Gå til innhold

Gravid med fibromyalgi.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal det vøre tettere oppfølging med lege eller jordmor? 

Kan jeg fks spørre om ene rom etter fødsel? Noe jeg har "rett" på i graviditeten og fødsel? 😁

Anonymkode: 51f75...b76

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Skal det vøre tettere oppfølging med lege eller jordmor? 

Kan jeg fks spørre om ene rom etter fødsel? Noe jeg har "rett" på i graviditeten og fødsel? 😁

Anonymkode: 51f75...b76

Ingen ekstra oppfølging, om ikke selve svangerskapet tilsier det. Heller ikke gir det noe fortrinnsrett verken i graviditeten, etterpå eller på barsel. Du har akkurat samme rettigheter som alle andre gravide. 

Anonymkode: 93f5f...cea

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal det vøre tettere oppfølging med lege eller jordmor? 

Kan jeg fks spørre om ene rom etter fødsel? Noe jeg har "rett" på i graviditeten og fødsel? 😁

Anonymkode: 51f75...b76

Hvorfor i alle dager skulle du få noe ekstra?

Anonymkode: b0ceb...6a2

Skrevet

Du er som alle andre gravide. Ingen rolls royce behandling.

Anonymkode: e1f47...8c9

Skrevet

Mulig du får noe ekstra oppfølging med tanke på sykdommen i svangerskapet, men thats it. Hvorfor skulle du ha krav på enerom pga fibromyalgi? 

Anonymkode: 43692...055

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mulig du får noe ekstra oppfølging med tanke på sykdommen i svangerskapet, men thats it. Hvorfor skulle du ha krav på enerom pga fibromyalgi? 

Anonymkode: 43692...055

Fm gir ingen grunn til ekstra oppfølging. De fleste med fm blir faktisk friskere under svangerskapet. :) Og ofte dårligere etter fødsel. 

Anonymkode: 93f5f...cea

Skrevet

Nei, hvorfor i alle dager skulle du få det? 

Jeg er så lei fibro-folk. De oppfører seg som om de har kreft. Jeg har selv diagnosen, men kunne ikke falle meg inn å be om særbehandling på den måten!

Anonymkode: 5f5ae...d1e

Skrevet

En spesialist har ment at jeg har fibro, men jeg tenker ikke på det som sykdom. Bare prioriterer energien min der det er verdt det. 

Slo meg aldri inn å si det til jm eller lege under svangerskapet, så vet ikke sikkert at det ville gjort noe anderledes. Altså det eneste du kan gjøre er jo å lytte til kroppen, ikke overdrive stress. Gå litt turer og ikke kollaps på sofaen. Spis Sunt. Følte med bedre en på lenge, borsett fra ekstrem bekkenløsning som varte 6mnf etter fødsel. 

Eneste jeg opplevde etterpå var svangerskapsrelatert lavt stoffskifte, oppdaget det fordi jeg var langt mer en normalt sliten og hovne ledd. Da viste blodprøvene det. Nevrolog spurte meg uoppfordret da om noen hadde nevnt fibromyalgi for meg, og jeg sa at det ble nevnt som diagnose noen år tilbake. Han mente da at han hadde sett at fibro pasienter kunne ha en noe høyere tendens til å få stoffskifte problem etter fødsel. 

-Det går over av seg selv, uten medisiner nødvendigvis, men kan jo være obs hvis du blir sliten og depremert i barseltiden. 

Lykke til 

Anonymkode: 2de4f...1b2

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mulig du får noe ekstra oppfølging med tanke på sykdommen i svangerskapet, men thats it. Hvorfor skulle du ha krav på enerom pga fibromyalgi? 

Anonymkode: 43692...055

Tenkte bare att jeg sliter en del med migrene så trenger ro og fred. Noe enn ikke får med rom med flere. 

Hi

Anonymkode: 51f75...b76

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenkte bare att jeg sliter en del med migrene så trenger ro og fred. Noe enn ikke får med rom med flere. 

Hi

Anonymkode: 51f75...b76

Hvordan har du tenkt å takle en skrikende baby da?

Anonymkode: 637b6...d52

Skrevet (endret)

For noen svar. Det er mange med kroniske sykdommer som får ekstra oppfølging når de er gravide. Fibromyalgi kan bli verre mens du er gravid, og symptomene blir ofte ikke tatt på alvor pga de mistolkes som gravidsymptomer. Men du skal jo selvfølglig si ifra til legen at du har en kronisk sykdom. 

Det er forøvrig ikke noe forferdelig å dele rom på barsel. Folk flest har normal folkeskikk og holder støynivået nede. 

Endret av Pobie
Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenkte bare att jeg sliter en del med migrene så trenger ro og fred. Noe enn ikke får med rom med flere. 

Hi

Anonymkode: 51f75...b76

Hvorfor skal migrene gi deg mer rettigheter? 

Ro kan du se lenge etter. Vil ikke bli rolig på mange år etter du har født. 

Anonymkode: f6b14...8dc

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skal det vøre tettere oppfølging med lege eller jordmor? 

Kan jeg fks spørre om ene rom etter fødsel? Noe jeg har "rett" på i graviditeten og fødsel? 😁

Anonymkode: 51f75...b76

Enerom etter fødsel🤣

Med mindre føden/barsel har lite fødsler kan du se langt etter det. 

Med mindre du tar ks, da kan de av og til være medhjelpelig det første døgnet. 

Men du kan legge den på pasienthotel om de har på sykehuset og allt er greit etter fødsel. 

Anonymkode: f6b14...8dc

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenkte bare att jeg sliter en del med migrene så trenger ro og fred. Noe enn ikke får med rom med flere. 

Hi

Anonymkode: 51f75...b76

Tror det er mange med migrene som skulle ønsket det samme, men enerom er oftest forbeholdt alvorligere "caser". 

Du har jo mulighet til å dra hjem, og få oppfølging der. 

Selv fikk jeg enerom på annen avd etter første pga alvorlige komplikasjoner (hadde ingenting med fibromyalgi å gjøre, men fødselskade). Med nummer to valgte jeg å bli hjemme og hadde jm hjemme i fire dager. Helt fantastisk å få sove i egen seng, ha eget bad, egne søvn rutiner, amme veiledning i egen sofa og maten jeg ønsket. - Beste starten på barseltiden jeg kunne fått. 

Anonymkode: 2de4f...1b2

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tenkte bare att jeg sliter en del med migrene så trenger ro og fred. Noe enn ikke får med rom med flere. 

Hi

Anonymkode: 51f75...b76

Ikke med baby heller. 

Anonymkode: 452fc...ab6

Skrevet

Altså enerom er forbeholdt de som virkelig sliter! Da snakker jeg om dødfødte barn feks eller andre virkelig alvorlige ting. Blir nesten litt sjokkert at du syter over fibro liksom.

Anonymkode: 3d966...6b5

Skrevet
1 time siden, Pobie skrev:

For noen svar. Det er mange med kroniske sykdommer som får ekstra oppfølging når de er gravide. Fibromyalgi kan bli verre mens du er gravid, og symptomene blir ofte ikke tatt på alvor pga de mistolkes som gravidsymptomer. Men du skal jo selvfølglig si ifra til legen at du har en kronisk sykdom. 

Det er forøvrig ikke noe forferdelig å dele rom på barsel. Folk flest har normal folkeskikk og holder støynivået nede. 

Fm i seg selv gir sjelden grunn til ekstra oppfølging. De fleste blir faktisk mye bedre under svangerskap. Pga hormonene. Diagnosen oppgis selvsagt i helsekortet, men fører sjelden til noe mer. Hverfall ikke særrettigheter pga diagnosen. 

Anonymkode: 93f5f...cea

Skrevet

Nei, der gor v erken noen rettigheter i svangerskapet eller på føden. Fibromyalgi og migrene har heller ingen sammenheng. Man kan ha det ene eller det andre - eller begge deler. 

Det er ganske vanlig å bli bedre av både migrene og FM i svangerskapet pga hormonene. Jeg ble «frisk» av begge deler i mitt første svangerskap. I 2. svangerskap ble jeg veldig dårlig av både migrene, bekkenløsning og til slutt svangerskapsforgiftning. Var innlagt i tilsammen to måneder. Aldri snakk om enerom - men fikk flersengsrom alene når det var lavt belegg. 

Anonymkode: 08ad7...f3c

Skrevet

Okey😊 har flere barn så er fullt klar over hvordan det er å ha barn, var bare med tanke på å hente seg innigjenn etter fødsel. Men reiser heller hjem rett etter fødsel. Og det må da gå ann og lure på ting uten att dere går helt av skaftet her inne. Fikk nylig diagnosen så vet ikke helt hvordan det blir og være gravid og slikt. Tenker det går fint alt samme 😊 

Hi

Anonymkode: 51f75...b76

Skrevet

Håper nesten det er trolling. Man blir ikke kongelig selvom man har fibro altså. 😂

Anonymkode: 90545...3e5

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skal det vøre tettere oppfølging med lege eller jordmor? 

Kan jeg fks spørre om ene rom etter fødsel? Noe jeg har "rett" på i graviditeten og fødsel? 😁

Anonymkode: 51f75...b76

Det er akkurat den holdningen der.... «hva har jeg rett på«. «Hvor lenge kan jeg være sykemeldt».

Dere får nok ekstrabehandling i det norske samfunnet. En graviditet er ingen sykdom og derfor må vel dere igjennom den på akkurat samme måte som vi andre.

Anonymkode: 00fa8...696

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Okey😊 har flere barn så er fullt klar over hvordan det er å ha barn, var bare med tanke på å hente seg innigjenn etter fødsel. Men reiser heller hjem rett etter fødsel. Og det må da gå ann og lure på ting uten att dere går helt av skaftet her inne. Fikk nylig diagnosen så vet ikke helt hvordan det blir og være gravid og slikt. Tenker det går fint alt samme 😊 

Hi

Anonymkode: 51f75...b76

Det er knapt nok en diagnose. Ikke bruk den som unnskyldning på alt du ikke kan. 

Anonymkode: 5f5ae...d1e

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er knapt nok en diagnose. Ikke bruk den som unnskyldning på alt du ikke kan. 

Anonymkode: 5f5ae...d1e

Har du diagnosen og kan uttale deg om dette?  Eller? 

Anonymkode: 51f75...b76

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du diagnosen og kan uttale deg om dette?  Eller? 

Anonymkode: 51f75...b76

Ja, det har jeg jo allerede skrevet at jeg har? 

Anonymkode: 5f5ae...d1e

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det har jeg jo allerede skrevet at jeg har? 

Anonymkode: 5f5ae...d1e

Heldig du da som føler deg frisk. Vi er forsjellige. 

Anonymkode: 51f75...b76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...