Gå til innhold

Nynorsk; er dette virkelig noe å bruke ressurser på?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nynorsk er ikke noe mer kunstig enn bokmål. Les litt språkhistorie.

Anonymkode: c5734...eb4

Har lært mer enn nok om nynorsk. Vi trenger bare et skriftspråk i vårt lille land. Noe mer er jo bare sløsing av ressurser!

Anonymkode: 114b2...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det ER jo et kunstig språk! Funnet opp av språkfanatikere. Den minimale bruken viser jo hvor lite populært dette språket er. Talentløst å støtte en slik bruk av ressurser!! Vi skal spare på alle områder, bruke ressurser rett, men tviholde på et sidemål i norsk som veldig få vil ha og folk helst vil slippe. Hvorfor??

Anonymkode: 114b2...1dc

Omtrent like kunstig som bokmål, tenker jeg vi kan si. Du bør nok lese litt språkhistorie. 

Anonymkode: b5856...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Omtrent like kunstig som bokmål, tenker jeg vi kan si. Du bør nok lese litt språkhistorie. 

Anonymkode: b5856...79f

Hvor mange snakker noe som likner nynorsk sammenliknet med folk som snakker likt som bokmål? Hvorfor skal det norske skriftspråket være svertet av gamle dialekter i avhøl i Norge? Jeg har ikke sett et eneste godt argument for hvorfor det er greit å bruke masse ressurser på å holde liv i nynorsk? Det går jo på bekostning av andre ting!

Anonymkode: 114b2...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange snakker noe som likner nynorsk sammenliknet med folk som snakker likt som bokmål? Hvorfor skal det norske skriftspråket være svertet av gamle dialekter i avhøl i Norge? Jeg har ikke sett et eneste godt argument for hvorfor det er greit å bruke masse ressurser på å holde liv i nynorsk? Det går jo på bekostning av andre ting!

Anonymkode: 114b2...1dc

Du får ta deg en tur utenfor Ring 3. Det er svært mange, rett og slett en stor del av befolkningen som har dialekter som ligger nærmere nynorsk enn bokmål. 

Anonymkode: b5856...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det greier vel ikke du skjønne🙄 Det er jo dobbeltmoralister i et nøtteskall. Du vil behandles på en måte, men du trenger ikke gjøre det samme mot andre. Hvorfor skal dette bare begrenses til jobb? Det blir jo litt meningsløst, da er det jo bare fordi en MÅ. 

Anonymkode: 114b2...1dc

Ok. Eg tenker eg gir meg no, dette blir for fjernt for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du får ta deg en tur utenfor Ring 3. Det er svært mange, rett og slett en stor del av befolkningen som har dialekter som ligger nærmere nynorsk enn bokmål. 

Anonymkode: b5856...79f

Jeg bor ikke i nærheten av ring 3. Du tror det er bare der nynorsk er fjernt fra dialekt?😅

Anonymkode: 114b2...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor ikke i nærheten av ring 3. Du tror det er bare der nynorsk er fjernt fra dialekt?😅

Anonymkode: 114b2...1dc

Jeg bor rett utenfor Oslo. Dialekten her likner ikke så veldig på nynorsk, men strengt tatt likner den ikke så mye på bokmål heller. Det er ganske stor forskjell. Om jeg skulle skrive som jeg snakker ville drt blirr noe sånt:

Jæi bor rett uttenfor Oschlo. Dialekten hær ligner ikke så veldig på nynårschk, men strenkt tatt ikke så mye på bokmål helle(r). De ær ganske stor fåshell.

Anonymkode: c803e...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du får ta deg en tur utenfor Ring 3. Det er svært mange, rett og slett en stor del av befolkningen som har dialekter som ligger nærmere nynorsk enn bokmål. 

Anonymkode: b5856...79f

Nemleg !  +  at du kan høyre litt på svensk og, samanliknar du då vil du oppdage mange likskaper med nynorsk. Altså, bygd på det opprinnelege Nordiske språket.

Anonymkode: 5acec...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor ikke i nærheten av ring 3. Du tror det er bare der nynorsk er fjernt fra dialekt?😅

Anonymkode: 114b2...1dc

Hvor, slik omtrent, bor du da? 

Anonymkode: b5856...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to skriftspråk, begge med sin historie. Begge deler er viktig å ta vare på. Det er nesten ingen som snakker lik skriftspråket sitt heller. Ikke på Østlandet og ikke på Vestlandet. Barn/ungdom på Østlandet er forresten de som bruker det språket som er vanskeligst å forstå. Jeg sliter med kebab-norsk. Vanskelig å forstå. 

Anonymkode: 7e948...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jæ blir helt huggærn a all diskusjon hær inne! I da så ærre to skriftspråk, og sånn ærre bare! Vi trenger itte å like de, men vi må finne oss irre! Dær jæ kommær fra sie vi blantanna fævvel istednfor fugl. Og skævv istednfår skog.
 

Hvor tror dere jeg er fra? 😃

 

Takk Gud egentlig for at vi «kun» har to skriftspråk. Ref mitt dialektspråk over her.

MEN!! Jeg skulle ønske man kunne lære seg grunnleggende tegnspråk i skolen. Det er min bønn..

Anonymkode: 82eee...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å lese nynorsk! Det har en helt annen rytme og melodi enn bokmål, og det er vakkert. Som ungdom synes jeg det var noe herk, men nå er jeg glad hver gang jeg åpner en bok og ser at oversettelsen er på nynorsk. Ja til mer utenlandsk litteratur oversatt til nynorsk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor rett utenfor Oslo. Dialekten her likner ikke så veldig på nynorsk, men strengt tatt likner den ikke så mye på bokmål heller. Det er ganske stor forskjell. Om jeg skulle skrive som jeg snakker ville drt blirr noe sånt:

Jæi bor rett uttenfor Oschlo. Dialekten hær ligner ikke så veldig på nynårschk, men strenkt tatt ikke så mye på bokmål helle(r). De ær ganske stor fåshell.

Anonymkode: c803e...601

Du kødder?? 😳😂 Du snakker jo slik bokmål skrives...

Anonymkode: 114b2...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du kødder?? 😳😂 Du snakker jo slik bokmål skrives...

Anonymkode: 114b2...1dc

Har vel til gode å snakke med folk som snakker slik bokmål eller nynorsk skrives. Disse to er skriftspråk. Ingen snakker hverken bokmål eller nynorsk. Man har derimot østlandsk, vestlandsk, nordnorsk osv med hauger av dialekter i. Jeg snakker selv østlandsk, men ganske forskjellig fra de i byer som Oslo, Drammen, Tønsberg for å nevne noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Jadzia Dax skrev:

Har vel til gode å snakke med folk som snakker slik bokmål eller nynorsk skrives. Disse to er skriftspråk. Ingen snakker hverken bokmål eller nynorsk. Man har derimot østlandsk, vestlandsk, nordnorsk osv med hauger av dialekter i. Jeg snakker selv østlandsk, men ganske forskjellig fra de i byer som Oslo, Drammen, Tønsberg for å nevne noen.

Jeg tror du greier skjønne hva jeg mener. Hvis du leser bokmål så snakker du det jo på en måte, slik snakker veldig mange med litt diakekt forskjeller. 

Anonymkode: 114b2...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du greier skjønne hva jeg mener. Hvis du leser bokmål så snakker du det jo på en måte, slik snakker veldig mange med litt diakekt forskjeller. 

Anonymkode: 114b2...1dc

Jeg skjønner hva du mener, men jeg er ikke enig. Der jeg er fra, er nok der anonym over her er fra. Kjente meg veldig igjen i egentlig alt hun skrev. Og det er mange ord der som ikke akkurat er normalt i bokmål skriftform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du greier skjønne hva jeg mener. Hvis du leser bokmål så snakker du det jo på en måte, slik snakker veldig mange med litt diakekt forskjeller. 

Anonymkode: 114b2...1dc

Jeg vil påstå at de som skriver nynorsk ofte er nærmere å tale som de skriver enn de som skriver bokmål.

Men det er helt dødfødt å bo på Østlandet og samtidig hevde at nynorsk er bra. Jeg er alltid alene om å mene det.

Anonymkode: 7e948...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil påstå at de som skriver nynorsk ofte er nærmere å tale som de skriver enn de som skriver bokmål.

Men det er helt dødfødt å bo på Østlandet og samtidig hevde at nynorsk er bra. Jeg er alltid alene om å mene det.

Anonymkode: 7e948...769

Da er vi i så fall to😊

Anonymkode: c5734...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...