Gå til innhold

Får barna deres lov til dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg var nylig på foreldremøtet der noe av temaet var aldersgrenser på film/spill. Da kom det frem at flere i klassen får spille 18 års aldergrense spill,å barna våres går bare i 3.klasse! Ble litt sjokkert over at de får spille sånt når de bare er 8 år altså. Ble nygjerrig på hvor vanlig dette er. Dere som har barn i alderen 8-10 år,får de lov å spille spill med 18 års aldersgrense?

Anonymkode: 84a56...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er helt uaktuelt. Og foreldre som lar 3. klassingen gjøre det er rett og slett blåst.

Anonymkode: 465cb...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de får ikke spille spill med verken 15 eller 18 årsgrense. Vet 13åringen har spilt slike spill hos venner, men det får han ikke lov til hjemme.

Når det gjelder filmer så er vi ikke så opptatt av aldersgrenser, men ser an barnet og filmen. Begge gutta så tolvårsfilmer fra 7 års alder, feks star wars og ringenes herre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er helt uaktuelt. Og foreldre som lar 3. klassingen gjøre det er rett og slett blåst.

Anonymkode: 465cb...5ff

Ja ble ganske sjokkert når jeg hørte det,ungene våres er bare 8 år. 

Anonymkode: 84a56...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er uaktuelt.

Eldste på snart 13 år får lov til å spille noen spill med 15 års grense, men da må vi sjekke innholdet først.
18 års grense er 18 års grense, og vi voksne spiller heller ikke spill med den aldersgrensen når barna er til stede.

Hun i 3. klasse spiller noen spill med 11 års grense, men da sjekker vi den først

Anonymkode: 5356c...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Myyye sløve foreldre rundt om git. Helt tragisk. 
Vi hadde nylig foreldremøte og det ble snakket om TikTok. Alle foreldrene var sjokkerte og da det fikk ikke deres barn ha. Samtlige i klassen har TikTok.😜

Anonymkode: b8307...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min blir straks 10, og han får ikke lov å spille fortnite heller. Vet han har fått spille gta hos faren, men det et over nå. Men så får de lov å spille det hos naboen. Det er dessverre alltid noen som har foreldre som driter i aldersgrenser for både egne og andres barn

Anonymkode: e8a5f...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på ni får spille noen spill med 12-årsgrense. Ikke fortnite. Aldri 16- eller 18årsgrense. 

Anonymkode: 57e8d...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tredjeklassing fortalte at flere på trinnet spiller gta. Jeg trodde han tullet, men har nettopp funnet ut at det er sant. Det er uansett uaktuelt her i huset, og jeg egentlig ganske «sløv» men aldersgrenser selv. Han får spille fortnite, og ser femtenårsfilmer.

Anonymkode: 775a7...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min tredjeklassing fortalte at flere på trinnet spiller gta. Jeg trodde han tullet, men har nettopp funnet ut at det er sant. Det er uansett uaktuelt her i huset, og jeg egentlig ganske «sløv» men aldersgrenser selv. Han får spille fortnite, og ser femtenårsfilmer.

Anonymkode: 775a7...00f

Det samme sa sønnen min men trodde jo ikke at det stemte. Men på foreldremøtet så var det flere foreldre som sa at barna får lov å spille GTA og call of duty. Dette er spill som det er 18 års aldersgrense . Som en av ungene sa så kommer det blod på skjermen når du spiller sånne spill.

Anonymkode: 84a56...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så streng når det gjelder aldersgrenser, men en 8 åring som spiller 18 års grense? Det blir for dumt. 

Anonymkode: 59797...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke så streng når det gjelder aldersgrenser, men en 8 åring som spiller 18 års grense? Det blir for dumt. 

Anonymkode: 59797...979

Ja helt enig! Her får han spille Fortnite for det er vanskelig å holde igjen når så mange andre får spille,han ble rett og slett litt utenfor ettersom de snakket mye om Fortnite å spiller Online sammen. Så han har nettopp fått lov å spille Fortnite nå. Men 18 års aldersgrense spill er helt uaktuelt!

Anonymkode: 84a56...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her forholder vi oss til anbefalte aldersgrenser. Ser rett og slett ned på foreldre som ikke klarer å oppdra barna sine og som ikke setter grenser for de. Det finnes mange alternative spill med et langt bedre innhold. Barn ønsker mange ting som ikke er bra for de, det er vår oppgave som foreldre å hjelpe de til å ta gode valg Eks spilletid, type spill, lekser, mengde godteri, usunn mat etc....

Anonymkode: d326a...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Vi følger ikke grensene slavisk og vi ser an spillene . Vår snart 14 åring spurte om å få ett 18 års spill og akkurat det spillet var helt uaktuelt. Vi satte oss ned med ungdommen og lurte på hva slags spill han har lyst på og da fant mannen ett annet og mer passende spill i samme gate . Det spillet har også 18 års grense men er ikke med samme innhold som det han egentlig ville ha. Vi undersøker kort og greit hvert enkelt spill. 12 åringen får spille fortnite og har gjort det i flere år. Alle gutta i klassen spiller det. Her i huset tenker vi at det er lov å bruke sunn fornuft. ( mange av gutta i klassen har fått lov å spille ett spill med 18 års grense ( 12 åringen) som er helt uaktuelt her i huset) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke hysteriske. 9-åringen har tilgang til Fortnite, GTA, Call Of Duty osv. Men han foretrekker Lego-spill 😅 Og Plants VS Zombies. Så ganske avslappet her. Han er ikke veldig opptatt av PlayStation, skal sies. Han spiller maks 1 time i uken. 

Anonymkode: 66664...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi er ikke hysteriske. 9-åringen har tilgang til Fortnite, GTA, Call Of Duty osv. Men han foretrekker Lego-spill 😅 Og Plants VS Zombies. Så ganske avslappet her. Han er ikke veldig opptatt av PlayStation, skal sies. Han spiller maks 1 time i uken. 

Anonymkode: 66664...91d

Samtidig vil jeg påpeke at det er ganske typisk at mødrene her inne sier ting som «Nei, er du gal?! Vårt barn får ALDRI lov til det. Sånne foreldre er sløve!». Og så er, i praksis, mange av dem de sløve foreldrene.  Men vi lever jo i en tid hvor man skal fremme seg selv best mulig. 

Anonymkode: 66664...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn på snart 10 år får se filmer over hans aldersgrense samt spille fortnite, nyeste spiderman osv. Eneste vi har sagt han ikke får lov til er å spille spill og se filmer med 18 årsgrense. 

Men igjen, så har vi brukt mye tid på å forklare barna at det er ikke på ekte. 

Han har sett star wars siden han var 5år, startet i 2 klasse å se jurassic park, avengers filmene, hulken, spiderman, megladon osv. Vi hadde filmhelg med han da søsteren var på overnatting og da så vi alle hobbiten filmene. Meget koselig helg. 

Datteren min som nå er 6år så jurassic park når hun var 5 og hun elsker den første av de. Samt star wars. 

Han har ett stort ønske om å se IT, men der har vi sagt han må vente noe år, selv om jeg selv så skrekkfilmer fra 6års alder og er enda frelst over slike filmer 😊

Anonymkode: 2741f...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2020 den 18.39, Anonym bruker skrev:

Det samme sa sønnen min men trodde jo ikke at det stemte. Men på foreldremøtet så var det flere foreldre som sa at barna får lov å spille GTA og call of duty. Dette er spill som det er 18 års aldersgrense . Som en av ungene sa så kommer det blod på skjermen når du spiller sånne spill.

Anonymkode: 84a56...22b

Vi har barn på ungdomskolen og her hadde dem et eget foreldremøte, for å informere om hva som florerer på nett. Gta og call of duty var et av spillene det ble advart mot, pga aldersgrensen og ikke minst den naturtro volden i disse spillene. Vi fikk se en video med innholdet i disse spillene og aldri i livet om våre ungdomsskoleelever får bruke disse spillene. Men jeg vet at yngre unger enn våres spiller disse spillene og det er skremmende.

Anonymkode: c8869...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her forholder vi oss til anbefalte aldersgrenser. Ser rett og slett ned på foreldre som ikke klarer å oppdra barna sine og som ikke setter grenser for de. Det finnes mange alternative spill med et langt bedre innhold. Barn ønsker mange ting som ikke er bra for de, det er vår oppgave som foreldre å hjelpe de til å ta gode valg Eks spilletid, type spill, lekser, mengde godteri, usunn mat etc....

Anonymkode: d326a...093

Nettopp!

Anonymkode: c8869...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, totalt uaktuelt! Vår 11 åring får hverken spille spill med 15 eller 18 års aldersgrense. 
Men med 15 åringen ser vi ann spillene, ikke aldersgrensen. 

Anonymkode: 55404...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn på snart 10 år får se filmer over hans aldersgrense samt spille fortnite, nyeste spiderman osv. Eneste vi har sagt han ikke får lov til er å spille spill og se filmer med 18 årsgrense. 

Men igjen, så har vi brukt mye tid på å forklare barna at det er ikke på ekte. 

Han har sett star wars siden han var 5år, startet i 2 klasse å se jurassic park, avengers filmene, hulken, spiderman, megladon osv. Vi hadde filmhelg med han da søsteren var på overnatting og da så vi alle hobbiten filmene. Meget koselig helg. 

Datteren min som nå er 6år så jurassic park når hun var 5 og hun elsker den første av de. Samt star wars. 

Han har ett stort ønske om å se IT, men der har vi sagt han må vente noe år, selv om jeg selv så skrekkfilmer fra 6års alder og er enda frelst over slike filmer 😊

Anonymkode: 2741f...137

Jeg hadde aldri latt min andreklassing se hobbitfilmene. Jeg mener det er svært begrenset hvor mye vits det er å forklare en femåring at en film ikke er ekte.. Er vel bare å gjøre det for alle da, så trenger vi ikke å bruke tid på aldersgrenser? Det er nok ikke så enkelt. Arv og miljø.

Anonymkode: ecfc9...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde aldri latt min andreklassing se hobbitfilmene. Jeg mener det er svært begrenset hvor mye vits det er å forklare en femåring at en film ikke er ekte.. Er vel bare å gjøre det for alle da, så trenger vi ikke å bruke tid på aldersgrenser? Det er nok ikke så enkelt. Arv og miljø.

Anonymkode: ecfc9...8ea

Det å forklare de at det bare er på tull har fungert veldig godt her. Å han gikk forøvrig i 4.klasse når han så hobbiten. 

Vi ser selvfølgelig ann hvilke filmer barna får se, vi har bestandig sett filmene først. Og hadde barna våre blitt redde og fått mareritt så hadde de ikke fått sett slike filmer mer. Men som sagt vi har bestandig forklart at det er folk som har kledd seg ut, at det er på rull. Men man må se ann barna. En venninne av meg viste sin sønn på 6 og datter på 8 jurassic park og eldste ble redd, mens 6åringen ble helt oppslukt i filmen. 

Anonymkode: 2741f...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...