Gå til innhold

Smokk; hjelp meg å forstå


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ingen av mine barn ville ha smokk, prøvde i de verste ammeperiodene for å få litt avlastning, men ingen av de tok den. Så jeg kjenner ikke til dette med smokk. For meg er det jo bare den tiden der, når de ville ha pupp hver time på natten ved 4-6 mnd alder at jeg savnet den og så behovet. 

Det ene barnet mitt har likt å ha en kos da, enten en gulpeklut, koseklut eller bamse med seg på natta. Blir dette litt som smokk? Noe trygt som roer?

Jeg er en av dem som ikke forstår dette med større barn og smokk. Feks i går på svømmingen til dattera mi. Når mor og datter som også deltok på kurset (4 års grense) var ferdige i garderoben puttet mor automatisk en smokk inn i jentas munn, og så gikk de. Hun hverken survet eller ba om den. Så jeg begriper ikke helt hvorfor hun trengte den? Jenta er nærmere fem år. 
 

Kan til dels forstå behovet ved innsoving eller hvis man slår seg og trenger trøst, men likevel ikke helt. Dette er jo farget av at mine aldri har villet ha smokk og likevel har sovnet, kunne kjørt bil, hatt uhell, og vært slitne helt uten at det har vært behov for å stilne/roe dem med smokk. Svigerinna mi sier det er uaktuelt å kjøre bil uten at barna har smokk, men jeg forstår ikke hvorfor? 🙈 Tør ikke spørre henne, men dere har sikkert gode svar på hva smokken gjør som er så fantastisk? Hva har jeg «gått glipp» av som ikke har brukt det? 

Anonymkode: 32c1d...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 av mine 3 barn elsket smokken å hadde mye trøst i den. Men når de var 1,5 år ble smokk kun brukt til innsovning , biltur og ved sykdom. De sluttet helt når de var 3 år. Var aldri et problem.Syns selv d er en uting med at de skal ha den hele tiden. 
 

De 2 første har tydeligvis hatt et sterkt behov for smokk og kos. 3 har aldri brukt det. Men hadde fra fødsel ikke noe suttebehov annet enn å få i seg mat. Eneste forskjellen jeg merker er vel at 3 er fryktelig vanskelig å trøste. Liker liksom ikke byssing , kosing, koseklut osv. Så hadde gjort mye for at hun tok smokk til tider som ved tannfrembrudd og kolikk perioden 😅

Trur barn har forskjellige behov og forskjellige ting de bruker for å trøste seg selv. Mer mystisk enn det er det ikke 😊

Anonymkode: acc0b...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

2 av mine 3 barn elsket smokken å hadde mye trøst i den. Men når de var 1,5 år ble smokk kun brukt til innsovning , biltur og ved sykdom. De sluttet helt når de var 3 år. Var aldri et problem.Syns selv d er en uting med at de skal ha den hele tiden. 
 

De 2 første har tydeligvis hatt et sterkt behov for smokk og kos. 3 har aldri brukt det. Men hadde fra fødsel ikke noe suttebehov annet enn å få i seg mat. Eneste forskjellen jeg merker er vel at 3 er fryktelig vanskelig å trøste. Liker liksom ikke byssing , kosing, koseklut osv. Så hadde gjort mye for at hun tok smokk til tider som ved tannfrembrudd og kolikk perioden 😅

Trur barn har forskjellige behov og forskjellige ting de bruker for å trøste seg selv. Mer mystisk enn det er det ikke 😊

Anonymkode: acc0b...0e7

Takk😊 Men feks i bilen, hva skjedde om de ikke fikk smokk?
 

Mine tre har alltid vært skikkelige koseunger. Trenger de trøst er det oss eller voksne de søker, sitte på fanget osv. Ved tannfrembrudd osv som du nevnte roet de seg av kontakt med oss. Så tviler på at smokk ville endret noe, annet enn at vi evt kunne puttet i smokken og «sluppet unna» da? Men det er jo vår jobb å være der når de trenger det tenker jeg. 

Anonymkode: 32c1d...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det første du kan forstå er at det ikke er smokkbruk eller ikke som avgjør om foreldrene er tilgjengelig eller trøstende.

Det andre du kan forstå er at barn og foreldre er forskjellige. 

Og det tredje du kan forstå er at det finnes sløve foreldre, dårlige foreldre, foreldre som prioriterer feil. Smokk er bare én av mange ting som kan brukes feil.

Jeg kommer nok aldri til å forstå hvorfor mange (eller kanskje det er du som skriver innlegg hver 2. Mnd) er så utrolig opptatt av andres smokkbruk. Herregud, har du ikke annet å tenke på?

Anonymkode: b531f...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du må forstå at ikke alle anonyme her inne er samme person... ro deg ned da, jeg spurte fordi jeg ikke skjønner dette og inspirert av det jeg så i går. Det er ikke akkurat sånn at dette er noe jeg konstant tenker på😳🙄
 

Jeg vet at alle er forskjellige, men forstår likevel ikke hvorfor et barn på nesten fem automatisk får tildelt en smokk slik? Eller hvorfor et barn på over ett år «må» ha smokk på biltur? Hyler barna konstant uten? Er det virkelig et behov fra barnas side der eller er foreldrene «føre var», prøver å unngå misfornøyde barn? Ville det bli full krise om de plutselig var uten smokk? Dvs lar barna seg trøste på annen måte da?

Anonymkode: 32c1d...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Jeg tenker du må forstå at ikke alle anonyme her inne er samme person... ro deg ned da, jeg spurte fordi jeg ikke skjønner dette og inspirert av det jeg så i går. Det er ikke akkurat sånn at dette er noe jeg konstant tenker på😳🙄
 

Jeg vet at alle er forskjellige, men forstår likevel ikke hvorfor et barn på nesten fem automatisk får tildelt en smokk slik? Eller hvorfor et barn på over ett år «må» ha smokk på biltur? Hyler barna konstant uten? Er det virkelig et behov fra barnas side der eller er foreldrene «føre var», prøver å unngå misfornøyde barn? Ville det bli full krise om de plutselig var uten smokk? Dvs lar barna seg trøste på annen måte da?

Anonymkode: 32c1d...911

Må du skjønne dette da? Jeg skjønner ikke at du henger deg opp i slike bagateller og lever fint med det.

Det finnes dårlige foreldre. Det er det korte svaret på det du spør om.

Anonymkode: b531f...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må du skjønne dette da? Jeg skjønner ikke at du henger deg opp i slike bagateller og lever fint med det.

Det finnes dårlige foreldre. Det er det korte svaret på det du spør om.

Anonymkode: b531f...3e5

Må vel ingenting, men er det ikke slikt man spør om og diskuterer her inne da? Du mener alle som bruker smokk er dårlige foreldre? 

Anonymkode: 32c1d...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ingen av mine barn ville ha smokk, prøvde i de verste ammeperiodene for å få litt avlastning, men ingen av de tok den. Så jeg kjenner ikke til dette med smokk. For meg er det jo bare den tiden der, når de ville ha pupp hver time på natten ved 4-6 mnd alder at jeg savnet den og så behovet. 

Det ene barnet mitt har likt å ha en kos da, enten en gulpeklut, koseklut eller bamse med seg på natta. Blir dette litt som smokk? Noe trygt som roer?

Jeg er en av dem som ikke forstår dette med større barn og smokk. Feks i går på svømmingen til dattera mi. Når mor og datter som også deltok på kurset (4 års grense) var ferdige i garderoben puttet mor automatisk en smokk inn i jentas munn, og så gikk de. Hun hverken survet eller ba om den. Så jeg begriper ikke helt hvorfor hun trengte den? Jenta er nærmere fem år. 
 

Kan til dels forstå behovet ved innsoving eller hvis man slår seg og trenger trøst, men likevel ikke helt. Dette er jo farget av at mine aldri har villet ha smokk og likevel har sovnet, kunne kjørt bil, hatt uhell, og vært slitne helt uten at det har vært behov for å stilne/roe dem med smokk. Svigerinna mi sier det er uaktuelt å kjøre bil uten at barna har smokk, men jeg forstår ikke hvorfor? 🙈 Tør ikke spørre henne, men dere har sikkert gode svar på hva smokken gjør som er så fantastisk? Hva har jeg «gått glipp» av som ikke har brukt det? 

Anonymkode: 32c1d...911

Må du ha så mye meninger om dette da? Folk er forskjellige, jeg bryr meg ikke så mye om hva andre gjør eller tenker. Ikke orker jeg å forklare for andre at barna her bruker smokk til de er ferdige med den selv. Ca 3 1/2 år. Har to premature barn, de har vært engstelige og smokken har vært en trygghet. Nå sier det ene barnet at nå er han ferdig med smokken. Bruker den en sjelden gang når han skal sove eller slår seg. 

Anonymkode: 0976e...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at det første du kan forstå er at det ikke er smokkbruk eller ikke som avgjør om foreldrene er tilgjengelig eller trøstende.

Det andre du kan forstå er at barn og foreldre er forskjellige. 

Og det tredje du kan forstå er at det finnes sløve foreldre, dårlige foreldre, foreldre som prioriterer feil. Smokk er bare én av mange ting som kan brukes feil.

Jeg kommer nok aldri til å forstå hvorfor mange (eller kanskje det er du som skriver innlegg hver 2. Mnd) er så utrolig opptatt av andres smokkbruk. Herregud, har du ikke annet å tenke på?

Anonymkode: b531f...3e5

Her følte vi oss tråkket på😂

Anonymkode: e1e4f...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn hadde ekstremt behov for smokken for å roe seg ned eller ha kosestund etter aktivitet. Han har autisme og hadde sent språk (etter fylte tre år), så jeg følte han måtte få ha den. Jeg gjorde nok ofte sånn som den moren med det å gi ham den automatisk. 

Men da han nærmet seg fire år fikk vi jo beskjed fra tannpleier at han begynte å få feil tannstilling pga smokkebruken, så da begynte jeg planleggingen av å slutte. Med ham kunne vi ikke slutte brått. Dagen etter 4 årsdagen lette han huset rundt sammen med meg etter smokkene og la de i en konvolutt vi sendte til kaptein sabeltann. Han sutret etter smokken noen dager før det ble greit. 

Tenker denne moren du så har en grunn jeg. Ungen er for stor ja, enig der, men noen trenger den lengre tenker jeg. Jeg dømmer i allefall ikke. 

Angående svigerinnen din, smokke i bil er jo genialt fordi barna roer seg. Mindre mas 😅

Anonymkode: 9aeda...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker du må forstå at ikke alle anonyme her inne er samme person... ro deg ned da, jeg spurte fordi jeg ikke skjønner dette og inspirert av det jeg så i går. Det er ikke akkurat sånn at dette er noe jeg konstant tenker på😳🙄
 

Jeg vet at alle er forskjellige, men forstår likevel ikke hvorfor et barn på nesten fem automatisk får tildelt en smokk slik? Eller hvorfor et barn på over ett år «må» ha smokk på biltur? Hyler barna konstant uten? Er det virkelig et behov fra barnas side der eller er foreldrene «føre var», prøver å unngå misfornøyde barn? Ville det bli full krise om de plutselig var uten smokk? Dvs lar barna seg trøste på annen måte da?

Anonymkode: 32c1d...911

Kjenner du dette barnet? Noen trenger smokk lengre enn andre, enkelt og greitt.  

Det kan være mor øver på å gå i svømmehallen med barnet før skolen starter med svømmeopplæring, for å få barnet til å være trygg i situasjonen. Det kan være barnet har en eller annen form for angst for slike situasjoner. Derfor kan det være mor velger å fortsette med smokk så lenge, for det gir trygghet når barnet skal øve.

Det kan og være mor er en dårlig forelder som ikke gidder ta den kampen, og ender opp med å oppdra et barn som har mor rundt lillefingen. 

Hva andre velger å gjøre, for være opp til de.

Det er ikke alt med smokkbruk jeg heller forstår, når alle mine har brukt tommel. Det finnes mange måter å bruke smokk på, og det finnes flere andre ting en kan bruke istedenfor smokk. Jeg gidder ikke sette meg inn i all forskjellig bruk, for det har ikke vore relevant for min del. La foreldre finne ut hva som passer best for seg og sine.

Anonymkode: fc6da...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste hadde normalt forhold til smokk. Trøst når hun var sliten og ikke klarte sovne. Sluttet rundt 2,5 år. Yngste var syk ved fødsel og fikk nesten ikke hudkontakt de første fem dagene. Hun spiste heller ikke første uken så smokken ble livbøya hennes. Hun hadde et helt annet forhold til smokk. Hun brukte den til hun var fire år. De siste to årene bare om natten og i bil. Å stappe smokk i munnen på en fornøyd unge har jeg aldri gjort. Vi forsøkte slutte da hun var to men det var vanskelig. Vi kunne selvsagt vært harde og sovet dårlig i 14 dager men vi gadd ikke. Vi gjorde avtale om at når hun ble fire måtte hun slutte. Dagen etter dagen var den borte og hun aksepterte det uten å bråke. 
Jeg synes store barn (3+) som går med smokk er rart. Men folk får styre dette selv. 
Jeg synes du virker litt dømmende i innlegget ditt da. Slutt med det. 🙂

Anonymkode: 38166...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk😊 Men feks i bilen, hva skjedde om de ikke fikk smokk?
 

Mine tre har alltid vært skikkelige koseunger. Trenger de trøst er det oss eller voksne de søker, sitte på fanget osv. Ved tannfrembrudd osv som du nevnte roet de seg av kontakt med oss. Så tviler på at smokk ville endret noe, annet enn at vi evt kunne puttet i smokken og «sluppet unna» da? Men det er jo vår jobb å være der når de trenger det tenker jeg. 

Anonymkode: 32c1d...911

Kan ikke se jeg nevnte smokk istedenfor voksenkontakt ?!? Det er gjerne i tillegg til, en ekstra trøst og trygghet ;) det 3 barnet jeg har nå som ikke bruker smokk, roer seg ikke av kun voksen kontakt (uvant) men blir mer krakilsk/hissig. Er der endog, men kan fint skrike opptil 1 til 2 timer til tross for fang og kos... ...

 

Anonymkode: acc0b...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Må du ha så mye meninger om dette da? Folk er forskjellige, jeg bryr meg ikke så mye om hva andre gjør eller tenker. Ikke orker jeg å forklare for andre at barna her bruker smokk til de er ferdige med den selv. Ca 3 1/2 år. Har to premature barn, de har vært engstelige og smokken har vært en trygghet. Nå sier det ene barnet at nå er han ferdig med smokken. Bruker den en sjelden gang når han skal sove eller slår seg. 

Anonymkode: 0976e...608

Dere vet at smokk er dårlig for munnmotorikken? Dette ifølge orofacial myolog. Jeg brukte smokk til jeg var 2,5 år. Det kan være en medvirkende årsak til at jeg fikk ørebetennelse med sprukket trommehinne i voksen alder og at jeg har pollenallergi 

Skjønner ikke at "alle" bruker smokk helt ukritisk

Anonymkode: 27dcd...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere vet at smokk er dårlig for munnmotorikken? Dette ifølge orofacial myolog. Jeg brukte smokk til jeg var 2,5 år. Det kan være en medvirkende årsak til at jeg fikk ørebetennelse med sprukket trommehinne i voksen alder og at jeg har pollenallergi 

Skjønner ikke at "alle" bruker smokk helt ukritisk

Anonymkode: 27dcd...2f0

Veeeeldig mange barn bruker smokk lengre enn til de er 2,5 år, så da blir det mange sprukne trommehinner og allergikere..... 

 

Anonymkode: 84217...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barn over 2 år trenger ikke smokk. Blir bare tåpelig 

Anonymkode: 6d342...f5c

Smokk er noe barneindustrien gnir seg i hendene med. Smokk er ikke naturlig 

Anonymkode: 27dcd...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veeeeldig mange barn bruker smokk lengre enn til de er 2,5 år, så da blir det mange sprukne trommehinner og allergikere..... 

 

Anonymkode: 84217...b55

Akkurat det har jeg ingen statistikk på. Jeg skrev dessuten medvirkende årsak , ikke eneste årsak 

Anonymkode: 27dcd...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte smokk da nr 2 var nyfødt. Kunne klart oss uten, men måtte da bysse i en time til rundt midnatt før hun sovnet, og smokken gjorde at det hele gikk litt raskere og jeg fikk sove litt ekstra. Tenkte at det var ikke vits i å gjøre livet vanskeligere enn nødvendig. Hun sluttet med smokk da hun var ca 19 måneder. Brukte den kun når hun skulle sove og i bilen hvor hun pleide å sutre mye. Brukte den ikke til vanlig på dagtid eller "bare fordi". 

Med nr 1 var jeg imot smokk, men prøvde da han var 3 uker gammel pga han brukte puppen som smokk og jeg hadde uutholdelige smerter. Da var han imidlertid så stor at han ikke ville ta den. 

Tror at hvis man venter til de er flere måneder gamle før man introduserer smokk skal det godt gjøres at de vil ha den. 

Kommer til å bruke smokk fra fødselen av med nr 3. 

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen av mine barn ville ha smokk, prøvde i de verste ammeperiodene for å få litt avlastning, men ingen av de tok den. Så jeg kjenner ikke til dette med smokk. For meg er det jo bare den tiden der, når de ville ha pupp hver time på natten ved 4-6 mnd alder at jeg savnet den og så behovet. 

Det ene barnet mitt har likt å ha en kos da, enten en gulpeklut, koseklut eller bamse med seg på natta. Blir dette litt som smokk? Noe trygt som roer?

Jeg er en av dem som ikke forstår dette med større barn og smokk. Feks i går på svømmingen til dattera mi. Når mor og datter som også deltok på kurset (4 års grense) var ferdige i garderoben puttet mor automatisk en smokk inn i jentas munn, og så gikk de. Hun hverken survet eller ba om den. Så jeg begriper ikke helt hvorfor hun trengte den? Jenta er nærmere fem år. 
 

Kan til dels forstå behovet ved innsoving eller hvis man slår seg og trenger trøst, men likevel ikke helt. Dette er jo farget av at mine aldri har villet ha smokk og likevel har sovnet, kunne kjørt bil, hatt uhell, og vært slitne helt uten at det har vært behov for å stilne/roe dem med smokk. Svigerinna mi sier det er uaktuelt å kjøre bil uten at barna har smokk, men jeg forstår ikke hvorfor? 🙈 Tør ikke spørre henne, men dere har sikkert gode svar på hva smokken gjør som er så fantastisk? Hva har jeg «gått glipp» av som ikke har brukt det? 

Anonymkode: 32c1d...911

Man kjenner barna sine best og alle slike ting som amming, kosebamser, koseklut, smokk osv kommer jo an på situasjonen da hvert barn er individuelle skapninger. Å dytte smokk og pupp i munnen på barna når de ikke viser tegn til misnøye, ber om det eller trenger kosen/tryggheten syns jeg er sært ja. Man kan jo begrense bruken der det ikke er nødvendig. Man er ikke dritt forelder av den grunn, men mange får dårlig samvittighet for ingenting. 

Men hvis noen ønsker å beholde den kosen for barna sine ang smokk så bør det være deres sak og ikke noe vi andre legger oss opp i. 

Anonymkode: c0853...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt de som putter i en smokk på en helt nyfødt unge og kamuflerer det med at de har et stort sugebehov. De aller fleste unger har et stort sugebehov og til tider i økefaser veldig stort sugebehov. det er helt vanlig. 

Anonymkode: fb689...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri skjønt de som putter i en smokk på en helt nyfødt unge og kamuflerer det med at de har et stort sugebehov. De aller fleste unger har et stort sugebehov og til tider i økefaser veldig stort sugebehov. det er helt vanlig. 

Anonymkode: fb689...93d

Du forstår ikke folk som bruker smokk for å dekke sugebehovet samtidig som du anerkjenner at babyer har stort sugebehov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Smokk er noe barneindustrien gnir seg i hendene med. Smokk er ikke naturlig 

Anonymkode: 27dcd...2f0

Foreldre har til alle tider gitt småbarn noe å sutte på for å roe dem. En lillefinger, en klut osv. Verdens eldste trikk....

Anonymkode: 91493...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri skjønt de som putter i en smokk på en helt nyfødt unge og kamuflerer det med at de har et stort sugebehov. De aller fleste unger har et stort sugebehov og til tider i økefaser veldig stort sugebehov. det er helt vanlig. 

Anonymkode: fb689...93d

Unger er forskjellige. Noen sutter kun ved sult omtrent. Andre vil sutte hele tiden og sutter mors pupp i stykker (uten å være sulten) om ikke de får noe annet å sutte på inn imellom. Det er ikke rakkettforskning.

Anonymkode: 91493...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...