfall ikke.. skjønner du virkelig ikke hvorfor hun ikke vil kjøre barnet uten smokk??? Mange unger skriker hele veien om de ikke har smokk når de kjører bil,så da er det selvsagt en lett løsning å bare gi ungen smokk så ungen holder kjeft under bilturen.

Anonymkode: 1d9bb...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ifølge orofacial myolog Malin Staff er smokk dårlig for munnmotorikken. Man kan bruke smokk litt i den første intense perioden, men fra babyen begynner å få første tann bør man slutte med smokk. Smokk er bare en etterligning av mors bryst og er ikke formbar slik mors bryst er. Smokk gjør at tungen presses ned i munnen,men det som er naturlig er at tungen hviler i ganen. Ifølge orofacial myolog vil det nok etter hvert bli restriksjoner mot smokkbruk. 

Staff var hos en øre-nese-hals-spesialist med barnet sitt og da det kom frem at hun brukte smokk på babyen sin og ble rådet til å slutte ble hun skikkelig overrasket. 

Munnmotorikk har stor betydning for helsa, blant annet respirasjon, enkelt forklart. Det er et tema det er lite kunnskap om og underkomminsert. Jeg hørte på en 75 min lang podcast med Staff i går på et kurs jeg tar og jeg ble mildt sagt overrasket over hvor stor betydning optimal munnmotorikk har for helsa. 

Anonymkode: 27dcd...2f0

Det finnes ikke noe vitenskaplig bevis for at smokk før de har fylt 2 år gjør noe skade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2020 den 12.08, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker du må forstå at ikke alle anonyme her inne er samme person... ro deg ned da, jeg spurte fordi jeg ikke skjønner dette og inspirert av det jeg så i går. Det er ikke akkurat sånn at dette er noe jeg konstant tenker på😳🙄
 

Jeg vet at alle er forskjellige, men forstår likevel ikke hvorfor et barn på nesten fem automatisk får tildelt en smokk slik? Eller hvorfor et barn på over ett år «må» ha smokk på biltur? Hyler barna konstant uten? Er det virkelig et behov fra barnas side der eller er foreldrene «føre var», prøver å unngå misfornøyde barn? Ville det bli full krise om de plutselig var uten smokk? Dvs lar barna seg trøste på annen måte da?

Anonymkode: 32c1d...911

En vennine av meg har ett barn på 1.5 år å bare vi skal på en biltur på 10 minutter så hylskriker hun helt hysterisk så det høres ut som vi mishandler henne. Hun hater virkelig å kjøre bil. Men smokken i munnen blir det stille.

Anonymkode: 1d9bb...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man velger om man vil gi den naturlige puppen - eller den passive gummipuppen smokken. Det eeret valg; som mye annet. På mange fødeavdelinger er det ikke "lov" med smokk. Hvorfor det, hvis det ikke har betydning? Gjør som dere vil, men forstå at andre velger bort smokk med begrunnelser som dere føler dere truffet av. Den følelsen er konsekvensen av deres valg, ikke vårt.

Anonymkode: 39088...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Pobie skrev:

Det finnes ikke noe vitenskaplig bevis for at smokk før de har fylt 2 år gjør noe skade. 

Hvordan kan du si dette? 

Naivt å tro at smokk er helsefremmende/ufarlig og i mellomtiden så gnir industrien seg i hendene

Anonymkode: 27dcd...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

En vennine av meg har ett barn på 1.5 år å bare vi skal på en biltur på 10 minutter så hylskriker hun helt hysterisk så det høres ut som vi mishandler henne. Hun hater virkelig å kjøre bil. Men smokken i munnen blir det stille.

Anonymkode: 1d9bb...574

Mitt inntrykk er at barn som bruker smokk er mer sutrete 

Anonymkode: 27dcd...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette det hele litt i perspektiv for deg: Mine fire barn, nå i alderen 12 til 32 år, har alle brukt smokk - MYE og noen av dem lenge!

Alle har utviklet seg helt flott, smokken hadde altså ingen negative innvirkninger på verken utvikling, vett eller forstand.

Når jeg tenker meg om gjelder dette så godt som samtlige av alle de smokkebarn jeg har kjent gjennom tidene.

Så det så..... 

Anonymkode: 19298...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mitt inntrykk er at barn som bruker smokk er mer sutrete 

Anonymkode: 27dcd...2f0

Kanskje de bruker smokk fordi de er sutrete, ikke omvendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan du si dette? 

Naivt å tro at smokk er helsefremmende/ufarlig og i mellomtiden så gnir industrien seg i hendene

Anonymkode: 27dcd...2f0

Har lest studier og råd fra helsepersonell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...