Gå til innhold

Nynorsk; er dette virkelig noe å bruke ressurser på?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gikk du ikke vgs? 

Å skrive nynorsk i dag er temmelig enkelt, og det finnes gode ordbøker til hjelp, f.eks. denne: https://ordbok.uib.no/ 

Anonymkode: b5856...79f

Der var det valgfritt gitt. 
 

At det finnes ordbøker er lite relevant. Det er jo ingen grunn til at en som har bokmål som skal språk skal måtte skrive nynorsk? Selvsagt vil man ikke mestre et språk man ikke bruker like bra! Hvis en som skriver nynorsk ikke greier (eller vil??) lese et brev på bokmål er det jo den som har et problem. 

Anonymkode: 114b2...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tipper du blir utsatt for litt mer bokmål enn vi blir for nynorsk? Leser jo aldri nynorsk noe sted. Eneste vi så noe til det var i nynorsktimene. 

Anonymkode: 114b2...1dc

Det er jo eit valg, om enn eit valg eg har vanskar med å forstå. Ingen har vondt av litt Jakob Sande, Halldis Moren Vesaas, olav H Hauge, Tarjei Vesaas eller Edvard Hoem.

Har du barn bør du absolutt introdusere Ingebrigt Davik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der var det valgfritt gitt. 
 

At det finnes ordbøker er lite relevant. Det er jo ingen grunn til at en som har bokmål som skal språk skal måtte skrive nynorsk? Selvsagt vil man ikke mestre et språk man ikke bruker like bra! Hvis en som skriver nynorsk ikke greier (eller vil??) lese et brev på bokmål er det jo den som har et problem. 

Anonymkode: 114b2...1dc

I det daglege, ja. Men no er det slik at myndighetene skal kommunisere med innbyggjarane på deira eige språk. Då er det jo pinleg at dei held seg med tilsette med vondt i viljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor kan ikke du skrive ditt språk så skriver vi vårt? De to språkene lever sammen og burde da også kunne brukes sammen. Hvis ikke bør jo nynorsk helt bort. Idioti å ha to språk alle skal kunne skrive like godt. Null problem å lese, men å skulle skrive er skriftspråk som ligger så langt unna vår tale blir jo trøblete. 

Anonymkode: 114b2...1dc

Men engelsk det kan vi skrive og snakke uten protest i skolen...

Anonymkode: 29bb4...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

I det daglege, ja. Men no er det slik at myndighetene skal kommunisere med innbyggjarane på deira eige språk. Då er det jo pinleg at dei held seg med tilsette med vondt i viljen.

Det er umulig å ansette folk med nynorsk-kompetanse i alle offentlige stillinger der man må kommunisere med omverden. Det er rett og slett for få som bruker språket. 
Skulle ønske diskusjonen dreide seg om noe mer enn for/mot, det blir så utrolig fordummende diskusjon. 

Anonymkode: 4a8c9...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk?? Seriøst, ser du for deg syrere og somaliere lære seg nynorsk? Det er altså de nye nordmennene.

Anonymkode: e714e...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Valgte å sende ungene på internasjonal skole. Der slipper de nynorsk. Men blir veldig gode i bokmål og engelsk. Absolutt å anbefale👍🏻

Anonymkode: edf5b...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ☆☆☆ skrev:

Det er jo eit valg, om enn eit valg eg har vanskar med å forstå. Ingen har vondt av litt Jakob Sande, Halldis Moren Vesaas, olav H Hauge, Tarjei Vesaas eller Edvard Hoem.

Har du barn bør du absolutt introdusere Ingebrigt Davik. 

Eh.. nei. Det gjør vondt i øynene med nynorsk. Forferdelig språk!

Anonymkode: 114b2...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ☆☆☆ skrev:

I det daglege, ja. Men no er det slik at myndighetene skal kommunisere med innbyggjarane på deira eige språk. Då er det jo pinleg at dei held seg med tilsette med vondt i viljen.

Du leste heller ikke artikkelen?

Anonymkode: 114b2...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men engelsk det kan vi skrive og snakke uten protest i skolen...

Anonymkode: 29bb4...75f

Alle lærer jo engelsk og det er jo et helt annet språk som er nyttig. Internasjonalt... Nynorsk er jo bare et wannabe språk som man som norsk ikke trenger lære for å forstå... så hvorfor lære det da? Når man hverken ønsker eller trenger det.

Anonymkode: 114b2...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men engelsk det kan vi skrive og snakke uten protest i skolen...

Anonymkode: 29bb4...75f

Håper dette er tull...? Du har fått med deg at verden er blitt rimelig internasjonal eller..? Jeg kunne ikke hatt den jobben jeg har om jeg ikke mestret engelsk, da jeg kommuniserer med folk i andre land daglig. Nynorsk derimot, har jeg ikke skrevet en setning siden jeg var ferdig på vgs. 
 

At man skal lære to skriftspråk i Norge er så meningsløst at jeg ikke har ord for det. Alle oppegående folk klarer jo å lese begge uansett (og de som ikke klarer det, tror jeg neppe vil ha særlig utbytte av den undervisningen uansett). 
 

Da jeg gikk vgs var engelsk bare obligatorisk i 1. Klasse. Nynorsk måtte vi ha eksamen i 3. Klasse. Håper det er blitt bedre enn det var??

Og til deg med stjernene: blir du virkelig fornærmet om det offentlige ikke svarer på ditt skriftspråk? Virkelig? Da har vi det bare altfor godt i landet, om DET er et problem for deg. 

 

Anonymkode: fbc5c...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Heilt einig  👍  No skal eg skjenkja meg litt ovdrykk  😉

Anonymkode: 5acec...77f

Med låkare niste du legg kje i veg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håper dette er tull...? Du har fått med deg at verden er blitt rimelig internasjonal eller..? Jeg kunne ikke hatt den jobben jeg har om jeg ikke mestret engelsk, da jeg kommuniserer med folk i andre land daglig. Nynorsk derimot, har jeg ikke skrevet en setning siden jeg var ferdig på vgs. 
 

At man skal lære to skriftspråk i Norge er så meningsløst at jeg ikke har ord for det. Alle oppegående folk klarer jo å lese begge uansett (og de som ikke klarer det, tror jeg neppe vil ha særlig utbytte av den undervisningen uansett). 
 

Da jeg gikk vgs var engelsk bare obligatorisk i 1. Klasse. Nynorsk måtte vi ha eksamen i 3. Klasse. Håper det er blitt bedre enn det var??

Og til deg med stjernene: blir du virkelig fornærmet om det offentlige ikke svarer på ditt skriftspråk? Virkelig? Da har vi det bare altfor godt i landet, om DET er et problem for deg. 

 

Anonymkode: fbc5c...00c

Fornærma, nei. Men oppgitt. For dei som ikkje har vondt i viljen er det enklaste saka i verda å trene seg opp på skriving, når ein har ein jobb der det å meistre begge målformer er ein av kriteria.

Ein har krav på å få svar på den målforma ein sjølv nyttar. Det betyr også at bokmålsbrukarar har krav på å få svar på bokmål i ei nynorskkommune. Det er eit diskrimineringsvern. Og for bokmålsbrukarar som legg si ære i å ikkje skjøne nynorsk er det vel til og med viktig for deira deltaking i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Fornærma, nei. Men oppgitt. For dei som ikkje har vondt i viljen er det enklaste saka i verda å trene seg opp på skriving, når ein har ein jobb der det å meistre begge målformer er ein av kriteria.

Ein har krav på å få svar på den målforma ein sjølv nyttar. Det betyr også at bokmålsbrukarar har krav på å få svar på bokmål i ei nynorskkommune. Det er eit diskrimineringsvern. Og for bokmålsbrukarar som legg si ære i å ikkje skjøne nynorsk er det vel til og med viktig for deira deltaking i samfunnet.

Dette mener du. Men likevel, på mitt innlegg som var på bokmål synes du det er helt passende å svare på nynorsk? Dobbeltmoral og egoisme er det eneste jeg ser. Sløsing av ressurser og skulle trene på noe som er totalt unødvendig. 

Anonymkode: 114b2...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er hovedproblemet at nynorsk blir for lite brukt i media og andre steder vi møter språk i det daglige, i hvertfall her på Østlandet. Jeg trenger nesten aldri lese nynorsk. Dermed føles det fremmed og uvant når jeg en sjflden gang kommer borti det.

Hvorfor kommer ikke bruksanvisninger og innholdsfortegnelser på nynorsk? Hvorfor er så få amerikanske serier tekstet på nynorsk osv? Jeg får ikke et nært forhold til noe jeg sjelden treffer på!

Til og med her inne er det angt mellom innleggene og svarene på nynorsk. Jeg skulle ønske dere som faktisk kan skrive nynorsk rimelig greit valgte å bruke det mer. La det bli dagligdags å lese på nynorsk.

Anonymkode: c803e...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Der var det valgfritt gitt. 
 

At det finnes ordbøker er lite relevant. Det er jo ingen grunn til at en som har bokmål som skal språk skal måtte skrive nynorsk? Selvsagt vil man ikke mestre et språk man ikke bruker like bra! Hvis en som skriver nynorsk ikke greier (eller vil??) lese et brev på bokmål er det jo den som har et problem. 

Anonymkode: 114b2...1dc

Valgfritt på vgs? Sidemål har man alltid hatt. 

Anonymkode: a42f1...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eh.. nei. Det gjør vondt i øynene med nynorsk. Forferdelig språk!

Anonymkode: 114b2...1dc

Noe gjør seg bare bedre på nynorsk, anbefaler deg å åpne øynene dine litt. 
F. eks Agnes Ravatn sine bøker hadde ikke passet på bokmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, frk Nilsen skrev:

Noe gjør seg bare bedre på nynorsk, anbefaler deg å åpne øynene dine litt. 
F. eks Agnes Ravatn sine bøker hadde ikke passet på bokmål. 

Jeg leser helst engelske eller tyske bøker jeg. Liker ikke den type litteratur som er skrevet på nynorsk. Ulik smak vet du. 

Anonymkode: 114b2...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk ble oppfunnet med tanken å fjerne bokmål som er basert på dansk. Det har gått 200 år og brukere av nynorsk har stagnert eller tom gått ned (prosentvis ikke absolutt). Med andre ord har nynorsk ikke klart å overta større deler av befolkningen og vil aldri gjøre det. Da syns jeg det er helt bak mål å tviholde på det, i hvert fall ikke med tvang. La de som liker nynorsk fortsette å lese bøker, de er som å lese dialekt. La alle andre slippe. Det norske språk er liten nok man trenger ikke gjøre det vanskligere å lære med å krampeaktig holde vedlike noe som ikke har livets rett.

Anonymkode: f47db...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik jeg ser det er hovedproblemet at nynorsk blir for lite brukt i media og andre steder vi møter språk i det daglige, i hvertfall her på Østlandet. Jeg trenger nesten aldri lese nynorsk. Dermed føles det fremmed og uvant når jeg en sjflden gang kommer borti det.

Hvorfor kommer ikke bruksanvisninger og innholdsfortegnelser på nynorsk? Hvorfor er så få amerikanske serier tekstet på nynorsk osv? Jeg får ikke et nært forhold til noe jeg sjelden treffer på!

Til og med her inne er det angt mellom innleggene og svarene på nynorsk. Jeg skulle ønske dere som faktisk kan skrive nynorsk rimelig greit valgte å bruke det mer. La det bli dagligdags å lese på nynorsk.

Anonymkode: c803e...601

Her er du inne på hovedproblemet. Det er politisk bestemt at vi skal ha to skriftspråk og at elever skal lære å mestre begge. Helt ok. Problemet er at det stopper der. Sidemål blir en stjerne på himmelen, en språkpolitisk ideologi, men ingen tar noe videre ansvar. Sidemål blir innført som noe nytt og fremmed på skolen: «Nå skal vi ha en økt med nynorsk dere, finn frem ordbøkene, i dag skal vi lære om substantiv». Med det resultat at elevene ender opp med å hate nynorsk. De opplever ikke nynorsk som et levende språk, men noe kunstig som skolen har bestemt seg for å plage dem med.

Hvorfor møter ikke norske elever flere tekster på nynorsk, uten at det er del av den formelle nynorskopplæringa? Hvorfor er ikke halvparten av skolebøkene på nynorsk? Hvorfor skriver ikke lærerne ukeplaner og andre beskjeder på nynorsk? Kun da kan nynorsken gli inn som en naturlig del av elevenes språk.

Norske elever lærer seg både engelsk og gjerne et språk til uten problemer. Nynorsk burde være det enkleste de lærte seg på skolen. Det er virkelig ikke vanskelig. Men pga ubrukelig sidemålsopplæring blir nynorsk (sidemål) for mange det vanskeligste faget. Det henger ikke på greip.

På en skole i Groruddalen, men mange elever med minoritetsbakgrunn, innførte de skolebøker på nynorsk i ett fag. Resultatet ble at de unge på denne skolen hadde positive holdninger til, og mestret, nynorsk.

Utrolig at noe som burde være SÅ enkelt blir gjort SÅ vanskelig.

Anonymkode: c5734...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette mener du. Men likevel, på mitt innlegg som var på bokmål synes du det er helt passende å svare på nynorsk? Dobbeltmoral og egoisme er det eneste jeg ser. Sløsing av ressurser og skulle trene på noe som er totalt unødvendig. 

Anonymkode: 114b2...1dc

At det var? 

Ikkje har eg ein jobb som tilseier at eg er pliktig å svare deg på di målform og ikkje har du kontakta meg i jobbsamanheng. Korleis meiner du det kan samanliknast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her er du inne på hovedproblemet. Det er politisk bestemt at vi skal ha to skriftspråk og at elever skal lære å mestre begge. Helt ok. Problemet er at det stopper der. Sidemål blir en stjerne på himmelen, en språkpolitisk ideologi, men ingen tar noe videre ansvar. Sidemål blir innført som noe nytt og fremmed på skolen: «Nå skal vi ha en økt med nynorsk dere, finn frem ordbøkene, i dag skal vi lære om substantiv». Med det resultat at elevene ender opp med å hate nynorsk. De opplever ikke nynorsk som et levende språk, men noe kunstig som skolen har bestemt seg for å plage dem med.

Hvorfor møter ikke norske elever flere tekster på nynorsk, uten at det er del av den formelle nynorskopplæringa? Hvorfor er ikke halvparten av skolebøkene på nynorsk? Hvorfor skriver ikke lærerne ukeplaner og andre beskjeder på nynorsk? Kun da kan nynorsken gli inn som en naturlig del av elevenes språk.

Norske elever lærer seg både engelsk og gjerne et språk til uten problemer. Nynorsk burde være det enkleste de lærte seg på skolen. Det er virkelig ikke vanskelig. Men pga ubrukelig sidemålsopplæring blir nynorsk (sidemål) for mange det vanskeligste faget. Det henger ikke på greip.

På en skole i Groruddalen, men mange elever med minoritetsbakgrunn, innførte de skolebøker på nynorsk i ett fag. Resultatet ble at de unge på denne skolen hadde positive holdninger til, og mestret, nynorsk.

Utrolig at noe som burde være SÅ enkelt blir gjort SÅ vanskelig.

Anonymkode: c5734...eb4

Men det ER jo et kunstig språk! Funnet opp av språkfanatikere. Den minimale bruken viser jo hvor lite populært dette språket er. Talentløst å støtte en slik bruk av ressurser!! Vi skal spare på alle områder, bruke ressurser rett, men tviholde på et sidemål i norsk som veldig få vil ha og folk helst vil slippe. Hvorfor??

Anonymkode: 114b2...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det ER jo et kunstig språk! Funnet opp av språkfanatikere. Den minimale bruken viser jo hvor lite populært dette språket er. Talentløst å støtte en slik bruk av ressurser!! Vi skal spare på alle områder, bruke ressurser rett, men tviholde på et sidemål i norsk som veldig få vil ha og folk helst vil slippe. Hvorfor??

Anonymkode: 114b2...1dc

Nynorsk er ikke noe mer kunstig enn bokmål. Les litt språkhistorie.

Anonymkode: c5734...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ☆☆☆ skrev:

At det var? 

Ikkje har eg ein jobb som tilseier at eg er pliktig å svare deg på di målform og ikkje har du kontakta meg i jobbsamanheng. Korleis meiner du det kan samanliknast?

Nei, det greier vel ikke du skjønne🙄 Det er jo dobbeltmoralister i et nøtteskall. Du vil behandles på en måte, men du trenger ikke gjøre det samme mot andre. Hvorfor skal dette bare begrenses til jobb? Det blir jo litt meningsløst, da er det jo bare fordi en MÅ. 

Anonymkode: 114b2...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...